Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Roland TR-8 flera kanaler via USB. Hur?

  1. #1
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran

    Roland TR-8 flera kanaler via USB. Hur?

    Har försökt att förstå mig på detta. Men är totalt tappad när det gäller datorinställningar.
    Kör med Cubase 7 elements, Roland UM-1 samt Roland TR-8.
    Hur skapar jag separata ut med dessa?

  2. #2
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    När jag skaffade min Tråtta så försökte jag också göra den där grejjen.
    Det gick inte.
    Googlade runt och med mitt korta tålamod så tyckte jag mig komma fram till att ingen på hela internet verkar ha klarat av att spela in flera kanaler via usb.
    Men jag kan ha fel pga det korta tålamodet...

  3. #3
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Har provat nån gång. Man stoppar in den som ett ljudkort helt enkelt.
    Kan prova lite mer i veckan om någon behöver.

  4. #4
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har provat nån gång. Man stoppar in den som ett ljudkort helt enkelt.
    Kan prova lite mer i veckan om någon behöver.
    Precis. Grejen är att Cubase inte hittar TR-8 som ljudkort. Kanske inte gillar att den är kopplad via Roland UM-1.

  5. #5
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis. Grejen är att Cubase inte hittar TR-8 som ljudkort. Kanske inte gillar att den är kopplad via Roland UM-1.
    Alltså du måste använda usb porten och tr-8:s drivrutiner om den skall dyka upp som ljudkort.
    Kör du windows10 så hämtas den automatiskt när du stoppar in usb kabeln.

  6. #6
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså du måste använda usb porten och tr-8:s drivrutiner om den skall dyka upp som ljudkort.
    Kör du windows10 så hämtas den automatiskt när du stoppar in usb kabeln.
    Precis.

  7. #7
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså du måste använda usb porten och tr-8:s drivrutiner om den skall dyka upp som ljudkort.
    Kör du windows10 så hämtas den automatiskt när du stoppar in usb kabeln.
    Provade nu i win 8 med TR-8'ans drivrutiner. Cubase hittar inte den Man får väl helt enkelt spela in kanal för kanal de gånger man vill ha olika effekter och nivåer osv.

  8. #8
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Lite trist begränsning i Cubase att man bara kan ha ett ljudkort igång, men provade lite snabbt att byta till TR8 som ljudkort och det funkar för mig i Windows 10, fick olika ljud på kanal 1 och 2.. latencyn är dock jättehög trots hög samplerate.

  9. #9
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Men det är väl Windows som har denna begränsning, inte Cubase? Omdu vill använda TR-8 som USB-enhet, såkan du inte samtidigt använda ditt vanliga ljudkort. Jag vet att man kan experimentera med ASIO4ALL för att skapa ett så kallat "aggregate device" men själv har jag aldrig lyckats få till det utan en fruktansvärd latency på typ en halv sekund.

  10. #10
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Är det så? Jag vet att jag läste om det för något år sedan då jag läste om olika DAW's och någon tyckte just denna begränsning i Cubase var dålig jämfört med andra DAW's. Kanske var någon med noll koll..

    Men det går ju dock att använda flera ljudkort samtidigt i Windows.. ibland när jag har Cubase igång så vill jag se något på youtube och har då ett annat ljudkort som spelar upp ljud därifrån, detta samtidigt som mitt andra fortfarande är dedikerat till Cubase. Inga problem.

    Har Windows 10.

  11. #11
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Precis! I det läget är det inga problem. ASIO-ljud till ett ljudkort (eller flera likadana alternativt flera olika från samma tillverkare, beroende på hur drivern fungerar) - och systemljud till ljudkortet som är inbyggt på moderkortet. Så kör jag också.

    Det är när du vill använda olika ljudkort i Cubase som det skiter sig och det beror på ASIO-drivrutinerna.
    Det kan funka med den generella drivern ASIO4ALL - men då går man miste om alla eventuella specialfunktioner som finns i ljudkorten och de funkar enbart som I/O-kort.
    I Mac går det att kombinera olika ljudkort (fråga mig inte hur man gör, men jag vet att det ska gå lätt att göra det), men PC är lite knixigare på den fronten.

  12. #12
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    På något sätt fungerar det - Analog Overbridge är ett exempel, men det är ruggigt känsligt. Det tar inte lång tid förrän Overbridge kraschar eller hänger sig. Numera har jag gett upp på det och kör genom de vanliga analoga utgångarna.

Liknande ämnen

  1. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 20:08
  2. Inspelning på flera kanaler samtidigt
    Av underminer i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 16:30
  3. Automation för flera kanaler.
    Av perlin i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 23:32
  4. spela in flera kanaler hjälp
    Av salrip i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •