Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 84 av 84

Ämne: Mat påverkar hörseln!?

  1. #61
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior

  2. #62
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni menar att kost inte påverkar kroppens förmåga att prestera?

    Ok.

    Absolut.. men förr kunde människor komponera, bestiga berg och upptäcka nya kontinenter på lite saltad fisk och öl... och ett och annat hjortron el blåbär på sommaren för att inte få skörbjugg å dyl... i dag så gråter folk om de steker i fel smör eller äter stekt mat eller råkar dricka en läsk ..osv... det har liksom gått till extrema fånigheter....

    stora musiker och producenter mm är väl knappast kända hälsofreak..men tycks ändå producerat superba verk...mm... knark sprit, socker, fett.... börja snacka om att hörseln dippar för man fick i sig en chokladkaka i stället för en sparris.... nja..

  3. #63
    deleted user
    Mmmm... Sparris!

    Men du pratar om andra saker än vad ts frågade sig i första posten. Det var ju en enkel fråga om det kan påverka. Det kan det. Hur mycket är en annan fråga. Jag har inte sett någon lipa... Eller jo, men inte ts.

  4. #64
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Som jag sa.. det är klart det kan påverka... om du har någon bristsjukdom eller stoppar maten i öronen..... i övrigt så tror jag det spelar extremt liten roll.....

  5. #65
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Öronläkare i orkestern skickar alltid med uppmaning om C-vitamin efter höga ljud för att dämpa hörselskador.

    I övrigt tror jag absolut på att de enorma mängder fruktos-socker vi kan sätta i oss, gärna i flytande form, påverkar vår kropps prestationer negativt. Volantiz musikmixning är att jämföra med en idrottsmans prestationer. Behöver inte bara vara exempelvis fokussporter som exempel, men ändå. Att jag inte är uppe i en sådan detaljnivå vid mixning är jag avslappnat medveten om. Men som nämnt ovan, min tinnitus talar om för mig när jag sköter kroppen eller inte.

  6. #66
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dr Dront Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öronläkare i orkestern skickar alltid med uppmaning om C-vitamin efter höga ljud för att dämpa hörselskador.
    Är du säker på att det var C-vitamin?

    När jag fick min tinnitus så började jag läsa mycket om det, bl.a läste jag om ett fall där en kille fått tinnitus efter en konsert i Japan. Han kontaktade läkarvården där direkt och man tog emot honom direkt och tog det på största allvar. Man gav honom en B-vitamin-injektion eftersom detta skulle motverka tinnitus och hörselskada. Tydligen var det väldigt viktigt att bli behandlad direkt efteråt. Han undkom tinnitus och hörselskada helt, enligt honom själv.

    Lite skillnad mot i Sverige, kontaktade också läkarvården dagen efter jag fick tinnitus, visst, jag fick nån tid ett par veckor efteråt, nån som tittade lite i örat, sen ställde han sig i ett hörn och viskade tyst och frågade om jag kunde höra vad han sa. Mer hjälp än så fick man inte.

  7. #67

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herrn menar att kost inte påverkar kroppens förmåga att prestera?
    Mixning är väl inte i första hand en fråga om fysisk prestation?

    I den mån det handlar om att prestera så är det väl i första hand en fråga om koncentration, lyssningsförmånga och liknande betydligt mer subtila aspekter, och det är dessutom sådant som är extremt svårt att bedöma subjektivt, än mindre att skapa något som andra uppfattar som ett bra resultat. (Jämför grejen med att lyssna på en mix dagen efter och inse att det man trodde var skit/fantastiskt egentligen är fantastiskt/skit.)

    Dvs oavsett om det man äter innan man mixar är amerikansk snabbmat och Budweiser, en veckas fastande och grönt te, samma mat som vanligt fast rejäla mängder kokain, svensk husmanskost och en liter svartast möjliga kaffe så behöver den egna upplevelsen inte ha särskilt stor bäring på slutresultatet. Kaffe och "brain food" kanske gör en ultrafokuserad, men det kanske bara leder till att man ägnar för mycket tid åt irrelevanta detaljer; en kebabpizza kanske gör en perfekt dåsig för en avslappnad dubmix men i helt fel sinnesstämning för att orka mixa ett konceptuellt progrockalbum där man behöver putsa detaljerna. Och så vidare.

    Det vill säga, jag tror ens allmänna sinnesstämning, vilket påverkas av mycket mer än bara kosten, har en mycket större effekt. En kopp kaffe eller en ordentlig natts sömn gör nog större skillnad än vad man valt att äta samma dag.

  8. #68
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixning är väl inte i första hand en fråga om fysisk prestation?
    Uppfatta detaljrikedom är såklart en prestation av kroppen. Tror att de flesta som håller på känner igen fenomenet att bli uttröttad i öronen, då är det i alla fall för mig bara att lägga ner ett tag och vila, om vi pratar moment där det handlar om mixning och mastring på allvar.

    Det vill säga, jag tror ens allmänna sinnesstämning, vilket påverkas av mycket mer än bara kosten, har en mycket större effekt. En kopp kaffe eller en ordentlig natts sömn gör nog större skillnad än vad man valt att äta samma dag.
    Det tror jag också, men det är delvis en annan diskussion. Summan av kardemumman är eventuellt att det är bra med ett par öl om man gillar det. Eller en kombo, bra mat och ändå en öl.

    Men jag tycker att det är en annan diskussion och individuellt hur man ställer sig inför det. Om TS, som jag förstår det också spenderar mycket tid med seriös mastering(?), ser det som relevant så är det antagligen det och jag tycker det är ett ämne som verkligen tål att diskuteras utan att förlöjligas. Hur man själv vill göra och hur viktigt det är för en själv är ju upp till var och en, men va fan liksom... jämfört med mycket annat som det tramsas om här är det ju en seriös och vettig diskussion.

    Jag kan ju själv säga att när jag har t ex en lördag som jag ska ägna heöt åt musikmakande, då vi pratar kanske minst 8 timmar, så är jag mycket noga med vad jag äter från frukost och framåt, helt enkelt för att jag vet att jag presterar bättre. Inte nödvändigtvis bara av anledningar som tråden handlar om, men ändå.

  9. #69
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior

  10. #70

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppfatta detaljrikedom är såklart en prestation av kroppen. Tror att de flesta som håller på känner igen fenomenet att bli uttröttad i öronen, då är det i alla fall för mig bara att lägga ner ett tag och vila, om vi pratar moment där det handlar om mixning och mastring på allvar.
    Jag tror jag förstår vad du menar, men jag skulle inte kalla det en kroppslig prestation, till skillnad från säg idrottande. Belastningen är till största delen mental, och även om det finns kostaspekter i det så är det andra aspekter som är viktigare där, skulle jag säga.

    Men jag tycker att det är en annan diskussion och individuellt hur man ställer sig inför det. Om TS, som jag förstår det också spenderar mycket tid med seriös mastering(?), ser det som relevant så är det antagligen det och jag tycker det är ett ämne som verkligen tål att diskuteras utan att förlöjligas. Hur man själv vill göra och hur viktigt det är för en själv är ju upp till var och en, men va fan liksom... jämfört med mycket annat som det tramsas om här är det ju en seriös och vettig diskussion.
    Jag försöker verkligen inte förlöjliga frågan, men om man ska ta det lita seriöst som tex blinda A/B-tester av utrustning så behöver man vara medveten om att ens uppfattning om hur bra en mix blir och hur man känner sig efter olika sorters kost är något som är högst subjektivt och i det stora hela omöjligt att avgöra med enbart sig själv som försöksperson.

    Men är man okej med att optimera sin egna subjektiva upplevelse (dvs att man uppfattar att det är trevligare eller bättre att mixa efter att ha intagit XYZ) så kan man definitivt göra det – Lee Perry skrev ju tex en låt om Ital-mat och hans allmänna livsstil hade kanske en påverkan på slutresultatet?

  11. #71
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror jag förstår vad du menar, men jag skulle inte kalla det en kroppslig prestation, till skillnad från säg idrottande. Belastningen är till största delen mental, och även om det finns kostaspekter i det så är det andra aspekter som är viktigare där, skulle jag säga.
    Jag är ganska övertygad om att fysiska aspekter spelar in, inte bara mentala. Hela kroppen fungerar i relation till näringsintaget, det är ju själva meningen med att ta in näring. Dessutom, om det nu skulle ha varit ett enbart mentalt problem och näringen påverkar det mentala, så vore ju frågan precis lika relevant?

    Jag försöker verkligen inte förlöjliga frågan.
    Ah, sorry, jag menade inte ditt inlägg, jag menade andra inlägg i tråden.

    Men är man okej med att optimera sin egna subjektiva upplevelse (dvs att man uppfattar att det är trevligare eller bättre att mixa efter att ha intagit XYZ)
    Fast det där är ju i alla fall delvis en annan fråga, som sagt. Jag tror att en bärs och en snus kan höja förmågan hos någon som verkligen tycker att det är avslappnande och får ett ökande välbefinnande. Åtminstone för ett tag. Sådant gör också saker med kroppen. Frågeställningen i OP var däremot om olika föda kan påverka hörselfunktionerna rent objektivt och jag är helt övertygad om att det gör det. Hur mycket är dock en helt annan fråga. Är det märkbart? Je ne sais pas.

  12. #72
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vill säga, jag tror ens allmänna sinnesstämning, vilket påverkas av mycket mer än bara kosten, har en mycket större effekt. En kopp kaffe eller en ordentlig natts sömn gör nog större skillnad än vad man valt att äta samma dag.
    Jag tror man behöver skilja på "seriös" mastring och hur "gemene" upplever saker. Om jag som mastrare upplever att jag gör en riktigt bra mastring ena dagen och andra dagen låter det skit - så är det inte speciellt professionellt. Man behöver nog, inte helt olikt en idrottsman (hinderlöpare eller schackspelare) hitta mer neutrala metoder och rutiner för att hålla så jämn kvalitet på sitt arbete som möjligt - t ex träna och hålla sig allmänt i form.

    Det går ju inte heller att jämföra med spelningar, komposition etc där vissa t.o.m. räknar alkohol, droger, kriser och bakfylla som förstärkande medel. Mastring är på intet sätt stundens ingivelse

    Visst påverkar sinnesstämning och annat, men i för specifikt mastring är det i slutänden kunskapsbaserad och uppövad kylig och så neutral analys av hörselintryck som gäller - ett sinne som givetvis påverkas både kort och långsiktigt av rent fysiologiska effekter.

  13. #73

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst påverkar sinnesstämning och annat, men i för specifikt mastring är det i slutänden kunskapsbaserad och uppövad kylig och så neutral analys av hörselintryck som gäller - ett sinne som givetvis påverkas både kort och långsiktigt av rent fysiologiska effekter.
    Definitivt, fast jag skulle tro att de konkreta effekterna på hörseln (typ förmåga att uppfatta transienter, volymskillnader, etc) är mycket små, och i den mån kost påverkar är det i första hand via mer generella kognitiva aspekter, typ koncentrationsförmåga, där det finns mycket fler input.

  14. #74
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Frågan är bara hur "brusgolvet" påverkas in a state of Nirvana... Ursprungsfrågan rör en person med ovanligt vältränat hörselsystem och väl profilerade sensorer

  15. #75
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    <ignorera om du blir förolämpad av idioter>
    Kommer ihåg en Trivial Pursuit-fråga om vilket sinne som försämras efter en måltid - svaret var hörseln! Vill inte på något sätt påstå att Trivial Pursuit är en källa till visdom (snarare tvärtom), men det kan ju vara en förklaring till eller symptom på mytbildning etc.
    </ignorera>

    Härligt experiment Ulven!

  16. #76
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är bara hur "brusgolvet" påverkas in a state of Nirvana... Ursprungsfrågan rör en person med ovanligt vältränat hörselsystem och väl profilerade sensorer
    I ett state of nirvana påverkas brusgolvet inte alls, däremot inställningen gentemot det. Det är lika perfekt som allt annat. =)

  17. #77
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har testade att stoppa in olika typer av mat i öronen för att testa hur det påverkar hörseln. Knäckebröd skaver men dämpar dåligt. Ostbågar är ju ändå gula. Hårt hoppressade brödbitar ger riktigt bra dämpning men kan vara svåra att få ut igen. Jag fick banka huvudet mot bordet för att få ut den ena. Banan dämpar jättebra men blir mosigt. Morotsbitar är lätta att skära till så att de sitter bra. Dämpar mellanregistret riktigt bra. Samma sak med rå potatis. Kokt potatis går sönder och kladdar. Torkar den fast på hörlurssladden så kan man riva sig på det. Ris är olämpligt även om man pressar ihop det till klumpar. Det faller isär och trillar in i öronhålan. Drar man då på med högvolyn och riset har torkat så skramlar det som fan.

  18. #78
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Örongodis är bäst.

  19. #79
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testade att stoppa in olika typer av mat i öronen för att testa hur det påverkar hörseln. Knäckebröd skaver men dämpar dåligt. Ostbågar är ju ändå gula. Hårt hoppressade brödbitar ger riktigt bra dämpning men kan vara svåra att få ut igen. Jag fick banka huvudet mot bordet för att få ut den ena. Banan dämpar jättebra men blir mosigt. Morotsbitar är lätta att skära till så att de sitter bra. Dämpar mellanregistret riktigt bra. Samma sak med rå potatis. Kokt potatis går sönder och kladdar. Torkar den fast på hörlurssladden så kan man riva sig på det. Ris är olämpligt även om man pressar ihop det till klumpar. Det faller isär och trillar in i öronhålan. Drar man då på med högvolyn och riset har torkat så skramlar det som fan.
    Organiskt lågpassfilter.

  20. #80
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    För fetare basar - bacon

  21. #81
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du säker på att det var C-vitamin?

    När jag fick min tinnitus så började jag läsa mycket om det, bl.a läste jag om ett fall där en kille fått tinnitus efter en konsert i Japan. Han kontaktade läkarvården där direkt och man tog emot honom direkt och tog det på största allvar. Man gav honom en B-vitamin-injektion eftersom detta skulle motverka tinnitus och hörselskada. Tydligen var det väldigt viktigt att bli behandlad direkt efteråt. Han undkom tinnitus och hörselskada helt, enligt honom själv.

    Lite skillnad mot i Sverige, kontaktade också läkarvården dagen efter jag fick tinnitus, visst, jag fick nån tid ett par veckor efteråt, nån som tittade lite i örat, sen ställde han sig i ett hörn och viskade tyst och frågade om jag kunde höra vad han sa. Mer hjälp än så fick man inte.
    Jag känner igen det där. Läkaren fastslog att det rörde sig om vatten bakom trumhinnan fastän jag vet att det var en bullerskada.
    Flera år senare fick jag höra talas om hur mycket B-vitamin påverkar nervsystemet. Framförallt B12 tydligen.
    Är man dessutom glutenintolerant, vilket jag är ökar risken enormt för brist på B12 och därav även risken för tinnitus.

  22. #82
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan ju tipsa om att chips är helt värdelöst. Man tänker att chipsen ska göra det mer mysigt och roligt att jobba med musiken, men i själva verket skjuter man sig själv i foten då chipsen flottar ner dina fingrar, smular ner i tangentbordet/synthar, fuckar upp ditt blodsocker och gör att du känner dig flottig och lite smått illamående och typ passiviserad. Verkligen ett big no no!

  23. #83
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Chips innehåller även en jävla massa salt & ökar således även blodtrycket, vilket påverkar hörseln.

    Chips är ett opium för folket.

  24. #84
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chips innehåller även en jävla massa salt & ökar således även blodtrycket, vilket påverkar hörseln.

    Chips är ett opium för folket.
    +1

    Dessutom kan man inte mixa om man krasar med nå't i truten samtidigt.

Liknande ämnen

  1. Hörseln är mycket subjektiv!
    Av Börje Hansson i forum Allmänt om musik
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •