Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Köpa instrument från USA tull/moms osv...

  1. #1
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

    Köpa instrument från USA tull/moms osv...

    Jag funderar lite på att köpa en dyrgrip till Synth från USA...

    Företaget jag planerar att handla från gick med på att skriva ner varan till halva värdet.

    Dock blev det rätt kostsamt i alla fall...

    Jag har ett företag och tänker dra av synthen på firman men undrar följande;

    Alternativ.1
    Om jag beställer synthen till en polare i USA och åker och hämtar hem den (ponera att jag glider igenom tullen med synthen som jag hade haft med den in i landet). När jag ska redovisa inköpet i min redovisning blir det då något knas då jag inte betalat import tull, moms osv. Utan endast har det amerikanska kvittot???

    Alternativ.2
    Om jag beställer synthen till Sverige och företaget skriver ner kostnaden vid skeppning... blir det något krux med att redovisa det fulla priset i min redovisning?

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om du har företag är det ju väldigt dumt att skriva ner värdet på varan ur både försäkringssynpunkt samt redovisningssynpunkt då du ändå inte behöver betala momsen...
    Tullavgiften är nästan försumbar, 2 procent eller något.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Precis som FC säger. Om du ändå tar den på firman är ju problemet "moms" borta i alla fall.

  4. #4
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Du har egentligen inga dyra problem om du:

    1) Köper av privatperson (polare).
    2) Köper på svenskt företag
    3) Betalar tull

    Svenska företag betalar endast tull då man köper av amerikansk privatperson. Han har då redan betalat moms och kan inte dra av den, så du behöver inte betala svensk moms också.

    Köper du av amerikanskt företag säljer de utan moms när de exporterar, och du måste då betala både tull och moms.

    Jag rekommenderar inte att sätta ned värdet. Ifall något går sönder eller försvinner är du graft underförsäkrad och förlorar en massa pengar. Ta hellre den lilla extra smällen med tullkostnaden. Under 4% är det nog. Dessutom, allt är helt lagligt! Inget att spara på jämfört med all huvudbry du KAN få..

    Kolla även med Tullverket vilken varukod du skall ange på exportdokumentet, då går det ännu smidigare att föra in den.

    Men det är klart, en synth under armen genom tullen har ju funkat förr..

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, endast privatimport är värt mödan med att ljuga om värdet. Då sparar man på momsen, tullen är som sagt försumbar. Men 25% moms är det inte...

  6. #6
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för synpunkter.
    Hajade inte att tullverkets kalkylator bakade ihop moms och tull.

    Ligga ute med moms kan man ju leva med...
    Kan man se endast tull kostnaden någonstans?

  7. #7
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Har också för mig att det är 2%. Posten och tullens dokumentation och tydlighet på införtullade varor är verkligen under all kritik. Det bästa är när man ringer och klagar/vill ha förtydligande så skyller de på varandra och det kan vara stört omöjligt att få vettig information. Snacka om godtyckligt utfall på deras verksamhet.

    Om du skulle köra på alternativ två så skiter ju skattemyndigheten i det så länge du har ett kvitto på hela beloppet från säljaren. Om du däremot åker på tull och moms så blir det ju väldigt krångligt att redovisa det om inte tullvärdet stämmer överens med värdet på objektet. Plus som alla har påpekat förut att är värdet fel och och någon kastar skiten i marken så blir det ju inget roligt alls.

    Berätta nu vad du ska köpa!

    OM det är hanterbart att ta med hem men ändå kostar en slant så är ju en USA-tripp gjuten. Har man tur glider man igenom tullen. Har man inte tur fick man en trevlig resa och slapp risken att något fraktbolag hade sönder grejen på vägen hem!

  8. #8
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det är ju häftigt att betala skatt, varför försöka smita undan det?

  9. #9
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Hahahahahaha!

  10. #10
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju häftigt att betala skatt, varför försöka smita undan det?
    Jo absolut!

    Men nu handlar det mest om moms. Och den får jag ju tillbaka oavsett.
    Bara lite störigt att ligga ute med, därför man gillar Tyskjen.

    Tull känns som en diffus grej att dega. Man betalar fikabröd och administration till någon halvpolis som egentligen borde fokusera på smuggling typ... ?

  11. #11
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Betalar gladeligen skatt faktiskt .
    Tycker av princip att det borde vara högre och fler skatter egentligen...

    Hellre betala skatt och få massa gratis härlig välfärd än att slippa den och leva i ett samhälle där folk är rädda för varandra...

    Det är klart att det är surt ibland när kommunen ty renoverar ett jäkla stadshus för 50-60 miljoner och man sitter med en nollad budget till resurser i skolan... De flesta politiker är svin men skatten är i grunden BRA!

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Å nej nu låser dom tråden

  13. #13
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å nej nu låser dom tråden
    Jag har fått mitt svar. Nu kan ni snacka politik bäst ni vill .

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    3,2 % är tullen på syntar från USA. Sen brukar det ju tillkomma nån avgift för importdeklaration också. Men visst är det småpotäter jämfört med momsen...

  15. #15
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Fortsätter....


    Shipping från USA vad ska man välja???

    usps

    priority mail international 125
    express mail service 168


    Fedex

    priority 180
    economy 160

    DHL

    150

  16. #16
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Ta det dyraste, moms och tull beräknas på vara plus frakten.

  17. #17
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta det dyraste, moms och tull beräknas på vara plus frakten.
    Jag vill ha de som inte slarvar bort den och har sönder den. Gärna någon som faktiskt lämnar den och inte bara sätter upp 10 lappar om att "vi har försökt leverera ditt paket" ...

  18. #18
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha de som inte slarvar bort den och har sönder den. Gärna någon som faktiskt lämnar den och inte bara sätter upp 10 lappar om att "vi har försökt leverera ditt paket" ...
    Fedex har jag bäst erfarenhet av. Se till att ditt telefonnummer finns med. De ringer alltid, ofta ett par timmar innan och kollar av om man är hemma eller på annat ställe.
    UPS är katastrof, DHL mittemellan.

    Vet inte hur USPS konverteras in till Sverige, PostNord? Isåfall no-no...

  19. #19
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Tull/moms på köp från USA

    Hej!
    Jag har köpt en begagnad vara från USA och har fått betala moms på c:a 50% av inköpspriset. Man kan få tillbaks den överskjutande summan genom att skicka in kvitto till Tullverket (tror jag, det kan vara någon annan myndighet).
    Är det 25% som man ska betala på importerad musikutrustning (den är begagnad om det spelar roll)?

  20. #20
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Du ska betala tullavgift ( den varierar beroende på vad du köpt ) typiskt 4-5% på det angivna värdet av saken.

    Sen så ska du betala moms ( vanligtvis 25% ) på både varuvärdet samt fraktkostnaden.

    Du kommer även att få betala en avgift till den som ombesörjer tulldeklareringen, t.ex. Postnord eller liknande. Typ några hundringar.

  21. #21
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ska betala tullavgift ( den varierar beroende på vad du köpt ) typiskt 4-5% på det angivna värdet av saken.

    Sen så ska du betala moms ( vanligtvis 25% ) på både varuvärdet samt fraktkostnaden.

    Du kommer även att få betala en avgift till den som ombesörjer tulldeklareringen, t.ex. Postnord eller liknande. Typ några hundringar.
    Jag var tvungen att kontrollera detta, och se där lärde jag mig något nytt.
    "Momsen är nästan alltid 25 procent av den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift." står det mycket riktigt på tullverkets hemsida. Då har jag nog betalt rätt ändå, fast det känns helt galet att jag ska betala moms på frakt och övriga avgifter. Visserligen inte så galet som förbudet mot att ha en schweizisk armékniv i fickan (om detta är sant), men likväl galet.

  22. #22
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När jag tänker efter så förstår man att det skulle fuskas en hel del om man slapp moms på frakt. Säljare som erbjuder både varor och frakt skulle ju t.ex. kunna redovisa 99% av totalsumman som frakt, och bara 1% som momspliktigt pris.
    Vad gäller mitt fall så kan jag inte få siffrorna att stämma i alla fall. Oavsett hur jag räknar så har jag betalt c:a 80kr för mycket. Detta kan tyckas lite, men med tanke på att det är Postnord som skött detta (landets sämst skötta företag, med landets bäst betalda vd), så tänker jag ändå begära tillbaka pengarna.
    F.ö känns det ändå märkligt att betala moms på en begagnad vara. Säljaren har ju redan betalt moms i USA - låt vara att det är 50 år sen, i detta fall.

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Japp, allt som kan användas som kniv kan polisen välja att slå ner på om det passar och behövs. Finns inget i "knivlagen" om antal cm eller nåt sånt.)

  24. #24
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, det finns faktiskt: ” Vid regelns tillämpning bör man givetvis beakta även typen av kniv eller föremål. En offentlig picknick av det slag som nyss nämndes kan väl motivera att deltagarna medför t. ex. matkniv eller förskärare av normal beskaffenhet men däremot inte större s.k. överlevnadsknivar eller stiletter eller andra föremål som typiskt sett har egenskaper som gör dem mer ägnade att användas som vapen än vad som krävs med hänsyn till tillställningens ändamål.” (Prop. 2021/22:192)

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Japp, allt som kan användas som kniv kan polisen välja att slå ner på om det passar och behövs. Finns inget i "knivlagen" om antal cm eller nåt sånt.)

  25. #25
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu är väl knivlagen väldigt off topic, men skälet till att jag berörde ämnet är att jag fick en kommentar när jag stod utanför macken/schenkerombudet och öppnade ett uthämtat paket mha en klassisk fickkniv (ni vet den röda med kniv, skruvmejsel, korköppnare m.m.). Jag har ofta en sån i fickan, väskan eller bilen och jag har svårt att tänka mig ett sämre vapen än den.

Liknande ämnen

  1. Köpa synth från Tyskland?
    Av Jimmy.H i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 23:24
  2. FAQ om tull och moms
    Av imported_Thomas Kahn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •