Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Hur spelar in in och behandlar era monosynthar?

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Hur spelar in in och behandlar era monosynthar?

    Hur gör ni för att få till ett gött ljud ur era diverse olika monosynthar?
    Det är ju ändå rätt speciellt när man ibland bara har en enda oscillator att göra något med.
    Ändå lyckas vissa få till ett så vansinnigt fläskigt ljud, vilket går att höra i allt från enskilda solodemos på youtube och i färdiga mixar.
    Själv är jag oftast ganska nöjd med de små fragment jag hittills knåpat på, men känner att jag skulle vilja utforska signalvägen ytterligare.
    Vilka knep använder ni för att få ut det mesta av era monos? Preamps? Hur komprimerar ni? Har ni någon magisk plugg?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    En osc på en mono? De flesta har väl 3?

    Jag kör oftast in mina - antingen modulära eller andra... via min API box som channel strip - favorit är SSLs 611EQ.. den kan addera lite fet botten på bas (vilket jag använder mina monos till främst). Sen tycker jag personligen mest det handlar om att frigöra utrymme i mixen. Dvs EQa bort annat som snor basutrymmet alternativt används sig av sidechain på kicken så de samsas bra om basfrekvenserna. Men spelar typ in allt genom min WA TB12 preamp.. brukar okulärgranska inspelningen.. ser vågformen bra ut; är den ofta "rätt". Är det bara ett tunt streck utan detaljer.. är det sannolikt för låga volymer - enkelt trix

    Så gör jag! Finns sannolikt tusen och åter tusen sätt - beror väl på vad man vill ha ut för effekt.

    /FAW

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En osc på en mono? De flesta har väl 3?
    Tssss! Min har fyra. Så det så!

    Jag har bara en monosynt (mono och mono... det är en Mono/Poly) och den spelar bas här:
    https://soundcloud.com/user-545506263/when-vince-went-wrong
    Jag har använt kompressor, EQ, lite chorus och aningens delay.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Instämmer med den gode Frengus att det "beror på". Det beror på vad just det specifika spåret gör. Jag skiljer ej på vad originalljudet kommer ifrån för enhet, utan när jag mixar så anpassar jag mig efter vad jag vill få ut av spåret. Men kompressorer & eq används alltid, nästan alltid även "positioneringsverktyg" i Logic. Sidechainar ofta lätt mot ngt annat så att det kommer fram bättre. Det må vara gentemot basstrumma, sång eller slinga eller vad som vid det specifika tillfället fungerar

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag använder olika preamps. Om jag vill ha riktig fetma så blir det UA La-610 om det ska låta skräpigare en TLA eq, för trummor och annat UA 710. Cleana och högpitchade ljud får oftast solid state och basar och brass får rör. Sen eqas och distas och läggs reverb osv osv

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    M/p'n är fet o go

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag kör väldigt sällan en Mono ensam. Dubblerar för det mesta för att få ett bredare och lite mer komplext ljud.

    SEM och WASP utpanorerade hö/vä med snarlika bandpassljud (men ändå olika) ger ett fylligare och lyxigare sound än en av dem ensam.

    Baser är ofta Midimini+MG1 utpanorerade hö/vä med en locut vid 120hz ca och hård sidechain mot BD. Sedan en Minimoog i mitten på detta med mindre sidechain. Spelar de då lite rytmiskt olika, och med olika ljud, blir det väldigt brett och maffigt.

    Men det är ju absolut som Val och Frengus säger, gäller ju främst att jobba med sidechain och att skära frekvenser tycker jag. Ev jobba med lite (gatat) reverb för att skapa olika djupnivåer också.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Intressanta svar, hör gärna mer!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Använd monosyntarna till det de är bäst på. Krana musten ur dem och finn deras sweetspots. Våga dista. Inse att vissa låter skit trots bra specar och vice versa. Kör om möjligt "minimoogtricket" också.

  10. #10
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Bas mono brukar jag köra genom ett chorus och ibland två olika syntar samtidigt genom samma, men inget reverb utan lite längre release istället. Men det varierar såklart.

  11. #11
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Det är sällan jag spelar in något utan att köra genom Distressor eller Fatso först.

  12. #12
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använd monosyntarna till det de är bäst på. Krana musten ur dem och finn deras sweetspots. Våga dista. Inse att vissa låter skit trots bra specar och vice versa. Kör om möjligt "minimoogtricket" också.
    +1 på detta. Jag har till 99% bara monosynthar I alla mina låtar, grundljudet är a och o. Jag försöker hålla mig borta från eq så mycket det går, oftast bara I området ovanför low cut, 60-250 som jag peakskär, ev om jag har mycket I området 1-2,5k också. Annars är det grundljudet som är hemligheten hos mig. Sen går allt igenom några rev och delays nästan alltid, där skapas möjligheter till att få saker att komma fram I mix.

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bara köra nån vanlig effektlåda.. eq:n på mixern.. överdriva ampsen lite om det behövs.... det behöver inte vara så märkvärdigt... i dag ska varenda hempelare ha high end gear som en rock n roll studio... liksom..... mackiemixer och ett quadraverb räcker gott.. ..skillz inte gear........fan gemene synthbög ska ha outboard och pluggar som de skulle köra THX soundtrack till jurassic park 15 liksom

    Men visst finns det en charm med att producera skit med dyr utrustning...I know

  14. #14

    Veteran
    Monosynt eller VSTplugg, samma behandling. Antingen i mixläge eller i ljudskapande läge. jag använder ganska mycket olika effekter, dist, formantfilter,chorus, vocoder, you name it, I use it, typ.

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Så många vägar till det perfekta soundet enligt Farbror Barbro Är ju satans kul att leka med outboards och de effekter man kan få fram den vägen. Har helt slutat GAS;a på synthar och andra ljudalstrare och blir mer o mer insnöad på outboards. Musiken blir som vanligt lidande; men vafan. Vem har sagt det måste bli bra musik i slutändan?

  16. #16

    Veteran
    Senaste grejen jag gjorde igår är bara monofona slingor genom en hög med automatiserade effekter.
    Effekterna är helt helt klart det som gör soundet i det här fallet.

    https://soundcloud.com/dabene/oink

    Första oinkljudet är kört igenom automatiserat formantfilter plus automatiserad dist, filter ovan på disten och delay samt reverb alla realtidsstyrda. Skulle gå att göra utanför min DAW men då skulle det ta grymt mycket tid och meck för att kunna skapa de effekter jag gjort i min DAW.

    Basen hårt komprimerad med och lite EQ för att dra på botten.

    Blipp ljudet är två monoslingor, den ena med tre "analoga" oscillatorer, den andra FM oscillatorer, båda har automation på amplitudreleasen. Pannade åt var sitt håll.

    Sedan kommer det in ett dubstabljud med tre oscillatorer stämda som ett ackord (därav dubstabb) som är sönderkört i effekter.

    osv....

  17. #17
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ....Förrutom alla EQ, kompressor och reverb trick skulle jag vilja tillägga att om du dubbar sound och "bara" har en OSC så kan du välja att snedstämma samma ljud en aning ( några cent + eller -) så att du får fram ett bredare ljud...

    ... att dubba och snedstämma stråkar från en JP4 blir galet fett....

  18. #18
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    In i portastudion med några roliga pedaler. Vad var frågan?

  19. #19
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kör ju nästan bara minimoog, har sällan effekter på den, isåfall ett lätt platereverb.
    Den skall samsas med annat i mixen och blir ofta för "stor" om jag lägger på effekter.

  20. #20
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara köra nån vanlig effektlåda.. eq:n på mixern.. överdriva ampsen lite om det behövs.... det behöver inte vara så märkvärdigt... i dag ska varenda hempelare ha high end gear som en rock n roll studio... liksom..... mackiemixer och ett quadraverb räcker gott.. ..skillz inte gear........fan gemene synthbög ska ha outboard och pluggar som de skulle köra THX soundtrack till jurassic park 15 liksom

    Men visst finns det en charm med att producera skit med dyr utrustning...I know
    Vi är olika där. Själv är jag mer förundrad över folk som har tolv syntar men ingen vettig outboard. Speciellt de som körde så på nittiotalet.

  21. #21
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Tur att man gillar olika tillvägagångssätt så all musik inte blir så enkelspårig


    https://youtu.be/JDBzeM6KLlQ


    https://youtu.be/d6yD35nN8Zg
    Senast redigerat av Ringflower den 2017-01-04 klockan 16:22.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi är olika där. Själv är jag mer förundrad över folk som har tolv syntar men ingen vettig outboard. Speciellt de som körde så på nittiotalet.
    Det var billigt med syntar och förhållandevis dyrt med effekter. Det påverkade nog mångas val. Syntar är ofta roligare... iaf tyckte mitt tonåriga jag det. S.P.Ä.C.K hade ju f ö väldigt begränsat med outboard (jag kan bara minnas EQ och en sunkig delaypedal.

    Idag har åtminstone jag bättre förstått poängen med effekter, men det eviga pillandet med kompressornivåer och trettiotolv dubbleringar har jag inte ännu tagit in. Troligen beroende på det Ringflower säger:

    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tur att man gillar olika tillvägagångssätt så all musik inte blir så enkelspårig
    Precis - och båda (alla) vägarna kan bli så lyckade.

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Sen eqas och distas och läggs reverb osv osv
    Där. nyckeln.

    Och en kompressor brukar inte skada heller.

  24. #24
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Brukar oftast bara spela in dom som dom är. Ibland med lite delay. Men min musik bygger ganska lite på syntes och analoga ljud. Tråkigt och oinspirerat svar haha...

    Vore kul med lite exempel på vad du vill uppnå också!

  25. #25
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Jag är inte så bra på det här med mastering, utan försöker få en ren struktur på låtarna istället.

    Jag spelar in allt som audio till Cubase via mina Steinberg UR-824 interface, helt torrt, kanske lite kompressor. EQ'ar sedan skiten ur spåren för att hugga bort allt där de överlappar i frekvenserna (oftast allt under 100 Hz och sedan lite peakar där det låter grötigt). Jag är ganska tuff med att hugga bort frekvenser då jag ofta har så mycket som 20-30 parallella spår och ofta ligger ljuden i samma frekvensintervall. Till sist lägger jag på en allmän diskant-boost på mastern. Det låter bäst så i bilen, har jag märkt, det burkar vara min referens... Jag använder Cubase 9's nya Frequency-EQ, den är helt grym!

    Ibland får jag köra lite dist på baserna för att få någon struktur, sen lite reverb, shimmer och delay som send. Nuförtiden är det oftast olika Valhalla-reverb samt NI Replika som ligger som standard på send-kanalerna. Plockar sedan in lite inserteffekter där jag känner för det, men jag gillar inte när ljuden blir alltför krystade med för mycket chorus och phaser och prylar, jag inbillar mig att det låter för mycket som att jag då försöker efterhärma Jarre på ett dåligt sätt.

  26. #26
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Här är ett annat tips på hur man kan behandla sin monosynth


    https://youtu.be/DwRlZyIG6rg

  27. #27
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi är olika där. Själv är jag mer förundrad över folk som har tolv syntar men ingen vettig outboard. Speciellt de som körde så på nittiotalet.
    Missförstå mig rätt... jag är helt med dig... det jag menar är att det är lite fånigt på vilken nivå av outboards som hempulare i dag "bör äga" ..neve strippar och ssl..jox...osv..osv.. det blir lite fånigt när så mkt handlar om att kunna hantera prylar och att det oftast går utmärkt med betydligt billigare saker..speciellt på hempularnivå. Själv pissar man knappt på prylarna man drömde om på 90-talet... det är ju fånigt...

  28. #28
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    När allt lyser rött på Boss BX16 är jag nöjd

  29. #29
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Dist/overdrive, chorus/flanger och delay/reverb. Lite eq skadar väl inte ibland. Allt beroende på vad jag vill ha ut. Men generellt tycker jag lite smuts genom dist/overdrive kan fetta till det mesta. Ibland i pedalform, andra gånger routar jag synthen genom en kanal på ljudkortet och låter datorn agera effektenhet. Nu mer blir det oftast så. Både live och vid inspelning. Vill jag styra något i realtid på effekterna mappar jag upp det på en controller.

  30. #30
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Missförstå mig rätt... jag är helt med dig... det jag menar är att det är lite fånigt på vilken nivå av outboards som hempulare i dag "bör äga" ..neve strippar och ssl..jox...osv..osv.. det blir lite fånigt när så mkt handlar om att kunna hantera prylar och att det oftast går utmärkt med betydligt billigare saker..speciellt på hempularnivå. Själv pissar man knappt på prylarna man drömde om på 90-talet... det är ju fånigt...
    Förstår vad du menar. Det är ju olika intressen, förmodar jag.
    Mitt nittiotal bestod i att alla jag kände (och även jag egentligen) satt med ett tjog syntar och en eller två effekter. Kompressor hade ingen. Mixern (oftast en Boss BX-variant, som på den tiden absolut inte var hypad) fungerade mest som en summerare.
    ALLA (nåja...) hade det så. Det var roligare att köpa ännu en monofon analogpjäs än att köpa en hygglig kompressor.
    Bandet jag spelade med i mitten av nittiotalet hade verkligen det problemet. Alla i bandet köpte syntar. Jag köpte kanske fyra effekter och det var det vi hade att arbeta med. Det och 15-20 syntar.
    Idag har jag närmast hamnat i motsatt hög. Jag bygger den mesta av min musik på 101 202 303 606 707 808 909 men gör det med massvis med effekter. Torrt hade det låtit tråkigt och "som vanligt", men effekterna får det att leva och eventuellt låter det mindre uttjatat än om jag använt de instrumenten utan effekter som även de blir instrument.


    https://youtu.be/dVqqWUyDPzA

    Metal-riff utan dist. T ex.
    Effekter är väldigt, väldigt underskattade. Blir illa till mods när folk köper feta analogmaskiner och tror att det enda som behövs är lite default-reverb i datorn. Men det beror förstås på vilken musik som skall byggas, förstås.

  31. #31
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Svaret för min del är väl typ: Jag gör det som behövs.

    Men 99,95% ligger väl i att ratta in ett grundljud på synten som sitter där det ska. Sitter inte grundsoundet så blir ju resten lite som att sminka en gris. Hörlursutgången till audio in-tricket på minimoogen är väl mer eller mindre permanent inkopplat här. Ibland åker syntarna genom en Ridge Farm gas-cooker innan de hamnar på hårddisken.

    Sen finns ju tillfällen när man vill "crayza loss" och kopplar in en miljard pedaler och outboards. Men där finns väl inga "magiska trick" direkt utan det handlar väl även där mest om att ratta tills man är framme vilket brukar gå rätt fort. Jag river alltid signalkedjan när jag är färdig och gör inga anteckningar.

  32. #32
    deleted user
    Jag har till och med stött på folk som vägrar att använda effekter, möjligen extremt sparsmakat, för att de tycker att det viktigaste som finns är att deras dyra syntar låter rent. Som om att det vore typ "äkta" (gillar inte termen "äkta" när det handlar om musik eller konst öht).

    Det får de såklart göra.

    Själv har jag löjligt lite av allt, instrument som effekter. Det blir en del musik ändå.

  33. #33
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men 99,95% ligger väl i att ratta in ett grundljud på synten som sitter där det ska. Sitter inte grundsoundet så blir ju resten lite som att sminka en gris.
    Jag håller inte riktigt med om det. Det finns ljud där förhållandena är helt tvärtom. Dessutom är grisar fina djur. Hur som, jag tycker lika gärna att effekterna kan vara med i ljudskruvandet där dess parametrar är lika viktiga som syntens.

    Ska säga att jag själv för det mesta skruvar ganska torrt först och drar in effekter när jag börjar landa. Inte alltid dock, ibland är effekter med från början, för att jag har en så tydlig bild av vad t ex en dist ska göra.

    Ang OP så är mitt svar att monofoniska syntar generellt är ypperliga instrument att skapa bra ljud med, så länge det är ljud som de är kapabla till. Tycker det är omöjligt att ge ett generellt svar för hur man ska göra beror på så många olika parametrar. Låten, andra instrument, smak osv.

  34. #34
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller inte riktigt med om det. Det finns ljud där förhållandena är helt tvärtom.
    Ja precis, och det skrev jag ju i den del av mitt inlägg som du inte citerade.

  35. #35
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja precis, och det skrev jag ju i den del av mitt inlägg som du inte citerade.
    Sant. My bad. Skyller på mancold (skyller alla mina tillkortakommanden på den atm).

  36. #36
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Många intressanta tankar här!
    Jag har personligen blivit mest nöjd när jag spelat in på kassett, då går signalen via kassettportans mixerbord också. Dock bidrar det ju förutom någon slags göttighet även med kassettkaraktär som jag inte alltid är ute efter.
    När jag har spelat in direkt i ljudkortet har jag nästan alltid blivit smått missnöjd med ljudet än vilka pluggar jag använder. Jag har några goa preamps som egentligen är gjorda för gitarr men som har ställbar ingångsimpedans som jag inte hunnit testa än, dessutom så har jag ett par enkla dbxkompressorer som jag vill testa men de ligger ute i en stuga någonstans. Jag har tänkt mig ett mixerbord så småningom men har insett att jag vill börja skjuta om pengar till besparingar och har därför försökt införa lite köpdisciplin på mig själv. Vi får se vad som dyker upp framöver.

    Givetvis beror det ju på vad man vill ratta fram men jag tänker att vi alla utforskar olika grejer, lär oss och hittar något vi gillar och jag är mest intresserad av era erfarenheter utifrån er synpunkt och inte ett enskilt allomfattande sätt såklart. Det är mer i inspirationssyfte.

    Tycker det är mkt lärorikt att ta del av era åsikter och det är särskilt kul att jag verkligen uppskattar musiken och ljudbilden hos flera som skriver här.

  37. #37
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. My bad. Skyller på mancold (skyller alla mina tillkortakommanden på den atm).
    En rejäl mancold ursäktar allt!

  38. #38
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Intressant läsning! Själv spelar jag in mina monosynthar rakt in i ljudkortet. Reverb för bredd och tyngd, delay i fjärdedelar eller sjättedelar för rytm och phaser eller flanger för att accentuera/särskilja ett ljud.

    Jag rattar oftast nästa ljud medan första ljudet loopar - jag spelar alltid in - så att jag hör att de funkar ihop.

  39. #39
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Spelar in med fx och sedan pan / volymstyr i DAW. Ingen EQ för att få bort saker i efterhand tycker att charmen med de gamla syntharna är just alla "missljud" i frekvenserna. Tar man bort dem så tycker jag mixen dör en del. EQ som effekt använder jag mycket men nog mer som overdrive / dist. LP och HP filter om man bil skära lite så inte moogbasen går för högt.

    Sedan skicka 2-kanals mixen till någon som är bra på mastering och beskriver för denne hur du vill att det skall låta.

  40. #40
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi är olika där. Själv är jag mer förundrad över folk som har tolv syntar men ingen vettig outboard. Speciellt de som körde så på nittiotalet.
    He he he... jag känner mig träffad. Fast jag har ett Midiverb 4. Effekterna lägger jag i datamaskinen. Fast ett jäkligt snyggt reverb hade vart kul att ha. Jag använder inte så mycket mer än lite kompressor, EQ, delay eller reverb. Det handlar kanske dels om vad man gör för musik och dels vad man har för filosofi kring ljud. Jag tänker alltid att att synten skall producera ljudet så nära mitt önskemål som möjligt och sedan polerar jag det med effekter. Andra kanske tänker sig att använda effekter för att mangla ljudet tills det blir som de vill ha det. Alla har rätt. Alla vinner.

  41. #41
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Midiverb 4 - sitter i skamvrån under mixern här. Köpt nytt på 90-talet. Numera används det mest till knasiga pitchshiftinggrejer. Dessutom funkar pitch to midi bättre om min bräkiga stämma skuttas upp en oktav eller två.

  42. #42
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Kör ju in mina hårda syntar in i datorn och mixar samt spelar in där. Alltid på är kompressor och en eq. Sedan så fx efter smak och tycke. Kör en del hårda effekter på liknande sätt in och ut i Ableton med external effects pluggen.

  43. #43
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Glömmer lätt att jag har snälla optokompressorer på alla mixerns kanaler. Applicerar dock dessa oftare på polymattor och bångstyriga trummor än på monosyntar. Men visst, det händer...

  44. #44
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen finns ju tillfällen när man vill "crayza loss" och kopplar in en miljard pedaler och outboards.
    Den här tråden fick mig att crejza loss denna afton. Blev mycket pedaler.

    Men nu hägrar sängen.

  45. #45
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag brukar behandla mina monosyntar minimalt. Istället jobbar jag väldigt mycket med synten i sig, för att hitta det bästa ljudet.
    De enda FX jag använder är reverb och delay.

    När det gäller enoscillatorsyntar så använd PWM och/eller subosc. för att feta till ljudet. Saknas PWM så ta en flanger (med minimalt med feedback/resonans).

  46. #46
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden fick mig att crejza loss denna afton. Blev mycket pedaler.

    Men nu hägrar sängen.
    dela något någon gång då

    - - - Uppdaterad - - -

    tänker att jag ska unna mig någon preamp eller kanalstrip en vacker dag

  47. #47
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monosynt eller VSTplugg, samma behandling. Antingen i mixläge eller i ljudskapande läge. jag använder ganska mycket olika effekter, dist, formantfilter,chorus, vocoder, you name it, I use it, typ.
    Bästa jag hört på länge. Fast det är lätt att kompensera dåliga ideér med fler syntar.

  48. #48
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag bara spelar in rätt in. EQ, oftast mild, men om det behövs i funktionen så extremt som krävs. Tycker kompressor på enskilda ljud från en synt (särskilt en utan anslagskänslighet eller annan dynamisk funktion) bara stör.

    Sen gillar jag väldigt råa syntljud också. Tycket karaktären försvinner med för mycket fix.

  49. #49

    Veteran
    Jag blir mer och mer intresserad av för mig nya ljudbilder, rena syntar har man liksom jobbat med sedan barnsben, nu är det go crazy som gäller. Blandat med rena syntar förstås.
    XLN RC20 pluggen är ball att jobba med, körde två syntar utpannade lef/right och varsin RC20 som gav lite skönt skakigt tapeljud, najs som tusan.

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Go crazy är en annan sak. Gärna det Men då spelar grundljudet man använder mindre roll...

  51. #51
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    BX8 för olika grader av distortion

  52. #52
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    BUMP

    Några nya tankar?

  53. #53

    Veteran

  54. #54
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Detta hade jag inte hört förut... helt underbart ljud fram till sången.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste grejen jag gjorde igår är bara monofona slingor genom en hög med automatiserade effekter.
    Effekterna är helt helt klart det som gör soundet i det här fallet.

    https://soundcloud.com/dabene/oink

    Första oinkljudet är kört igenom automatiserat formantfilter plus automatiserad dist, filter ovan på disten och delay samt reverb alla realtidsstyrda. Skulle gå att göra utanför min DAW men då skulle det ta grymt mycket tid och meck för att kunna skapa de effekter jag gjort i min DAW.

    Basen hårt komprimerad med och lite EQ för att dra på botten.

    Blipp ljudet är två monoslingor, den ena med tre "analoga" oscillatorer, den andra FM oscillatorer, båda har automation på amplitudreleasen. Pannade åt var sitt håll.

    Sedan kommer det in ett dubstabljud med tre oscillatorer stämda som ett ackord (därav dubstabb) som är sönderkört i effekter.

    osv....

Liknande ämnen

  1. HUr spelar ni in?
    Av JAS i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-12-26, 11:12
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 17:02
  3. Hur behandlar folk sina grejer?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-07-21, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •