Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Channel Strip / Pre-amp för ljudboks-inspelning?

  1. #1
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Channel Strip / Pre-amp för ljudboks-inspelning?

    Hej

    Jag har spelat in typ ljudböcker i 10 år. Eller videokurser för att vara mer exakt. Arbetsflödet har alltid varit så här:

    * Läraren pluggar in sin egen dator i vårt ljudkort (Apogee) inne i ett sångbås.
    * Rösten spelas in utan färgning, eq, compressor etc med en Shure Sm7 B

    * Videon klipps av läraren och inget görs med ljudet

    * I Renderingen normaliseras ljudet OCH mild kompression samt EQ (exempelvis rulla av bas och lite "närvaro") adderas

    Eftersom det passerar runt 40 datorer om året i sångbåset finns ingen ljudteknik i lärarens dator, bara drivrutiner till ljudkortet.

    I teorin valde vi arbetsflödet för vi ville kunna EQ:a efter person i lugn och ro i efterhand. Men, det har visat sig att vi använder samma presets på alla. Dels för att det är meckigt som s*t*n att ändra inställningar i renderingsprogrammet, dels för att arbetet är delegerat på många olika individer. Flera helt befriade från känsla.

    Man är ju även supernervös att någon lärare ska röra fel reglage och exempelvis spela in sit själv smådistat i en hel inspelningsvecka utan att någon märker det.

    Men...

    Nu vill jag gärna få ljudet bra redan vid inspelning. Rendering behöver snart ske i molnet istället och då finns ingen möjlighet att köra genom plugins. Så jag tror en ny pre-amp med channel strip kanske löser det. Men, samma här. Jag vill helst ratta fram ett generellt bra ljud, hur motsägelsefullt det än känns, och sedan låsa rattarna.

    Det ska låta fantastiskt (helst). Och då det är som ljudbok / radio - med bara röst inget mer ljud som folk konsumerar i lurar - behövs ett brusfritt ljud.

    Vad ska jag göra nu? Tänker jag rätt?

    Det får förstås kosta en slant. Men, då jag behöver tre stycken är jag glad om de inte kostar 25 papp styck.

    Någon mer erfarenhet att dela?

    Med vänlig hälsning, Mattias

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Det jag kommer på på rak arm är presonus, som har en enkanals channel-strip som är "överkomlig", och deras preamps borde ha gain nog att lyfta SM7B på ett bra sätt.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    I de professionella studios för tal som jag anlitat har det påfallande ofta suttit kanallimpor från Focusrite. Inte de billigare modellerna utan antingen RED-serien eller någon av de dyrare ISA.

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I de professionella studios för tal som jag anlitat har det påfallande ofta suttit kanallimpor från Focusrite. Inte de billigare modellerna utan antingen RED-serien eller någon av de dyrare ISA.
    Men då pratar vi de där 25k styck?

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Mjo kanske, men ISA 430 ligger väl lite billigare? Men visst det är ju inte gratis.

  6. #6
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Varför har ni inte en dedikerad data för inspelning? Bara ladda upp för hämtning via dropbox?
    Vilket apogee? varför behöver du 3 preamps? Broadcast?
    Apogee är väldigt lättrattat för en utan kunskaper då den har soft limit funktion.

  7. #7
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för feedback. Lite belysande svar:

    * vi har tre bås, därav gånger tre.
    * Egna datorer för det har med åren visat sig att lärarens trygghet med sin egen dator ger bättre undervisning. Trygghet hörs.
    * Apogee Duet 2

    Jag kan tänka mig en smärtgräns uppåt 10 ex moms styck. Mest eftersom att byta arbetsflöde alltid är otryggt. Är det fel får man backa och sälja.

  8. #8
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moderskeppet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    * Egna datorer för det har med åren visat sig att lärarens trygghet med sin egen dator ger bättre undervisning. Trygghet hörs.
    Ett litet inskott som inte tillför mycket till ursprungsinlägget men ja, den erfarenheten kan jag skriva under på.

  9. #9

    Veteran
    Jag går mot strömmen och hävdar att preampen inte kommer att göra någon större skillnad.
    Jag har testat ett flertal preamps och skillnaderna har varit rimligt små, nästan försumbara.
    Kolla in den här artikeln, som ger lite stöd till min åsikt.
    http://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp

    Och lyssna på ljudexemplen, riktigt svårt att säga vilken preamp som låter bäst.
    http://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp

    Rummet och micken gör hörbar skillnad direkt, förbättrad akustik eller byte av mick är mycket bättre lösning än en ny preamp.
    Tyvärr är det så att alla röster låter olika så att man skulle hitta en inställning till alla röster är nog en utopi.
    Jag skulle hellre spela in med lätt kompressor plus en deesser och använda en EQ inställning som kompenserar för rummet och mickens eventuella tillkortakommande. Deessern kan du ställa så att den bara tar lite grann, eftersom den jobbar mer när det kommer tydliga S-ljud så kommer den att mer på lärare med starka s-ljud.

    Jag har själv använt Line Audio preamp när jag spelat svaga ljudkällor, bra preamp med mycket kräm och lite brus.
    http://www.lineaudio.se/2MP.html

    Och vill du ha så lite brus som möjligt från micken så är den här micken lösningen. Inget mer brus än de partiklar som träffar membranet, svårslaget vad det gäller brus.
    https://www.lewitt-audio.com/product...ording/lct-550

    Lycka till!

  10. #10
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av moderskeppet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för feedback. Lite belysande svar:

    * vi har tre bås, därav gånger tre.
    * Egna datorer för det har med åren visat sig att lärarens trygghet med sin egen dator ger bättre undervisning. Trygghet hörs.
    * Apogee Duet 2

    Jag kan tänka mig en smärtgräns uppåt 10 ex moms styck. Mest eftersom att byta arbetsflöde alltid är otryggt. Är det fel får man backa och sälja.

    Betyder det då också att ni har 3 X Duet?

  11. #11
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag går mot strömmen och hävdar att preampen inte kommer att göra någon större skillnad.
    Jag har testat ett flertal preamps och skillnaderna har varit rimligt små, nästan försumbara.
    Kolla in den här artikeln, som ger lite stöd till min åsikt.
    http://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp

    Och lyssna på ljudexemplen, riktigt svårt att säga vilken preamp som låter bäst.
    http://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp

    Rummet och micken gör hörbar skillnad direkt, förbättrad akustik eller byte av mick är mycket bättre lösning än en ny preamp.
    Tyvärr är det så att alla röster låter olika så att man skulle hitta en inställning till alla röster är nog en utopi.
    Jag skulle hellre spela in med lätt kompressor plus en deesser och använda en EQ inställning som kompenserar för rummet och mickens eventuella tillkortakommande. Deessern kan du ställa så att den bara tar lite grann, eftersom den jobbar mer när det kommer tydliga S-ljud så kommer den att mer på lärare med starka s-ljud.

    Jag har själv använt Line Audio preamp när jag spelat svaga ljudkällor, bra preamp med mycket kräm och lite brus.
    http://www.lineaudio.se/2MP.html

    Och vill du ha så lite brus som möjligt från micken så är den här micken lösningen. Inget mer brus än de partiklar som träffar membranet, svårslaget vad det gäller brus.
    https://www.lewitt-audio.com/product...ording/lct-550

    Lycka till!
    Du har en jävligt bra poäng.

    Jag skulle nog titta på att i första hand byta ut SM7b mot en fantommatad kondensator. SM7b är en bra mick, har själv en, men den kräver ganska mycket gain, och därmed potentiellt brus, för att funka optimalt. Alternativt skaffar man en Cloudlifter till varje mikrofon. Den gör en jäkla skillnad.

    Det är lätt hänt att börja kika på preampen men i det här fallet tror jag lösningen finns på annat håll. Vilket är goda nyheter eftersom det blir billigare.

  12. #12
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av TAVLAN Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betyder det då också att ni har 3 X Duet?
    Ja. Vi har tre sångbås uppsatta identiskt. En Shure-mic in i ett Apogee-kort. Båsen är lite utspridda i Sverige och lite olika stora dock. Så här ser ett ut: DSC7622.jpg

  13. #13
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har en jävligt bra poäng.

    Jag skulle nog titta på att i första hand byta ut SM7b mot en fantommatad kondensator. SM7b är en bra mick, har själv en, men den kräver ganska mycket gain, och därmed potentiellt brus, för att funka optimalt. Alternativt skaffar man en Cloudlifter till varje mikrofon. Den gör en jäkla skillnad.

    Det är lätt hänt att börja kika på preampen men i det här fallet tror jag lösningen finns på annat håll. Vilket är goda nyheter eftersom det blir billigare.
    Intressant. Vi har haft olika mickar under åren. Men landat på SM7b för den dels är mer "idiot proof". Samt dels för att den skymmer sikten minst av alla. Inget popfilter och ingen del över näshöjd.

  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moderskeppet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Vi har haft olika mickar under åren. Men landat på SM7b för den dels är mer "idiot proof". Samt dels för att den skymmer sikten minst av alla. Inget popfilter och ingen del över näshöjd.
    SM7b är en bra mick. Testa att skaffa en Cloudlifter, 1 600:- på Thomann. Ger 25 db clean boost. Jag brukar vara synnerligen sparsam med att använda uttryck som "natt och dag" men i det här fallet är det verkligen natt och dag.

    Kräver fantommatning men det finns väl på duetten (eller?)

  15. #15
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SM7b är en bra mick. Testa att skaffa en Cloudlifter, 1 600:- på Thomann. Ger 25 db clean boost. Jag brukar vara synnerligen sparsam med att använda uttryck som "natt och dag" men i det här fallet är det verkligen natt och dag.

    Kräver fantommatning men det finns väl på duetten (eller?)
    Tack. Det var faktiskt en pryl jag helt missat och som säkert kan förbättra. Vi har haft problem med ett ljudbås som står lite för sig själv i en annan stad. Att ljudet alltid känns lite sämre - utan att vi sett några spår av det i den digitala inspelningen.

    Inget stort. Jag gissar att det bara är vi med ljudintresse (och hörlurar) som stör oss. Men ändå. Bäst är ju målet.

  16. #16

    Veteran
    Cloudlifter ger bara mer gain, påverkar förvisso signal/brusförhållande men ger ingen annan effekt.
    Har ni problem med brusiga inspelningar, försvag inspelning då kan Cloudliftern hjälpa.
    Annars är nog lösningen på problemet att finna på annat håll.

Liknande ämnen

  1. High End EQ 1 max 2 kanaler. Ev Channel strip
    Av Firechild i forum Mixning & mastring
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2022-01-20, 22:34
  2. Eventide skänker channel strip
    Av 12345678 i forum Nyheter
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-07-18, 21:06
  3. Channel Strip Name vs. Track Name
    Av Oortone i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 11:29
  4. UAD 4.7 LA-3A och Neve RS88 channel strip
    Av rydan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •