Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: "To DAW" / Iväg från MIDI

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    "To DAW" / Iväg från MIDI

    Jag har slängt midiinterfacen i sjön mer eller mindre.

    Eller inte.

    Men midi använder jag nu nästan enbart för att nå rackmoduler.

    När jag spelar in syntar så kör jag live audio in på spåret direkt. Jag är intresserad av att höra från andra som gör samma sak. Jag kör ibland men allt mer sällan med audio-kvantisering. Oftast stör det flowet och svänget eftersom jag inte kör med raka sextondelar utan bryter upp till swing eller trioler för att få saker att låta roligare.

    Jag fattar inte att många här fortfarande är så inne i miditänket, audio är så otroligt mycket mer spännande att leka med.

    Det forcerar också fram något mycket positivt: Att foka mer på spelandet.

    Kanske är det en trestegsraket bort från Atari-årens rigorösa pianorulle-petande. För min del iaf.

    Börja med mitten av 90-talet och influeras av Massive Attack; ta bort all kvantisering och kör bara midi som ett nödvändigt ont.

    Sedan kommer steg 2 - audio mer och mer in i bilden, börja printa midispåren till ljudspår. Cirka 1998 - 2000.

    Tredje steget: Skit i midi helt å bara kör in det direkt. Plötsligt är man verkligen fri att göra sånt "inga" syntar klarar. Man kan strunta i 80-talets stora behov: Multitimbralitet. Nu är alla instrument det i och med att man bara addar fler spår och byter ljud hejvilt. Varför inte göra basgången i tre delar, med tre olika ljud. På samma spår.

    Tänker ibland att det kanske vore vettigt att koppla allt midi, men sen slår det mig. Varför då? Helt onödigt.

    Fram för mer syntproduktioner utan midi och utan sequencer.

    Våga audio!!!

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag är på steg 1... men en mycket sämre klaviaturtraktör än du. Så petande blir det ändå. Sedan funkar ju hårdkvantisering bra till vissa saker...
    Inspelningsförfarandet skiljer också. Jag bandar inte i dator, så det är meckigare att skyffla eventuella småfel rätt i audioströmmen.

  3. #3
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Trevligt för dig PF. Själv är jag inte så förtjust i dogmaangreppssätt, om det inte är för typ enbart en låt

  4. #4
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag spelar in live direkt på spåret. Jag är inte särskilt tajt men jag övar och övar och under tiden nöjer jag mig när det är tillräckligt bra. 97% av alla keyboardister i världen är duktigare än mig. I värsta fall så klipper och klistrar jag tills det blir bra, om jag inte har möjlighet att ta om det (eftersom jag typ aldrig sparar patchar i synthen). Jag har nog en ganska pragmatisk laissez-faire syn på inspelning.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Äsch, jag gör massor av fel såklart. Men de får hänga med i många varv, låter det till slut för fel så klipper jag bort efterhand.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt för dig PF. Själv är jag inte så förtjust i dogmaangreppssätt, om det inte är för typ enbart en låt
    Finns ju inget mer dogmatiskt än midi och samma quantize i hela västvärlden. Donald Fagen klagade på detta redan 1987. Jag börjar nu.

  7. #7

    Veteran
    Spelar in sång, piano, tamburin, bas, gitarr och min moog rätt in på tape(DAW)

  8. #8
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Använder både och. Schysst att kunna göra grejer med midi som inte den mänskligheten klarar av. Men tycker det är svinkul nu när jag använder looper mera. Då kan en verkligen göra roliga saker on-the-fly. Väldigt inspirerande.
    Innan jag började med syntar spelades allt in live rätt in i porta/dator. Gitarr, bas osv..

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju inget mer dogmatiskt än midi och samma quantize i hela västvärlden. Donald Fagen klagade på detta redan 1987. Jag börjar nu.
    Dogmatiskt är (imho) när man själv bestämmer att enbart jobba på ett visst sätt Ser inget fel i att jibba utanmidi o inget fel i att jobba med midi.

  10. #10
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag kör liknande som du, PF. Enda jag använder MIDI till numer är att byta program på outboards Eller att temposynca klockan på modularen vid behov. Annars liiras allt in direkt på spåret. Försöker undvika programmera - kan jag inte lira det själv - blir det ju inte jag

  11. #11
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Ser absolut en poäng i att göra så och gjorde det när jag började spela in, tyckte det kändes mer "äkta", men för min del är det mest någonting jag stör mig på att jag gjorde på de inspelningarna som är utgivna. Jag hör små timing fel som retar mig till förbannelse.. jag gjorde dock ingen redigering på audio-spåret alls.

    Idag så spelar jag i princip allting i demo-väg med midi om jag inte är 100% säker på att jag har rätt ljud och är nöjd med tagningen. Undviker dock quantize om det inte är precis det jag känner att spåret behöver för att låta bra.
    På en riktig produktion vill jag att det ska låta mindre datorskapat och skulle nog i första hand försöka utan midi, då är jag ju oftast säker på hur allting ska låta... och jag gör bara demos idag så jag vet inte :-D.

    Beundrar de som sättet allting rätt efter ett par tagningar och hoppas jag kommer bli bättre på det. Med mindre latency (om man behöver dator plugins som delay med mer för att få till (rytmen på) inspelningen).
    Däremot stött på någon enstaka person som vägrar midi totalt (och själv bara kör feta ARP's) även när man bara ska göra något kul jammande tillsammans. Det gör mig ganska trött i skallen av att höra flera personer spela lite halvt otajt.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag gör båda paralellt. En tuggig syntbas, eller ett blippigt arpeggio låter allra bäst kvantiserat (tycker jaaaaag...), medans stråkaktiga ljud, pianon, orglar, impro-spejsande på whatever mm. låter allra bäst råspelat.

    Att jobba med endast midispår länge i produktionen har jag i princip aldrig gjort. Verkar rörigt liksom (fast en del kör så va? )

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det jag menar har inget med tajthet vs otajthet att göra egentligen, audio är sample accurate i en DAW så man kan göra saker hur "locked on" man vill, jag gör ju jättemkt sequenciga basslingor men spelar in dem för hand bara. Det jag menar är att om man jobbar så här så blir det naturligt mer av "produktion" på en gång eftersom effekter och EQ är så direkt integrerat med audiospår.

  14. #14
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Audiokille här också, gillar att bestämma mig och sedan får det vara så.
    Sen är jag ju yr och blir mest förvirrad när jag midistyr extern hårdvara, dels tar det jämt en evighet att få det att fungera och det blir alltid gubbkaos när jag försöker spela upp skiten
    Enklare att spela in som på en gammal bandare.

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kör man allt in the box tycker jag det blir mest naturligt att spela in allt som MIDI. Känns inte som att det finns några direkta fördelar med att spela in audio förrän man väl är klar och låten ska exporteras.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör man allt in the box tycker jag det blir mest naturligt att spela in allt som MIDI. Känns inte som att det finns några direkta fördelar med att spela in audio förrän man väl är klar och låten ska exporteras.
    Ja - det är ju bökigt att spela in audio direkt från en plugg eftersom ITB-syntarnas gränssnitt är MIDI... Viktigt därför att se skillnaden mellan MIDI HW och MIDI-protokollet. Det senare är fortfarande överlägset för att redigera "noter", "tangenttryckningar" eller vad man nu ser det som.

    DSP i DAW medför mer och mer av motsvarande flexibilitet även för audio, med polyfonisk pitchshift ala Melodyne, timestretch och givetvis klippa/klistra. Det underlättar ju för en "revival" att spela instrumenten "på riktigt" utan att det blir så "safe" och inövat/omtaget som det lätt kan bli för oss vanliga dödliga - istället kan man fokusera på att utforska och utveckla sitt spelande och hitta balansen mellan livekänsla och "justerat"

  17. #17
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag föredrar MIDI och att spela så många spår som möjligt "live" ner på tape för bästa resultat via mixerbordet. Kräver mer hårdvara men ger bättre dynamik. (smaksak givetvis).
    Sen behöver man ju inte kvantisera bara för att det är MIDI

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ser ingen som helst anledning att sätta det mot varandra. Kvantiserade midisignaler är oerhört användbara när jag vill uttrycka något genom det verktyget.

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja - det är ju bökigt att spela in audio direkt från en plugg eftersom ITB-syntarnas gränssnitt är MIDI...
    Well... Njä, det är inte bökigare att spela in ljudvågor från VST än från hårdvara. Bara att spela in till en ljudkanal iställetför MIDI. Det kan ju vara användbart i vissa situationer, såsom om man lider brist på datorresurser eller om man ska flytta projektet till ett annat system där VST:n inte finns.

    Jag tycker nog att samma principer kan sägas vara applicerbara på både hård- och mjukvarusyntar. Båda kan spelas in i en DAW, antingen som MIDI eller som ljud. Min poäng är att jag ser fördelar med att tillämpa ljudinspelning när det gäller hårdvara, som inte i samma utsträckning gäller mjukvara.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Well... Njä, det är inte bökigare att spela in ljudvågor från VST än från hårdvara.
    Well... DAW-beroende! I Logic blir det en del ro(u)tande för att spela in ljudvågorna (eller så "fryser" man spåret), I Digital Performer jobbade man med separata spår där interna instrumenten hade ett eget MIDI-spår som sedan var ljudkälla till audiospåret.

  21. #21
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    VST... låter så 2000

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2017-01-15 at 21.31.46.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	90,3 KB 
Id:	72376

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VST... låter så 2000


  23. #23
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    "Är du musiker"? "Nej, växeltelefonist"
    Skönt med 99an.. ingen tog illa upp av lite "bränsle på brasan" i den digitala/analoga - mjuka/hårda diskussionen. Folk, även nära vänner, brukar sura ut på sådant

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag var nyfiken på om fler experimenterat med det hela eftersom man kan tweaka audio så roligt, t ex jätteenkelt göra baklängesgrejer eller allt möjligt. Klippa om envelopes hejvilt osv. Själv har jag rullbandspelarrötter å även vuxit upp på 24-kanalsstudio där man ibland använde rakblad å tejp för lite hardcoreredigering. Kan tänka mig att när man äntrar det här sättet att spela in så får man ett vidare grepp om hur t ex Burial jobbar, för att dra experimenterandets möjligheter till sin spets.

  25. #25
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Beror lite på vilket projekt jag jobbar med. Vissa spelar jag in rakt av. Sequencar direkt på synthen eller spelar in för hand så att säga direkt till audio. Tycker det kan vara ganska skönt. Vissa projekt behöver den där känsla med. Sen finns det andra projekt jag jobbar med. Med större arrangemang. Där skulle aldrig inspelning till audio på en gång fungera. Men det är musik för ett helt annat syfte.

    Dock känner jag mig lite hopplös på midi/synk ibland. Särskilt när jag planerar setup för live situationer. Så hårdvarusyntharna är sällan synkade hemma hos mig. Haha.

  26. #26
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag gör både och...MIDI för att sedan direkt bounca ner som audio. Det är inte många minuter syntharna tuggar som MIDI.
    Jag gjorde stor del av en PPG demo enbart som live spel till multitrack audio, innan jag installerade ett MIDI kit.

  27. #27
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Är du musiker"? "Nej, växeltelefonist"
    Skönt med 99an.. ingen tog illa upp av lite "bränsle på brasan" i den digitala/analoga - mjuka/hårda diskussionen. Folk, även nära vänner, brukar sura ut på sådant
    Hehe. Du menar att folk på 99an inte surar ut över sånt?

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hård/mjuk-diskussionen var från min sida inte menad som bränsle på lågan. Bara en reflektion över att arbetssäten kan skilja sig även om möjligheterna är desamma. Jag kör själv både hård- och mjukvara och för min del är det just så. Hårdvara spelar jag in som ljud, medan mjukvara förblir MIDI så långt det är möjligt.

    Visst, skulle jag köra något baklänges är ljudinspelningar att föredra. Vända på en MIDI-slinga ger inte samma effekt. Jag har lekt med tanken att göra lite knasig samplingsbaserade experiment, men än sålänge har det inte blivit så mycket sådant.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är riktigt. Experiment kan också leda till mycket goda ting.

  30. #30
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Kör sällan MIDI. Allt som går att spela för hand spelar jag för hand som audiospår. Är dock inte killen som klipper så mycket ljud och så. Midi används mest för att synka stegseqarna. Trumkompet har en tendens att bli midi när jag/vi gör påpp, men helst skulle jag vilja ha e levande trummis i garderoben som jag kunde plocka fram när behovet uppstår.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Samma här. Kört så mycket maskintrumma under åren att det skulle lyfta upp med en trummis. Vore så grymt.

  32. #32
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag kör mer och mer audio beroende på att Jenkie Venue har svängt åt ett håll där klippning, stretchning, pitchning, vridningar och vändningar har blivit en nästan bärande del av produktionen. MIDI används såklart fortfarande, men för experimenterande föredrar jag helt klart audio.

  33. #33
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag är för dålig på att spela på klaviatur, så jag använder alltid kvantisering. Dödkvantiserar det mesta, men jobbar mycket med dynamik, eftersom det är dynamiken i spelandet som gör att det svänger, medan otajthet bara låter amatörmässigt och trist i mina öron. Eftersom jag är basist, så är jag extremt kinkig med timingen och groovet.
    Använder enbart virtuella instrument (förutom sången och ibland basen) - och det låter bättre än någonsin tidigare.
    Trivs bäst med att ha allting öppet och utbytbart ända fram till mix, så slutgiltiga beslut om ljudkällor och sound, sparar jag tills låten är i princip helt klar.

  34. #34
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    som vanligt beror d ju på vad man själv gillar/vill få ut av låten

    ska du göra musik som andra än du själv ska vara med på, typ hiphopbeats, skriva låtar, samarbeta med nån, är det ju en fördel att ha allt i midi, så att du kan ändra i låten senare, om typ sångaren vill ha en längre refräng, eller rapparen vill ha nått break i mitten av låten, nån skivbolagsnisse vill ändra tonart etc, spelar du in allt i audio bara så kan du ju inte pilla nånting efteråt, vilket i vissa fall kanske är önskvärt, men du skjuter ju dig själv i foten vad gäller tex samarbeten med andra musiker om du spelar in allt, o sen inte kan ändra nånting efteråt annat än att klippa i audiospåren.

    är man inte expert på att spela klaviatur är ju midi perfekt. sen går det ju att få till "okvantiserad känsla" även om du spelar in allt i midi, typ randomiza eller flytta enskilda toner etc.

    själv kör jag allt i midi med hw synthar, o bouncar ner allt när jag ska mixa, men behåller midispåren ifall nått behöver ändras i efterhand.

    Handlar det inte mycket om att folk har dåliga usb midi interface oxå? sen jag skaffade expert sleepers midi är all midi 100ggr tajtare än innan med usb jitter midi

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag transponerar och kvantiserar audio helt som midi i Reason, upplever inga hinder för tempoändringar eller vad som. Det är helt elastiskt numera.

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag transponerar och kvantiserar audio helt som midi i Reason, upplever inga hinder för tempoändringar eller vad som. Det är helt elastiskt numera.
    Låter coolt, men som lekman; hur fungerar det med utdragna ljud som pads och avklingande syntar/gitarrer eller sång etc?

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur bra som helst egentligen. Finns också olika algoritmer för olika ljudtyper om man vill. Man kan göra rätt radikala förändringar utan artefakter.

  38. #38
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    ja jag spelar live till audio det mesta, när jag spelar in så har jag min tranzport så det går kobrasnabbt att fimpa en tagning och börja på en ny varsomhelstifrån i studion.

  39. #39
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Våga audio!!!
    Ja, varför inte.

    ...eller snarare - Våga Vara Smart!
    Direct audio har sin plats och funktion, MIDI har sin.
    Jag ser inget motsatsförhållande, eller att den ena ska vara bättre.

    Men självklart kan jag förstå att om man har bara använt sig av en metod, att man kan få en liten religiös upplevelse av att byta mönster.

    Leve allt som befrämjar kreativiteten!

  40. #40
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bra som helst egentligen. Finns också olika algoritmer för olika ljudtyper om man vill. Man kan göra rätt radikala förändringar utan artefakter.
    Hur bra som helst.. Egentligen?
    Har du några bra ljudexempel på något av detta? Jag upplever ofta att det låter lite fishy när det blir för långa kast i tonhöjd osv. Om det nu inte är det en är ute efter förstås.
    Har aldrig testat Reason och jag har ju hört att den ska vara bra på detta. Melodynebra?

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ett exempel från glada 90-talet:

    Hade en "klient" som ville spela in demos av sina nyskrivna sånger, där han kompade sig själv på piano. Det lät riktigt bra när han spelade och sjöng av sin hjärtas lust men när det kom till inspelning blev det stelt och tråkigt - han ville inte spela fel.

    Min lösning var att han fick spela på ett digitalpiano och strunta i om det blev fel här och var. Jag spelade in MIDI under tiden. Därefter satt vi någon timme och fixade de felspelade eller "dubbeltriggade" toner som blivit - resultatet blev riktigt bra. Han kunde satsa allt på spelkänsla och timing utan att oroa sig för att "träffa rätt" överallt. Fick en hel del jobb tack var det därefter

  42. #42
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Fin historia där Hasse
    Gissar att du har fler på lager!

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Melodynebra?
    Vet inte faktiskt. Samma ballpark tror jag.

  44. #44
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    personligen förstår jag inte varför man vill hålla på med elastic audio när man bara kan spela det direkt som man vill. en annan sak om det inte går eller liknande. tycker det låter rätt dåligt, lite beroende på materialet , oavsett program om man ska dra audio längre sträckor, spec pads o utdragna ljud, trummor o liknande som bara klipps upp vid transienten är en annan grej. d låter helt ok eftersom audio egentligen inte procceceras

  45. #45
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett exempel från glada 90-talet:

    Hade en "klient" som ville spela in demos av sina nyskrivna sånger, där han kompade sig själv på piano. Det lät riktigt bra när han spelade och sjöng av sin hjärtas lust men när det kom till inspelning blev det stelt och tråkigt - han ville inte spela fel.

    Min lösning var att han fick spela på ett digitalpiano och strunta i om det blev fel här och var. Jag spelade in MIDI under tiden. Därefter satt vi någon timme och fixade de felspelade eller "dubbeltriggade" toner som blivit - resultatet blev riktigt bra. Han kunde satsa allt på spelkänsla och timing utan att oroa sig för att "träffa rätt" överallt. Fick en hel del jobb tack var det därefter
    Det påminner om det kompisen berättade. Han och ett par till hade en studio på 90-talet. Ett jugoslaviskt rockband skulle spela in några låtar. Det var bara det att trummisen var så in i helvetes kass och otajt så att det lät för jävligt. Trummisen själv tyckte att han var asmäktig på trummor. Till slut fick de nog och satte triggmickar på trummorna och skickade in triggsignalen till en Alesis D4 som sände MIDI till en Atari med Creator, synkat till rullbandaren. När bandet gått för dagen så kvantiserade de MIDI-datan och spelade in D4:an med snarlika ljud istället. Än idag har nog bandet inte fattat hur de fick så bra trummor.

    För övrigt så skulle jag aldrig komma på tanken att spela in för hand som audio eftersom jag inte kan spela. Och jag är inte heller intresserad av att lära mig spela eftersom jag vill göra musik istället.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  47. #47
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett exempel från glada 90-talet:

    Hade en "klient" som ville spela in demos av sina nyskrivna sånger, där han kompade sig själv på piano. Det lät riktigt bra när han spelade och sjöng av sin hjärtas lust men när det kom till inspelning blev det stelt och tråkigt - han ville inte spela fel.

    Min lösning var att han fick spela på ett digitalpiano och strunta i om det blev fel här och var. Jag spelade in MIDI under tiden. Därefter satt vi någon timme och fixade de felspelade eller "dubbeltriggade" toner som blivit - resultatet blev riktigt bra. Han kunde satsa allt på spelkänsla och timing utan att oroa sig för att "träffa rätt" överallt. Fick en hel del jobb tack var det därefter
    Känner igen mig

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ofta byggs ju låtpusslet av ganska simpla partier som tillsammans bildar låtväven. Behöver inte vara frågan om att kunna spela. Skulle gärna upptäcka mer musik som består av ett audiopussel, har någon tagit Art Of Noise's plats i nutiden? Knower leker rätt snajdigt liksom BT och ja, vad ska man kolla in? Skrillex är lite för extremt

  49. #49
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    MIDI är en sak och ljudinspelning en annan, men det finns ett snitt däremellan där valet inte är självklart. Tror denna tråd behandlar just det sistnämnda.

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kan exempelvis spela in 8 takter bassynt hårdkvantat midikontrollerat. Sen är det ju en ljudloop som kan flyttas/kopieras hursomhelst. Vilket också går med midiloopen. Fast jag har så lite midi som möjligt och fixar hellre med ljudloopen.

  51. #51
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns stora vinster med att göra på det här sättet. Men det fungerar nog bara helt sömlöst i Reason vad det verkar, med kvantisering och transponering precis som när man redigerar midi. Alltså bokstavligen precis; man kan ha automatisk kvantisering påslaget på audiospår exempelvis. Funktionerna sitter inte på olika ställen utan det är samma funktioner.

    Kvantar och transpose'ar är allt jag själv gör när jag kör midi också. Korrigerar aldrig notdatat, spelar in på nytt tills det sitter. Att printa midispåren till audio kostar massor av lagringsyta så det är inte jämförbart.

    Ett exempel, multitrackad Matrix 6.

    https://soundcloud.com/bitleytm/oberheim-matrix-6

  52. #52
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av AVIDA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag föredrar MIDI och att spela så många spår som möjligt "live" ner på tape för bästa resultat via mixerbordet. Kräver mer hårdvara men ger bättre dynamik. (smaksak givetvis).
    Sen behöver man ju inte kvantisera bara för att det är MIDI
    Helt klart +1 på det. Jag kör i stort sett samma tillvägagångssätt/tänk. Endast sång o.d. ligger på "bandaren"...

  53. #53
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns stora vinster med att göra på det här sättet. Men det fungerar nog bara helt sömlöst i Reason vad det verkar, med kvantisering och transponering precis som när man redigerar midi. Alltså bokstavligen precis; man kan ha automatisk kvantisering påslaget på audiospår exempelvis. Funktionerna sitter inte på olika ställen utan det är samma funktioner.
    Typ samma i live (osäker på om man kan kvantisera som default dock) om man menar kvantisering + transponering av helt/delar av klipp. Eller menar du att man får upp audiospåret som en piano-roll precis som i Melodyne/DNA? Cool i så fall! Det är väl annars bara Melodyne-integrerande DAW:arna som gör, StudioOne t ex.

  54. #54
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Yup, gillar också detta angreppssättet. Jobbar också mycket med audio och okvantiserade grejer. Däremot är jag inte helt trogen till detta workflow, utan blandar friskt. Brukar bli kul resultat om man samplar/pitchar om sina tagningar också.

    Dom flesta som håller på med elektronisk musik tänker nog i "griden" och det är absolut inget fel med det. Genrer som electro (inte den senare typen) lyckas vara otroligt svängigt med hårt kvantiserade element.

    Tror det är viktigt att trycka på att inget är bättre eller sämre än något annat, i sann hippie-anda. (Även om jag önskar att folk bara släppte tyglarna ibland och experimenterade mer med grejer live)

  55. #55
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Väldigt intressant diskussion. Jag hade mer än gärna släppt "midi-mellanhanden" helt när det gäller hårdvarusynthar. Spelar redan in en del som ren audio i Logic (alltså inte genom "external instrument"). Men....de få gånger jag försökt får jag inte till sequencerbasar och arpeggion Problemet är att minsta lilla release-svans på ljudet (och det vill man ju ofta ha för att sekvensen ska "flöda" och inte låta för stötig) får Logics Audio quantize att kasta in handduken. Har nog provat alla algoritmerna Är jag ensam om detta eller känner någon igen sig ?

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Just det Rydan, nej ingen pianorulle men däremot är alla ljudhändelser uppklippta till transienter per default. Bättre du testar en demo än att jag försöker beskriva vad sakerna gör hehe.)

  57. #57
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt intressant diskussion. Jag hade mer än gärna släppt "midi-mellanhanden" helt när det gäller hårdvarusynthar. Spelar redan in en del som ren audio i Logic (alltså inte genom "external instrument"). Men....de få gånger jag försökt får jag inte till sequencerbasar och arpeggion Problemet är att minsta lilla release-svans på ljudet (och det vill man ju ofta ha för att sekvensen ska "flöda" och inte låta för stötig) får Logics Audio quantize att kasta in handduken. Har nog provat alla algoritmerna Är jag ensam om detta eller känner någon igen sig ?
    Inte testat i Logic men Reason gör det där bra. Jag kombinerar ofta med ganska mkt kompression för att få det att låta koolt. Jag har Logic Pro 9 men vet inte hur man kvantar audio där?..

Liknande ämnen

  1. "Appar" som "lånar/snor" musik från Soundcloud etc.
    Av drifter7508 i forum Allmänt om musik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2016-12-19, 18:16
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 23:18
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •