Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Freshtunes

  1. #1
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Freshtunes

    Hej! Måste återigen fråga om någon har någon varning eller hurra för att använda Freshtunes för att få ut låtar på b.la. Spotify. Det har ett ganska nytt avtal sedan 27 dec 2016. Någon som fattat om många ändringar eller så sedan tidigare? Börjar bli dags att lägga ut lite låtar
    Senast redigerat av Grahnen den 2017-02-08 klockan 23:46.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nytt avtal? Det hela handlade väl om upphandling. Att ett annat företag äger dem nu. Men samma regler gäller som förut. Kan varken säga bu eller bä. Har ett par singlar ligger där. Ännu inte tagit ut något där ifrån. De singlar jag har där genererar inte så mycket. Var mer på prov för att se om de hamnade på butiker osv som tänkt. Tänk på att de lägger till låtarna i YouTube content id. Minns inte hur det var nu, men tror man kan välja bort det.

    Kan sakna att man inte kan specificera genre ordentligt mer noga.

    I övrigt har jag kört Distrokid. Som många andra här också gör. Finns en separat tråd där du kan läsa mer om det.

    Förresten, ändra gärna rubriken till Freshtunes (med s istället för c) så blir det enklare om fler söker på samma ämne eftersom det är felstavat nu.

    Men nej, några ändringar har jag inte märkt av. Mer än att de meddelade ägarbyte.

  3. #3
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt avtal? Det hela handlade väl om upphandling. Att ett annat företag äger dem nu. Men samma regler gäller som förut. Kan varken säga bu eller bä. Har ett par singlar ligger där. Ännu inte tagit ut något där ifrån. De singlar jag har där genererar inte så mycket. Var mer på prov för att se om de hamnade på butiker osv som tänkt. Tänk på att de lägger till låtarna i YouTube content id. Minns inte hur det var nu, men tror man kan välja bort det.

    Kan sakna att man inte kan specificera genre ordentligt mer noga.

    I övrigt har jag kört Distrokid. Som många andra här också gör. Finns en separat tråd där du kan läsa mer om det.

    Förresten, ändra gärna rubriken till Freshtunes (med s istället för c) så blir det enklare om fler söker på samma ämne eftersom det är felstavat nu.

    Men nej, några ändringar har jag inte märkt av. Mer än att de meddelade ägarbyte.
    Ok låter väl ok. Ja håller med just att man inte kan skriva något mera än Albumnamn och artistnamn. Frågan är hur lång tid det brukar ta innan det finns ute på t.ex. Spotify. Det står DRAFT som status på mitt album nu. Inget hänt på typ 5 dagar. Är det normalt tro?

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Grahnen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok låter väl ok. Ja håller med just att man inte kan skriva något mera än Albumnamn och artistnamn. Frågan är hur lång tid det brukar ta innan det finns ute på t.ex. Spotify. Det står DRAFT som status på mitt album nu. Inget hänt på typ 5 dagar. Är det normalt tro?
    Hur menar du mer än album och artistnamn? Vad är det du vill fylla i? Genre går att fylla, UPC osv tilldelas, går även lägga till en egen om man redan har en.

  5. #5
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Angående genre så fick jag höra från Distrokid, men antar att det är relevant hos andra med, att det beror på vad butikerna har för några.

    Att lägga upp noise under "electronic/dance" är inte direkt ultimat .

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående genre så fick jag höra från Distrokid, men antar att det är relevant hos andra med, att det beror på vad butikerna har för några.

    Att lägga upp noise under "electronic/dance" är inte direkt ultimat .
    Visst är det så. T ex iTunes store omplacerar ganska fritt efter tycke om de anser att musiken inte hör hemma i den kategori man valt. Men det är just att många butiker även har under-kategorier/genre. Då kan det vara bra att få möjlighet att välja dem. Även om de inte alltid används. Så den sorteras rätt. Det kan man inte på Freshtunes. Man väljer bara huvudgenre.

  7. #7
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan man inte på Freshtunes. Man väljer bara huvudgenre.
    Senast jag la upp något via Distrokid så var det så också.

  8. #8
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En konstig sak det där med Singel, EP och album?? Hur väljer man ens detta på Freshtunes? Finns bara album var jag kan se. Jag har då valt detta men har testat med bara två låtar först. Som sagt inget hänt nu på drygt en vecka. Står bara DRAFT på status. Om det kan vara så att de väntar på att jag ska ladda upp flera låtar just när det är album?? Finns inga röda varningstexter längre. Först problem med bilden och text där men ser ut som de godkänner nu (3100X3100 pixlar) Kanske ska ta lite tid första gången?? Är ju ingen brådska men man vill ju veta så jag gjort rätt och allt klart från min sida så inte jag gjort fel.

  9. #9
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    En sak att tänka på är att tex itunes verkar lägga ut för preorder direkt. Så man ska inte lägga upp allt för långt sin release. (I alla fall om man inte vill att de ska ligga som preorder länge...)

  10. #10
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som vet om alt är ok när ser ut så här: Tagit typ en vecka nu och inget verkar hända??
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ska?rmavbild 2017-02-22 kl. 13.04.35.png 
Visningar:	51 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	73043

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om det är singel, EP eller album väljs automatiskt baserat på mängden låtar. Om jag minns rätt. Sen kan det dröja ett tag innan det kommer ut på tjänsterna. OK i panelen betyder bara att de levererat och fått OK från mottagaren. När de blivit godkända och utlagda av butiken kan du klicka på ikonerna för respektive butik för att komma till ditt släpp på den butiken. Eller högerklicka och kopiera om du t ex vill posta den på Facebook. Så det är bara att avvakta och kolla om en dag eller två igen i fall länkarna blivit aktiva.

  12. #12
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Grahnen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet om alt är ok när ser ut så här: Tagit typ en vecka nu och inget verkar hända??
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ska?rmavbild 2017-02-22 kl. 13.04.35.png 
Visningar:	51 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	73043
    För mig tog det ca 2 veckor har jag för mig.

  13. #13
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har testat med två låtar. Gick ganska bra. En hel del småstrul med albumnamn, artistnamn och så men var nog mest min okunskap. De svarade på support via mail inom max en halv dag. Tog ca 5 dagar från att det stod "OK" på deras sida. Sedan finns det på Spotify, Deezer, m.fl. samt att köpa på iTunes och Google play. Det går t.o.m. att hitta på Shazam om man låter Shazam "lyssna" på låtarna.
    Senast redigerat av Grahnen den 2017-03-04 klockan 08:38.

  14. #14
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan bara nämna att det funkade till sist. Tog någon vecka men nu ute på 12 sajter. T.ex. Spotify. Man kan då undra om den nya Svenska Emuse som verkar kanon?? https://amuse.io/

    Här är jag/vi spotify:artist:2GWAcQE7HVcrg5rqpaiG7j
    och jag själv: spotify:artist:5QPA4jNTx9s9WFTnvSCnj5

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •