Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Skruvbar puff&pysmaskin?

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Skruvbar puff&pysmaskin?

    Jag är svårt förtjust i gamla puff&pystrummisar. Hemorgeltrummisar, gamla Roland och Acetone, tidiga Korgar osv. Men jag har ingen plats för en stor samling och hursomhelst är många av ljuden hos klassikerna lite utslitna. Jag kan ju göra ljuden själv på en synt och sen sampla, men för arbetsflödet skulle det kännas roligare med en dedicerad maskin, helst inklusive trumsequencer. Det jag är ute efter är alltså en analog trummis som är väldigt tweakbar och som det är lätt att göra just puff&pysljud på. Fasta ljud är inte så intressant.

    Kollar man demovideor på Analog Rytm, Tempest, Tanzbär osv så är det ju aldrig såna ljud, men det kanske bara är för att det inte är poppis att skruva fram såna ljud. Nån som vet nån maskin som skulle kunna passa mina önskemål?

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Är inte Vermona DRM1 just precis en sån..?

    Länk:
    https://www.youtube.com/watch?v=eyv04B-Hawg

  3. #3
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den här tycker jag verkar fin men har aldrig slagit till. Finns en nyare version också.


    https://youtu.be/bQopNcRIINk

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    DRM:en är ju så attans stor. Och ingen komplett trummis, bara en ljudmodul. D-1000 är kool, men lite för smal känns det som. Och den verkar brumma nåt grymt i vissa demovideor.

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ska väl lägga till att det inte är absolut krav att manicken är analog. Men den behöver kunna låta som gamla analoga klassiker.

  6. #6
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Drumbrute?

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DRM:en är ju så attans stor. Och ingen komplett trummis, bara en ljudmodul. D-1000 är kool, men lite för smal känns det som. Och den verkar brumma nåt grymt i vissa demovideor.
    "Bara en modul"... mitt gäng Simmonskompisar hälsar att de ska ta sig an dig i en mörk gränd.

    Jag hajjar tanken med sequencer om man jobbar med det. Storleksmässigt förstår jag inte miniatyrhetsen, men det är väl ett innerstadsfenomen. Kan du släppa sequencerkrav och kanske i viss mås storlekskravet så växer ju möjligheterna mycket.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har varit hemma hos Slirak. Förstår platsbristen. Kan därför rekommendera DR55.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har varit hemma hos Slirak. Förstår platsbristen. Kan därför rekommendera DR55.
    Hur är det med Volcan? Kan den pysa?

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    MFB trummisarna är ju små och kan väl pysa? Typ 522.

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo. Fast DR55 och Volcor och 522:or är ju inte så skruvbara. Jag lutar nog mer åt skruvbarhetsnivå ā la Tempest, Analog Rytm, Vermona. Utrymmeskravet är icke-släppbart, jag har sjukt liten yta att ha grejerna på. Jag skulle av rena utrymmesskäl få offra min Push 2 om jag skulle gå den här vägen, så det är ungefär den ytan som gäller. Lite bredare kan funka, om djupet samtidigt minskar.

    Sequencer är inget absolut krav, men jag gillar integrerade maskiner.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okidoki, rattmodda en Pearl Drum-X? 2HE i racket och rattlåda efter smak.

    Jag ska modda min, men har inte tänkt klart kring designen än. Billigt och välljudande analoghärke.

  13. #13
    deleted user
    Den där nya teenage-grejen tar liten plats, vet inte hur skruvbar den är utanför mjukvaran men bra låter den.

  14. #14
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Problemet med puff&pys-kretsar är att de inte är särskilt skruvbara på ett användbart sätt. Min DRM-1 mk3 är fin, men det är inte direkt tätt mellan sweetspots. Direkt man vill göra mer än att styra lite frekvens och decay så är det svårt att göra justerbara kretsar som låter fint hela vägen. Jag vill annars rekommendera LXR som kan låta väldigt puf&pys utan att begränsa sig till det. Machinedrum gör det också bra. Det är bara svårt att hålla sig till den ljudtyp när man har mer möjligheter.

  15. #15
    deleted user
    Går det inte bygga nåt tweakbart till push2 med drumrack fylld med Operator, det är den synt jag vänder mig till när jag behöver puffpys eller andra "analoga" trummor. Kanske en tråkig lösning men ett tips i alla fall. Tänkte om du ändå kör Live m push så har du redan ljudmotor och sequencer där. Jag har aldrig testat push men det ska väl vara mer åt hårdvaruhållet för skruvande och sekvensande?

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okidoki, rattmodda en Pearl Drum-X? 2HE i racket och rattlåda efter smak.

    Jag ska modda min, men har inte tänkt klart kring designen än. Billigt och välljudande analoghärke.
    Hehe, jag tror inte du förstått vidden av utrymmesbristen än. Så, tyvärr.

    Men lite åt hållet en flexibel trumröst och sampla den med Pushen finns i tankarna som alternativ.

    Det stora problemet med att bygga trumljud med modularcasen eller Karpen är att man kanske redan sitter med schyssta ljud på dem som groovar snyggt och så vill man ha trummor, men då får man riva en patch.

    Felet med sampla-en-röst-spåret är att det blir lite avbrott i flowet när man måste bygga upp ett helt litet trumset.

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det inte bygga nåt tweakbart till push2 med drumrack fylld med Operator, det är den synt jag vänder mig till när jag behöver puffpys eller andra "analoga" trummor. Kanske en tråkig lösning men ett tips i alla fall. Tänkte om du ändå kör Live m push så har du redan ljudmotor och sequencer där. Jag har aldrig testat push men det ska väl vara mer åt hårdvaruhållet för skruvande och sekvensande?
    Jo, din idé finns i tankarna också. Man kan ju blanda med t.ex. Analog också. Men även om Push gör skruvandet mycket enklare, så slår den inte dedicerade rattar.

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med puff&pys-kretsar är att de inte är särskilt skruvbara på ett användbart sätt. Min DRM-1 mk3 är fin, men det är inte direkt tätt mellan sweetspots. Direkt man vill göra mer än att styra lite frekvens och decay så är det svårt att göra justerbara kretsar som låter fint hela vägen. Jag vill annars rekommendera LXR som kan låta väldigt puf&pys utan att begränsa sig till det. Machinedrum gör det också bra. Det är bara svårt att hålla sig till den ljudtyp när man har mer möjligheter.
    Jag förstår vad du menar med sweetspots. LXR och Machinedrum finns också i tankarna, inte minst därför. De har ju dedicerade "maskiner" som är anpassade för lite olika typer av trumljudskapande. Men allt man hör i demor är ju punchiga dansljud. Vilket kanske bara har att göra med att puff&pys av nån märklig anledning inte är så hippt längre... Det är samma tanke jag har om Analog Rytm och Tempest, att de kanske fixar det jag vill, men ingen demar ju det.

  19. #19
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    AR fixar det. I värsta fall med samplingar men jag tycker de analoga maskinerna går att få att puffa och pysa om man vill.

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drumbrute?
    Lekt lite med den men var inte så imponerad. Ska ge den en chans till, men jag skulle verkligen vilja kunna göra hihats och cymbaler både från metalliska ljud som i bruten och från filtrerat brus. Och det sistnämnda fixar väl inte bruten?

  21. #21
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Skriv gärna vad du kommer fram till. Älskar min dr55 men lite skruvmöjligheter hade varit fint. Följer tråden med intresse!

  22. #22
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    AVPs MAD-5? Skruvbar puff-pys, dock ingen sequencer. Men det går ju att kombinera med tex en Beatstep.
    http://www.avpsynth.com/products/mad-5/

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    https://youtu.be/BRgQ1cUOMgc?t=7m15s Analogare blir det inte

  24. #24
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anskun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AVPs MAD-5? Skruvbar puff-pys, dock ingen sequencer. Men det går ju att kombinera med tex en Beatstep.
    http://www.avpsynth.com/products/mad-5/
    Vilken trevlig liten låda!

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anskun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AVPs MAD-5? Skruvbar puff-pys, dock ingen sequencer. Men det går ju att kombinera med tex en Beatstep.
    http://www.avpsynth.com/products/mad-5/
    Den där var ju ganska kul! Den + en Drumbrute skulle ta mig ganska långt.

  26. #26
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://youtu.be/BRgQ1cUOMgc?t=7m15s Analogare blir det inte
    Och snacka om puff&pys!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lekt lite med den men var inte så imponerad. Ska ge den en chans till, men jag skulle verkligen vilja kunna göra hihats och cymbaler både från metalliska ljud som i bruten och från filtrerat brus. Och det sistnämnda fixar väl inte bruten?
    Testat Drumbruten mer idag och nu är jag mer positiv. Inspirerande att skruva på. Täcker dock inte helt mina önskemål.

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AR fixar det. I värsta fall med samplingar men jag tycker de analoga maskinerna går att få att puffa och pysa om man vill.
    Testat den en del idag, men kom inte riktigt överens med den. Jag måste nog läsa upp mig lite mer på den och testa den igen. Men mitt allmänna intryck blev att den låter lite väl mycket Elektron för min smak, dvs väldigt clean och precis.

  28. #28
    deadbeats avatar
    Veteran
    En gammal Electribe ER-1 borde väl annars kunna skruvas till puff o pys.

  29. #29
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja just det ja, Electribe, får kollas upp. Är de gamla lämpligare än de nya, för mitt ändamål?

  30. #30
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja just det ja, Electribe, får kollas upp. Är de gamla lämpligare än de nya, för mitt ändamål?
    Det kan andra svara på bättre än jag då att jag inte testat nån av de nya. Dock har jag haft bland annat ER-1 och den kunde man skruva både puffigt och pysigt och mer därtill. Men lyssna in dig innan du slår till

Liknande ämnen

  1. Puff och pys med synkmöjligheter?
    Av Funkenteller i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •