Sidan 23 av 24 FörstaFörsta ... 13 19 20 21 22 23 24 SistaSista
Resultat 1 321 till 1 380 av 1398

Ämne: Elektron Digitakt

Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är ute efter att köpa en Digitakt idag. Så undrar helt enkelt om någon vet var man kan få tag på en på studs i Malmö. Någon musikaffär som har dom på hyllan? Tänkte fråga här först innan jag börjar ringa runt, säkrare info lixm

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Körde in nytt OS i den häromdagen. Döm om min förvåning när det plötsligt fanns en masterkompressor i den! Så går det om man inte uppdaterar så ofta (körde 1.04...). Den gjorde verkligen det den skulle. Perfekt!

kossamums
    kossamums är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Hej

Någon här som använder sig av någon extern effekt till DT'n? Har funderingar på att köra någon Distortlåda som insert på DT-kanalen eller nåt annat roligt.. Vad gör ni själva?

lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körde in nytt OS i den häromdagen. Döm om min förvåning när det plötsligt fanns en masterkompressor i den! Så går det om man inte uppdaterar så ofta (körde 1.04...). Den gjorde verkligen det den skulle. Perfekt!
    Ja. Medhåll. Tycker till och med att den låter bättre än ex den o OT. Kanske annorlunda programmerad. Har förresten hittat hem när det kommer till trummor/trummaskin. Lagom enkel och begränsad men låter snorbra och mer snabbjobbad än Rytmen. Tycker jag.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kossamums Visa inlägg
    Hej

Någon här som använder sig av någon extern effekt till DT'n? Har funderingar på att köra någon Distortlåda som insert på DT-kanalen eller nåt annat roligt.. Vad gör ni själva?
    Det givna Elektron-fanboy-svaret är ju Heat, men det finns säkert andra stereodistmojänger också.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    Ja. Medhåll. Tycker till och med att den låter bättre än ex den o OT. Kanske annorlunda programmerad. Har förresten hittat hem när det kommer till trummor/trummaskin. Lagom enkel och begränsad men låter snorbra och mer snabbjobbad än Rytmen. Tycker jag.
    Jag råkar bara ut för ett problem. Åtta kanaler försvinner för fort när jag gör saker. Skulle behöva 16 kanaler med samplingar, detta för att få in allt jag vill.

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Jag råkar bara ut för ett problem. Åtta kanaler försvinner för fort när jag gör saker. Skulle behöva 16 kanaler med samplingar, detta för att få in allt jag vill.
    Det är då man får börja låsa samplingarna till stegen istället. Blir precis som när man körde tracker på Amiga.

kossamums
    kossamums är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Det givna Elektron-fanboy-svaret är ju Heat, men det finns säkert andra stereodistmojänger också.
    Jag har faktiskt en Heat, men som jag använder på Mastern. Får väl köpa en till...

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kossamums Visa inlägg
    Hej

Kanske strymon deco? Går att överstyra/mätta. Tror den går att köra i stereo också!

Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Någon som har några bra tips för att koppla en mic direkt till Digitakten för att sampla?

Vill ju helst ha en så smidig lösning som möjligt då jag vill hålla min setup så minimal som möjligt.
    Kör just nu oftast min Digitakt och sen min Monolouge eller Volca FM.

Katzenjammer
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Är väl bara att koppla in mick med xlr till tele i en av ingångarna och gaina upp?

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Röde M3 har inbyggt 9V batteri så ger bra insignal. Har använt till MachineDrum, Octa och EHX256 med bra resultat. Billig också.

geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    Det är då man får börja låsa samplingarna till stegen istället. Blir precis som när man körde tracker på Amiga.
    Ännu smartare att köra soundlocks, på så vis kan man byta mellan hela patchar.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Ännu smartare att köra soundlocks, på så vis kan man byta mellan hela patchar.
    Tyvärr så löser det inte mina problem. Jag vill ha individuell kontroll över av/på på mer än de åtta samplingsspåren ger. Jag vet, jag är skadad i och med att jag är "uppfödd" på Machinedrum, men jag gillar att gödsla med ljudspår för percussion. Där jag kan slå av/på varje individuellt ljud när jag vill.

Som det blir för mig med Digitakt så vill jag ha ett par längre samplingar som ska spelas upp samtidigt samt kanske lite bakgrundsljud på några kanaler. Vips så är jag begränsad till fyra trumspår, och det blir lite lite. Åtta percussionspår kan jag klara mig med, men då blir det inte några längre samplingar eller fx-ljud direkt.

"lösningen" är väl att köra med en burk till, men då blir det inte lika enkelt och smidigt.

Problemers avatar
    Veteran
    En ide kanske är att låta midi-spår 9-16 vara valfritt om det skall vara midi eller ljud på dem, önska som feature kanske?

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jag vet, jag är skadad i och med att jag är "uppfödd" på Machinedrum
    Meeen. Du har väl inte sålt din machinedrum?

bettylavett
    bettylavett är uppkopplad nu
    bettylavetts avatar
    Senior
    Tyvärr så löser det inte mina problem. Jag vill ha individuell kontroll över av/på på mer än de åtta samplingsspåren ger. Jag vet, jag är skadad i och med att jag är "uppfödd" på Machinedrum, men jag gillar att gödsla med ljudspår för percussion. Där jag kan slå av/på varje individuellt ljud när jag vill.

Som det blir för mig med Digitakt så vill jag ha ett par längre samplingar som ska spelas upp samtidigt samt kanske lite bakgrundsljud på några kanaler. Vips så är jag begränsad till fyra trumspår, och det blir lite lite. Åtta percussionspår kan jag klara mig med, men då blir det inte några längre samplingar eller fx-ljud direkt.

"lösningen" är väl att köra med en burk till, men då blir det inte lika enkelt och smidigt.
    Jag kör en liten MFB-trummis bredvid, styrd av några midispår. Funkar för mig! Då får man dessutom fler separata ut till mixern..

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    Meeen. Du har väl inte sålt din machinedrum?
    Absolut inte! MD UW Rytm och A4 har åkt ut däremot.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av bettylavett Visa inlägg
    Jag kör en liten MFB-trummis bredvid, styrd av några midispår. Funkar för mig! Då får man dessutom fler separata ut till mixern..
    Mmm, det är ju det som är "lösningen".

Eller så får jag SLÅ ALLA PÅ ELEKTRON SÅ ATT DE SLÄPPER PÅ ALLA 16 SAMPLINGSSPÅREN! Jag vet att de finns där. Det är bara en liten kodswitch som de som vanlig håller hårt på.

dabook
    dabook är inte uppkopplad
    dabooks avatar
    Någon digitaktare som råkat ut för att maskinen inte startar upp? Dvs det är enbart svart skärm plötsligt? Jag köpte min digitakt ny för knappt en vecka sedan och den har funkat hur bra som helst. Plötsligt ville den inte starta upp längre, totalt out of nowhere. Jag testade med olika eluttag men ingen skillnad. Bara svart skärm. Väntade ett tag och sen plötsligt så startade den upp igen. Nu funkar den fint igen. Men detta har gjort mig orolig. Köpte den först och främst för att ha ett pålitligt centrepiece i min liverigg. Tänk om detta händer live. Nu finns oron där planterad.

Hittade en sida om detta på electronuts: https://www.elektronauts.com/t/digit...nt-start/40932

Så frågan är: ska jag skicka tillbaka min digitakt och be om en ny? Trots att den nu (fingers crossed) funkar igen, - eller är detta något som ligger inom vad man får acceptera?

Jag har skrivit och frågat elektron i ett supportärende, vi får se vad de säger där.

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    rekommenderar o skicka in, jag har redan skickat in en elektronburk (knapp-problem) så det lika bra o göra en support ticket, de har en bra rutin. digitakten förlorade allt innehåll (factory content) efter en uppdatering (o då kunde man inte göra backup). min digitone o heat kraschar efter ca 1/2-1 h men stänger jag av overbridge så rullar de ..... tyvärr är de inte 100% stabila, ännu.

Grunkan
    Grunkans avatar
    Är det något konstigt med att koppla in två olika monosignaler till inputen på digitakt?
    Så man kan köra ljudet genom monitoringen och använda den lite som en mixer/summerare.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    De slås ihop till mono, så du får en monomixer med andra ord.

Grunkan
    Grunkans avatar
    Det skulle nog fungera då det jag skickar in är mono
    Får testa lite hemma hur det låter..

Problemers avatar
    Veteran
    På ett midispår har jag spelat in, för hand, en slinga, men jag tycker den är för ljus. Finns det nått sätt så jag kan sänka hela slingan en oktav utan att behöva spela in det för hand igen?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gå igenom not för not och sänk manuellt? Borde fungera.

Problemers avatar
    Veteran
    Jo det funkar nog, lite pilligt bara.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Funderar på om jag ska sälja min MDUW och köpa en Digitakt. Är jag dum då? Kommer jag ångra det? Är det bara GAS? Det som fick mig i tankarna var när jag skulle cykla in t stan med MD och Digitone. Jäkla bökigt m lådorna. Kollade ryggsäcken och där får en ju plats med två små svarta. Tänkte då att jag kanske är lite ”färdig” med MDn. Men jag måste ju erkänna att jag inte utnyttjar allt den kan göra.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Fick för mig att Digitakten hade syntes. Glömde att den ”bara” är en sampler. Får nog ta mig i kragen och gräva djupare med MDn. Ibland är det en styrka att bara nöja sig med ett ljud och gå vidare. Det blir ju musik gjort då. Å andra sidan låter det lite för likt hela tiden och då börjar jag fundera på nästa pryl. Är väl inte ensam där iofs

Kanske unnar mig en Digitakt som tröst för restskatten. Enligt Hemlige Arne-principen. Tycker det är smidigt format på den o Digitonen.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Funderar på om jag ska sälja min MDUW och köpa en Digitakt. Är jag dum då?
    Det kan ju bara du avgöra. Men. Ja...

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fair enough

Men kan den live-sampla som MDUW? Letat i manualen men där hittar jag bara info om att fånga upp ljud om man trycker manuellt eller över ett tröskelvärde. Inget om att starta sampling med trigs (och sen uppspelning). Om inte så får jag nog hålla mig till min trusty old MD och gräva djupare

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nope, ingen livesampling på Digitakt.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok tack. Trodde det var givet. Men bra, då håller jag på kulorna och uppgraderar min MDUW med gummirattar istället!

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det blev en Digitakt ändå! (Men behåller MDUW) Gjorde ett försök med OP-Z men lämnade tillbaka inom öppet köp. Fick känslan att att jag skulle behöva pyssla en del och att jag inte hade samma koll med den som med en Elektron. Och med Digitakten tog det typ en halv minut för mig att vara igång!

erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Peppad till tusen, inväntar äntligen en Digitakt.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F18B6FD0-886B-43A2-9E84-5D3E550264E5.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	1,75 MB 
Id:	87130

Nu ska jag göra en riktig Gessle-hit inför sommaren!

mhult
    mhult är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Hmm. Fick för mig att Digitakten hade syntes. Glömde att den ”bara” är en sampler.
    Den har dock ett antal synt-oscillatorvågformer bland sina preset samples. Med filtret, effekterna och parameterlåsning i sequencern kan man göra ganska mycket. Men det blir ju aldrig som en riktig synt med två eller fler oscillatorer.

sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    Men det blir ju aldrig som en riktig synt med två eller fler oscillatorer.
    Inte med den attityden i alla fall!
    Finns ju åttå spår änna. Här agerar den polyfonisk wavetablesynt med svep mellan vågformerna:
    https://soundcloud.com/sqein/dt_tables/s-GGDYX

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Haha!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    Inte med den attityden i alla fall!
    Finns ju åttå spår änna. Här agerar den polyfonisk wavetablesynt med svep mellan vågformerna:
    https://soundcloud.com/sqein/dt_tables/s-GGDYX
    Snyggt! Så istället för "vanliga" samplingar så är det ett gäng vågformer som du byter mellan med LFO, "svepet" bor i de olika vågformerna?

Katzenjammer
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Finns en hel del tips i denna videon om man är nyfiken på syntes-idéer på Digitakt

https://youtu.be/b24h6Ggw0uo

Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Jaså, ni vill ha single cycle vågformer för att göra wavetablesynth av Digitakten? Då vill jag tipsa om https://www.adventurekid.se/akrt/wav...kid-waveforms/

"Det här ska väl räcka för sommarn" för att citera Sällskapsresan 3

( har någon ett tips på lämplig library-applikation för att hantera/previewa alldeles för många korta samples så är jag idel öra!)

Katzenjammer
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Kör du Windows finns t ex Resonic Player.

Jag kör OS X och använder Ableton Live och en Simpler. Ladda in en vågform, sätt i loopläge, tryck på hot swap-knappen i sample fönstret och bläddra sen med piltangenterna upp och ner så byts samplingen ut medan du antingen kan spela simplern via en midiklav eller t ex lägga ett midiklipp på kanalen som spelar en lång not.

Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Bra tips Katzenjammer, tack! OSX och Ableton här med, ska testa ovanstående.

sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

Veteran
    Snyggt! Så istället för "vanliga" samplingar så är det ett gäng vågformer som du byter mellan med LFO, "svepet" bor i de olika vågformerna?
    Varje röst består av två spår som har varsin vågform inladdad, sedan modulerar spårets LFO dess amplitud och helt enkelt bara mixar omlott genom att ställa olika fas på LFO:erna. En enkel men effektiv lösning. :o)

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, såpass enkelt. Jaja.

erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Hm, nån som har fått problem med transfer nu med senaste OS:et? Transfer hittar inte längre Digitakten.

geminister
    geministers avatar
    Veteran
    Har du Overbridge installerat på datorn du kör Transfer på? Om inte, kolla så Digitakten är satt i USB-MIDI only mode.

erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Har du Overbridge installerat på datorn du kör Transfer på? Om inte, kolla så Digitakten är satt i USB-MIDI only mode.
    Tack för tips! Ska kolla när jag är hemma igen.

edit: Det gjorde susen! Nu langar jag över samplingar för fullt här hemma, tack!!!
    Senast redigerat av erko den 2019-04-19 klockan 17:21.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nån som vet hur man skulle kunna få upp en Digitone o en Digitakt i 19”-rack?

Katzenjammer
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Det finns någon som gjort en färdig plåt som man monterar upp till två st Digitakt/tone eller Analog Heat jämte varandra. Minns inte vad företaget heter nu.

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    Hittade också denna men såg Ej i lager. Prutt

Får väl lösa det med tejp, tuggummi och ståltråd.

Katzenjammer
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Leta upp en 4U blank/tom rack mount med lagom djup annars och sätta dem med dubbelhäftande tejp i den?

popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Senior
    Kan man spela in på mer än en midikanal samtidigt?
    Dvs om jag kör två midicontrollers på olika kanaler. Spelas båda in?

Mårre
    Mårre är uppkopplad nu
    Mårres avatar
    Veteran
    Har synkat upp den mot Roland MX-1 och allt är frid och fröjd MEN när jag stoppar MX-1 ställer sig Digitakt i pauseläge, vilket innebär att den startar där den är nästa gång jag trycker på start.

Har aldrig gillat Elektrons produkter och trodde jag äntligen hittat en som jag kunde tycka om men fixar det sig inte så säljer jag den. Har kollat i alla menyer jag kan hitta...

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad händer om du trycker stopp två gånger?

Mårre
    Mårre är uppkopplad nu
    Mårres avatar
    Veteran
    På MX-1? Då startar den igen. Den har bara start/stop (samma knapp). Pratade med Roland och han sa att det är Digitakten som måste ställas in. Synkar Tråttan på samma sätt och den gör som den ska (men det är ju också Roland/Aira iofs).

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Min misstanke är att MX-1 inte skickar start/stopp utan snarare continue/stopp via midi. Vore bra om du hade något icke-roland att testa med också. Om du kan köra midi-monitor i datorn så kan du se vad som skickas från MX-1. Men man vet aldrig, kan ju vara något digitaktigt också.

Från midi-specen:
    11111010 Start. Start the current sequence playing. (This message will be followed with Timing Clocks).
    11111011 Continue. Continue at the point the sequence was Stopped.
    11111100 Stop. Stop the current sequence.

geminister
    geministers avatar
    Veteran
    Kan du inte köra synken tvärt om, från Digitakt till MX-1?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •