Sidan 11 av 13 FörstaFörsta ... 7 8 9 10 11 12 13 SistaSista
Resultat 601 till 660 av 773

Ämne: AKAI MPC Live, One, X, Keyboard

  1. #601

    Veteran
    MPC One alla dagar!

  2. #602
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MPC One alla dagar!
    Jag gillar faktiskt formatet på Live I! Senast för en 20 minuter sedan gjorde jag sofftechno med den i knät utan nätström.

  3. #603

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar faktiskt formatet på Live I! Senast för en 20 minuter sedan gjorde jag sofftechno med den i knät utan nätström.
    jojo, men formfaktorn är rätt på One

  4. #604
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag gillar MPC Live 1 formatet. Men i studion så är så klart X bäst.

  5. #605
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Saxat från Akai-sajten:
    "MPC Live II is Ableton Integration ready. WiFi brings you tightly synced Ableton Link integration. ALS export makes sharing your projects super simple. Ableton Control means seamless clip launching and parameter control right from MPC Live II."

    Nu blev jag lite pepp igen (sålde min Live för några månader sen). Det var lite så jag vill använda min Live - sitta i soffan och pula och sen jobba vidare i datorn. Fick aldrig något klart när jag bara satt med Live...

    Någon som testat? Det här borde väl gälla One också (mer sugen på den pga smidigare format).

  6. #606
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag kör så på min Force. Funkar väldigt smidigt. Enkelt att skifta mellan datorn och Force på enheten. Får upp Session View från Ableton på Force. Det lär vara samma upplägg som det är på Force i nya Live II.

  7. #607
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    jag är sjukt pepp på Live 2 nu när det finns modular outs och högtalare.
    Perfekt att sitta hemma vid pianot och pula

  8. #608
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör så på min Force. Funkar väldigt smidigt. Enkelt att skifta mellan datorn och Force på enheten. Får upp Session View från Ableton på Force. Det lär vara samma upplägg som det är på Force i nya Live II.
    Ok! Har du provat att exportera i ALS-format också (eller kom det i senaste mjukvaran)?

  9. #609
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Alla nya MPC får samma integration med Ableton, MPC X den bästa. MPC One är en budgetversion.

  10. #610
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok! Har du provat att exportera i ALS-format också (eller kom det i senaste mjukvaran)?
    Ableton-exporten är ok. Det blir ett projekt i Session View. Exporten hanterar WAV/MIDI. Så man kan rendera alla sina synthspår på Force som WAV om man vill. Men går även exportera MIDI om man vill och lägga egna instrument i Ableton och inte bara använda ljudfiler.

    Bara gjort det någon enstaka gång. Så inte använt det så mycket. Använder mest min Force live. För att kunna styra Ableton från Force utan att behöva ha datorn framme. Så jag kan trigga saker i Ableton och Force på samma enhet. Så slipper jag ha en dator som står och lyser på scen. Brukar stoppa undan den under bordet någonstans.

    Förresten, om ni inte sett Loopops jämförelse av Live, Live II och One så finns den här

    https://youtu.be/eRJ4EhxO_D4

  11. #611
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton-exporten är ok. Det blir ett projekt i Session View. Exporten hanterar WAV/MIDI. Så man kan rendera alla sina synthspår på Force som WAV om man vill. Men går även exportera MIDI om man vill och lägga egna instrument i Ableton och inte bara använda ljudfiler.
    Ok, tack! Det låter bra.

  12. #612
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  13. #613
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Har installerat 2.8 nu. Överlycklig. Vilken uppdatering!! <3

  14. #614
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Live mkII kommer kosta runt 14000. Med tanke på att beggade mk I går från ca 6000 känns det lite optimistiskt?! Men den lär väl gå ner lite med tiden.
    Jag hejar på denna - ju bättre den säljer desto längre lär akai hålla liv i mjukvaran. Kommer nog att bli en One eller mk II så småningom.
    Senast redigerat av Krukan den 2020-05-15 klockan 21:13.

  15. #615
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har installerat 2.8 nu. Överlycklig. Vilken uppdatering!! <3
    Spännande att höra. Nu kanske det är dags att damma av sin MPC Live, och testa Midi via en USB-hubb?
    Men en prishöjning med 40%, p.g.a. högtalare och CV-GATE, känns inte motiverat Tror inte heller att priset kommer ligga såå högt länge. Konstigt att inte RAM-minne, lagring och CPU uppgraderats, efter typ tre år på marknaden. Å andra sidan hände inte mycket emellan Oktatrack mkI & mkII på prestanda-fronten heller. Bättre knappar, reglar, display och ytfinish eller hur?

  16. #616
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag installerade igår kväll firmware v2.8: Nix, det står "This USB device is not supported" när Motu Microlite ansluts tyvärr. Not class compliant heter det tror jag.
    Hade varit guld om alla midi-syntar kunde bryggas via de 5in/5ut som interfacet har. Har kollat om det släppts nyare firmware till Microlite, men icke
    EDIT:Nord Stage 3, Keystep, CME Xkey37, Bass Station 2, System 8, MX-1 mixer, och SH-01A poppar upp direkt i min MPC Live Skönt att även Roland AIRA o Boutique-serier är kompatibla!
    Dock vidarebefordrar inte MX-1 Midi till & från sina USB-anslutna Boutique-syntar i nuläget.
    Det kan Roland kanske fixa framöver. Men senaste nya firmware till MX-1 är från 2016...
    Glömde först bort hur man lägger in pauser i list edit, vid steg-programmering... OBS! Det är viktigt att att räkneverket är valt i list edit, annars lägger den in toner man spelar på pads, men ignorerar när man trycker på plus-knappen
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-05-19 klockan 14:08. Anledning: justering

  17. #617
    blezzs avatar
    Senior
    Är det en synvilla eller är displayen på One större?

  18. #618
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av blezz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det en synvilla eller är displayen på One större?
    Det ska vara samma 7"display. Padsen är mindre, så dom kanske ger dej det intrycket

  19. #619
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag må ha gjort mig av med min MPC Live, men har fortfarande mjukvaran kvar. Och det innebär att jag kan använda de utmärkta samplade instrumenten, med ett midiklav.

    Men en grej jag inte begriper är hur jag får till bättre release. Det finns ett amp-envelope i MPC-programmet, men det verkar inte påverka de här samplingarna. Till exempel ett Rhodes, man vill ju att det ska klinga ut lite. Visst, jag snyggar till det med reverb och delay osv, men går det inte att fixa till i själva programmet?

  20. #620
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag må ha gjort mig av med min MPC Live, men har fortfarande mjukvaran kvar. Och det innebär att jag kan använda de utmärkta samplade instrumenten, med ett midiklav.

    Men en grej jag inte begriper är hur jag får till bättre release. Det finns ett amp-envelope i MPC-programmet, men det verkar inte påverka de här samplingarna. Till exempel ett Rhodes, man vill ju att det ska klinga ut lite. Visst, jag snyggar till det med reverb och delay osv, men går det inte att fixa till i själva programmet?
    Kan ju vara så att samplingarna inte har mer release att ge.

  21. #621
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ju vara så att samplingarna inte har mer release att ge.
    Jo. Men det suger ju?

  22. #622
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Det här är jävligt imponerande.


    https://youtu.be/sPlDnT_1GQk

  23. #623
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det något som är på gång garanterat? Typ Maschine fast helt oberoende av dator?
    Ja, Andreas. Den släpptes tidigare i veckan.

  24. #624
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Tack! Då vet han.

  25. #625
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Andreas. Den släpptes tidigare i veckan.
    Suget efter MPC One ökade dramatiskt när Machine+ släpptes!

  26. #626
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Dra på trissor, gammal nyhet men jag hade helt missat att One kan köra syntarna via USB hub! Fan va najs!


    https://youtu.be/gkVxfKPwbts

  27. #627
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dra på trissor, gammal nyhet men jag hade helt missat att One kan köra syntarna via USB hub! Fan va najs!
    Tack för påminnelsen, då kan jag plocka bort mina midikablar igen

  28. #628
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för påminnelsen, då kan jag plocka bort mina midikablar igen
    Det verkar vara en del buggar med usb-kopplingen till syntar. Tyvärr sparade jag inte länken med hamnade i en tråd på MPC-Forums.com där åtskilliga klagade på detta.

  29. #629
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Nybörjarfråga, har just skaffat en Live (är ju som One) och fortfarande lite osäker på om det är något för mig, det är mycket att sätta sig in i.

    I och med att jag reggade fick jag en lista med rubriken: "Optional - AIR Virtual Instruments (MPC Live / One)" och där verkar jag kunna ladda ner en massa instrument, men installationsprogrammet är ju för min dator. Hur skall detta användas? Är det bara plugins till datorn eller går det att flytta det till MPC:n på något sätt. Jag har läst och läst men inte blivit klok på detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bonusfråga:
    Kan man konvertera ett Drum Program till ett Keygroup Program?

  30. #630
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Bonusprylarna är mjukvaruinstrument till datorn. Under "Optional - AIR Virtual Instruments (MPC Live / One)" borde du se länkar till lite olika saker. T ex Xpand, Loom, osv. Det är mjukvara till dator. Ligger nog en del samplingar och projektfiler under Essentials där med. De kan du slänga över till din Live om du vill.

  31. #631
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bonusprylarna är mjukvaruinstrument till datorn. Under "Optional - AIR Virtual Instruments (MPC Live / One)" borde du se länkar till lite olika saker. T ex Xpand, Loom, osv. Det är mjukvara till dator. Ligger nog en del samplingar och projektfiler under Essentials där med. De kan du slänga över till din Live om du vill.
    OK, tack det var det jag misstänkte. Lite konstigt att de skrivit "(MPC Live / One)" när det är till datorn.

    Passar på att fråga en grej till.
    När jag är i Mainvyn kan jag snabbt hoppa in i aktuellt trumprogram genom att trycka på "Warp Sample". Men hur tar jag mig in i editeringen av de andra på liknande sätt? Eller måste man i de andra fallen alltid gå via MENU?

    Jag har lite svårt att hitta ett s.k. Workflow mellan de (för mig) typiska uppgifterna:
    - Editera programparametrar
    - Mixa tracks: vol/pan
    - Ändra effekter (sends/plugins)

  32. #632
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, tack det var det jag misstänkte. Lite konstigt att de skrivit "(MPC Live / One)" när det är till datorn.

    Passar på att fråga en grej till.
    När jag är i Mainvyn kan jag snabbt hoppa in i aktuellt trumprogram genom att trycka på "Warp Sample". Men hur tar jag mig in i editeringen av de andra på liknande sätt? Eller måste man i de andra fallen alltid gå via MENU?

    Jag har lite svårt att hitta ett s.k. Workflow mellan de (för mig) typiska uppgifterna:
    - Editera programparametrar
    - Mixa tracks: vol/pan
    - Ändra effekter (sends/plugins)
    Om du trycker på knappen SAMPLE EDIT (inte touchskärmen) så kan du editera samplingen, trycker du igen så kommer till home. Det måste du nog om du ska editera samplingar i ett annat program. OM du bara vill editera en annan sample i samma program så är det bara att trycka på rätt pad.

    På de de tre sista frågorna tänker jag att du bara använder PROGRAM EDIT och TRACK MIX ( inte touch) knapparna för att växla mellan det du vill göra?

    Exempel, tryck på TRACK MIX, välj spår, ljustera nivån på tuchskärmen eller med scrollhjulet, tryck in stora scrollhjulet om du vill ändra plugin.

  33. #633
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du trycker på knappen SAMPLE EDIT (inte touchskärmen) så kan du editera samplingen, trycker du igen så kommer till home. Det måste du nog om du ska editera samplingar i ett annat program. OM du bara vill editera en annan sample i samma program så är det bara att trycka på rätt pad.

    På de de tre sista frågorna tänker jag att du bara använder PROGRAM EDIT och TRACK MIX ( inte touch) knapparna för att växla mellan det du vill göra?

    Exempel, tryck på TRACK MIX, välj spår, ljustera nivån på tuchskärmen eller med scrollhjulet, tryck in stora scrollhjulet om du vill ändra plugin.
    Tack... jag inser att jag måste ta de här frågorna i en annan tråd. Denna är ju om MPC One. Jag har en Live.

  34. #634
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack... jag inser att jag måste ta de här frågorna i en annan tråd. Denna är ju om MPC One. Jag har en Live.
    Aha, det bästa med One är nog knapparna jämfört med Live Men det finns nog genvägar via någon pad för samma arbetssätt.

  35. #635
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, det bästa med One är nog knapparna jämfört med Live Men det finns nog genvägar via någon pad för samma arbetssätt.
    Ja, lärde mig nu att:
    Menu + Pad ger valen i menyn på motsvarande pad-plats (om man tänker rutnät) som visas i menyn.
    Lite mer praktiskt ibland. Så program edit = Menu + Pad14.

    Jag valde Live för separata utgångar och lite bättre formfaktor för min prylmöblering, men knapparna på One hade ju varit bra.

    Vet inte ännu om de nya MPC:erna är för mig. En del är väldigt bra och en del begriper jag mig inte på. Särskilt deras mjukvara och upplägget dator + MPC tycker jag är snurrig. Av någon obegriplig anledning har de vänt på vissa behov tycker jag. Filhantering görs ju överlägset bäst på dator men istället mountas datorns disk på MPC:n men där kan jag ju varken namnge eller flytta filer och från datorn kan jag inte flytta eller ändra filer till/på MPC:ns hårddisk heller, hur tänkte de där egentligen? Eller kan man öppna upp det på något sätt?

    EDIT: Nu har jag lärt mig att den bästa formateringen för Akais MPC Live/One/X-serie är exFAT. Med den formateringen kan man både läsa och skriva till den interna MPC-disken på både Mac och PC. Min var ursprungligen formaterad i NTFS som inte Mac kan skriva till.

    Men gränssnittet, touchskärmen och inte minst padsen är väldigt tilltalande.
    Som gammal Akai-veteran känner man igen mycket från t.ex. S5000 men ännu bättre. Interna effekterna verkar hålla hög smör- och brödkvalitet med en och annan kul överraskning.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-11-25 klockan 11:13. Anledning: läste manualen ordentligare

  36. #636
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  37. #637
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testad i MPC Live idag. Man kan ju få den att låta annat än 808/909.
    Lite svårt att få till strama statiska elektriska trumljud, den lutar inte helt oväntat mer åt pheta beats med mycket tyngd. Men det är säkert en fråga om att lära sig också. Handklappet tyckte jag hade många intressanta möjligheter. Inbyggd mixer var trevligt.

  38. #638
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Småsneglar på en MPC One. Trött på datorn "igen" vill ha en låda att lira med istället...

    - Ni som har och använder MPC One, hur står den sig. Sett youtube reviews, att den kan hänga sig osv.
    "Bara mute av miditracksen?"

    Är den stabil som midisequencer, trumsampler och CVet funkar det bra..?


    - Hur funkar det med projekten, kan lyfta dem rakt in i MPC software och bygga färdigt där, om man för det känner.

    - Går det att spela in Jams. OM man kör Mute On/Mute Off. Och spela in hela låten med mutes och paremetervrid?

  39. #639
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har av en ren slump fått en en MPC Live (long story) som jag inte riktigt vet vad jag ska använda till. Den saknar strömadapter så det är steg ett. Någon som har tips på var jag skaffar ny adapter?

    Och vidare tänker jag att till en början testa den som controller till Ableton. Någon som har erfarenhet av det? Fungerar det bra?

  40. #640
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Nu kom en databeige version också.

    https://www.akaipro.com/mpconeretro

  41. #641
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Småsneglar på en MPC One. Trött på datorn "igen" vill ha en låda att lira med istället...

    - Ni som har och använder MPC One, hur står den sig. Sett youtube reviews, att den kan hänga sig osv.
    "Bara mute av miditracksen?"

    Är den stabil som midisequencer, trumsampler och CVet funkar det bra..?


    - Hur funkar det med projekten, kan lyfta dem rakt in i MPC software och bygga färdigt där, om man för det känner.

    - Går det att spela in Jams. OM man kör Mute On/Mute Off. Och spela in hela låten med mutes och paremetervrid?
    Hittat svar på dina frågor?

    Undrar allmänt om man kan strömma kanaler in i DAW via USB. Fattar det som att det inte går men att man kan exportera separata spår till audioguider och sedan lägga in.

  42. #642

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kom en databeige version också.

    https://www.akaipro.com/mpconeretro
    Så skall det se ut! Volantiz köp!!!

  43. #643
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Nu ska de bara hitta rätt formfaktor och sluta bloata mjukvaran så kommer det bli toppen!

    😁

  44. #644
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så skall det se ut! Volantiz köp!!!
    Absolut! Tack! Jag funderade helt ärligt en stund på att slå till på en i guld bara för att se om det kunde reta upp sinnet lite för att ge lite mer inspiration. Den svarta känns så trist. Denna var ju riktigt vacker!

  45. #645

    Veteran
    MPC One känns som min MPC. Lite skraj för de mindre padsen, undra om de är mindre än på min MPD218?

  46. #646
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nu har jag införskaffat mig en Live 2, fantastisk maskin! Finns det något program som man kan göra trumprogram i? Så jag slipper sitta och klicka på alla pads och assigna etc. Bara dra, släppa och fixa i datorn hade ju varit otroligt smidigt. Tänkte Akai borde ha något, men hittar inget på deras hemsida, och googlingar ger bara program till gamla MPCs.

  47. #647
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Men...du fick väl mjukvaruversionen till datorn när du reggade din MPC Live, där du kan jobba skapa presets, dra samplingar, och bolla över till hårdvaran?

  48. #648
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men...du fick väl mjukvaruversionen till datorn när du reggade din MPC Live, där du kan jobba skapa presets, dra samplingar, och bolla över till hårdvaran?
    MPC Studio 2.0? Jag har inte laddat ner och kollat, för det verkade supermeckigt enligt internet. Men ska testa. Tack tack myrstack!

  49. #649
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MPC Studio 2.0? Jag har inte laddat ner och kollat, för det verkade supermeckigt enligt internet. Men ska testa. Tack tack myrstack!
    Jo, man måste regga maskinen, och skapa ett iLok-konto, och sedan blir manualer och programvaror tillgängliga

  50. #650
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Och om väsentliga delar av din dator går sönder förlorar du din licens. Detta enligt AKAIs användaravtal. Dealbreaker för mig.

  51. #651
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om väsentliga delar av din dator går sönder förlorar du din licens. Detta enligt AKAIs användaravtal. Dealbreaker för mig.
    Det innebär inte att dom inte kan fixa en ny licens. Antagligen är användaravtalet formulerat så av juridiska skäl.

  52. #652
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det innebär att jag som användare riskerar att bli utan licens ifall min hårdvara pajar eller försvinner. Om AKAI skulle välja att vara snälla är inget jag känner mig trygg med. Jag tycker det är extremt fult att uttryckligen be användaren att skylla sig själv i avtalet.

  53. #653
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om väsentliga delar av din dator går sönder förlorar du din licens. Detta enligt AKAIs användaravtal. Dealbreaker för mig.
    Jag bytte ut CPU för ett tag sedan. Därefter var min iLock ogiltig för att använda MPC software i datorn. Jag beskrev vad jag gjort med datorn. Fick ange aktiveringskod och min iLock ID, så låste dom upp mjukvaran igen
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-05-23 klockan 20:49. Anledning: rättelse

  54. #654
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tur. Bra att det löste sig.

  55. #655
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    jag bytte ut moderkort, processor och minnen 2019. Då var det bara att aktivera min dator igen, vill jag minnas.
    Men det är nog bra att göra en backup av sitt datorsystem regelbundet. Har själv slarvat med de sista åren...

  56. #656
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Problemet är att backup inte hjälper eftersom ilok knyter licensen till hårdvaran. Byter man ut väsentliga delar behöver licensen återaktiveras och det gör utgivaren av programvaran. Inte ilok. AKAI är en av de få som uttryckligen skriver i avtalet att de inte återaktiverar en licens i sådana situationer.

  57. #657
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är att backup inte hjälper eftersom ilok knyter licensen till hårdvaran. Byter man ut väsentliga delar behöver licensen återaktiveras och det gör utgivaren av programvaran. Inte ilok. AKAI är en av de få som uttryckligen skriver i avtalet att de inte återaktiverar en licens i sådana situationer.
    OK, då mindes jag fel. Men AkaiPro löste det åt mej i vart fall

  58. #658
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är att backup inte hjälper eftersom ilok knyter licensen till hårdvaran. Byter man ut väsentliga delar behöver licensen återaktiveras och det gör utgivaren av programvaran. Inte ilok. AKAI är en av de få som uttryckligen skriver i avtalet att de inte återaktiverar en licens i sådana situationer.
    I värsta fall så kan man alltid köra med iLoks USB-dongel. För några spänn extra per år så kan man dessutom aktivera deras tjänst "Theft & Loss Coverage". Om nyckeln då tappas bort eller pajar så återställer de alla licenser och skickar en ny dongel. Om man redan har en extra dongel liggandes så är det bara till att lite snabbt återställa licenserna till backup-dongeln och fortsätta jobba.

  59. #659
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I värsta fall så kan man alltid köra med iLoks USB-dongel. För några spänn extra per år så kan man dessutom aktivera deras tjänst "Theft & Loss Coverage". Om nyckeln då tappas bort eller pajar så återställer de alla licenser och skickar en ny dongel. Om man redan har en extra dongel liggandes så är det bara till att lite snabbt återställa licenserna till backup-dongeln och fortsätta jobba.
    Japp (och tidsbegränsade licenser på iLok:en). Tycker det är smått otroligt att det inte finns TLC för licenser som läggs på datorn. Skulle vara sjukt smidigt att ha alla sina licenser direkt på datorn, och slippa iLok:en, men som licenshanteringen fungerar nu där man är utelämnad till tillverkarnas godtycke om datorn lägger av eller blir stulen känns det inte riktigt som ett alternativ...

  60. #660
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I värsta fall så kan man alltid köra med iLoks USB-dongel.
    Dongel var inte ens hett på Atari. Nej, det är inget alternativ för min del. Det finns så många bra alternativa produkter att välja mellan istället.

Liknande ämnen

  1. Akai MPC1000 ihop med Ableton Live
    Av Sean i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 19:43
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •