Sidan 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 773

Ämne: AKAI MPC Live, One, X, Keyboard

  1. #1
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior

    AKAI MPC Live, One, X, Keyboard

    Senast redigerat av tonefloat den 2024-01-11 klockan 18:32.

  2. #2
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Features

    Standalone MPC – no computer required – natively powered by MPC Software 2.0
    7-inch full-colour multi-touch display
    Also acts as a control surface for MPC 2.0 software, compatible with Mac & PC
    Internal, rechargeable lithium-ion battery
    Selectable inputs: Turntable (RCA) with ground peg and stereo balanced ¼-inch jack
    6 configurable ¼” balanced jack outputs
    1/8” headphone output
    2 pairs of full-size MIDI inputs and outputs
    16GB of on-board storage (over 10GB of premium sound content included from leading sound designers including CR2, TOOLROOM, Loopmasters, Capsun Pro Audio, and more)
    User-expandable 2.5” SATA drive connector (SSD or HDD)
    2 USB-A 3.0 slots for thumb drives or MIDI controllers
    SD Card slot for loading samples and projects

  3. #3
    micromodular
    micromodular är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Detta kan kanske bli min första sampler och hårdvaruseqenser som går att använda!
    Bara den inte kostar SP-1200 bara...

  4. #4
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Lite min känsla, känns väldigt komplett. Och batterdriven(hallelulja). Prelpris 10000kr hos tysken. Blir nog denna
    framför push 2 för mig

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Hur många år kommer det att dröja innan mjukvaran fungerar ordentligt, tro?

  6. #6
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Lätt sugen här med faktiskt. Bara den är följsam osv i thouchscreenen.

  7. #7
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    fruktansvärt mycket snyggare design än mpcx

  8. #8
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Har den lika många hästar under huven som mpcx så känns det väl som ett väldigt bra val. den är lite för stor för att få plats där jag har octatracken, men problem är till för att lösas.

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Definitivt en Toraiz killer, kanske den kan mosa Octan också?

    Batteridrift, standalone, 8 audiospår, stöd för HD mm mm


    https://youtu.be/2IhSmq4WDMU

  10. #10
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    WiFi

    Bluetooth

    Stöd för USB Keyboard och USB tangentbord

    8 audio plus audio clips

    4 insert effekter på audio, 4 på clips och 4 på mastern samtidigt

    MPC stajl 4 lager samplingar på varje pad

    9400:- på Thomann och leverans i februari

    Wtf, jag blir snurrig

  11. #11
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Nä det är inte fylle sms, typ eller

  12. #12
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    verkar sjukt kompetent. fast jag tycker skärmen verkar slö, lite som tidiga androidmobilers kapacitiva pekskärmar (kan det verkligen heta så?).

  13. #13
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av buoyfriend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    verkar sjukt kompetent. fast jag tycker skärmen verkar slö, lite som tidiga androidmobilers kapacitiva pekskärmar (kan det verkligen heta så?).
    Jag tycker skärmen var snappy jämfört med MPC Touch, de tjatar om att den är ny.

  14. #14
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jo, han påstår det och det är ju bra om den åtminstone är bättre än föregångaren.. Men den såg liksom inte Apple-smooth ut, hur många gånger han än nämnda hur fantastisk den är att arbeta med.

  15. #15
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Hmm.. Börjar bli riktigt intressant. Bra pris. Var det 4 insert fx per audiotrack?
    Tyckte han va lite snål med att visa vad du kunde göra med en sampling förutom timestretchtjosan. Vill se om den hur många lfo osv det finns. Eller har någon koll på det?

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    tänk om den har lfo's med lika flexibel routing som machinedrum

  17. #17
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tänk om den har lfo's med lika flexibel routing som machinedrum
    Ja.. Eller som Octatrack. Med 3 per spår. Det är nog min sista check för den här. Sen är det bara att slanta upp.

  18. #18
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    4 audiospår, men hur många vanliga spår kan man ha kan man ha? Jag kör sällan rena audiospår.
    64 röster stereo, innebär det då 128 röster för oss som kör mono?

    Jag la en beställning igår efter långt kökspass och lite alkohol i mig. Ångrar det faktiskt inte idag. Hoppas de levererar i feb!

  19. #19

    Veteran
    Första intressanta Akai produkten sedan S5000/S6000.
    Jag blir sugen på en Live!
    Då kan jag kanske köra samma demo på MPC Live som jag körde med Akai DD1000 typ 1991.
    DD1000 hade clip funktionalitet.

  20. #20
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Tycker också den verkar riktigt fet! Batterdrift och audiospår låter ju inte helt fel det. Priset känns ju också rimligt.

  21. #21
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Enligt gymkillen från Akai i Sonic statevideon så är det en identisk version av MPC software (fast den nya 2.0) i Live. Alltså allt du har och kan göra i mjukvaran på datorn, förutom VST, kan du göra i mpc'n. Kolla in MPC touch och Renaissance-videor om ni vill veta vad den kan göra.
    Om den är vad de säger att den är så... Jäklar!

    En cool grej jag såg va att man kunde sampla med "Pad tap" vilket gör att under tiden man samplar kan man slice'a i realtid med padsen. När man slutar sampla har den lagt alla slice'ar på padsen i det aktiva programmet som man sen kan trigga direkt.

    Vad jag kan se på bilder från keygroup i mjukvaran så verkar man ha en LFO per keygroup som kan kopplas till de vanliga; Filter cutoff, amp, pan och pitch.

    Någon som har använt MPC software som vet med om man kan använda mer än en lfo? Hur låter filtrena?

    Tror ni man kommer kunna uppgradera ram?
    Senast redigerat av pitir den 2017-01-15 klockan 14:12.

  22. #22
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Den här verkar vara kanoners. Är ingen mpc-fan sen innan men det här är en annan apparat med skärmen. Tycker det är lite lite synd bara att det saknas lfo/destination. Men kanske går att lösa om det går att styra utifrån eller med en liten update från Akai?
    Sen kunde dom väl ändå satt på 2 inputtar till när dom ändå gör alla andra rätt. Annars är det här spoton vad gäller spexen för min del.

  23. #23
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Hur stabil är 1.9? Någon som vet?

    Det enda som stör är väl Akais tidigare oförmåga att komma till rätta med buggar, deras Renaissance har renderat otaliga trådar med buggrapporter på nätet. Men om de har blivit bättre så varför inte?

  24. #24
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    tonefloat: Exakt! Akai är inte direkt Elektron när det kommer till uppdateringar, buggfixar och support.

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många år kommer det att dröja innan mjukvaran fungerar ordentligt, tro?
    Produkten slutar nog tillverkas innan det sker.

    Vet inte om det faktum att det är nån Windows embedded-variant som ligger i som OS borgar för bättre och fler buggfixar?

    MPC Live verkar hursomhelst sjukt trevlig, måste jag säga. Snygg, funktionell och en massa rätt prioriteringar!

  25. #25
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MPC Live verkar hursomhelst sjukt trevlig, måste jag säga. Snygg, funktionell och en massa rätt prioriteringar!
    +1, den skulle lösa flera problem, backtracks, batteridriven på resa, spela in sång i replokalen, släpa den till replokalen, jamma, göra hela låtar, flytta projekt från mac, den slår Toraiz på fingrarna utan problem, den är batteridriven som inte Octan är

  26. #26
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, den skulle lösa flera problem, backtracks, batteridriven på resa, spela in sång i replokalen, släpa den till replokalen, jamma, göra hela låtar, flytta projekt från mac, den slår Toraiz på fingrarna utan problem, den är batteridriven som inte Octan är
    +1 på samma. Toraiz? Vem är det?

    Sen är det så mycket hur en gillar att jobba.

  27. #27
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  28. #28
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    http://www.soundtools.fi/images/pro_...s%20%20FAQ.pdf

    här är lite mer detaljer. ser fint ut.

  29. #29
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En cool grej jag såg va att man kunde sampla med "Pad tap" vilket gör att under tiden man samplar kan man slice'a i realtid med padsen. När man slutar sampla har den lagt alla slice'ar på padsen i det aktiva programmet som man sen kan trigga direkt.
    wow det där låter riktigt grymt

  30. #30
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Undrar om USBn bara hakar på inputkällor eller om man kan slänga in class compliant-synthar/interface osv där. dvs midi out över usb.
    Senast redigerat av Lazt den 2017-01-16 klockan 08:36.

  31. #31
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Det verkar som att man kan koppla midi keyboards o vanliga tangentbord o minnen o skit i dom

  32. #32
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Såg en video av en betatestare som visade hur han använde en liten midikeyboard genom usb till mpc live. Den fick ström genom mpc'n batteri.
    Tror även de pratade om detta i Sonic Statevideon också.

    Edit. Nu har jag lyssnat igenom större delen av Masada Trents (betatestare) Q&A. Förutom att han skäller på Facebook och folk som ställer samma fråga gång på gång kom han med en del svar på vissa frågetecken. På frågan om mpc x och live kunde använda mer än 8 audiospår påpekade han upprepade gånger med betoning att "T-R-U-S-T me, they are working on something and it will soon be a N-O-N-E issue! Truuuuust me!". Samma svar på frågan om RAM gick att uppgradera så försäkrade han att de har "something cooking" och det kommer bli ett ickeproblem, även om han själv tyckte 2gb räckte gott. Om jag ska gissa så tror jag att man kommer kunna streama större samplingsbibliotek genom SD-kort eller hårddisk. Vore grymt att kunna använda ett multisamplat grand piano utan att ta upp all RAM. Om de då fixar att man kan streama från sdkort (som sp404sx) blir ju audiospår "a none issue" som han säger. Akai verkar lägga mycket fokus på multisamplade instrument och större delen av de 10gb inbyggda ljuden är just multisamplade instrument som de hoppas väga upp avsaknaden av vsti.

    Något jag tyckte va väldigt konstigt är att, enligt betatestaren, inte finns någon portamento eller legato ens i keygroup/instrumentprogram?! De verkar ha tänkt på de mesta men glömt någon så banalt.

    Annan kul detalj han nämnde va att man kan använda time stretch och pitch shift i 16-levels läge.
    Senast redigerat av pitir den 2017-01-16 klockan 01:49.

  33. #33
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Slutsåld hos tysken. Skönt, då kanske alla måndagsexemplar gått

  34. #34
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    https://youtu.be/XIQPgtDEo9s

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsåld hos tysken. Skönt, då kanske alla måndagsexemplar gått
    Slutsåld? det är väl bara att de inte kan ge något fast leveransdatum?

  35. #35
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    I studion undrar jag om Live ger några fördelar mot att köra MPC Touch. De nämner något om att touch displayen ska vara bättre. Med en bra dator borde latecyn vara likartad. Med prisskillnaden mellantouch vs live är stort, 6000kr mot 10000kr. Kanske skönt att kunna börja spela in utan att starta datorn, något jag använder min Roland FA-06 till idag, jag är inte övertygad om Live ger mej så mcyket mer, jag är inte så beat fukuserad utan mer för att komponera och arrangera. Det är de 8 livespåren som kunde användas för sånginspelning, men har inte Akai någon autotune funktion komemr det låta andra klassens inspelning hur som helst och man blir tvungen att ta fram datorn.

  36. #36
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Så gött o slippa datorn. Är den riktigt bra ger jag upp Ableton Live.

  37. #37
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I studion undrar jag om Live ger några fördelar mot att köra MPC Touch. De nämner något om att touch displayen ska vara bättre. Med en bra dator borde latecyn vara likartad. Med prisskillnaden mellantouch vs live är stort, 6000kr mot 10000kr. Kanske skönt att kunna börja spela in utan att starta datorn, något jag använder min Roland FA-06 till idag, jag är inte övertygad om Live ger mej så mcyket mer, jag är inte så beat fukuserad utan mer för att komponera och arrangera. Det är de 8 livespåren som kunde användas för sånginspelning, men har inte Akai någon autotune funktion komemr det låta andra klassens inspelning hur som helst och man blir tvungen att ta fram datorn.
    Men en "bra" dator kostar väl 10-15 papp också. Och då är det ju inte så kul längre. Och med tanke på fördelarna med att kunna ta med sig osv så är det en done deal jämfört med en "kontroller". Men det är ju olika vad en behöver förstås.

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, den skulle lösa flera problem, backtracks, batteridriven på resa, spela in sång i replokalen, släpa den till replokalen, jamma, göra hela låtar, flytta projekt från mac, den slår Toraiz på fingrarna utan problem, den är batteridriven som inte Octan är
    Batteridriven är bara ett minus i min bok. Värdelöst. Fattar inte, kan man inte plugga in den till en riktig strömkälla ens?

  39. #39
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en "bra" dator kostar väl 10-15 papp också. Och då är det ju inte så kul längre. Och med tanke på fördelarna med att kunna ta med sig osv så är det en done deal jämfört med en "kontroller". Men det är ju olika vad en behöver förstås.
    Dator har väl alla redan, för mellanskillnaden kan man köpa en laptop eller en begagnad Macmini. Jag har tre i studion redan som jag kan använda till musik plus två laptops. Jag kanske inte tillhör den tilltänka målgruppen, en medelålders man med fast inkomst som inte gör rap och beatbaserad musik...

  40. #40
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Batteridriven är bara ett minus i min bok. Värdelöst. Fattar inte, kan man inte plugga in den till en riktig strömkälla ens?
    Den går på ström om man vill. Men håller tydligen minst fem timmar på en laddning. Den inriktar sig på musikern som vill kunna vara mobil. För den som inte vill resa med prylen finns storebror X. Båda har samma mjukvara och features, båda kan vara standalone eller kontrollera samma mjukvara fast i datorn (då med fördelen att kunna köra fler audiospår + VST/AU-stöd). Skillnaden är att Live är billigare, kan gå på batteri, har sämre med I/O (X har bl.a. åtta st CV/Gate!), mindre touchskärm och betydligt färre rattar. Men de kan alltså båda samma saker, har bara olika målgrupper. Fast Akai:s favvomålgrupp såklart köper bägge.

    Jag tycker f.ö. det vore bra om admin slog samman den här tråden med X-tråden, eftersom all mjukvarufunktionalitet som sagt är samma.

  41. #41
    deleted user
    Aha! Det är två!

    CV är en säljare, måste jag säga. Antagligen kommer jag inte att vara spekulant, men värt att kolla upp i alla fall. X då'rå.

    Är nog inte riktigt målgruppen iofs, blir rätt avtänd av touchskärmen också, men men...

  42. #42
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Batteridriven är bara ett minus i min bok. Värdelöst. Fattar inte, kan man inte plugga in den till en riktig strömkälla ens?
    Nuu.. Det här måste du utveckla? Varför i hela fridens namn skulle det vara en nackdel?

  43. #43
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nuu.. Det här måste du utveckla? Varför i hela fridens namn skulle det vara en nackdel?
    Hatar batterier. Batterier tar slut. Jag vill inte hålla på att fundera på om prylarna har ström eller inte. Värdelöst. Jag har aldrig varit i ett läge där batterier har varit önskvärt någonsin.

    (Har givetvis inga synpunkter på om någon annan tycker det är bra)

  44. #44
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hatar batterier. Batterier tar slut. Jag vill inte hålla på att fundera på om prylarna har ström eller inte. Värdelöst. Jag har aldrig varit i ett läge där batterier har varit önskvärt någonsin.

    (Har givetvis inga synpunkter på om någon annan tycker det är bra)
    Ok.. Jag tycker helt tvärtom. Tycker det är svinschysst att kunna ha ett alternativ ifall en vill sitta någon annanstans än det vanliga.
    Går ju att köra som vanligt också. Annars hade det varit kajko. Perfekt i en sådan här maskin. Hade önskat att jag hade den möjligheten med mina Elektron. Har letat efter en powerstation men inte hittat något vettigt.

    Dessutom. Slippa Trafohelvetet. Sämsta grejen.

  45. #45
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok.. Jag tycker helt tvärtom. Tycker det är svinschysst att kunna ha ett alternativ ifall en vill sitta någon annanstans än det vanliga.
    Jo, jag förstår att andra kan uppskatta det. Självklart. Man bedömer ju produkter utifrån sitt eget behov och sina egna önskningar.

    Går ju att köra som vanligt också. .
    Ja det var ju det jag tyckte mig höra någon annanstans att det inte gick. Lyssande väl för slarvigt.
    Senast redigerat av Skilling den 2017-01-17 klockan 20:36.

  46. #46
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är ju inbyggda laddbara batterier i den, à la en laptop. Skulle väl närmast varit extra komplicerat att hindra den från att kunna köras på det medföljande nätagget.

    Men om den bara körs på ström från en USB-port, så släcks displayen, för att en USB-port inte skulle kunna driva den. Kanske det du hörde.

  47. #47
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Batteridriften är ju guld, utomhus, i sängen, soffan, på tåget, flyget, parkhänget. Tänk om man resonerade sådär om laptops

  48. #48
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Lazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Batteridriften är ju guld, utomhus, i sängen, soffan, på tåget, flyget, parkhänget. Tänk om man resonerade sådär om laptops
    Det är väl där folk skiljer sig åt. Jag håller helst på med musik i rum som är avsedda för det. Studio/musikrum, replokal och scen.

  49. #49
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Ingen järv gissning att det tar minst ett år innan den går använda pga buggig mjukvara som in sin tur kommer ett halvår efter utsatt tid.

  50. #50
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl där folk skiljer sig åt. Jag håller helst på med musik i rum som är avsedda för det. Studio/musikrum, replokal och scen.
    När strömmen ryker mitt i är det inte så himla tokigt med batteridrift heller. =)

  51. #51
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När strömmen ryker mitt i är det inte så himla tokigt med batteridrift heller. =)
    Fast det är det när strömmen tar slut mitt i.

  52. #52
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I studion undrar jag om Live ger några fördelar mot att köra MPC Touch. De nämner något om att touch displayen ska vara bättre.
    I alla filmer jag kollat där man testar Live, så pratar man tvärtom hur mycket bättre skärmen är på Live, än på Touch. Om skillnaden är värd 4000 kr är ju en annan sak.

  53. #53
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen järv gissning att det tar minst ett år innan den går använda pga buggig mjukvara som in sin tur kommer ett halvår efter utsatt tid.
    De visade ju en med näppe körbar version av mjukvaran på Namm 2016, så man får fanken hoppas att de jobbat lite på den under mellantiden...

  54. #54
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ja asså.. Batteri är gött. Nästa steg i min kamp mot sladdhelvetet är trådlös el. Borde väl bli standard snart. Wifi och bluetooth är dock en bra början att ha i allt.

  55. #55
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja asså.. Batteri är gött. Nästa steg i min kamp mot sladdhelvetet är trådlös el. Borde väl bli standard snart. Wifi och bluetooth är dock en bra början att ha i allt.
    Lovar att det snart kommer komma supermärkliga mixar av teknik, typ kassettportor med trådlös el och main out, eller rullbandare som kommunicerar med ableton via Bluetooth / lägger upp allt på spotify direkt

  56. #56
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Någon som kollat genom videos och fattat om klassisk step sequencing finns med?

  57. #57
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Saaristo: Ja.



    Bilden visar den aktiva padens step sequencer.

  58. #58
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saaristo: Ja.



    Bilden visar den aktiva padens step sequencer.
    Inte för att vara sån men jag blir väldigt osugen på att leka med den där stepsequencern. Ytligt osv, men det ser verkligen trist ut. Som att lägga ett schema i någon kalenderapp i windows.

  59. #59
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Ser ju trist ut på en screenshot på endast skärmen. Padsens LEDs följer ju sequencern, samt att man aktiverar/avaktiverar genom att trycka på dessa. (Som det funkar i maschine också)

    Typ så här lär det ju se ut i MPC Live också:
    https://youtu.be/zC9w64PIOQ8?t=12m6s

  60. #60
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jo, jag tror inte någon som använder step sequencer kommer göra i brallan. Funnits länge i tidigare mpc's men man knappt sett någon använda den och inte där mpc'n skiner. Är det xox som är viktigast är nog Octatrack bättre med fysiska knappar på rad och inte 4x4 pads. Men man har möjlighet om man vill.

    Diskussionen ang batteriets vara eller icke vara är ganska fånig. Det är ju en funktion som tillkommit, inte något som tagits bort. Samma sak med att den är stand alone. Vill man ha samma sak fast bara som kontroller så köp en Touch och lämna rummet, simple as that.
    Jag anser att allt som är litet nog att vara portabel bör ha ett batteri som standard i en tid där batterier är så kraftfulla och små.

    Om jag ser till mina egna behov så är batteridrift så jävla värt även om jag sällan tar med mig något utanför lägenheten. Jag sitter oftast i soffan eller sängen och pillar medan jag tittar på en film eller bara softar. Men som sagt, att den har batteri spelar ju ingen roll för den som aldrig flyttar sina saker. Ser inga fördelar eller nackdelar. Vad är poängen att önska att den INTE har batteri?
    Senast redigerat av pitir den 2017-01-18 klockan 17:15.

Liknande ämnen

  1. Akai MPC1000 ihop med Ableton Live
    Av Sean i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 19:43
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •