Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 142 av 142

Ämne: Pioneer Toraiz AS-1 (aka 1/6-dels Prophet 6)

  1. #121
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Jag gillar formatet. Har bara kollat demos på nätet och verkar låta bra. Är väl editeringen då som oroar lite. Men gasen kvarstår.

  2. #122
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tycker inte alls den är svårskruvad. Bara ett hjul som snabbt scrollat genom osc mixer filter amp osv. Bara ett vrid bort ligger alla inställningar. Visst lite finvrid för att hitta rätt sida. Men det är ju inget menydyk där du väljer kategori och sen väljer vidare inom den. Du hamnar direkt på sidorna för de olika värdena. En ratt att skrolla mellan parametrar och en annan du ställer in parametern. Tycker inte alls det varit nåt som stört. Formatet är toppen! Skrivit mer om varför i tidigare inlägg. Mkt nöjd m min!

  3. #123
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Ok, det låter schyst alltså. Den kan absolut vara något för mej.

    Läser på nätet att en del tycks ha problem att synka seqencern i den med annan gear. Vad tycker ni?
    Senast redigerat av bakelit den 2020-02-14 klockan 20:07.

  4. #124
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läser på nätet att en del tycks ha problem att synka seqencern i den med annan gear. Vad tycker ni?
    Använder inte sequencern. Tydligen den som tappar synk när man byter patterns eller nåt. Styr den från Octatrack istället, har haft noll problem med det.

  5. #125
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Idag landade den i mitt hem, efter att tidigare ha bott hos Valsolo och Geminister. Har aldrig tidigare upplevt en så instant känsla av ren spelglädje! Allt man kranar ur den låter monstruöst bra! Jag fick spontant tre-fyra låtidéer bara under de timmar jag satt med den ikväll.

    Det är intressant, köpte en Virus Indigo 2 (Virus C) för bara några veckor sen, och allt den gör, gör den ruggigt bra. Men just den där spontana kreativiteten och inspirationen... Den var oerhört mycket mer närvarande med AS-1:an. Tror att det är en kombination av den intuitiva enkelheten, rak och basic subtraktiv syntes med galet bra filter, samt en extremt lättarbetad och logisk sequencer & arpeggiator. Den fyller verkligen ett tomrum som bassynth/skissblock/monstruös monosynth! Särskilt tack till Synthboy som fick mig att gasa på den från början! <3

  6. #126
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Vad kul att du är nöjd och redan fått tag i en!
    Jag hade inte rekommenderat den om inte jag själv trott på den
    Exakt det du skriver om den stämmer helt och hållet in på mig med.
    Bittersnubbar gnäller på forum om dålig MIDI-synk vilket troligen bidragit till att den blivit en doldis men jag väljer att hylla resterande 99% som är bra.

  7. #127
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Verkligen en kanonsynth. Jag valde inte bort den för jag inte gillar den utan för att jag varit tvungen att erkänna för mig själv att mjukvara passar mig bättre. Pryldåren får stå tillbaka. Vi får se hur länge det håller...

  8. #128
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag landade den i mitt hem, efter att tidigare ha bott hos Valsolo och Geminister. Har aldrig tidigare upplevt en så instant känsla av ren spelglädje! Allt man kranar ur den låter monstruöst bra! Jag fick spontant tre-fyra låtidéer bara under de timmar jag satt med den ikväll.

    Det är intressant, köpte en Virus Indigo 2 (Virus C) för bara några veckor sen, och allt den gör, gör den ruggigt bra. Men just den där spontana kreativiteten och inspirationen... Den var oerhört mycket mer närvarande med AS-1:an. Tror att det är en kombination av den intuitiva enkelheten, rak och basic subtraktiv syntes med galet bra filter, samt en extremt lättarbetad och logisk sequencer & arpeggiator. Den fyller verkligen ett tomrum som bassynth/skissblock/monstruös monosynth! Särskilt tack till Synthboy som fick mig att gasa på den från början! <3
    Får man fråga vad du gav för en beggad?

  9. #129
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man fråga vad du gav för en beggad?
    Gav 3700 för en i fint skick inkl frakt, så ca 3500 exkl frakt.

  10. #130
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kul att du är nöjd och redan fått tag i en!
    Jag hade inte rekommenderat den om inte jag själv trott på den
    Exakt det du skriver om den stämmer helt och hållet in på mig med.
    Bittersnubbar gnäller på forum om dålig MIDI-synk vilket troligen bidragit till att den blivit en doldis men jag väljer att hylla resterande 99% som är bra.
    Det jag sett är att det gnälls på synk av as1ans sequenser ihop m daw. Att den ej startar exakt samtidigt. Iom att jag själv aldrig använt den så vet jag ej hur mycket sanning som ligger bakom. Imho kan man ju lika gärna styra as1an helt från daw eller annan sequenser.

  11. #131
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gav 3700 för en i fint skick inkl frakt, så ca 3500 exkl frakt.
    Ok! Bra pris. Det kommer nog hamna en här hemma förr eller senare...

  12. #132
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Ang synket så har den ju även en trigger-ingång (hurra!). Kanske inte nån lösning om man bara kör med en daw, men har man många prylar brukar det alltid finnas nåt spottar ut lite trigs...

  13. #133
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang synket så har den ju även en trigger-ingång (hurra!). Kanske inte nån lösning om man bara kör med en daw, men har man många prylar brukar det alltid finnas nåt spottar ut lite trigs...
    inga problem här med sync OM jag inte byter pattern/ljud, så kör man med samma ljud o arp/seq i en låt så har/hör jag inga problem. byter man ljud/seq så tappar man sync (den inbyggda seq). bra välljudande liten synt!

  14. #134
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inga problem här med sync OM jag inte byter pattern/ljud, så kör man med samma ljud o arp/seq i en låt så har/hör jag inga problem. byter man ljud/seq så tappar man sync (den inbyggda seq). bra välljudande liten synt!
    Aha... ja, det är ju lite trist. Men kan nog funka för mig som ändå aldrig byter pattern

  15. #135
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Får en gubbgnälla lite hade jag hellre haft audio in än trigger in på den. Men låter fint som snus det gör den.

  16. #136
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Två nya banker (a 50 patchar) finns att ladda ner gratis!

    https://www.pioneerdj.com/en/landing...z/toraiz-as-1/

  17. #137
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två nya banker (a 50 patchar) finns att ladda ner gratis!

    https://www.pioneerdj.com/en/landing...z/toraiz-as-1/
    Grymt! Tack för tipset! Blir riktigt trevligt att dra ner och sitta med en grå söndag.

  18. #138
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag har inte hunnit testa dem än och tycker samtidigt att de befintliga preseten är ovanligt varierade och bra.
    Du får ge en recension

  19. #139
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Inte varit så nöjd m soundet (fullproppad m funktionalitet dock!) för jag har inte fått till ett bas-sound med snärt men ändå ett tungt slag. Det som mina Moogar levererar med glans. Tyckte den var för luddig och liksom bara brusig när jag ökar filterenvelopen. Lyckades äntligen identifiera vad det var när jag gav den lite tid o kärlek.

    Dels slarv av mig då jag inte läst på hur sub osc förhåller sig t osc 1 o 2. Hade antingen ena eller båda osc en eller två oktaver för högt. Då blev det mycket mer övertoner som jag inte ville ha.

    Men också decay/release-ratten. Stört mig på att man inte kan assigna den endast till filterdecay (den påverkar både filter o amp decay o release) och att den ställer in alla fyra parametrarna till samma värde så fort man rör den. Och sen går det inte att hitta tillbaka till ett läge där de fyra olika parametrarna har olika värden utan att gå in i menyerna o pilla. Jag löste det genom att sätta alla parametrarna till samma värde så att den ratten blev användbar. Nöjd så. Men. Det blev inte det bassoundet jag är ute efter. En snärt och sen basen. Efter snärten dör ju tonen om all decay o release är samma. Men låter jag decay/release-ratten vara lite längre (typ 50-60) och använder menyrattarna vara inställda på filterdecay (och 30-40) så låter det mycket bättre.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-04-05 klockan 16:09.

  20. #140
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Har denna fortfarande problem med midi-sync? (den hade väl det och vart aldrig uppdaterad eller hur var det?)

  21. #141
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag har inte haft några problem att styra den via midi. Skickar den midi-noter från Octatrack eller startar dess sequencer. Båda funkar finfint. Tror problemet var att byta sekvenser i dess egna sequencer. Att den då tappade synk. Men det har jag aldrig använt mig sv

  22. #142
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har upptäck en för jäkla dålig grej m sequencern. När jag plockar bort en ”trig” eller not så tappar den synk. Den håller sig i takt men sekvensen förskjuts en sextondel (eller om det är en åttondel) så sekvensen liksom flyttas. Om sequencern rullar alltså menad jag programmerar den. Sorgligt dåligt. Visst. Det kan ju ge lite variation men trist ändå.

Liknande ämnen

  1. Pioneer DJS-1000/Toraiz SP-16 Sampler (Dave Smith filter)
    Av El Toro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 237
    Senaste inlägg: 2021-06-01, 20:14
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •