Sidan 14 av 27 FörstaFörsta ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SistaSista
Resultat 781 till 840 av 1609

Ämne: Elektron Digitakt

  1. #781
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Gällande lofi, finns det någon bra pedal för just det, en som låter bra med trummor och inte bara elgitarr?


    Med denna blir det lofi direkt. Syns ju t o m på panelen!

  2. #782
    Dsc
    Dsc är inte uppkopplad
    Dscs avatar
    Senior
    När man håller shift och byter delay tid hoppar det mellan 4/8/16/32 etc.
    Men varför inget 8./16. läge som finns i stort sett på alla andra delay enheter man kan hitta.
    Måste jag ta fram miniräknaren om jag vill ställa in det till 8.? Varför?

  3. #783
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    Nya OS:et ute nu och synkbuggen är fixad.
    Återigen - Hoppas Akai kan vara lika snabba med att fixa MPC Live-buggarna.

  4. #784
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    List of changes from OS 1.01 to 1.02

    Changes
    Improved metronome menu.
    Improved quantization menu.
    Recorded sample trim is automatically reset after saving.
    Added possibility to reset recorded sample trim using the NO key.
    Reversed recorder zoom knob direction.
    Added graphical representation of reverb shelving filter.
    Added graphical representation of reverb and delay HP- and LP-filters.
    Improved simulation of encoder detention.

    Bug fixes
    Last note in the external MIDI chromatic keyboard range was not playable.
    The mapped drum octave on external MIDI was too wide, triggering not 8 audio tracks, but also
    incorrectly triggering the first 4 MIDI tracks.
    External MIDI could not be used to enter notes into the sequencer.
    Having any MIDI track active caused internal tracks to ignore external MIDI notes.
    Unit would sometimes crash when synced to external MIDI clock.
    MIDI Notes were not cleared from trig when removing trig.
    MIDI Note2..4 were not included in copy/paste trigs, nor when rotating a track, nor with scale page
    copy/paste/clear.
    It was not possible to record chords into the MIDI sequencer via Chromatic Mode or external MIDI
    when live recording.

  5. #785
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag gillar att den ser så gullig ut.

  6. #786
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    (jag har plasten kvar på displayen, det är det som ser lite läskigt ut)

  7. #787
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Jo snabbt jobbat med uppdateringen!

    Är det tekniskt möjligt att addera stereo i framtiden eller är det någon form av hårdvarubegränsning?

  8. #788
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/whRK1a02E1A

    Guide för att använda keyboard till Digitakt.

  9. #789
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av shiftlock Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några önskade funktioner (kanske i 2.0) hade dock varit:
    -Polyfoni på varje spår (kunna ta ackord)
    - Bandpassfilter
    - Kompressor/Sidechain
    +1

  10. #790
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    En fråga angående polymetriska patterns: Kan man ha exempelvis ett track som är 7 steps, ett som är 17 steps och ett som är 37 steps samtidigt? Eller finns det några begränsningar av tracklängder?

  11. #791
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga angående polymetriska patterns: Kan man ha exempelvis ett track som är 7 steps, ett som är 17 steps och ett som är 37 steps samtidigt? Eller finns det några begränsningar av tracklängder?
    Inga begränsningar.
    (Eller ja, maxlängden på ett spår är ju 64)

  12. #792
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga begränsningar.
    (Eller ja, maxlängden på ett spår är ju 64)
    Tack!

  13. #793
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Har lekt med min DigiTakt och dig(itakt)ar den som fan Grym maskin som låter riktigt bra. Känns som alla effekter i den är väldigt väl avvägda och lämpade just för samplingar. Har några funderingar som säkert beror på att jag inte googlat eller RTFMat tillräckligt men:

    - Kan man inte använda chromatic mode i grid record? Hade varit fint för mig som suger på att live-spela-in skit. Och jo jag kan ju köra kvantiserat men ändå, jag vill gärna ändra i efterhand. Så grid mode plus nåt handgrepp som ger mig chromatic så jag kan snabbt ändra ton på ett steg vore magiskt.

    - När man vrider på en ratt för att byta ett flerval, t.ex. hur en sampling ska spelas tycker jag det är knivigt att få rätt val. Snurrar man för långsamt på ratten byter den aldrig, kör man för fort byter den för långt. Vanesak säkert.

    - Kan man få pingpongloop på samplingsuppspelningen tack? Det vore grymt för långa svepsamplingar.

    - En dröm vore step-sequencer mode. I chromatic slår man rec och så bankar man bara in de toner man vill ha och så läggs de på stegen en efter en. Slå [No] eller nåt så får du paus. Köpte för ett tag sen en Sub37 och den fick mig att förstå hur mycket jag gillar step sequencers.

    Nåväl, stort cred till Elektron som är coola, duktiga, responsiva, inovativa och jävligt fina.

  14. #794
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    "Hot Wire
    Sound Pack for Digitakt
    You might think that the Analog Heat is just an effect that manipulates incoming sound, but it can actually create a wide variety of sounds itself. The sampling maestro Goldbaby shows what you can do by just creatively pinging the Analog Heat’s filter with cranked resonance and then capture the results. Soft deep kicks, crisp percussion and sizzling snares all saturated in analog warmth that will bring that electronic shine to your tracks.

    This Sound pack is a digital item. Detailed instructions on how to download the Sound pack will be provided via email upon purchase."

    95 spänn


    https://www.elektron.se/soundpacks/hotwire/

    https://soundcloud.com/elektron/hot-wire-demo-1?in=elektron/sets/hot-wire

  15. #795
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Finns det demoex nånstans i kungl. Hufvudstaden?

  16. #796
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om jag vill ha samma ljud i två olika patterns måste jag kopiera? Och varje gång jag tweakat ljudet i det ena pattern så måste jag kopiera igen (om jag vill ha samma i det andra)? Det är en deal-breaker för mig, sorry.
    För att vara lite konstruktiv - så här skulle jag vilja att det funkade: Projektet har en uppsättning ljud, t ex 16 eller 32. Ljud som laddas in hamnar där. Varje pattern väljer ljud från projektets samling till sina spår. Ändringar som görs på ett ljud i ett pattern slår igenom på andra pattrerns i projektet som använder samma ljud. Då kan jag ha samma grundinstrument i alla patterns, men ändå plocka in andra ljud i specifika patterns. (Jag skulle iofs vara nöjd med att bara ha samma ljud i alla patterns i ett projekt. Det finns ju parameterlås...)

  17. #797
    eangman
    eangman är uppkopplad nu
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    - Kan man inte använda chromatic mode i grid record? Hade varit fint för mig som suger på att live-spela-in skit. Och jo jag kan ju köra kvantiserat men ändå, jag vill gärna ändra i efterhand. Så grid mode plus nåt handgrepp som ger mig chromatic så jag kan snabbt ändra ton på ett steg vore magiskt.
    Chromatic mode går inte att använda i Grid recording. Men om du har ett keyboard kopplat till Digitakten så kan du använda det för att mata in noter i Grid Recording mode.

  18. #798
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chromatic mode går inte att använda i Grid recording. Men om du har ett keyboard kopplat till Digitakten så kan du använda det för att mata in noter i Grid Recording mode.
    Grymt! Tackar!

  19. #799
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Slide?

  20. #800
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Läste i handboken nyss. En öppen fråga till alla som använt en Digitakt:
    Kan man inte spara pattern chain i sina projekt?!
    Med en midiklaviatur i grid recording mode, hoppar sequencern ett steg fram för varje tangent man spelar, om man vill?
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-06-10 klockan 10:23. Anledning: Rättelse

  21. #801
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Cuckoo Mega Tutorial.


    https://youtu.be/MXexVHNO0ms

  22. #802
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    ook om man bestämt sig för en sån här, hur får man tag i en snabbast? Verkar vara tillfälligt slut på de flesta ställen?

  23. #803
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av bettylavett Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ook om man bestämt sig för en sån här, hur får man tag i en snabbast? Verkar vara tillfälligt slut på de flesta ställen?
    https://www.elektron.se/products/digitakt/ rekommenderas. Verkar finnas på lager.

  24. #804
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Klarar denna av att spela upp pads/strings/choirs DVS har den crossfade looping?

  25. #805
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Nej, den klarar inte att spela upp pads etc.

  26. #806
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.elektron.se/products/digitakt/ rekommenderas. Verkar finnas på lager.
    Rakt från källan, tackar!

  27. #807
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Kanske mer relaterat till overbridge än digitakt - men om jag skaffade en sådan här och en usb-hub från elektron, skulle jag kunna streama alla dess kanaler samt alla från RYTM in samtidigt till datorn? RYTM direkt till datorn (jag har inte deras hub) ger mig högst 8 kanaler vid 16 bitar.

  28. #808
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Tack för tipset om Cuckoos super demo, outshape Verkar inte göra steg programmering i stil med Sh101/ Sub37, men fills och gridstep parameter lock är mäktigt!

  29. #809
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Kan man göra en backup till dator på det man gjort i Digitakt?

  30. #810
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man göra en backup till dator på det man gjort i Digitakt?
    Verkar inte som det det, ännu. System innehåller "bara" OS upgrade och Format. MAn kan föra över sampl med nya verktyget Elektron Transfer som är smidigare än gamla C6 ....

    Digitakt är inte helt färdig, förutom backup saknar jag bättre midi impl (arp tex, men kanske aldrig kommer?, spela in ackord i seg, skall komma) m.m

    O förresten, visst bord midi ut via USB funka år 2017!?

    Annars en toppenmaskin, snabbjobbad med samplingar men MIDI är lite sämre (jmf med Analog Keys ..(som inte heller har midi out men varför kan de inte ha lika bra midi seq i digitakt?)

    Sampler on speed!

  31. #811
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Annars en toppenmaskin, snabbjobbad med samplingar men MIDI är lite sämre (jmf med Analog Keys ..(som inte heller har midi out men varför kan de inte ha lika bra midi seq i digitakt?)

    Sampler on speed!
    Kan du utveckla det här? Midi sequencer finns väl? Förstår inte vad du menar riktigt.

  32. #812
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Analog Keys funkar som masterklav, men varken Keys eller Four har någon extern midisequencer.

  33. #813
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Keys fixar däremot cv out med sequencern. Grymt.
    Det gör ju desktop A4:an också.

  34. #814
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gör ju desktop A4:an också.
    som en gud!

  35. #815
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du utveckla det här? Midi sequencer finns väl? Förstår inte vad du menar riktigt.
    bortskämd med analog keys interna seq (som oxå har en cv out). Förstår man inte kan få allt i digtakt, men jag saknar (midi):
    - arp (A4 arp är tiptopp, kommer nog aldrig till digitakt)
    - spela in ackord (digitakt har chromatic läge där knapparna användes, men kan inte spela in ackord, skall komma)
    - chromatisk läge, (dvs kunna välja "chords and scales)
    - midi via usb (så jag kan koppla in OP1 direkt ...)

    Så MIDI delen är lite för basic (jmf med Elektrons standard på Keys, A4 o Octa, MM), jag hade önskat mig mer stöd typ arp, chords, scales o lite sånt ... kanske det kommer ngt mera men tror inte det med tanke på layouten.

    Så tiptop sampler men basic midi player

  36. #816
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Håller nog med fast det är nog hårda krav med tanke på att det faktiskt är en trumma. Med allt tillgodo så ökar ju kraven åt andra håll än vad den ville från början.

    Vill nog med tanke på det ha trig in så man kan ansluta gamla trumpads. Å diverse övriga trumfunktioner.

  37. #817
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bortskämd med analog keys interna seq (som oxå har en cv out). Förstår man inte kan få allt i digtakt, men jag saknar (midi):
    - arp (A4 arp är tiptopp, kommer nog aldrig till digitakt)
    - spela in ackord (digitakt har chromatic läge där knapparna användes, men kan inte spela in ackord, skall komma)
    - chromatisk läge, (dvs kunna välja "chords and scales)
    - midi via usb (så jag kan koppla in OP1 direkt ...)

    Så MIDI delen är lite för basic (jmf med Elektrons standard på Keys, A4 o Octa, MM), jag hade önskat mig mer stöd typ arp, chords, scales o lite sånt ... kanske det kommer ngt mera men tror inte det med tanke på layouten.

    Så tiptop sampler men basic midi player
    Spela in ackord och parameterlåsa från extern MIDI-not är löst i OS 1.02.
    Någon USB host är den inte, så det går inte att koppla USB-klaviatur etc till den.

  38. #818
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spela in ackord och parameterlåsa från extern MIDI-not är löst i OS 1.02.
    Någon USB host är den inte, så det går inte att koppla USB-klaviatur etc till den.
    tack sm0hm för info! finns det nån plan på song mode, och step recording i stil med Roland Sh101?

  39. #819
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spela in ackord och parameterlåsa från extern MIDI-not är löst i OS 1.02.
    Någon USB host är den inte, så det går inte att koppla USB-klaviatur etc till den.
    Tack! Snabbt jobbat med update! Synd på USB men jag fattar, blir o skaffa en midi/usb (det är ju OP1 som inte följer "standarden").

    Som sagt en tip-top sampler!

  40. #820
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    ps. är det bara jag som tycker det "konstigt" hur man aktiverar MIDI kanalen, först Fn + Trycka ner pot (inte vrida!), sen släppa o sen vida till rätt midi kanal. Tog mig mig lite tid o förstå ... borde det inte räcka med o trycka ner pot o sen vrida? eller är det tänkt till en ny funktion? Nåväl, jag fattade till slut. Men ovanligt Elektron mane'r.
    ds.

  41. #821
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Nja, tycker nog både OP-1 och Digitakt följer standards - men olika sådana, hehe!

    MIDI-trycket är inte helt optimalt, håller med. Vi jobbar på att göra detta mer tydligt.

    jocks1: Song mode - Kan inte lova något, men vi är medvetna om att det efterfrågas mycket. Step-programmering - nej, tyvärr inte.

  42. #822
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, tycker nog både OP-1 och Digitakt följer standards - men olika sådana, hehe!

    MIDI-trycket är inte helt optimalt, håller med. Vi jobbar på att göra detta mer tydligt.

    jocks1: Song mode - Kan inte lova något, men vi är medvetna om att det efterfrågas mycket. Step-programmering - nej, tyvärr inte.
    ok, tack för en bra dialog igen

  43. #823
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, tycker nog både OP-1 och Digitakt följer standards - men olika sådana, hehe!

    MIDI-trycket är inte helt optimalt, håller med. Vi jobbar på att göra detta mer tydligt.

    jocks1: Song mode - Kan inte lova något, men vi är medvetna om att det efterfrågas mycket. Step-programmering - nej, tyvärr inte.
    tack för svar, det är ju en riktigt trevlig låda som Elektron fixat. Lätt o fokusera på det som"saknas" fast man ännu inte använt/fattat allt. Den den mest snabbjobbade av min burkar, bra skäm, bra knappar, tydlig layout (när man använt den 5 min). Skulle gärna vilja ha samma "save project" på min andra burkar ...

  44. #824
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Gott att höra! Det värmer.

  45. #825
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gott att höra! Det värmer.
    tänker att det är lite otacksamt nuförtiden, förr köpte man en synt o var nöjd med den, nu skall det uppgraderas o fixas, önskelistan växer o vi konsumenter blir mer o mer bortskämda, julafton året runt ...

    dessutom måste jag fatta manualen, hur funkar --- knappen egentligen (har ngt med pattern o göra, hmm), jag får samma funktion på --- knappen som func + Imp/exp (dvs Pattern menyn dyker inte upp utan IMP/EXP). Bootade om o då funkade det igen. En bugg, ja det var enklare förr ...

  46. #826
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Prickarna är pattern-menyn. Låter som att du har avancerat in i menyn. Tryck på "No" för att gå tillbaka.
    Via den byter du namn på ditt pattern, tar bort delar av det eller sparar osv...

  47. #827
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prickarna är pattern-menyn. Låter som att du har avancerat in i menyn. Tryck på "No" för att gå tillbaka.
    Via den byter du namn på ditt pattern, tar bort delar av det eller sparar osv...
    Konstiga var att under den sessionen hamnade jag hela tid i IMP/EXP menyn, hoppade hit o dit med andra menyer o gjorde massa annat. men så fort jag ville in i pattern (prickarna) hamnade jag i IMP/EXP. Efter boot funkade som tänkt igen, kanske hade hamnat i läge som jag inte kunde komma ur? Om det händer igen rapporterar jag. Nu funkar det som tänkt. Liten pigg rackare, nu är det snart dags o fylla på m egna samplingar. Skall använda i en teateruppsättning i höst/vinter, utmärkt o mangla fram "soundsacape" o ljudeffekter!

    Beat goes on ...

  48. #828
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    ojoj nu har jag beställt en, andra elektronen nånsin för min del (hade en monomachine en sommar)

  49. #829
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bettylavett Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ojoj nu har jag beställt en, andra elektronen nånsin för min del (hade en monomachine en sommar)
    Säg till hur lång tid det tar innan du får den ..... jag tror ju kortare tid desto lättare blir det för att köpimpulsen ska ta över ........ just nu är det vettiga hjärnan som styr ^_^

  50. #830
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Kan man shifta hela tracks i timing fram och tillbaks i tiden? Alla vet att perkussiva ljud ska ligga tidigt och basisten sent. Har inte hittat i manualen om detta går. Det är en funktion som funnit sen roger linns tid och är helt essential imo.

  51. #831
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man shifta hela tracks i timing fram och tillbaks i tiden? Alla vet att perkussiva ljud ska ligga tidigt och basisten sent. Har inte hittat i manualen om detta går. Det är en funktion som funnit sen roger linns tid och är helt essential imo.
    Lär ju gå med nudge, som på alla Elektron-burkar?

    edit:
    Citat Ursprungligen postat av Digitakt User Manual
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10.3 MICRO TIMING MENU
    Here you can add micro timing to a note trig, moving it ahead or behind the beat. Micro timing can be cus- tomized on a
    https://www.elektron.se/wp-content/u...Manual_ENG.pdf

  52. #832
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lär ju gå med nudge, som på alla Elektron-burkar?
    Det går alltså? Har aldrig testat någon elektronmaskin innan. Fick det demat för mig med "micro timing" per trigg här om dagen, men inte per track. Känns rätt ointuitivt att sitta och ändra timing per trig om du har ett spår fullt med 16dels noter.

  53. #833
    eangman
    eangman är uppkopplad nu
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går alltså? Har aldrig testat någon elektronmaskin innan. Fick det demat för mig med "micro timing" per trigg här om dagen, men inte per track. Känns rätt ointuitivt att sitta och ändra timing per trig om du har ett spår fullt med 16dels noter.
    Micro Timing funkar bara per trig, inte per track som det är nu i dagsläget. Däremot så kan du flytta flera trigs samtidigt genom att hålla ner flera trigknappar. Men visst, att lyckas hålla ner alla 16 samtidigt är inte så lätt

  54. #834
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lättare på Digitakt än på andra dock!

  55. #835
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Det som enligt mig är så fint med maskiner som 808,909, mpc60 etc, är att de som skapade de maskinerna verkar haft koll på timingparametrar och transientdynamik och byggde sina maskiner därefter. Maskiner som kvantiserar allting efter grid utan möjlighet att manipulera detta på ett smidigt sätt är katastrof tycker jag.

  56. #836
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Micro Timing funkar bara per trig, inte per track som det är nu i dagsläget. Däremot så kan du flytta flera trigs samtidigt genom att hålla ner flera trigknappar. Men visst, att lyckas hålla ner alla 16 samtidigt är inte så lätt
    Var det det som kallades arm recording?

  57. #837
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som enligt mig är så fint med maskiner som 808,909, mpc60 etc, är att de som skapade de maskinerna verkar haft koll på timingparametrar och transientdynamik och byggde sina maskiner därefter. Maskiner som kvantiserar allting efter grid utan möjlighet att manipulera detta på ett smidigt sätt är katastrof tycker jag.
    808 och 909 har väl knappast microtiming på hela spår? Eller överhuvudtaget?

  58. #838
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    808 och 909 har väl knappast microtiming på hela spår? Eller överhuvudtaget?
    Nej timingen är fixed

  59. #839
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej timingen är fixed
    Precis, 808 och 909 är "maskiner som kvantiserar allting efter grid utan möjlighet att manipulera detta på ett smidigt sätt" = katastrof då?

  60. #840
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, 808 och 909 är "maskiner som kvantiserar allting efter grid utan möjlighet att manipulera detta på ett smidigt sätt" = katastrof då?
    Om maskinen är byggd utan musikaliska parametrar som exempelvis timing i åtanke så bör möjligheten ges att att manipulera dessa själv. 808, 909 etc skulle jag inte klassa som sådana maskiner. Det är min åsikt och är enbart baserad på känsla och vad jag hör. För att ta reda på exakt hur det är får man väll lägga några år på mätningar och studier. Och då blir väll ingen musik gjord!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •