Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 93

Ämne: OB-X, OB-Xa, OB-8 - plus och minus samt prisbild

  1. #1
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior

    OB-X, OB-Xa, OB-8 - plus och minus samt prisbild

    Sporrad av säljestråden nyss, undrar jag lite vad experterna här anser om dessa.
    Jag har bara testat OB-Xa (lite snabbt) och blev lite underwhelmed. Väldigt basic, går ju att göra Jump-ljudet men sen kändes det lite tunt om spännande möjligheter. Vill minnas att det var rätt tydlig stepping på parametrarna också?
    Och såklart sägs OB-x vara mycket bättre. Men OB-8 då?

    Och vad är prisbilden, i reda pengar och relativt varandra?

  2. #2
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Enligt uppgift så är OB-8 ännu mer polerad och återhållsam än OB-Xa, har svårt att se att du skulle föredra OB-8 om du inte blev imponerad av OB-Xa, sägs att Tom Oberheim själv tyckte att OB-8 blev för "perfekt". OB-X är till viss del baserad på SEM men har bara ett 12dB LP filter. Rå urkraft men även mer temperamentsfull. Enklast av de tre ur modulationshänseende - OB-Xa och OB-8 har väl båda en extra LFO nere vid modhjulspanelen om jag inte minns helt fel, å andra sidan har väl OB-X cross mod vilket de senare två saknar.

    De OB-Xa och OB-8 jag sett på ebay har gått för ungefär samma pengar, 40000 - 50000 Kr senaste tiden. Har inte sett en OB-X på länge men kan tänka mig att de är lite dyrare ändå då de tycks vara ovanligare. OB-X gjordes i både 4, 6 och 8 rösters versioner vad jag vet så det kan vara värt att hålla koll på om man är ute efter en.

  3. #3
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Pris:

    OB-X(8) +++
    OB-Xa(8) ++
    OB-8 ++

    Tillgänglighet:

    OB-X(8) +
    OB-Xa(8) +++
    OB-8 +++

    Funktioner:

    OB-X(8) +
    OB-Xa(8) ++
    OB-8 +++

    Servicebehov:

    OB-X(8) +++
    OB-Xa(8) ++
    OB-8 +

    Grundljud:

    OB-X(8) +++
    OB-Xa(8) +
    OB-8 +

    Kortfattat: OB-X är i det närmaste diskret SEM-grädde - OB-Xa/OB-Sx/OB-8 är Curtis Sizzle.

    OT: Föredrar personligen även filtret i DSI OB-6 framför det i DSI Prophet-6. Har själv en tidig OB-X(8) Rev 2 här hemma.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    OB-X har en hidden feature att man kan koppla in en extern LFO till "Vibrato in" jacket. Då ersätter den externa LFO modulation Pitch och filter i valfri patching och den interna LFO:n sköter då enbart PWM.

    Däremot har ju OB-Xa och OB-8 en dedikerad vibrato LFO som OB-X saknar.

    OB-X har ingen Dual eller split funktion.

    OB-X ljudet är så silkes vintage man kan komma.
    OB-Xa är hårdare in your face men ändå mycket trevligt.

    OB-8 har jag inte men det känns som den är en något mjukare version av OB-Xa men med fler features.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det blir ju lite så med sådana här trådar att det mest handlar om tycke och smak, men jag kan för all del ge mina 5 cent.

    Har väl ägt eller haft tillgång de flesta vanliga "stora" analogpolys vid olika perioder från mitten av 80-talet och fram till nu. Inte CS-80 dock. Av de jag klickat med bäst är det Propheten som tar guldmedalj och en sådan har jag kvar än idag.

    Den som lämnade mig överlägset svalast och mest underwhelmed var Oberheim OB-X. Jag tror inte jag lyckades krana fram ett enda inspirerande ljud ur den och jag anser mig inte helt värdelös på att vrida fram det jag vill ha.

    Men det är ju här det blir problem, för att vad som är inspirerande för mig låter säkert ljummen kaninbajs för någon annan. Och tvärtom. Tycker man att Van Halens "Jump" har historiens coolaste synthsound så är OB-X definitivt synthen att äga för där briljerar den. Jag saknar aldrig något när jag väl sålt det men OB-Xen är nog ändå den maskin jag saknar minst. Glömmer till och med i perioder att jag ägt en, så lite intryck gjorde den.

    Skulle jag få välja på att få en OB-X eller en gammal rompler typ Wavestation eller en M1 gratis med villkoret att jag skulle göra musik med den och aldrig någonsin fick sälja den så skulle jag välja en Wavestation alla dagar i veckan. Noll sekunders betänketid.

    Men som sagt det är bara tycke och smak och jag är helt med på att min smak antagligen är helt off. Min humor och filmsmak och mycket annat ger indikationer på detta. Jag är helt ödmjuk på den punkten.

    Hetsar inte upp mig nämnvärt över analogpolys över huvud taget nuförtiden kanske jag ska lägga till som en disclaimer också.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ulven, du har inget omdöme
    Säljer man en Prophet 10 så blir man omyndigförklarad per automatik
    Skämt åsido så måste man väga in NÄR man testade synthen ifråga och när det gäller OB-X gissar jag att det var länge sedan?
    Det fanns en tid när Roland D-50 spöade skiten ur både CS-80,OB-X och Jupiter-8.

    OB-X är mycket fattig när det gäller features men grundljudet är väldigt genuint och varmt.

  7. #7

    Veteran
    Fint ljud, lite dåligt med balla modulations möjligheter.
    Föredrar P5.

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har inte TESTAT en OB-X, jag har ÄGT en. Länge. Men du har rätt i att man måste väga in tidsperioden, jag var betydligt mer lättimponerad på den tiden så jag skulle antagligen bli ännu mer underwhelmed idag.

    Prophet 10an ersattes av en 5a. Tycker jag kan ratta fram helt identiska sound. Ingen förlust där.

    Men som sagt det handlar bara om tycke och smak, det blir ju lätt bara att man sparkar sina åsikter fram och tillbaka (som jag gör nu).
    Jag lämnades helt oberörd av OB-Xen, end of story. Andra tycker säkert den är fantastisk. Bra för dom. Att den är "analog" eller "vintage" rör mig inte ryggen.

    Jag diggar verkligen hantverket när jag ser dina videos Firechild, 100% respekt, men vår smak vad gäller sound skiljer sig antagligen fundamentalt. Inget fel i det.

    Sen Edit: Dock, bara så att det inte blir några missuppfattningar, så tror jag att vi på många plan är väldigt lika, vi är båda " finsmakare" och vet vad vi vill ha. Vi vill kanske bara inte ha exakt samma saker.
    Senast redigerat av Ulven den 2016-12-29 klockan 01:19.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    OB-arna gifter sig fint med klassiskt tjocka hårdrocksgitarrer och fyller frekvensregistret fint där uppe gitarrerna INTE ska vara!!

    Profeten är skönare och mer nyanserad som bärande instrument, möjligen med skira StratArpeggion, men med humbuckers blir det trångt i dörren...

    ...i min värld, det är

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "underwhelmed" heter "besviken" på svenska.

  11. #11
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    "Real Parakeet" heter "äkta parakit" på svenska. OB-X låter fantastiskt fint, jag behöll den istället för OB-8, som också låter fint, men jag tyckte att P5 3.3 täckte in den delen av ljudpaletten. Mina preferenser är generellt maskiner tillverkade innan 1980.

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tack alla ni som har hands on erfarenhet och kastar ljus i denna tråd! Jag personligen var sugen att hoppa på den OB8'an som nyligen erbjöds här, men tvekade.

    Jag är livrädd för antalet "rare-chip" i dessa maskiner (äkta parakit; det betyder ovanliga/svårhittade chip) och förvånas därför av att ulf.soderlund tycker att OB-X är en beast att serva. På vilket sätt då? Please utveckla!

    Personligen skulle jag vilja veta vilken analogpoly som är lättast eller svårast att serva / hitta delar till. Ur ett framtidsperspektiv.

  13. #13
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har bara ägt OB-X och OB-8 och efter att A/B testat P5 rev.2 och 3 så är det lite jämförbart med skillnaden på X och 8. (Lite iaf :-)

    OB-X mjuk och härlig och ger djup eller skimmer till en luftig mix. (=P5 rev.2)
    OB-8 lite modernt hårdare och enklare att tränga igenom i en komplex mix. (=P5 rev.3)

    Den "moderna" vintage klassikern OB-8 har dock betydligt mer karaktär än den nya OB-6 när jag A/B testat.

  14. #14
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack alla ni som har hands on erfarenhet och kastar ljus i denna tråd! Jag personligen var sugen att hoppa på den OB8'an som nyligen erbjöds här, men tvekade.
    Fegis

  15. #15
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Real Parakeet" heter "äkta parakit" på svenska. OB-X låter fantastiskt fint, jag behöll den istället för OB-8, som också låter fint, men jag tyckte att P5 3.3 täckte in den delen av ljudpaletten. Mina preferenser är generellt maskiner tillverkade innan 1980.
    P5 har jag, så lite osugen på en CEM-maskin till. Det är inte som att jag behöver fler syntar hehe..men OM, rent teoretiskt, jag skulle skaffa en obie, så är det bra att veta vilken. Eftersom jag inte vill ha nåt nyare än 1982 så är det ju obx och obxa som gäller. Och om jag inte vill ha CEM så är det obx. Huga..

  16. #16
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "underwhelmed" heter "besviken" på svenska.
    Nice, gör en mental note om detta.

  17. #17
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "underwhelmed" heter "besviken" på svenska.
    Ha ha- Det har du rätt i. Dock använder vi svenskar ordet besviken oftare i det sammanhang som härstammar från engelskans "disappointed". Tycker "underwhelmed" helt enkelt inte har någon klockren svensk motsvarighet ens när man kollar synonymer till "besviken". "Besviken" känns lite för starkt på något sätt. Som att man skulle gå hem lägga sig på golvet i fosterställning och jämra sig och gråta för att man skaffat en synth man inte riktigt synkade med. Det kanske vissa gör i och för sig, vad vet jag.

    "Oöverväldigad" kanske man skulle kunna använda men det låter ju rätt yxigt. Underwhelmed ligger på något sätt jäkligt bra i munnen för att beskriva just hur man känner när man lämnats oberörd av en pryl som som alla andra dyrkar och dansar kring. Underwhelmed. Sval. Oberörd. Lätt undrande utan att direkt vara upprörd. Typ.

    Men annars är vi på samma sida, jag är heller ingen större vän av dassiga ersättningsord.

  18. #18
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    'Basic' och 'stepping' fick passera, man får vara glad för det lilla!

  19. #19
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är livrädd för antalet "rare-chip" i dessa maskiner (äkta parakit; det betyder ovanliga/svårhittade chip) och förvånas därför av att ulf.soderlund tycker att OB-X är en beast att serva. På vilket sätt då? Please utveckla!
    OB-X:n är inte svårast att serva i sig, utan är helt enkelt den av OB-maskinerna oftast går sönder och kräver någon form av service. Detta beroende på dess ålder, antalet faktiska komponenter och dess fysiska/elektriska uppbyggnad.

    Med "Servicebehov" avsåg jag mängden relativ förväntad service för maskiner med likvärdig grundstatus.

  20. #20
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P5 har jag, så lite osugen på en CEM-maskin till. Det är inte som att jag behöver fler syntar hehe..men OM, rent teoretiskt, jag skulle skaffa en obie, så är det bra att veta vilken. Eftersom jag inte vill ha nåt nyare än 1982 så är det ju obx och obxa som gäller. Och om jag inte vill ha CEM så är det obx. Huga..
    Eller Four Voice Den är ju lätt fetare än OB-X, men lite mera omständig i handhavandet.

  21. #21
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha- Det har du rätt i. Dock använder vi svenskar ordet besviken oftare i det sammanhang som härstammar från engelskans "disappointed". Tycker "underwhelmed" helt enkelt inte har någon klockren svensk motsvarighet ens när man kollar synonymer till "besviken". "Besviken" känns lite för starkt på något sätt. Som att man skulle gå hem lägga sig på golvet i fosterställning och jämra sig och gråta för att man skaffat en synth man inte riktigt synkade med. Det kanske vissa gör i och för sig, vad vet jag.

    "Oöverväldigad" kanske man skulle kunna använda men det låter ju rätt yxigt. Underwhelmed ligger på något sätt jäkligt bra i munnen för att beskriva just hur man känner när man lämnats oberörd av en pryl som som alla andra dyrkar och dansar kring. Underwhelmed. Sval. Oberörd. Lätt undrande utan att direkt vara upprörd. Typ.

    Men annars är vi på samma sida, jag är heller ingen större vän av dassiga ersättningsord.
    Håller med om att besviken inte känns som en tillräckligt spot-on (!!!) översättning. Vi skulle kunna använda "underväldigad" i sann språkutvecklande anda.

  22. #22
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller Four Voice Den är ju lätt fetare än OB-X, men lite mera omständig i handhavandet.
    Ja precis, det orkar jag inte riktigt.. har f.ö en OB-1, Lackans gamla!

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att besviken inte känns som en tillräckligt spot-on (!!!) översättning. Vi skulle kunna använda "underväldigad" i sann språkutvecklande anda.
    Underväldigad är ett ganska bra ord faktiskt. Ska börja använda det.

  24. #24
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Måste ta mig i kragen och hitta nån som kan serva min obx.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker "underwhelmed" helt enkelt inte har någon klockren svensk motsvarighet ens när man kollar synonymer till "besviken".
    Vad sägs om jag är inte imponerad.

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint ljud, lite dåligt med balla modulations möjligheter.
    Föredrar P5.
    +1 på modulation. Xpander rules ..el varför inte p12
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2016-12-31 klockan 11:08.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lackan: Du vill bara att vi skriver SX-400 som lättservad eftersom den har diskreta komponenter.

  28. #28

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på modulation. Xander rules ..el varför inte p12
    Matrix 12! En fin synt, för ny för TS bara. Annars en synt i min smak.

  29. #29
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad sägs om jag är inte imponerad.
    Fast mer "jag blev inte lika imponerad som jag hade trott att jag skulle bli".
    Engelskan har fler ord, bra för nyanser ibland.

  30. #30
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    OB-X varm, rå, fräsig, inte jättestor ljudpalett men låter underbart.
    2-4-6-8-VOICE, i princip samma ljud som OB-X men multimode filter, inget patchminne då separate SEM moduler, don't go there
    OB-Xa rätt varm den med, bättre ljudpalett än OB-X (modulation m.m.)
    OB-8 låter vid första anblick lite kallare och stelare än ovanstående. Men ställer man in filtret rätt kan den låta riktigt mysigt.
    Matrix 12, Xpander lite kallare och tunnare än ovanstående men mycket roligare modulations möjligheter och filtertyper.
    Matrix 12V, Låter faktiskt rätt likt (iaf presets). Tycker dock man hör en skillnad se klipp nedan. (som inte gör något)
    Matrix 6/1000, mindre varma pga, DCO, filtret låter riktigt bra och oberheim ändå. Lite mindre bett i ENV då de är mjukvarubaserade.
    OB-6 låter rätt varm men saknar fräsigheten. Mindre dist i filtret. Borde behöva betydligt mindre service än de andra ovanstående.
    OP-X, Låter riktigt bra och likt originalet. Imponerande!

    Vill man komma billigt undan rekommenderar jag OP-X, Matrix-12v eller Matrix 6/1000, men inte lika kul som att ha originalet.
    Annars, som musikinstrument, så skulle jag nog välja OB-6 då den den inte har servicebehovet som de ca 30 år äldre syskonen.

    referenser: (Har själv endast ägt en Matrix 1000 av dessa men testat OB-X, Xa, Sx OB8 och OB6an.)
    https://www.youtube.com/watch?v=3rAzEZswh4k
    https://www.youtube.com/watch?v=0usuXTksRTE
    https://www.youtube.com/watch?v=fPtYpjUWujM
    https://www.youtube.com/watch?v=NGtehE804eA
    https://www.youtube.com/watch?v=dVjA639VA_c
    https://www.youtube.com/watch?v=tfi-nZBDOsY

  31. #31

    Veteran
    Jag har aldrig ägt en OB synt så jag kanske inte borde uttala mig med tanke på alla tunga gubbar som finns här på forumet.
    Men jag har använt några vid inspelningar.

    Så vad jag gillar med OB syntarna är:
    Voicepanning vilket får ljudbilden att bli bred och fin.
    Enkla att ratta, man tar sig snabbt till det ljud man vill skapa.
    Grundljudet
    Snygga

  32. #32
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Oberheim Matrix-12 är The Apex Predator bland 80-talets CEM-polys. I denna används CEM3374 VCOs och CEM3372 VCAs/VCFs och filterdesignen är den mest avancerade som används i någon CEM-poly.

    Anslags- och tryckkänsligt klaviatur, multitimbral och en närmast oändlig mängd modulationsmöjligheter via sin mod-matris. Kan låta helt unikt eller som StandardPoly1A™: https://www.youtube.com/watch?v=qtQFR6mfROE

    Dock är Matrix-12:an inte heller den immun mot fel. Dåliga PSUs (som alla 80-tals OBs), elektrisk/mekanisk förslitning av reglage/klaviatur, utbrunna VFDs (displayer), trasiga CEMs, komponenter och kontakter som kryper osv.

  33. #33
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har en Matrix12 också. Det låter mycket bra. I princip mittemellan OB-X och OB-Xa...dvs mjukare än OB-Xa men inte fullt lika varmt som OB-X. En av de mest undervärderade syntharna på marknaden inklusive Xpander. Problemet är att man drar sig för att programmera den då man i princip behöver en editor då matrix routingen är extremt flexibel.
    Hade man satt 100 rattar till på panelen med samma ljudmotor skulle det bli världens bästa poly. Enveloperna är kanske inte de snabbaste men de är extremt smooth för att vara mjukvara till skillnad från Prophet 600 och Andromeda där det är stepping i enveloperna/LFO även om man inte hand rattar så att säga.

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast mer "jag blev inte lika imponerad som jag hade trott att jag skulle bli".
    Engelskan har fler ord, bra för nyanser ibland.
    Aha... du menar "lite besviken". Det hade i alla fall jag förstått.

  35. #35
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag tycker Code 8 fyller oberheimspektrat bra, dessutom bättre modulationsmöjligheter och MIDI än alla Oberheimprodukter sammanlagt.

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    På vilka sätt skiljer sig grundljudet mellan alla klassiska analoga polysyntar? Jag har fått för mig att just Oberheim är bland det fläskigaste man kan höra. Alltså mycket botten och bra fräs i filtret.

  37. #37
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker man att Van Halens "Jump" har historiens coolaste synthsound så är OB-X definitivt synthen att äga för där briljerar den. Jag saknar aldrig något när jag väl sålt det men OB-Xen är nog ändå den maskin jag saknar minst. Glömmer till och med i perioder att jag ägt en, så lite intryck gjorde den.
    Van Halen's "Jump" är inte OB-X, utan OB-Xa (som också användes i musikvideon). För 1984 live touren var det meningen att han skulle införskaffa flera back-ups ifall något skulle gå sönder, men modellen tillverkades inte längre så han köpte sig ett par OB-8:or som han använde live.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Råder det konsensus om uttrycket "grundljud"? Jag tolkar det som oscillatorerna genom öppna filter och enveloper...

  39. #39
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Van Halen's "Jump" är inte OB-X, utan OB-Xa (som också användes i musikvideon). För 1984 live touren var det meningen att han skulle införskaffa flera back-ups ifall något skulle gå sönder, men modellen tillverkades inte längre så han köpte sig ett par OB-8:or som han använde live.
    Tar din tillrättavisning med stor ödmjukhet o mästare! Jag ska erkänna att jag nog inte sett videon eller frivilligt hört låten på över 30 år eftersom jag tyckte den var ett magnifikt kräkmedel redan när den släpptes och låg på listorna.

    Själva andemeningen i min text syftade dock mot att det är just denna typ av ljud som är relativt lätta att krana fram med en vintage Oberheimpoly. Oavsett modell. Sedan kan man naturligtvis argumentera om att det finns "nyanser" mellan olika modeller, men för mig är det som att diskutera "nyanser" av olika fabrikat av vuxenvälling eller rosafärgade skinnkjolar. Det finns alldeles säkert nyanser, men jag är ändå inte intresserad av att äta vuxenvälling eller gå omkring i rosa skinnkjol. Personligen.
    Senast redigerat av Ulven den 2016-12-29 klockan 15:23. Anledning: Tanken på vuxenvälling...

  40. #40
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Nomas problemas Ulven

    Anledningen att jag vet med säkerhet att det var OB-Xa är att Van Halen själv påstår det i en keyboard intervju från 1984.
    Men när allt kommer omkring spelar det inte så stor roll vilken modell det var. Jag är heller inget fan av Van Halen.

  41. #41

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Råder det konsensus om uttrycket "grundljud"? Jag tolkar det som oscillatorerna genom öppna filter och enveloper...
    För min del hänger det ihop med hur oscillatorerna funkar i OBn samt 12db filtren som ger soundet.

  42. #42
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Blev aldrig vän med min OB-Xa. Oavsett hur man vred blev det antingen Jump eller (med unison) Sweet Dreams. Visserligen gillar jag båda de ljuden, men man borde kunna kräva mer av en synt i den ligan. Konstiga ranges på modulationerna, env till pitch +- en halv oktav, då var det svårt att göra sync-lead. Bytte rakt av mot en Jp-6, där motsvarande modulation nådde typ 10 oktaver...

  43. #43
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    OB-Xa kan förstås mycket mer än så, lyssna bara på "Revenge of the Ninja" soundtracket:


    https://youtu.be/rih_XC8iqZo&index=2&list=PLF71FB0E73B1599A0

    Rob Walsh använde sin nyinförskaffade OB-Xa till alla synt-ljuden!


    Jag var ägare till en OB-Xa under under en femårsperiod och personligen tycker jag den har ett kraftfullare ljud med mer punch än OB-X (som jag provat under en period men inte ägt). OB-X å andra sidan låter mer organiskt och levande på något sätt. I stort sett alla synt-ljuden på Queens soundtrack till "Flash Gordon" gjordes med en OB-X så det är lite intressant att jämföra med "Ninja" scoret som gjordes med OB-Xa. Terminator scoret innehåller också mycket OB-Xa.

  44. #44
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, instämmer helt med Micke.
    OB-X har inte punch för fem öre den är inte rå och fräsig heller som folk verkar skriva. Den är varm och organisk. Motsats till MS-20 för att ta ett exempel.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är heller inget fan av Van Halen.
    ...men va' fan är det här för slags musikforum??!

  46. #46
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, instämmer helt med Micke.
    OB-X har inte punch för fem öre den är inte rå och fräsig heller som folk verkar skriva. Den är varm och organisk. Motsats till MS-20 för att ta ett exempel.
    Punch nej, rå och fräsig. Syncen är rå. Filtret och sågtänderna är fräsiga. Och "silkes" som du själv skrev skulle jag inte alls hålla med om. Smaken är som baken delad.

  47. #47
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Stort tack för alla svar! Mycket intressant. Hoppas kunna provspela en OB-X någon gång och bilda en egen uppfattning. Får väl köpa fler Pro-Ones så länge om andan faller på!

  48. #48
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    OB-X användes av Japan på Tin Drum, Rush Moving Pictures, Tangerine Dream Exit & White Eagle, Ultravox Rage In Eden, Queen Flash Gordon mm. OP-X är en av de bästa synthpluggen som gjorts... värt att prova om OB-X är för dig. S/H och 2LP samt ett annat grundljud i osc+filter gör det till ett komplement till Prophet 5 IMHO. Det organiska ljudet har vissa likheter med Jupiter 4 så har du din kvar så kanske det inte är tillräckligt annorlunda mellan Prophet 5 och Juppe 4.
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-12-29 klockan 22:34.

  49. #49
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag skriv inte rå, skrev rå urkraft och temperamentsfull. Alla har ju sin uppfattning men det är så jag tillskriver OB-X karaktär. Jag uppfattar det som att det finns en del överstyrningspotential i signalkedjan.


    https://youtu.be/jb-AXmCQclg

  50. #50
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matrix 12! En fin synt, för ny för TS bara. Annars en synt i min smak.
    +1

  51. #51
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Van Halen's "Jump" är inte OB-X, utan OB-Xa (som också användes i musikvideon). För 1984 live touren var det meningen att han skulle införskaffa flera back-ups ifall något skulle gå sönder, men modellen tillverkades inte längre så han köpte sig ett par OB-8:or som han använde live.
    Men vem är "han"? i videon så spelar ju Eddie på OBXa:n samtidigt som han är inklippt och spelar gitarr i bakrunden. Hur fan gjorde dom på tuenen.. dom måste ju haft inhyrd keyboardist??? Också helt förundrad över hur dammig synthen är i videon.. skulle det vara snyggt liksom

  52. #52
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    angel dust

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker Jump! och Axel F har svinsnygga ljud men ingen synt låter så "out of the box", det är hårt tweakat både vid mix och mastring. Ursprunget får underordnad betydelse när man inser att det här är kompetent rattat snarare än "råkade köpa rätt synt". Precis som min gamla käpphäst, tråden om att ditt sound inte beror på din utrustning utan på DIG. Jag gillar det där diskantrika filteröppna feta soundet som även görs bra på Thriller, I Feel For You och på Mike Oldfield's mästerliga instrumentalspår Crises. Misstänker att Steve Porcaro fått vara rådgivande instans i samtliga fall faktiskt.

  55. #55
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    På Jump är det en OB-X genom en Marshall stärkare på studioinspelningen... på turnéerna OBXa och OB8 ...tydligen.

  56. #56
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Jump är det en OB-X genom en Marshall stärkare på studioinspelningen... på turnéerna OBXa och OB8 ...tydligen.
    Kommer vi nånsin få klarhet? OB-X eller OB-Xa?

    http://www.synthtopia.com/content/20...berheim-obx-a/
    hänvisar till wikipedia och citerar:
    "The Oberheim OB-Xa synthesizer was used in the video of “Jump”, and can be seen in video footage from their follow-up tour. However, it is a common misconception that it was used on the recording itself. The recording features its predecessor Oberheim OB-X, played through a Marshall amplifier stack. Even though it features a somewhat thicker sound than the OB-Xa, due to its discrete circuitry used instead of Curtis chips, it had a bad reputation of being unstable on the road."

    men om jag går in på wikipedia nu så säger den obxa.

    Från en intervju med EVH i GuitarWorld:
    "But getting back to your original question, I used an Oberheim OB-Xa. They stopped making them, so now I play an OB-8, which is a better keyboard. You can basically get the same sounds out of it; there’s just a slight difference between the two. To my ears, the OB-Xa seems to have a little warmer sound, but the OB-8 is much more dependable."
    Senast redigerat av Techsmechs den 2016-12-31 klockan 14:54.

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...det vet väl alla att det är en Siel Opera 6 (SSM) via en FBT-förstärkare!!


  58. #58

    Veteran
    Kör man genom en Marshallstack så är väl allt över 6kHz borta... så att det...

  59. #59
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör man genom en Marshallstack så är väl allt över 6kHz borta... så att det...
    Och all botten.
    Men det beror ju också exakt vilken stack det är.
    En gissning är att producenten antagligen både linat synthen och mickat stärkaren för det där extra fläskiga ljudet.
    Eddie verkar ju använt Marshall Super Lead en del så det är väl antagligen den responskurva man får kolla på om man vill återskapa.

  60. #60

    Veteran
    Kollade med ett youtubeklipp på Jump. Finns fint med frekvenser upptill ca 15kHz.
    Så enbart gitarrstack är det inte på Jump, det är lajnat.
    Sedan tycker jag personligen inte Jump synten är speciellt fläskig alls...

Liknande ämnen

  1. Motu 828 mkII - prisbild?
    Av Rizzo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 12:37
  2. plus eller minus
    Av sisältää i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •