Sidan 7 av 13 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SistaSista
Resultat 361 till 420 av 773

Ämne: AKAI MPC Live, One, X, Keyboard

  1. #361
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Medhåll på det krukan. Eller typ träd man kunde bläddra bland, med typer.
    Fast jag såg det i någon video.. kan man ställa in det?

    Är det någon som fått kompressorerna att fungera någorlunda? Jag får dom bara att låta riktigt dåligt.

    Hur som, jag ser effekterna som ett lätt komplement, jag köpte den inte som effektburk. Vore dock najs om det gick att få till något!

  2. #362
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är ny i MPC:s workflow så hoppas på en enkel lösning som jag missat:
    Om jag har en Sequence med ett antal Tracks - går det att kopiera den utan att få med noterna/events som spelas. Vill alltså ha samma uppsättning Tracks men vill börja om från noll med events. Hittar bara "Copy Sequence" men då hänger allt man spelat in med och man får tömma Tracksen en i taget.
    Har nyligen åter skaffat en MPC (Live denna gång). Hade en mpc1k och senare en mpc5k. Själv har jag alltid gjort en standard sequence mall, med namngivna spår, i samma ordning med trummor, bas, piano o.s.v. Det finns en "erase" under sequence edit, vet inte om man kan välja alla spår eller bara ett åt gången. Har inte börjat jobba med min MPC ännu, och sitter på jobbet just nu.

  3. #363
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nyligen åter skaffat en MPC (Live denna gång). Hade en mpc1k och senare en mpc5k. Själv har jag alltid gjort en standard sequence mall, med namngivna spår, i samma ordning med trummor, bas, piano o.s.v. Det finns en "erase" under sequence edit, vet inte om man kan välja alla spår eller bara ett åt gången. Har inte börjat jobba med min MPC ännu, och sitter på jobbet just nu.
    Ja, det är kanske så man får jobba. Jag brukar dock mest sätta mig och "Jaha, vad ska vi göra idag då...?!" och sampla lite, resampla, ladda in nån trumma... så projekten ser ofta ganska olika ut i sina upplägg.
    Med Erase-funktionen i sequence-edit har jag bara lyckats välja ett Track i taget, så en "erase events on all tracks" hade ju inte varit dumt...
    Senast redigerat av Krukan den 2019-01-21 klockan 14:08.

  4. #364
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är kanske så man får jobba. Jag brukar dock mest sätta mig och "Jaha, vad ska vi göra idag då...?!) och sampla lite, resampla, ladda in nån trumma... så projekten ser ofta ganska olika ut i upplägget.
    Med Erase-funktionen i sequence-edit har jag bara lyckats välja ett Track i taget, så en "erase events on all tracks" hade ju inte varit dumt...
    du kan inte markera alla spår grafiskt i en sequence, och deleta?

  5. #365
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du kan inte markera alla spår grafiskt i en sequence, och deleta?
    Hänger inte riktigt med hur du menar, men det verkar vara svårt att markera fler än ett spår.
    En lösning är ju att kopiera sequence 1, tömma kopian på events och sedan göra flera kopior på den tomma sequnencen. Lite bökigt men görbart.

  6. #366
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Sitter och nöter live ikväll. Fan vad jag älskar mpc
    Voyager och live, vad mer behöver man?

  7. #367
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fan den låter jävligt bra. Sitter med ett par goa lurar och njuter bara, kastar mig raklång i soffan och funderar på vad som ska behållas och vad som ska kastas, och hur många decimator ett spår klarar av

  8. #368
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Skickade in följande feature request (klickade på smiley-symbolen längst ner på MPC-mjukvaran på datorn så ploppade det upp en feedback-ruta) som skulle göra denna fina maskin ännu bättre:
    • Möjlighet att ta bort samtliga events i en sequnce i ett nafs.
    • Möjlighet till mappar i sample pool, gärna default så att tex bouncar, audio tracks, ,looper-filer, importerade samples etc hamnar i egna mappar.
    • Motsvarighet till Elektronburkarnas "Direct jump" vid sequence-byte, dvs att den nya sequencen inte börjar från börja utan tar vid direkt.
    • Möjlighet att markera FX som favoriter för att slippa scrolla den långa fx-listan.

    Hoppas nån lyssnar där borta...

  9. #369
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    JA TACK till mappar i sample pool!

    Bra requests

  10. #370
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Så.. någon som testat de nya syntharna?

  11. #371
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så.. någon som testat de nya syntharna?
    De låter... helt ok tycker jag. Inte jättespännande, men fyller sin funktion. Ibland snuddar de vid "vst från 2010"-sound om du fattar. Har dock inte hunnit prova med effekter eller via outboard. Elpiano-pluggen är väl den roligaste, många möjligheter att forma ljudet.

  12. #372
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De låter... helt ok tycker jag. Inte jättespännande, men fyller sin funktion. Ibland snuddar de vid "vst från 2010"-sound om du fattar. Har dock inte hunnit prova med effekter eller via outboard. Elpiano-pluggen är väl den roligaste, många möjligheter att forma ljudet.
    Håller med. Jag har haft svårt att få till nåt intressant med Tubesynth... rattar och vrider men allt låter nästa likadant. Lite dött...
    Electric (elpianot) är roligare och bassynthen helt ok med bra tryck. Vore kul med en fm-synt eller sample-manglare/granular-grej.

  13. #373
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Akai Professional has just announced MPC 2.4 that introduces a plethora of user-requested features and workflow enhancements, notably the addition of 28 must-have effects from critically-acclaimed DSP gurus AIR Music Tech, a much-requested side-chain compressor, the Mother Ducker, enhanced clip launch and a number of other improvements.

    The original AIR Creative FX collection has been included as part of Avid.Pro Tools® since Version 8 and is considered the reference FX suite by some of the world's most respected audio professionals.

    With MPC 2.4, this legendary suite of 16 mix essentials has been ported to MPC for immediate use with standalone or desktop MPC software; this core range of effects has also been expanded to include 12 new plugins, including the AIR Channel Strip and AIR Transient.

    Each effect has been expertly designed with ease of use in mind and the stunning new TUI layouts take using effects inside MPC to a whole new level.

    2.4 will be a free update for owners of MPC 2 Desktop Software,.MPC Live.and X in early February.

  14. #374
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    • AIR Distortion: Instantly adds colour to audio signals with multiple modes, and scalable amounts, of distortion.

    • AIR Enhancer: Enhances the low and high broadband frequencies of an audio signal.

    • AIR Ensemble: Applies fluid, shimmering modulation effects to the selected audio signal.

    • AIR Filter Gate: Highly-acclaimed plug-in that chops an audio signal into staccato rhythmic patterns with variable filtering, amplitude, and panning.

    • AIR Flanger: Applies a short modulating delay to the selected audio signal.

    • AIR Freq Shift: Shifts the audio signal’s individual frequencies, creating a unique effect.

    • AIR Fuzz-Wah: Adds colour to an audio signal with various types, and varying amounts, of transistorlike distortion • AIR Kill EQ: Instantly mutes the Low, Mid or High broadband frequency range independently from an audio signal – a popular effect with DJs and is commonly heard in contemporary electronic music production.

    • AIR Lo-Fi: Bit-crush, down-sample, clip and rectify the selected input signal.

    • AIR Multi-Chorus: Applies a thick, complex Chorus effects to an audio signal.

    • AIR Non-Linear Reverb: Applies a special gated or reversed Reverb effect to the audio signal, creating a synthetic, processed ambience.

    • AIR Phaser: Applies a phaser to an audio signal for that much sought-after “wooshy,” “squishy” sound.

    • AIR Reverb: Applies Reverb to the audio signal, creating a sense of room or space – perfect for Effect Send inserts or Main Effects inserts.

    • AIR Spring Reverb: A faithful emulation of the classic spring reverb sound.

    • AIR Stereo Width: A useful plug-in that creates a wider stereo presence within the source audio.

    • AIR Talkbox: Instantly add voice-like resonances to selected audio signals.

    12 All-New Plugins

    • AIR Channel Strip: Specially written for MPC this channel strip combines multiple sections with a super-fast interface for getting incredible results. The equalisation section features a high-pass filter, low shelf, high shelf, and a fully parametric mid-band. The dynamics section includes AIR compressor and gate algorithms, which are perfect for achieving hard-hitting drum sounds.

    • AIR Compressor: A production mainstay. Use this Compressor to change the dynamic range of a signal by automatically reducing its gain if it exceeds a certain level.

    • AIR Delay: A classic stereo delay featuring a feedback path that has a filter within it to shape the tonality of the repeats. The Ratio and Width parameters enable you to achieve a wide range of stereo delay effects.

    • AIR Diff Delay: Delay line effect that is synchronised to the session tempo and uses an adjustable amount of diffusion, thus emulating the dissipation of echoes in reverberant space.

    • AIR Filter: Applies a filter to an incoming audio signal and then applies a selectable type of distortion and reduction to the filtered signal.

    • AIR Maximizer: A limiter specifically developed for professional mastering.

    • AIR Noise Gate: A classic gate effect with a dedicated denoise section to achieve a smoother gate effect with less audible chatter.

    • AIR Para EQ: Four-band parametric equaliser with four independent EQ ranges.

    • AIR Pitch Shifter: Transpose the pitch of incoming audio; a range of pitch shifting algorithms gives you a variety of flavours to experiment with.

    • AIR Pumper: Pumper creates a rhythmic pumping effect, similar to that of sidechain compression, with an assignable speed, depth and envelope shape.

    • AIR Transient: Add more attack to drum sounds, reduce the level of reverb or increase the sustain level a bass guitar.

    • AIR Tube Drive: Emulates the sound of the signal being played through a mildly “overdriven” tube amp, creating a warm, smooth-sounding distortion.

  15. #375
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Åh! Jag kanske inte borde sälja min Live. Kanske får testa att bygga låtar och set helt i den och se när minnet tar slut först.

  16. #376
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Nu är 2.4 släppt.
    Förutom Air-effekterna nämnda ovan verkar det nya vara följande:

    Mother Ducker and Mother Ducker Input Processors
    You can now achieve Side chain ducking effects in the MPC standalone or desktop software using the new Mother Ducker and Mother Ducker Input effects plugins. To achieve a ducking effect on a synthesiser part using a kick drum as a trigger input: On a drum program go to the pad mixer and on the mixer strip for the kick drum add the Mother Ducker Input. Next go to the channel mixer and add the Mother Ducker to one of your Plugin instrument program channel strips. The Mother Ducker Input sends the kick drum down one of the Mother Ducker’s internal buses to the Mother Ducker plugin. Within the Mother Ducker plugin you can meter the input level from the kick drum and tweak the amount of ducking using the threshold and ratio parameters. The Attack and Release parameters allow you to sculpt the envelope of the gain reduction to achieve exactly the pumping effect you are after. The Mother Ducker has eight internal buses so that you can setup multiple channel strips with ducking effects on from different sources.

    Other notable additions:

    •Clip Programs internal architecture has been significantly improved so that you can now play up to 16 programs simultaneously. Now when changing tracks or changing sequence your clips will continue to play allowing you to incorporate them seamlessly into a live performance.
    •Next Sequence mode now remembers the next sequence change when leaving the mode.
    •Holding Shift and pressing the hardware Stop button returns the playhead to the beginning of the timeline.
    •You can now Load FLAC and OGG files into both the desktop and standalone MPC.
    •You can now Export FLAC and OGG files in both the desktop and standalone MPC.
    •The desktop software now contains stunning new TUI layouts for the AIR instruments Hybrid, Loom, Vacuum Pro, Velvet, Xpand!2, theRiser.

  17. #377
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Alltså en så enkel sak som shift+stop för att komma tillbaka till början av sekvensen är guld. Märkligt att det inte fanns innan

  18. #378
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Det vore ytterst intressant att veta hur väl den fungerar med Renaissance. Syntharna från 2.3 var för bökiga tycker jag. Parameternamnen var för långa så det gick inte riktigt att se vad man gjorde.
    En liten plåga är tanken på att köpa uppgraderingen till version 2 bara för att sedan vilja köpa Force ..........

  19. #379
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fyfan vad najs det är att klippa upp samplingar på den.
    En så enkel sak som att man kan klippa live till alla pads genom att spela där man vill ha slices, och sen justera i efterhand

  20. #380
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Måste säga att det inte är något som helst fel på de filter som följer med. Låter bra!

  21. #381
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste säga att det inte är något som helst fel på de filter som följer med. Låter bra!
    Ja! Och även effekterna är fan bra! (Nej, inte alla 200 eller hur många där är). Bra reverb, delay, kompressorer, phasers, flangers etc.

  22. #382
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste säga att det inte är något som helst fel på de filter som följer med. Låter bra!
    Ja, de som kom till i den senaste uppdateringen (AIR-effekterna) är ju riktigt fina. Saknar lite pitch/spektral/granuleringseffekter - det hade varit fint.

  23. #383
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! Och även effekterna är fan bra! (Nej, inte alla 200 eller hur många där är). Bra reverb, delay, kompressorer, phasers, flangers etc.
    Absolut. Jag skickade ett litet utkast på en låt till en vän som även är ljudnörd, han frågade vilket reverb det var pga att det lät bra. Använde både vanliga air-reverbet och fjäderreverbet

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, de som kom till i den senaste uppdateringen (AIR-effekterna) är ju riktigt fina. Saknar lite pitch/spektral/granuleringseffekter - det hade varit fint.
    Har inte ens lekt med dom än
    Ska absolut testa!

  24. #384
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Gah hade missat att man kunde exportera låtar track för track eller program för program, och få ut stems!
    Enkelt att exportera ut direkt på usb-sticka, och sen in i datarn.
    Jävla kungligt

  25. #385
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gah hade missat att man kunde exportera låtar track för track eller program för program, och få ut stems!
    Enkelt att exportera ut direkt på usb-sticka, och sen in i datarn.
    Jävla kungligt
    Om man inte kör pluggen i datorn då, vilket jag skulle vilja påstå är ännu smidigare.

  26. #386
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jo det är klart, men då är den ju en daw-kontroller så då har man det ju så per automatik

  27. #387
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Försökte köra midiklocka ut från den till Digitonen igår, sjukt otight. Om man skickar klocka åt andra hållet blir det däremot stabilt. Skall testa lite olika kombinationer för att utesluta annat, gillar ju att vara säker på min sak. Känns dock rätt trist, förväntade mig att den skulle skicka bra klocka.

  28. #388
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Aha, vad trist i så fall. Jag har inte testat den med något annat än :/

  29. #389
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Jag har skickat midi-klocka från MPC -> Digitone och det har funkat jättebra... Nu har jag inte gjort några mätningar eller så, men har lätt för att störa mig på dålig midi-timing. Digitone gör tar väl också medelvärdet på midi-klockan för att undvika jitter om jag inte förstått det fel. Ska testa lite mer nu... Hoppas att det går att lösa, geminister.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ah, eller du kör inte i Standalone mode?

  30. #390
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Standalone mode, japp. Testade ihop med Rytm MK2, var mer konsekvent otight där. Dvs, klockan är förskjuten men gick stabilt iaf.

    Som slave, inga problem där heller. Testat med andra midikablar för säkerhets skull med, det var inte problemet.

  31. #391
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hur märker du det? Alltså om du kör exempelvis metronom på båda så ligger den lite efter på mpc live?

  32. #392
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Körde hihats på 16-delar i båda maskinerna. Dubbelkollade naturligtvis attacken innan.

  33. #393
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Standalone mode, japp. Testade ihop med Rytm MK2, var mer konsekvent otight där. Dvs, klockan är förskjuten men gick stabilt iaf.

    Som slave, inga problem där heller. Testat med andra midikablar för säkerhets skull med, det var inte problemet.
    Tight klocka sync säljer inte så ingen bryr sig om det. Uppenbarligen.

    Svårt problem att lösa för t.o.m in-the-box när man routar VSTs med enligt spec 0ms latency så funkar det inte. Buffrar och tid, jobbiga grejer.

  34. #394
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    AKAI svarar om problemet i denna tråd:

    Hello Folks! I have the information from AKAI, that they improved this part of the machine and the bugfix will arrive in 2.5 later this year. They could not implement it in 2.4, because the bug came up after they have cutoff the last 2.4 branch. The good news is that they have already improved and corrected this issue. We have to be patient for a while.
    Skönt att veta att man inte inbillar sig iaf!

  35. #395
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Gött!

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för att du delar med dig

  36. #396
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hmm, funkar lysande för min kompis att synka digitone och mpc live, han har 2.4. Märkligt, verkar vara på vissa maskiner då?

  37. #397
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Älskar maskinen f.ö.

    Önskelista:
    Fritt routbara LFO's
    Trumsynth!

  38. #398
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, funkar lysande för min kompis att synka digitone och mpc live, han har 2.4. Märkligt, verkar vara på vissa maskiner då?
    Klart möjligt. En annan möjlighet är att kompisen inte använde ljud som avslöjade det hela tydligt.

  39. #399
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Gah. stor besvikelse!
    Det verkar inte finnas free running LFO, dvs LFO startar alltid om vid nytt anslag även när man skapar ett instrument. Riktigt kasst, hoppas det kommer!

  40. #400
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gah. stor besvikelse!
    Det verkar inte finnas free running LFO, dvs LFO startar alltid om vid nytt anslag även när man skapar ett instrument. Riktigt kasst, hoppas det kommer!
    har inte kommit igång med mpc live ännu: Men man kan ju välja LFO sync on/off i sampler och i tubesynt plugin. Menar du att LFO resetar sej även i osynkat läge? Mindre lyckad lösning i så fall.

  41. #401
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Yes, synk gör bara att hastigheten låser till divisioner av låtens tempo. Den resettar ändå alltid vid nytt anslag. Vet inte hur det är på interna syntarna!

  42. #402
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det vore väldigt intressant att få veta hur många samplingar midi buffer MPC Live/X har egentligen. Det uppstår ju så klart jitter i hur länge det tar att fylla buffrarna pga all mjukvara inblandad även på den dator (t.e.x effekter som stjäl CPU). Jag tror att MPC Live/X bara är en smartphone med lite ljudkort kopplat på någon buss. Det är billiga kretskort som inte alls är byggda för real time processing, vilket inte en dator är heller. Tänk vilken fantastisk sak om någon tillverkare tog sig råd att utveckla en hårdvaruplatform för real time processing för audio och midi. Vi skulle på riktigt kunna komma ner i nära 0ms roundtrip.

    Akai är inte sämre än någon annan men alla använder off-she-shelf komponenter för så här komplexa saker så det blir svårt för dem att få till det. Det är mycket svårare och dyrare att lösa än Rolands egna DSP-chip som säkert bara är iterationer på annat ändå.

    --Rant over. Gör musik, sluta bry om detaljer så att vi aldrig får bättre instrument -Rant over

  43. #403
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Ny Firmware 2.5

    New Features

    Splice Integration

    Splice fuels the creativity of producers around the world with millions of high-quality, royalty-free samples, presets and loops, covering nearly ever musical style. You can now download and browse your Splice sample library on your MPC Live or MPC X standalone. Before you begin make sure your MPC is connected to a Wi-Fi network and you have access to a web browser. On the MPC press Menu, tap the cog to enter Preferences, navigate to the Splice tab, and from within that section press the Get Login Code button. Follow the on-screen instructions to pair your MPC to your Splice account. Once paired, use the Sync Files button to download the samples from your Splice account to a drive of your choice. To browse your Splice samples go to the Browser mode, then navigate to the Content tab and press the Splice shortcut to view the samples downloaded from your Splice account. The right hand browser panel will display your Splice samples organised into a series of top level folders that allow you to easily browse your sample library by BPM, instrument, key, pack or tag.

    Browser Audition Warp and Sync
    In the Browser you can now audition samples that have an MPC-embedded tempo in sync with your project tempo. On your MPC hardware, go to the Browser mode and then press the Audition F-Key to bring up the Audition settings. When the Warp button is On, samples with embedded tempos will be auditioned at the project tempo. When the Sync button is On and MPC is in playback, the samples will be previewed on the next bar. In the MPC Desktop software open either the Media Browser, Expansion Browser or the File Browser, the Sync and Warp buttons are located with the other audition controls at the bottom of the Browser panel.

    Stability and reliability
    Q-Links
    • Correct F-Keys are now shown on the Q-Link Overlay
    Effects
    • AIR Channel Strip now instantiates with correct value for Compressor Threshold
    Saving & Loading
    • Standalone no longer crashes when loading high-memory projects

    ---

  44. #404
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Skall testa om dom löst synken till sist.

  45. #405
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny Firmware 2.5

    New Features

    Splice Integration

    Splice fuels the creativity of producers around the world with millions of high-quality, royalty-free samples, presets and loops, covering nearly ever musical style. You can now download and browse your Splice sample library on your MPC Live or MPC X standalone. Before you begin make sure your MPC is connected to a Wi-Fi network and you have access to a web browser. On the MPC press Menu, tap the cog to enter Preferences, navigate to the Splice tab, and from within that section press the Get Login Code button. Follow the on-screen instructions to pair your MPC to your Splice account. Once paired, use the Sync Files button to download the samples from your Splice account to a drive of your choice. To browse your Splice samples go to the Browser mode, then navigate to the Content tab and press the Splice shortcut to view the samples downloaded from your Splice account. The right hand browser panel will display your Splice samples organised into a series of top level folders that allow you to easily browse your sample library by BPM, instrument, key, pack or tag.

    Browser Audition Warp and Sync
    In the Browser you can now audition samples that have an MPC-embedded tempo in sync with your project tempo. On your MPC hardware, go to the Browser mode and then press the Audition F-Key to bring up the Audition settings. When the Warp button is On, samples with embedded tempos will be auditioned at the project tempo. When the Sync button is On and MPC is in playback, the samples will be previewed on the next bar. In the MPC Desktop software open either the Media Browser, Expansion Browser or the File Browser, the Sync and Warp buttons are located with the other audition controls at the bottom of the Browser panel.

    Stability and reliability
    Q-Links
    • Correct F-Keys are now shown on the Q-Link Overlay
    Effects
    • AIR Channel Strip now instantiates with correct value for Compressor Threshold
    Saving & Loading
    • Standalone no longer crashes when loading high-memory projects

    ---
    Men oj då!, intressant det där med high memory projects no longer crashes. Har dom börjat att buffra i virtuellt RAM-minne eller?
    I så fall är väl inte långt kvar, till att man ska kunna streama från disk i realtid...eller?

  46. #406
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det ryktas även att den kan spela upp FLAC direkt från minnet, därmed kan man få in mer samplingar. Även detta skall testas.

  47. #407
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Så Splice är ett abonnemang på 7,99 $ i månaden, med 100 filer i månaden att hämta (1 credit per fil tydligen) Inte alls min bag, för jag använder inte loopar. P.S. Trådlös uppkoppling aktiverades efter uppdateringen tror jag. Buggfixen vid för stora filer som kraschar MPC, står inte i dokumentet om uppdateringen. Tittade även längst bak i senaste handboken
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-04-06 klockan 21:00.

  48. #408
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Inte säkert alla fixar kommer med i changelogen.

  49. #409
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny Firmware 2.5

    Stability and reliability
    Q-Links
    • Correct F-Keys are now shown on the Q-Link Overlay
    Effects
    • AIR Channel Strip now instantiates with correct value for Compressor Threshold
    Saving & Loading
    • Standalone no longer crashes when loading high-memory projects

    ---
    Hallå Krukan, var saxade du ut det sista stycket, "Stand alone no longer crashes when loading high-memory projects"?
    Jag hittar inte denna text på Akai's hemsida eller i nya handboken.

  50. #410
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå Krukan, var saxade du ut det sista stycket, "Stand alone no longer crashes when loading high-memory projects"?
    Jag hittar inte denna text på Akai's hemsida eller i nya handboken.
    Vete tusan hur jag hittade hit men här är det...
    https://www.akaipro.com/kb/mpc-2-5-d...rmware-update/

  51. #411
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    ah... tack Krukan, Akai verkar ha ändrat lite på Webbsidan.

  52. #412
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Kan man programmera automation på parametrar i pluggarna (som på alla moderna DAWs)? AIR Talkbox är grymt skoj att köra random på vilka vokaler den ska använda. Bör väl funka med ett LFO på random också antar jag.

  53. #413
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Nu har jag haft min MPC Live i ett dygn typ.

    Några tankar:

    – Jäkligt lättjobbad när man väl lär sig hur den funkar. Jag gillar att den är så hands-on liksom, padsen och allt det.

    –.Pekskärmen var bättre än jag trodde. Enkelt att navigera och göra grejer.

    –.Men det var ett väldigt fult gränssnitt. Inte minst effekterna. Vad är dealen med att en del av dem ser ut som pedaler, och hur lyckades de få AIR-effekterna så extra gräsliga?

    – Underbart gränssnitt för editering av samplingar.

    – Men varför är hanteringen av samplingar så kass? Jag vill kunna koppla upp MPC:n och hälla in katalogstrukturer från datorn i den extra hårddisken. Går inte det, eller har jag missat nåt?

    – Vet inte om det bara är det här exemplaret, men det är lite svårt att komma in i de olika externa lagringsenheterna – en USB-pinne, ett SDHC och en SSD. Det går, men man får picka som fan på skärmen innan den reagerar.

  54. #414
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    – Men varför är hanteringen av samplingar så kass? Jag vill kunna koppla upp MPC:n och hälla in katalogstrukturer från datorn i den extra hårddisken. Går inte det, eller har jag missat nåt?
    Jodå, det ska gå. Sitter inte med min nu men jag kommer ihåg det som att jag kunde öppna upp min externa HD via datorn

  55. #415
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, det ska gå. Sitter inte med min nu men jag kommer ihåg det som att jag kunde öppna upp min externa HD via datorn
    Jo, det är bara lite udda, visar det sig. Man trycker på en symbol som symboliserar ett datorchip.

  56. #416
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    – Vet inte om det bara är det här exemplaret, men det är lite svårt att komma in i de olika externa lagringsenheterna – en USB-pinne, ett SDHC och en SSD. Det går, men man får picka som fan på skärmen innan den reagerar.
    Jag hade raderat allt fabriksmaterial, som man gör. När jag installerade en expansion och därmed skapade en mapp som heter Expansions igen, så slutade problemen. Skum bugg.

  57. #417
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det är bara lite udda, visar det sig. Man trycker på en symbol som symboliserar ett datorchip.
    Haha jepp, controllermode. Väldigt omotiverad formgivning av den symbolen

  58. #418
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    En mer allmän MPC-fråga: Finns det någon europeisk konkurrent till MPC Stuff med rimligare priser och utan risk för strafftullar? Eller måste man helt enkelt ha skaffat sina hiphop-miljoner först?

  59. #419
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Finns en mod till MPC X nu.



    "We are offering the following modification for the MPC X: XB Mod

    Analog

    – New high-grade op-amps on the line inputs, mic inputs, line outputs, main outputs, and headphone outputs (this improves INST 1, INST 2, and the phono/line RCA inputs as well)
    – New, high-grade signal path capacitors on the line inputs, mic inputs, line outputs, main outputs, and headphone outputs (this improves INST 1, INST 2, and the phono/line RCA inputs as well)
    – Upgraded global and local power decoupling on analog stage power rails
    – Improving the performance of the analog stage circuits makes a drastic difference for tracking and mixing (expect amazing micro-dynamics and space)!

    Digital
    – New internal, ultra-low-jitter, XB word clock with proprietary implementation
    – Proprietary decoupling on all A/D and D/A converters using methods found in our Signature, FM, and XB modifications
    – Our approach to converter decoupling reduces noise generated during the conversion process, leaving you with crisp, clear audio!"

  60. #420
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Deluxe och 4Sound (i alla fall Söder) har kampanj på MPC X 15 999:-

    Dock vill de inte skylta med det på sina hemsidor...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mpcx.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	743,5 KB 
Id:	88347

Liknande ämnen

  1. Akai MPC1000 ihop med Ableton Live
    Av Sean i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 19:43
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •