Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med slutsteg i monitorer (Kondensator/IC/annat?)

  1. #1
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior

    Problem med slutsteg i monitorer (Kondensator/IC/annat?)

    Problem: Har ett par aktiva Event 20/20 v2, den ena har börjar att brusa och skrapa i diskanten. I början trodde jag bara att det var hårddiskljud men insåg när jag skulle komma till rätta med det att det var själva högtalaren. Dessutom distar det och låter skräp när man kör en signal in. Tycker missljuden har blivit starkare över tid dessutom.

    Det märkliga är att jag ibland lyckats få bort det genom att knacka på kretskortet eller ibland har det räckt med att jag touchat linekontakten. Då knäpper det bara till och så blir det tyst och de låter fint igen. På samma sätt har jag lyckats få tillbaka ljudet och distorsionen, nästan som on/off. Tror inte det är glapp någonstans då lödningarna är fina. Finns dock lite oxidering runt lödningarna på eq-potarna. Ytterst lite så tveksamt om det kan göra någon större skada. Och eftersom ljudet kommer och går så känns det orimligt att det skulle vara problemet. Alla komponenter ser fina ut rent visuellt. Försöker lyssna om baselementet är påverkat men upplever inte samma sak där. Däremot så sugs det in kraftigt när man stänger av vilket inte den fungerande gör.

    Vad har jag gjort då?
    Jag har testat att ta ur de stora kondensatorerna en och en och testat med bara en, ingen skillnad. Har även lött bort ingångskontakterna, ingen skillnad. Har även bytt element med den fungerande monitorn, ingen skillnad. Har även bytt on/offknapp och kontakten för ström, ingen skillnad där heller. Inget rasp i pottarna heller.

    Nu vet jag inte riktigt var jag ska leta längre. Kontaktade Røde som tydligen äger Event numera och de visste inte heller vad det kunde vara. Fick dock kopplingsschemat men det säger inte mig så mycket.

    Finns det någon som vet var jag ska leta?
    Ska jag löda ur o byta resterande kondensatorer (7st), är det någon IC-krets som spökar eller ska jag kolla efter något annat? Känner att det blir värre som sagt så risken är väl att elementen tar stryk om det blir för mycket.

    Vet ju att det finns några masterminds inom ämnet här på forumet.
    Skulle vara sjukt tacksam för tips och hjälp.

  2. #2
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Ångestbump.

  3. #3
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Kollat matningsspänningen?

  4. #4
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Hmm, vägguttaget menar du? Har inga problem med den andra monitorn eller andra prylar.

    Citat Ursprungligen postat av synthmicke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollat matningsspänningen?

  5. #5
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat att ta ur de stora kondensatorerna en och en och testat med bara en, ingen skillnad.
    Va? Glättningskondingarna efter likriktarna?
    Varför gjorde du så och vad väntade du dig skulle hända?

    Om du provat byta element och sånt har du väl i alla fall uteslutit de sakerna, vilket är bra, så då är det väl en systematisk felsökning av elektroniken som återstår. Det är dock inte så lätt att bara säga vad du ska byta.
    Eller ja.. "Byt allt och se om det hjälper" då, men det är ungefär på den nivån i såna fall Annars får du ge det till någon som kan felsöka det ordentligt istället för att vi ska sitta och gissa och ska byta grejer på måfå.
    Det är inte en Polysix som var och varannan reparatör varit inne och rotat i här

    Nu är det väl ingen rocket-science-burk detta iofs men om man inte är van vid typ-felen och inte ens tillverkaren kan gissa vad det är så är det lite svårt att felsöka via text på ett forum menar jag...

    Synthmicke menar högst troligen spänningarna inne i förstärkaren, inte i vägguttaget.

  6. #6
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jag är absolut ingen expert på felsökning men med tanke på det du beskriver så gissar jag på dålig kontakt med jord nånstans (det slutar när du tar på linekontakten). Förmodligen en kallödning (det försvinner ibland när du knackar på kortet). En kallödning kan vara svår att upptäcka. Testa att gå över alla lödpunkter med lödkolven i närheten av området där du knackar till att börja med.

  7. #7
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Glättningskondingarna efter likriktarna?
    Varför gjorde du så och vad väntade du dig skulle hända?
    Tänkte att om det var en av dem som spökade så skulle det bli tyst men det blev det inte .

    Om du provat byta element och sånt har du väl i alla fall uteslutit de sakerna, vilket är bra, så då är det väl en systematisk felsökning av elektroniken som återstår. Det är dock inte så lätt att bara säga vad du ska byta.
    Eller ja.. "Byt allt och se om det hjälper" då, men det är ungefär på den nivån i såna fall Annars får du ge det till någon som kan felsöka det ordentligt istället för att vi ska sitta och gissa och ska byta grejer på måfå.
    Det är inte en Polysix som var och varannan reparatör varit inne och rotat i här
    Det förstår jag men om någon till exempel sa att det nog är kondningarna så skulle jag kunna tänka mig att byta dem. 7 st.

    Nu är det väl ingen rocket-science-burk detta iofs men om man inte är van vid typ-felen och inte ens tillverkaren kan gissa vad det är så är det lite svårt att felsöka via text på ett forum menar jag...

    Synthmicke menar högst troligen spänningarna inne i förstärkaren, inte i vägguttaget.
    Jo, det kryllar ju inte av förstärkartekniker nu för tiden dock men har eventuellt hittat en.

  8. #8
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är absolut ingen expert på felsökning men med tanke på det du beskriver så gissar jag på dålig kontakt med jord nånstans (det slutar när du tar på linekontakten). Förmodligen en kallödning (det försvinner ibland när du knackar på kortet). En kallödning kan vara svår att upptäcka. Testa att gå över alla lödpunkter med lödkolven i närheten av området där du knackar till att börja med.
    Får göra det, fast det känns inte som glapp utan snarare som att min jord släcker oljudet. Svårt att förklara.

  9. #9
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får göra det, fast det känns inte som glapp utan snarare som att min jord släcker oljudet. Svårt att förklara.
    Jo, men jag tänker att kallödningen har släppt så du jordar istf kallödningen så att säga.

  10. #10
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Nåja, ska följa upp denna om någon annan dyker på samma problem.
    Har ju som tur är två monitorer så plockade fram multimetern och började jämföra värdena på alla motstånd.
    Voila! Hittade ett motstånd som hade gett upp och skickade igenom full styrka.
    Bytte ut det mot ett vanligt med samma värden, 191 kohm. Nu puttrar den på som vanligt igen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FullSizeRender.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	149,2 KB 
Id:	73246

Liknande ämnen

  1. PA, passiva/aktiva monitorer eller annat?
    Av flegman i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 19:55
  2. Passiva monitorer med slutsteg
    Av synthpälle i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 09:25
  3. Slutsteg till monitorer
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •