Sidan 4 av 13 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 773

Ämne: AKAI MPC Live, One, X, Keyboard

  1. #181
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Låter jäkligt lovande detta. Finns det crossfade looping i keygroup programmen så man kan göra stråkar och pads?

  2. #182
    Ibunshi
    Ibunshi är inte uppkopplad
    Ibunshis avatar
    Senior
    512 undo steg tror jag nämndes det i någon Youtube video.. Vet inte om det stämmer, eller om det är enbart två riktningar eller om man kan få en lista och ångra steg nummer 45 om man skulle behöva.

  3. #183
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Prövade clip launch och time stretch. Aj aj aj vad oanvändbart det va. Det klickade och poppade som en riktigt överbelastad dator från 90-talet efter 5-10 bpm. Jag körde iof 16 bit så ska pröva 24 och då kan det ju bete sig bättre. Men abletons sämsta inställningar hanterar 8 bit bättre.

    Allt annat är verkligen toppen! Även om man är besviken på warp/time stretch så rekomenderar jag att man prövar en så fort butikerna får in dem. Om de la till glide i keygroup, uppdaterade reverben lite, la in ett litet midi-lfo och fixade så man kunde välja mellan start-slut & start-längd när man trimmar sampligar, har Live allt mpc1000 saknar.
    Men köper man en för deras warp-mode så kommer man bli besviken. JÄVLIGT besviken.

    edit: en grej jag tycker är jävligt jobbigt är att den klipper väldigt lätt och fult, som när man sitter i datorn. Man får va noga med nivåerna. Har aldrig haft det problemet med någon annan hårdvara. Om de klipper så brukar det ofta klippa på ett behagligt sätt.

  4. #184
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Väldigt bra att du tar upp dessa saker pitir! Timestretchen låter ju galen..! Bit-antal borde inte påverka så mycket, eller? +/-10% måste ju fungera felfritt annars får det väl ses som "trasigt". Real-time pitch shift är likadan?
    Har den fler effekter/filter än mpc software 1? Och till sist, tar CPUn slut fort eller känns det som om det finns mycket utrymme för att "slösa" med effekter?

  5. #185
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Den hängde sig nu när jag laddade in en ca 5 min långt ljud. Varje gång jag försökte klappade den ihop totalt. Beror inte på ljudfilen då jag testade en annan. Det är som att den inte klarar av det. Det händer i samplings edit-sidan.

    Angående att ljudet klipper börjar bli lite irriterande. Jag la in en moog sampling i keygroup och det sprack efter två noter samtidigt. Ljudet låg på -3db. Är detta vanligt? Jag har aldrig varit med om detta med någon annan sampler och jag har ägt ganska många. Jag är dock medveten om att jag inte håller nivåer så bra, men det har varit något jag endast haft "problem" med i datorn tidigare.

    Sedan är midi programmeringen i piano roll väldigt buggig. Ibland måste jag stoppa sequencern och starta om för att ändringarna ska ske. Det är framförallt när jag flyttat en midinot något steg som detta sker.

    Jag har inte maxat med effterer och polyfoni än, men kollade CPU'n nyss när jag satt med ett projekt på 6 spår, ca 8 effekter sammanlagt och kanske 10 i polyfoni så låg CPU'n på 19%. Ingen warp, audiospår eller clip launch.

    Jag pendlar lite mellan att tycka den är helt otrolig till att bli lite fundersam på om den är i klass med en hårdvarusampler för 10k . Men jag är fortfarande 80% nöjd ändå.
    Senast redigerat av pitir den 2017-05-29 klockan 11:14.

  6. #186
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det crossfade looping i keygroup programmen så man kan göra stråkar och pads?
    Också nyfiken på detta. Vilka loopvarianter finns? Ping-pong? Och framförallt, är den sample accurate i loopandet?
    Jag har problem med min MPC 1000 att den verkar diffa med looppunkterna då och då, den loopar klickfritt ett par cykler för att sedan plötsligt klicka en eller två cykler, sen fortsätter det sporadiskt att variera klick och klickfritt.
    Senast redigerat av ryssen den 2017-05-29 klockan 11:18.

  7. #187
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Hittar inte crossfade. Ping pong finns. Jag upplever att den loopar på exakt sample och att den visuella vågformen är väldigt exakt, om det är vad du frågar?

    En grej till som jag gärna vill se är att man kan ställa in kurvan på envelopen. Just nu är den logaritmisk vilket funkar till de mesta men hade gärna kunna ställa in så den va exponentiell. Det är ju uppenbart medvetna om vikten av formen på envelopen då de satt en logaritmisk kurva. Varför begränsa en så viktig del i att skulptera ljudet? Men framförallt GLIDE/LEGATO! W H A T T H E F U C K?! Deras 14 år gamla mpc hade ju till och med det.

    Min känsla är att den är utvecklad/programmerad av ett gäng som inte sysslar med musik själva. Idag MPC 2.0, i morgon ett nytt system för kollektivtrafiken, typ.
    Senast redigerat av pitir den 2017-05-29 klockan 11:30.

  8. #188
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fan allt det där låter rätt tacky och ofärdigt :/

  9. #189
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Ja usch, förhandsbokningen svävar mellan ångest och åtrå liksom. Min kommer först om två veckor så har lite tid kvar att överväga, och det är ju öppet köp ett tag också.

    Men det är ju riktigt skadligt mycket problem man hör om nästan dagligen.

  10. #190
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prövade clip launch och time stretch. Aj aj aj vad oanvändbart det va. Det klickade och poppade som en riktigt överbelastad dator från 90-talet efter 5-10 bpm. Jag körde iof 16 bit så ska pröva 24 och då kan det ju bete sig bättre. Men abletons sämsta inställningar hanterar 8 bit bättre.
    Om det låter så illa efter 5-10 BPM måste det väl nästan vara en bugg, 16 bit eller ej?

  11. #191
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ja. Hoppas Akai slapper en ordetlig uppdatering snarast. Den ar ju beta fortfarande och en del utlovade funktioner har bara en "coming soon" skarm. Som bluetooth-midi tex.

  12. #192
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Det är exakt så Akai jobbar tyvärr, buggigt i början och sega på uppdateringar. Mjukvaran till Mpc studio tog minst ett år före den var bra. Jag tror att det är riktigt kass i längden för akai att hålla på så. De flesta recensionerna görs ju innan grejorna fungerar som det är tänkt. Hur kan man ens leverera utrustning med beta-mjukvara? En vecka maxkan man väl tåla. Det ska bli intressant att se hur lång tid innan de kommer med 2.0

  13. #193
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Mitt tips är att avvakta tills de kommer in i butik och gå dit med en usbsticka med lite samplingar och prövkör någon timme. Jag är som sagt nöjd, den passar mig och jag tror jag kan leva med buggarna tills uppdateringen släpps. Men skulle inte rekomendera att köpa den oprövad.

  14. #194
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Oh glömde en potentiell ball grej! Kollade cv program och den verkar funka. Har inget jag kan pröva om den skickar cv genom utgångatna, men varför skulle de låsa upp den skärmen på live om den inte funkar. 6 cv gate och pitch, live har 6 utgångar.

  15. #195
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage


    Verkar som om många fått problem med maskinen. RAM som inte finns och en massa annat.
    Och att den är dåligt ihopsatt. En användare på Facebook har en maskin där listen där bak går utanför plasten och går inte att få tillbaka.
    Flera andra har detta "problemet". Synd. Jag är pepp och vill ha en MPC Live, men får kanske vänta då.

  16. #196
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Förstår aldrig varför vissa tillverkare kan ha så bråttom ibland och bara kasta ut en batch med syntar som sedan visar sig är deffekta.

  17. #197
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som om många fått problem med maskinen. RAM som inte finns och en massa annat.
    Och att den är dåligt ihopsatt. En användare på Facebook har en maskin där listen där bak går utanför plasten och går inte att få tillbaka.
    Flera andra har detta "problemet". Synd. Jag är pepp och vill ha en MPC Live, men får kanske vänta då.
    Oj vad segt...

    Känner att jag skulle kunna godta mjukvarubuggar ett tag, men skulle ju vara trist om det är fel på hårdvaran. I sådant fall går det ju dock att reklamera (finns iof. roligare saker att göra...)

    Men kan det verkligen vara så illa att alla enheter är dåligt konstruerade på något vis? Har läst om en del som klagat på "varm" display, men Akai har tydligen påstått att det är helt normalt, och att den blir varm på samma sätt som en dator.
    Tänker liksom att de måste kört ganska utförliga tester under en ganska lång period innan de släpper en sån här maskin?

  18. #198
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Cenk o Cuckoo har fått mig att tänka på en annan sampler/sequencer .. inte helt jämförbar men ändå
    Hårdvara = stabilitet och kontinuitet. Annars kan det vara!

  19. #199
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    https://www.youtube.com/watch?v=OMDVXuhqksE
    3:48 .. Svajar det inte lite när han trycker på knapparna där? Kanske är ett betaexemplar han åker runt med i och för sig.
    Hehe.. nyss tänkte jag Digitakt men nu är det X som gäller igen ....... Polyfoni är fint <3

    Edit: Och efter några videos på youtube så.......... Precis den här frustrationen jag vill slippa.. https://www.youtube.com/watch?v=jbPUTI0zKB8
    Senast redigerat av sleepydog den 2017-06-01 klockan 07:19.

  20. #200
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Hur tar man bort alla fabriksljud? Hittar inte i manualen. Någon som vet???

  21. #201
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tar man bort alla fabriksljud? Hittar inte i manualen. Någon som vet???
    Om jag förstår rätt, så går det inte att ta bort fabriksljuden i nuvarande operativsystem. Förhoppningsvis något som åtgärdas i kommande uppdatering.

    *Edit: Verkar trots allt som att det ska gå att göra från någon meny i själva enheten. Har dock ingen själv så kan inte prova
    Senast redigerat av aorta den 2017-06-01 klockan 14:24.

  22. #202
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    http://www.akaipro.com/kb/article/2310

    iLok för mpc software 2.0?
    Betyder det att Ren inte fungerar som en dongle?
    Senast redigerat av sleepydog den 2017-06-02 klockan 08:06.

  23. #203
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    verkar inte finnas någon crossfade looping heller. så förbered er på klickande stråk/kör/padljud
    annars så sjukt fint bygge

  24. #204
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.akaipro.com/kb/article/2310

    iLok för mpc software 2.0?
    Betyder det att Ren inte fungerar som en dongle?
    Har en soundtoys plugg med iLok. Då behövs ingen dongel utan det räcker med att installera en app. Skulle gissa att det är samma för detta.

  25. #205
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Kan det inte va så att själva MPC'n är dongeln?

    Enligt en som kallar sig "Dawless jamming" som släppt ett gäng mpc live tutorials, är själva standalone inte i Beta utan bara mjukvaran i controller mode. Så allt skit som händer, funktioner som tagits bort och buggar och skit, är alltså vad Akai enser vara en färdig produkt och en uppdatering kommer inte komma på ett tag. Hon säger att hon nyligen pratat med en på Akai som bekräftade detta.

    Ok, nu är det lite andra tankar. Jag funderar starkt på att lämna tillbaka min om detta stämmer.

  26. #206
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det inte va så att själva MPC'n är dongeln?
    Det vore ju skönt att kunna jobba med sina projekt även när MPC'n inte är med, eftersom det ju ska gå att editera och bygga i datorn.

  27. #207
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ja, verkligen! Men det är i linje med Akai's logik hehe

  28. #208
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En kommentar från noterepeat på videon som Akai länkar i sin FAQ:

    "Both the beta and the final (for sale) version will use Pace iLok for the copy protection. In either case (with any iLok protected software), you have the option of storing the license on your computer, or on a USB iLok key. No matter where you store your license, you have the option of managing it yourself and moving it to another device. Putting it on an iLok USB key just makes it more convenient to move to another computer, and gives you a little piece of mind in case your computer crashes."

  29. #209
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  30. #210
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Man ska inte köpa Akai grejer på en gång. Det är lite som att köra med den senaste windows versionen. det kommer vara knas ett år framåt typ tills allt fixar till sig

  31. #211
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Efter att sätt ett antal videor och läst igenom en hel del material, jag förstår inte hur kapabel denna mackapär är som "vanlig" sampler, dvs inte som någon form av varpande singleshot sample player, utan som använt för traditionella multi-samplade, polyfona ljud.

    Går det att sampla ett antal ljud, lägga dem över tangentbordet i överlappande grupper, lägga ett antal lager på varandra alla med olika envelope och filterinställningar? Dvs som de gamla "hederliga" Akais samplers (S1000 till Z8) kunde förr? Kan man läsa in gamla Akai bibiliotek?

  32. #212
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ja den ar grym som traditionell sampler. Plus och minus lite bra funktioner.

  33. #213
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ni som har den, vad tycker ni om effekterna? Är reverb, delay etc grymma?
    Någon som gjort någon inspelning där effekterna hörs mycket?

  34. #214

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska inte köpa Akai grejer på en gång. Det är lite som att köra med den senaste windows versionen. det kommer vara knas ett år framåt typ tills allt fixar till sig
    Förr var det tvärtom, stabilt från start. Det fina sviten av bra produkter från början slutade med S5000/S6000 som var buggiga som fan i första versionen.

  35. #215
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag skulle säga att delayen funkar. Bandekosimuleringen har svaj och tillsammans med lite overdrive bakom så låter det ok.
    Reverben är ganska speciella. Jag gillar dem inte alls. Klassiska mpc-reverb liksom.

  36. #216
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Alla delays har inte temposync (jag tror bara monodelayen har det) .. inte ett jätteproblem dock men har man jobbat med en DAW de senaste tio åren så är man kanske lite vanebekväm Reverb är definitivt inte A4. Vill man ha stora fina fantastiska reverb så är det nog bäst att använda en send som går till individual out och sedan tillbaka in. I övrigt så är väl effekterna ok men inte mer. När jag använt Renaissance så har det varit svårt att använda de interna eftersom jag haft tillgång till mycket bättre (och säkerligen mer CPU än vad Live/X har). Samtidigt kan det vara rätt bra att ha lite begränsningar så jag tror att det som finns på hårdvaran, minus reverb, duger alldeles fint!

    Pitir, jag skulle verkligen överväga att lämna tillbaka den om du inte är nöjd med hur den är i nuläget. Stora företag och fixa buggar och sånt fort är väldigt ovanligt. Kanske snabbar de på sig att fixa om de inser att burkarna kommer tillbaka i stora svärmar. Nu minns jag inte om det var du som skrev om att den inte klarade 10% timestretch men jag har inte hört någon onlinerecension/video berätta om det så kanske just din är buggig? Var det med din SSD? Vad jag läst har en hel del haft problem med dessa. Alla verkar inte fungera lika bra.

  37. #217
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag kommer garanterat köpa den igen när Akai väl släpper en ordentlig uppdattering så det är likabra att jag behåller den. Den är fortfarande grymt mycket bättre än mpc1000, trots buggarna. Är inte alls sugen på att gå tillbaka till den.

    Jag har inte prövat att sätta in en SSD i den utan kör på SD-kort. Förstår inte riktigt vad poängen med SSD är om den bara är till för att lagra samplingar. Det är typ 0 i laddtid från SD-kort ändå.
    Om man kunde streama ljud från SSD, utan att ladda in i RAM, kan jag se varför man vill installera en SSD istället för SD-kort. Men det kommer troligen aldrig hända, vad än Akai sa till sina betatestare i februari.

  38. #218
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kunde streama ljud från SSD, utan att ladda in i RAM, kan jag se varför man vill installera en SSD istället för SD-kort. Men det kommer troligen aldrig hända, vad än Akai sa till sina betatestare i februari.
    Ah. Hoppas de fixar detta. Det är ju en grymt bra feature på Octatrack.
    Jag får min MPC Live imorgon, verkar det som. Ska bli spännande. Den är inte på något sätt en Octatrack-dödare, tycker jag. Men ett utmärkt komplement.

  39. #219
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Streamar Octatrack alla ljud? Det är genialt! SP404 streamar väl också från SD? Varför väljer man att använda RAM om möjligheten att streama finns? Vad är för och nackdelarna?

  40. #220
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Streamar Octatrack alla ljud? Det är genialt! SP404 streamar väl också från SD? Varför väljer man att använda RAM om möjligheten att streama finns? Vad är för och nackdelarna?
    Octatrack har 128 ljudplatser för att spela upp ljud från RAM och 128 för att spela upp ljud direkt från Compact Flash-kortet.
    När jag bygger mina set brukar faktiskt de flesta ljuden strömmas från kortet.

  41. #221
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    När man spelar från ram kan man hålla på och spela dem baklänges och köra allt det balla medan ifrån CF bara är ren playback (om jag minns rätt!). Jag antar att det skulle vara detsamma med SSD.

    Pitir, hur känns det att jobba med touch jämfört med knappar som på 1000? Om man bortser från CV, skulle alla knappar och rattar vara värt det "lilla" extra som X kostar? Eller är batteridrift en stor grej för dig?

    Bonusfråga: Är det nån latency? Är midin superstabil? Om du skickar en midinot eller kör midi sync till en trummaskin/synth och sedan routar in den i MPCn, blir det nåt glapp då? Octatrack hade ett litet glapp om man gjorde så (sync out). Visserligen bidrar ju synthen/trummaskinen till latencyn.
    Kort sagt, uppför den sig som en sladdrig ableton live där tempot vandrar upp och ned eller är det stabilt som på din mpc1000?

  42. #222
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man spelar från ram kan man hålla på och spela dem baklänges och köra allt det balla medan ifrån CF bara är ren playback (om jag minns rätt!). Jag antar att det skulle vara detsamma med SSD.
    Om du refererar till Octatrack så är det inte så på den lådan. Där kan man slice:a, spela baklänges, LFO till start- och slutpunkter etc även om ljudet strömmas från kortet. Hur det är på MPC Live däremot, det vet jag först om ett par tre dagar.

  43. #223
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag upplever att midi är stabilt hittills.
    Som jag sagt tidigare angående pekskärm i kombination med knappar och rattar så är det riktigt bra! De 4 Q-linksen mappas i grupper om fyra och man ser med en liten ram på skärmen vilka parametrar man styr. Sen kan man även peka på en parameter så mappas den till det stora hjulet/ratten, om man vill det. Dock finner jag den ratten väldigt buggig, och ibland även q-linksen. Den hoppar lite mellan värden och snurrar man fort så händer det ingenting ibland.
    Jag skulle säga, högst personligt och utan att ha testat X, att det är idioti att köpa X om man inte måste ha CV utgångar (som jag fortfarande misstänker att Live har) och instrument/mic-ingång. Live är så pass bra utformad att man inte behöver alla knappar och rattar.

    outshape: Man kan inte streama från SD eller SSD med Live. Det va något Akai sa till sina betatestare att det skulle fixas lagom till släppet i februari/mars. Jag tror inte man ska räkna med några funktioner som inte redan finns i den idag. Däremot tror och hoppas jag att de fixar buggarna inom en snar framtid.

    edit: allright, ytterliggare en grej som är ganska piss: Jag kopplade en roland boutique synth till Live med USB då den kan få ström från Live's USB-utgång och samtidigt skicka & ta emot MIDI. Trode jag. Live kan endast ta emot midi genom USB men inte skicka. Så jag kopplade en midikabel ut från Live men nu kan jag inte längre köra ström genom USB eftersom det blir en midiloop och Live har väldigt begränsad midirouting. Den sväljer helt enkelt allt som kommer in och skickar det till det aktiva spåret som sedan skickar ut det igen och in genom USB igen...
    Senast redigerat av pitir den 2017-06-04 klockan 20:07.

  44. #224
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Oj, upptäckte masterkompressorn nu. Helt klart favoriteffekten! "Oldschool"-läget påminner lite om SP303'ns kompressor, med rätt inställningar.

  45. #225
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Vad bra det är att du rapporterar här <3 Går det kanske att stänga av midi via usb på boutiquen?
    Synd att rattarna inte är helt som de ska :/ Det är ju sådant man får se upp med om man köper en beggad Yamaha A3000 med femton år på nacken

  46. #226
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad bra det är att du rapporterar här <3 Går det kanske att stänga av midi via usb på boutiquen?
    Synd att rattarna inte är helt som de ska :/ Det är ju sådant man får se upp med om man köper en beggad Yamaha A3000 med femton år på nacken
    Det går att välja om midiport, och/eller USB sänder och tar emot midi control change, men jag undrar om portarna kan stängas av helt för standard midi note, velocity, och bend.
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-09-13 klockan 10:52. Anledning: stavfel

  47. #227
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ska kolla om det går! Man önskar ju att en midi production center (mpc) hantera midi routing bättre dock

    Angående pottarna så är jag säker på att det är mjukvaran som spökar och inte hårdvaran då det främst uppstår när jag hoppar mellan olika lägen eller när jag har igång sequencern etc.

  48. #228
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Trist med så mycket strul, hade höga förhoppningar på denna. Hoppas de får bukt med det, att det mesta går o lösa i mjukvaran. Den lkändes ju dock lite för bra för att vara sann på papperet.

  49. #229
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage


    Kört med den hela dagen och än så länge har den bara kraschat en gång. Robust och skitrolig! Långt över förväntningarna.
    Kör man MPC60-outputen på mastern låter allt tjockt och gott. Reverben är sämst, sämst, SÄMST dock. Delayen är inte heller så kul.
    Men grymt imponerad av att man kan använda så sjukt många effekter. Kompressorerna och filtren är väldigt användbara och det är även chorus, phaser, flanger, olika distar etc.

    Kommer jag göra mig av med Octatrack? Vad tror du, att jag är dum i hela huvudet? Octatrack är det bästa jag vet. Saknar parameterlås och den fantastiska sequencern direkt när jag jobbar med MPC. Och alla LFO:er etc etc.

    Men: Helt och hållet nöjd med köpet! Om ett par OS är den nog helt stabil också, hoppas vi.



    Detta gjorde mig nyfiken. När man ska ladda in en ny effekt kan man sortera efter tillverkare. Just nu finns det bara Akai att välja, men det innebär ju att det kommer säljas pluggar från andra tillverkare till MPC Live, förmodar jag. Spännande.

  50. #230
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Skönt att höra lite positiva tongångar! Både outshape och pitir verkar ju ganska nöjda. Undrar bara när man får den. När beställde ni som redan fått era? Jag beställde 15 maj från ordermusic.se och väntar ännu...

  51. #231
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    min kommer nästa vecka från emusic. Beställde när prisändringen började.

  52. #232
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Håller med, kul att höra att folk ändå är rätt nöjda!
    Väntar fortfarande jag med, ser ut som att den kommer om ett par veckor (förhoppningsvis).

  53. #233
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Fan vad jag har längtat efter att kunna skicka send genom utgångarna! Äntligen kunna använda externa effekter utan mixer. Mpc1000 skickade ju bara hela signalen rakt ut så de va meckigt som fan att använda externa effekter som send.

    Jag prövade skicka send från Live till min marantz-bandare, med tape monitor på, och tillbaka in i mpc'n genom ett audiospår och sedan skickar send tillbaka, efter att ha eq'at plus lite chorus, för feedback loop. Batteridriven setup med kassettbandeko som send. Ingen mixer behövs! Jag är ändå jävligt nöjd nu! Det vore fett om man hade en till stereoingång så man kunde ha en effekt return och en för sampling. Hoppas Akai fixar så man kan hooka ett litet ljudkort genom USB för extra ins.
    Senast redigerat av pitir den 2017-06-09 klockan 17:46.

  54. #234
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Fick tips om en perfekt väska för Live genom en facebook grupp. Brandit Cooper Assault Pack! Ytterfacket har Live's exakta mått i längd bredd och tjocklek, plus ca 2 cm marginal så man kan lägga in extra skydd eller linda in mpc'n i en tshirt. I det stora facket är som en lite resväska. Han som tipsade visade hur hans basstation 2 fick plats precis.

    300 spänn inkl. frakt.
    http://www.ebay.com/itm/US-ASSAULT-P...Y_hOAxUgQwsoIA

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	assaultpack3.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	70,0 KB 
Id:	75360
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	assaultpack1.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	75358
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	assaultpack2.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	82,2 KB 
Id:	75359
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	assaultpack4.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	75361
    Senast redigerat av pitir den 2017-06-12 klockan 19:56.

  55. #235
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2017-06-12 kl. 20.02.40.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	103,9 KB 
Id:	75362
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2017-06-12 kl. 20.03.14.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	125,9 KB 
Id:	75363

  56. #236

  57. #237
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Men åhhh... när ska den komma för Ren

    Kan inte nån ragga in Dan på forumet?

  58. #238
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Vart finns mer info? Det står ingenting om 2.0.2 på hemsida?

  59. #239
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Hur funkar polyrytmer på denna? Kan man ha olika längder på spår och låta dom köra fritt utan att resettas när längsta patternet resettas?

    (Inte alls sugen på denna egentligen, men lite nyfiken bara)

  60. #240
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart finns mer info? Det står ingenting om 2.0.2 på hemsida?
    Här läste jag:
    https://ask.audio/articles/akai-rele...screen-support

Liknande ämnen

  1. Akai MPC1000 ihop med Ableton Live
    Av Sean i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 19:43
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •