Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 773

Ämne: AKAI MPC Live, One, X, Keyboard

  1. #61
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Det här väl inte funnits den här typen av stepsequencing i någon tidigare MPC? (Räknar bort ren, studio och touch nu)

  2. #62
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    med jjos har det väl det?

    fattar också att det bara är en bonus, men blev tvungen att gnälla

  3. #63
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ah kanske inte i akaiOS men i jjos har det funnits väldigt länge. Även så att padsen motsvarar 16 xox raden, fast 4x4 nedifrån och upp.

    Ang. Pekskärmen så va jag väldigt skeptisk tills jag kollade lite videos på mpc Touch och såg hur välintegrerade qlinksen är. Att trycka funkar men att dra i reglage på en skärm är fruktansvärt. Men en pekskärm som slags dynamiska knappar som inte går sönder är nog perfekt. Tror jag bytt "f1, f2..."-knapparna på min mpc 3-4 ggr hehe

  4. #64
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Fast i jjos har det väl inte varit möjligt att editera medan loopen spelar? Är det möjligt på live? Pitir, du kanske har greppat det? Kan den det är jag rätt sugen alltså.

  5. #65
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Det ska gå i Live, vad jag förstått.
    Är du säker på att det inte går i jjos? Jag prövar jjos3 just nu som inte har step sequencern så jag kan inte kolla. men det är inte krångligt att trycka på overdub iof

  6. #66
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är bara vad jag hört, aldrig haft mpc 😃
    Jjos2xl gick det att trixa till med något knep men iofs i begränsad form.

  7. #67
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Soundandgear fick en pratstund där han ställde frågor av användarna från mpc-forums.com.

    Del 1

    https://youtu.be/97PAC09zRvw

    Del 2

    https://youtu.be/1s2pM6eDvho

    Del 3

    https://youtu.be/AmSrj6qY3U8

  8. #68
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Någon som vet när Live kommer att komma i butik? 4sound säger någon gång i mars, Akai sa i slututet av mars i en video från Namm och gear4music hävdar bestämt, från ett mail idag, att Akai levererar till butik 28e februari och skickas ut till kund den 3e mars. Är dem pålitliga?
    Jag har fått uppfattningen att X kommer senare än Live då Akai är väldigt svävande kring dagum när de demar den medans ganska säkra på släpp när de demar Live.

  9. #69
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag såg nåt klipp med Akai från NAMM, då de svävade på målet även när det själva gällde 2.0-mjukvaran (som är samma i både Live och X) och mumlade om mars - april. På deras sajt skriver de Q1. Så kanske 31 mars kl 23.59...

  10. #70
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Det brukar betyda augusti-september

  11. #71
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vet inte hur Akais track record är när det gäller sånt?
    (Och varför finns det ingen sajt med statistik över olika tillverkares utlovade lanseringsdatums tillförlitlighet?! )

  12. #72
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Om live är som touch så borde väl automation finnas? Vilket väl borde kunna innebära variation av t ex effektparams över tid?

  13. #73
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Akai säger iofs att 2.0-mjukvaran är helt omskriven, så man kan väl inte vara säker på att precis alla funktioner från 1.9.6 (aktuell version för Touch m.fl.) finns kvar, men automatisering får man väl tro finns.

    Jag sitter och labbar med demon på 1.9.6 och är helt grön. Men jag hittar inget sätt att spela in automatisering på sångnivå, utan bara sekvensnivå. Om det stämmer, så hoppas jag verkligen att det är ändrat i 2.0. (Jag antar iofs att det är ett icke-problem om man kör mjukvaran som plugin i en annan DAW.)

  14. #74
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag kan svära på att jag såg någon spela in automation i live. Minns inte vilken video dock.

  15. #75
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ny demo, samma ljud. Lite nytt, som q-links etc.


    https://youtu.be/https://youtu.be/AsAstm_vDmg

  16. #76
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Nu står det 26 april på Gear4music hemsida för Live och 1 juni (?!) för X. För en vecka sedan sa Akai mitten av februari. Sen slutet av februari. Sen slutet av februari/början av mars. Sen mitten av mars. Sen slutet av mars/början av april och nu slutet av april till början av juni. Detta på mindre än 7 dagar. Det ger ett högst oprofessionellt intryck och jag förstår inte riktigt deras strategi?

    PS. Sorry för att jag är överaktiv här. Jag har väntat på en ny mpc1000 länge länge. Är överdrivet hypad!
    Senast redigerat av pitir den 2017-01-26 klockan 00:06.

  17. #77
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det känns som att de upptäckt nåt. Jag har sett minst tio olika demor/intervjuer med Andy Mack under NAMM och i början var det Q1 som gällde, sen började han sväva på målet allt mer. Mjukvaruproblem, hårdvaruproblem, tillverkningskapacitet? Det känns hursomhelst tyvärr lite som det brukar vara med leveransdatum för nya hajpade produkter. *suck*

  18. #78
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Jag tycker att de kunde ta i lite mer när det kommer till hårdvaran, så man känner att det dära eventuella utrymmet för inbyggda synthar och andra utökningar var fullt möjligt och inte kräver en mpc live2. Men det blir en ändå känns det som

  19. #79
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, jag känner lite likadant.

    Vad jag kan förstå så kan man bara ha fyra lager samplingar per pad i MPC 1.9.6. Det är kanske tillräckligt för traditionellt MPC-bruk, men ska den vara en standalone-DAW utan stöd för VST-pluggar, så är det för snålt för mig. Förhoppningsvis får man fler lager i 2.0, men ska jag kunna ersätta trumpluggen jag triggar med padtrumset, så krävs minst 64 lager för att få bra speldynamik. Det blir nog tajt att klämma in på 2 GB minne, som ska räcka till massa annat också.

    Det finns nog massa andra case också, där man behöver mer CPU eller minne, som kommer att visa sig när folk börjar försöka ersätta sin DAW med Live eller X.

  20. #80
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Orkar man, så finns fem Q&A-videor från NAMM, på nån kvart styck.

    Ger kanske inte enormt mycket, frågorna är inte så strukturerade och Andy Mac verkar ganska sliten, men jag tycker det är kul att se hur intresserade Akai verkar av att ta in synpunkter och vidareutveckla produkten. Och det är ju lite festligt att de inte klippt bort när Andy mot slutet avbryter och säger att han har ett plan att passa och att han "got to do number two" innan dess. Undrar hur mycket tråkningar han kommer att få utstå för det?

    https://www.youtube.com/watch?v=97PAC09zRvw
    https://www.youtube.com/watch?v=1s2pM6eDvho
    https://www.youtube.com/watch?v=AmSrj6qY3U8
    https://www.youtube.com/watch?v=egAedjI4ZqM
    https://www.youtube.com/watch?v=m5PiAOB6nkY

  21. #81
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Glömt att kolla på de två sista! mycket bra, får hoppas på en mera teknisk q&a framöver (med dan kanske ;P)

  22. #82
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Är nog inte otänkbart faktiskt, i nån av de sista videorna så hänvisar ju Andy till Dan för frågor om CV-stödet bl.a.

  23. #83
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Är detta den första MPCn som också fungerar som en multitrack bandare?
    När kan jag ge dom mina pengar?

    edit: snälla någon säg att man kan stänga av de vidriga gaming pc färgerna på padsen också
    Senast redigerat av stealthtank den 2017-02-09 klockan 15:16.

  24. #84
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är detta den första MPCn som också fungerar som en multitrack bandare?
    Du har floppen MPC 5000 som kan multitracka. Den kom 2008 vad jag minns.

  25. #85
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Man kan ändra färg på padsen och även stänga av. Dock är jag inte säker på om man måste göra det manuelt per pad eller helt enkelt bara stänga av färg helt. Det skulle va så jävla bra! Jag klarar inte av saker som blinkar i olika färger. Vill helst ha gråa pads utan led.

  26. #86
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Några timmar sedan från en av utvecklarna hos Akai:



    Hoppas någon båt går till Sverige

  27. #87
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Fick mail från 4sound att Akai nu officiellt flyttat fram sitt PREMIMINÄRDATUM till mitten av maj för Live. Jag slår vad om att dem inte kommer va ute innan nästa Namm.

    Att de hypat och lallat med leveransdatum lär ju bero på att få folk att förhandsboka. Hoppas folk avbeställer, det kommer nog jag göra.

    Känns det inte som ett väldigt oseriöst företag när en av chefsutvecklarna sitter på twitter och slänger ur sig info som inte stämmer och anklagar sina kunder (musikaffärer) att ljuga ihop leveransdatum helt från de blå. Det är ändå så att Akai själva sagt minst 20 olika datum beroende på dagsform och feeling.

    Jag som hade förträngt hur Akai är idag. Glömt bort Dan och den där Akai-killen som trode dem endast gjort midikontroller innan Wolf.
    Senast redigerat av pitir den 2017-03-08 klockan 12:02.

  28. #88
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Skulle förr tro att de börjar inse att de inte hinner få produkten tillräckligt färdig. Stressade utvecklare som tvingas lova mer än de vet de kan hålla och säljare som tror att mjukvara är klar bara den kompilerar.

  29. #89
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Men här är det ju en av huvudutvecklarna som säger att det är färdigt och produkten är på väg ut i butikerna. Känns ju mer som om säljarna får fel info från utvecklarna. Eller sprids desinformation i symbios från båda håll vilket är ännu oseriösare hehe

  30. #90
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    hur går det för denna?

  31. #91
    stenerlov
    stenerlov är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Finns det någon review nånstans?

  32. #92
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Den har inte kommit än. De mesta pekar på i mitten av maj, men kan likaväl bli till hösten. hehe

  33. #93
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Finns det någon review nånstans?
    Sound on Sound har en review i senaste numret
    Senast redigerat av jazza den 2017-04-06 klockan 17:26.

  34. #94
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior

    https://youtu.be/SkdebF8L-Rc
    Kollat halva, inget nytt förutom att han skrotat Rihanna och kör på den fräsha "Drop it like it´s hot".

    edit: Glömde att det va X och inte Live. Men eftersom de två är identiska förutom extra in och utgångar och fler fysiska knappar så låter jag de va.

  35. #95
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    I den videon säger han att X kommer om 4-6 veckor

    edit: *4-6 weeks AT MAX*

  36. #96
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Blir mer och mer intressant, fattar inte riktigt det där pad performance mode, blir en sån slinga ett spår då? och kan man frysa ner det till en pad i clip mode? vore ju ypperligt mustigt.

  37. #97
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Ser extremt mycket fram emot att radera fabrikssamplingarna från mitt exemplar

  38. #98
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Kommer live kunna använda sina 6st extra outputs för CV/GATE?

  39. #99
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Nu börjar det brännas, Thomann pratar om 12 maj!

  40. #100
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ryktas att publik beta av 2.0 släpps i början av veckan samt officiell info och släppdatum för Live och X. Dock varit tyst idag.

  41. #101
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Nu är öppna betan släppt och Live har börjat säljas i vissa butiker!

  42. #102
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Känns som mjukvaran har varit flaskhalsen här, beta och release samtidigt.

  43. #103
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är öppna betan släppt och Live har börjat säljas i vissa butiker!
    Najs! Jag vill verkligen gilla den här! Väldigt sugen

  44. #104
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Någon som har tips på butik som säljer den?

  45. #105
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Samma här! Och jag har aldrig nånsin tidigare vart sugen på en MPC! Inte bra för plånkan!

    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Najs! Jag vill verkligen gilla den här! Väldigt sugen

  46. #106
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jazza Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har tips på butik som säljer den?
    Ett fåtal i USA, ingen verkar ha kommit till Europa, pratas om att de utvecklas i UK. Thomann flyttade datumet till 31 maj men säger att förhandsbokningar kan få 12 maj.

  47. #107
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Verkar som de släppt ett fåtal nu och den stora globala leveransen sker i slutet av maj. Det är först då den officielt släpps och mjukvaran inte längre är i betastadiet.

    Läste på mpc-forum av några som klippt en Live som inte hittat hur man får warpfunktionen att fungera förutom i clip launch och audiotracks. Förmodligen är dem bara virriga, men man vet ju aldrig med Akai. I demos har de ju bara visat time stretcha i clip launch och audiotracks med inte i program eller keygroupläge. De har däremot påstått (står även i manualen) att det ska gå.

  48. #108
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Att de har ersatt Dan med den där bodybuildern är en dealbreaker för mig

  49. #109
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att de har ersatt Dan med den där bodybuildern är en dealbreaker för mig
    Jag utgår ifrån att Dan numera utvecklar hela maskinen bakom kulisserna, jag är trygg med Dan!

  50. #110
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att de har ersatt Dan med den där bodybuildern är en dealbreaker för mig
    Även om bodybuildern verkar vara schysst så känns det väldigt tomt utan Dan the Man! Tror att Digitakten får alla mina pemgar istället.

  51. #111
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Fick bekräftat att det inte går att warp'a i drum program och keygroups i standalone. Det går däremot om man kopplar den till datorn och i mjukvaran göra det, men inte i standalone.

    Fan vad jag hatar Akai för att sälja en produkt med falsk information.

  52. #112
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Så den timestechar inte om man har en sampling man spelar med eller ett gäng one off samplingar i grupp?

  53. #113
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Nope = de kan lika väl skippa relatime time stretch isf. Vilka lallare. Fixar dem inte det så hoppar jag Live. Det va lite det som fick mig att överge mpc1000 och lägga massa dollars på en ny.

  54. #114
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Meh, det är ju kasst. Är tanken att man ska konvertera det till ett sånt där clip då eller om man vill ha fritt temporöj?

  55. #115
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag är ganska säker på att detta sades som svar på en fråga i nån av alla intervjuvideor från NAMM, så jag känner mig inte lurad. Det var däremot ett av skälen till att jag tappade peppen och tänkte att jag får vänta på MKII.

  56. #116
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Va? Jag trode jag kollat alla videos om Live upprepade gånger hehe Minns du vilket klipp?
    Jag har dock hört Andy Mac svara annorlunda på den frågan flera ggr. Trist oavsett.

  57. #117
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Inte en chans att minnas! Såååå många klipp, med nästan samma haranger upprepade... Det enda klipp jag minns tydligt var det när Andy Mac säger att han snart måste sluta för att han måste hinna göra "nummer två" innan han ska iväg till flyget. Men jag minns att insikten fick mig att tappa intresset ganska mycket.

  58. #118

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte en chans att minnas! Såååå många klipp, med nästan samma haranger upprepade... Det enda klipp jag minns tydligt var det när Andy Mac säger att han snart måste sluta för att han måste hinna göra "nummer två" innan han ska iväg till flyget. Men jag minns att insikten fick mig att tappa intresset ganska mycket.
    Insikten om Andys 2a? Hua!

  59. #119
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

  60. #120
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    4 min och 5 sekunder bekräftar Andy Mac inte bara att man kan time stretcha sina "none destructive chops" men ALLT man samplat kan man time stretcha, överallt. Senare säger han att warp funkar just nu i clip, audiotracks och drum programs men inte 16 levels. Senare visar han dock att det även funkar i 16-levels.


    https://youtu.be/egAedjI4ZqM
    Senast redigerat av pitir den 2017-05-04 klockan 22:23.

Liknande ämnen

  1. Akai MPC1000 ihop med Ableton Live
    Av Sean i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 19:43
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •