Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: mastring

  1. #1
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    mastring

    Hej! Är det som att att svära i kyrkan att nämna/fråga om LANDR här? Mastring via nätet. Gratis så länge man streamar via Soundcloud. Testat lite och låter ganska bra men inte testat Wav ännu. Blir väl ganska dyrt. En månadskostnad på 365 känns tveksamt för en amatör. Vet inte om man kan även ta enstaka låtar och betala styckvis?? Någon som vet mera?
    https://app.landr.com/purchase/pricing

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det är en väldigt aktuell fråga tycker jag, så jag välkomnar den.
    Jag ser det däremot inte som riktig mastering, utan mer som att köra sin musik genom en modernare "Vintage Warmer" eller genom ett par presets i Ozone. Denna plugin ligger däremot i molnet istället för direkt i din DAW, vilket gör att den kanske känns lite häftigare. En viktig del av mastering är att få musiken att låta så bra som möjligt på de medium det ska distribueras över och även låta så bra som möjligt på så många olika typer av lyssning som möjligt.. och det är inte riktigt vad den här tjänsten gör. L&R har däremot visat sig göra ett OK jobb på ett par inspelningar då man väljer dess absolut snällaste inställning, men det är då i liknande klass som en lite lätt påläst amatör skulle kunna utföra i sin hemstudio.

    Förutom att den tjänsten bland annat lägger in för mycket distortion i musiken så kommer de inte verifiera så att musiken faktiskt låter bra innan den levereras. Det finns ingen kvalitetssäkring att tala om. Hur ska man då veta om det är ordentligt gjort utan att själv kunna lyssna efter alla detaljer i en riktigt fin studio? Där tappar man en stor del av grejen tycker jag.

    Men det är definitivt billigare än att köpa tid hos exempelvis mig, så det är fint att tjänsten finns tycker jag. Den blir säkert bättre med tiden. Speciellt om de någon gång i framtiden får hjälp av en riktig masteringtekniker med att fixa de mest uppenbara problemen med algoritmerna
    Det finns flera liknande tjänster för övrigt, men just L&R har lyckats fint med marknadsföringen.

  3. #3

    Redaktör
    Det finns ett par trådar om LANDR sen tidigare, tex den här. (Så det kanske finns en poäng att slå ihop om någon admin orkar?)

    Pricing står det följande:

    FREE LO-MP3s
    HI-MP3 kr44.99 / track
    WAV kr89.99 / track
    HD WAV kr179.99 / track
    Så jag antar att man kan signa upp för en månad och köpa spår styckvis, men det är kanske lite klumpigt. (Sen verkar de ha en gratisvariant med två mp3 per månad.)

    Personligen är jag på Volantiz' linje – det motsvarar inte vad en mänsklig mastrare gör. Med utgångspunkten att det handlar om hemmaproducerad musik på ickekommersiell basis (dvs, man lever inte på musiken man gör och det är inte skivbolag eller liknande inblandade) skulle jag vara mer benägen att antingen sätta mig in i de pluggar man redan har i sina ljudprogram, eller köpa tex Ozone. Skickar man 10 WAV-filer på ett år landar man på omkring 1300kr, vilket är ungefär samma pengar som Ozone 7 Elements och det kan man använda med obegränsat antal spår.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    En kompis till mig provade att använda LANDR en hel del för nått år sedan och med mycket varierande resultat - ibland OK, ibland rätt dåligt. Så Volantiz har verkligen en poäng med att kvalitetssäkringen saknas.

Liknande ämnen

  1. Mastring på forumet
    Av hasse_fx i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-12-29, 11:51
  2. Mastring! Ni som kan.
    Av perry i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-02, 13:05
  3. Vad är mastring?
    Av johey i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 03:39
  4. Mastring; ett läsningsstips!
    Av s_amuel i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •