Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Displayer till synthar, OLED och andra.

  1. #1
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran

    Displayer till synthar, OLED och andra.

    OLED är tiden.

    Våra maskiner börjar bli till åren och äldre displayer börjar fallera. EL-folier lyser svagt eller inte alls, och äldre LCD:er lyser ojämnt eller går sönder. Nu finns det många bra alternativ i form av billiga LED-belysta displayer samt OLED och kommande AMOLED.

    I den här tråden delar vi med oss av våra erfarenheter med lyckade displaytransplantationer i olika maskiner.
    Beskriv gärna vilken tillverkare och modell ni använt med verifierat gott resultat, samt saker att tänka på vid bytet.
    Bilder är välkommet!

    De flesta använder protokollet HD44780 vilket gör att det är lätt att hitta utbytesdisplayer.
    Jag brukar börja med att titta på den gamla display som sitter, och kontrollera att den stöder protokollet.

    Sedan tittar jag på den fysiska konfigurationen:

    - Hur många karaktärer?
    - Hur många rader?
    - Karaktärer eller Matrix?
    - Hur många pixlar?
    - Hur stort är fönstret?
    - Var sitter monteringshålen?
    - Fysisk storlek?
    - Vart är kontaktraden placerad i förhållande till fönstret?
    - Vilken typ av belysning har displayen?
    - Vilken spänning drivs belysningen med?
    - Vart sitter spänningsmatningen för belysningen?
    - Vilken spänning drivs displayen med?

    Det kan verka mycket, men blir snabbt självklart när man börjar titta på olika displayer.

    Vissa LED-displayer kan behöva att man adderar en spänningsmatning på pinne 15 och 16.
    OLED-displayer lyser genom pixlarna så de behöver oftast ingen extra spänningsmatning.
    När man tar bort en bakgrundsbelyst display med EL-folie kan man även ta bort invertern.

    Vissa maskiner har displayer som inte längre går att få tag på och som kräver en drastisk modifiering för att få moderna displayer att fungera. Andra kan kräva en modifierad firmware.

    Fyll gärna på med er kunskap, tips och erfarenheter!

  2. #2
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag har gjort en del byten som kan hittas i trådar på 99an.
    TG77, JP-8000, JP-8080, K2000R, K5000, K4, Kawai R-50, TG-33 för att nämna några.

    OLED är självklart fräckast vad gäller det synliga resultatet, panelerna är ofta smala som elfolie och de passar därför lätt in storleksmässigt.
    Nackdelarna är att de oftast har en smutsig DC-DC-omvandlare till en högre spänning och därför lätt kan hitta sig in i ljudet och störa. Sen är de ganska dyra.

    De synthar/prylar som haft en elfolie sen tidigare är nog bättre skyddade mot brus från en OLED än tex de med LED-display.

    LED slipper såna bekymmer och kostar oftast 1/10 av priset men innehåller en tjock ljusledare i plast vilket gör de djupare än de med elfolie och passar därför inte alltid in. Kontrasten är ju sådär med men det går hitta ok varianter med dubbla lager kristaller (FFSTN vs FSTN tex) och liknande.
    De med bäst kontrast som är billiga är nog de med vit text och blå bakgrund.

    Jag har inte hittat några OLED som motsvara de klassiska grafiska displayerna i upplösningen 240x64 punkter.
    Någon annan som gjort det?

    Vidare finns ganska mycket info att googla, tex:
    http://www.xfactory-librarians.co.uk...ay_Upgrade.pdf
    Senast redigerat av synthboy den 2016-12-23 klockan 11:10.

  3. #3
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Lägg gärna in lite info om displaymodell och bilder på dina byten även här, synthboy!

    Bra point med tjockleken på displayen. Just att OLED displayer är tunna kan även vara till deras nackdel om det suttit en tjockare LCD tidigare. Då kan OLED-displayen komma för långt bak, och man kan behöva sätta distanser för att få den närmare frontpanelen.

  4. #4
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    OLED till E-mu Emulator III och EIII XP/XS.

    Den display jag använt är en OLED från Newhavendisplay, NHD-0420DZW-AB5

    Jag har beställt dem från Mouser för knappt 30 USD:
    http://www.mouser.se/Search/ProductD...HD-0420DZW-AB5

    Samma display passar både den gamla analoga EIII keyboarden och de nyare EIII XP/XS rackmodellerna.
    Jag har hittills enbart bytt på XP/XS för att testa, men kommer att byta även på keyboarden. Bilder på det kommer.

    Bytet är enkelt, och jag gjorde det ännu enklare för mig genom att använda de lödstift som redan satt på kortet sedan tidigare.
    Löd bort den gamla displayen från lödstiften, alltså inte lödstiften från displaykortet, och gör rent lödstiften ordentligt.
    Sedan kan du bara lägga den nya displayen på plats och löda de 14 pinnarna. Klart! Tid: 15-30 minuter.

    Jag valde den blåa displayen, vilket i modellbeteckningen visas genom "B" på slutet. Det finns även Y för gult och G för grönt så man kan välja det som passar bäst. Färgen är ljusblå med bra tryck och kontrast, men den ser något vit ut på bilderna på grund av fel i färgbalansen på mobilkameran.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EIII XP OLED Closeup.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	75,0 KB 
Id:	72020

    Edit: Displayen uppdaterar snabbare än den gamla LCD:n, vilket gör att hela maskinen känns rappare i responsen.

  5. #5
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Gjorde en tutorial när jag bytte display på MPC-60 för några år sedan.


    https://youtu.be/5LO7zQ396_A

  6. #6
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Prophet VS.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161223_084805-957x1280.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	271,8 KB 
Id:	72021

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161223_091159-957x1280.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	181,6 KB 
Id:	72022

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161223_094708-1280x957.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	144,1 KB 
Id:	72023

    Displayen är en Raystar från TME. Den passar slot-in men är något tunnare än originalet så jag adderade 1mm distans (ta en bricka eller ngt liknande) för att få den närmare chassit.

    REC001602EBPP5N0 Display:OLED;alphanumeric;16x2;Window dimensions:66x16mm
    Wy wietlacz:OLED;alfanumeryczny;16x2;Wymiary okna:66x16mm

    https://www.tme.eu/en/details/rec001...602ebpp5n00000

    Extremt snabb frakt från TME i Polen.
    Senast redigerat av nyd den 2016-12-30 klockan 22:33.

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Skulle vara intressant om någon gjorde oled-versioner till gamla Ensoniq synthar (vakuum displayer). Just nu verkar jag inte hitta någon sådan ersättare?

    edit: fast vänta...nån verkar ha gjort det till ASR-10 iaf:

    https://youtu.be/le58LuUZJYI
    Senast redigerat av kroffe den 2016-12-23 klockan 12:45.

  8. #8
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag har bla. handlat Newhavendisplay från Mouser och de har bra kvalitet, Raystar från TME (som dessvärre pajade då en trissa brann upp, dock måste även jag rekommendera TME som är prisvärda och enda företaget jag känner till där du alltid har din beställning i handen inom 24 timmar!) och även indirekt http://www.artronic.com.pl/ när de annonserat på tyska ebay.
    Vad gälller vanliga 2x16 LED så funkar de flesta billiga från ebay utan problem.

    Men återigen... söker en 240x64 pixels grafisk OLED till min K5000S (den har en FFSTN från arttronic nu tror jag)

  9. #9
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    OLED till Dynacord ADS

    Det här bytet var inte helt självklart eftersom den LED-display som satt tidigare var av den tjocka typen, och jag var rädd att OLED-displayen skulle hamna för långt bak alternativt inte få plats bakom frontpanelen.

    Caset på ADS:en är en komplicerad historia, och man måste löda samt skruva isär hela maskinen för att få isär den. Det innebär alltså att plocka ur samtliga kretskort som är löda med varandra och chassiet, för att skruva isär den. Så jag valde min vana trogen den enkla vägen och demonterade endast den vita (eller svarta) frontpanelen. Det blir lite intressanta vinklar vid lödningen, men det går fint och är garanterat mindre arbete än att ta isär hela maskinen.

    LCD:n satt skruvad på insidan av panel-PCB:n, så jag förstod att en OLED-display skulle hamna på tok för långt bak. Så jag mätte och det verkade få plats fint på framsidan av panelkortet, så jag valde det istället.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ADS OLED Front.JPG 
Visningar:	21 
Storlek:	114,4 KB 
Id:	72037

    Eftersom jag ville ha displayen så nära glaset som möjligt testade jag att sätta lödpinnarna mellan panel-PCB:N och displayen, och det fick plats precis..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ADS OLED Back L.JPG 
Visningar:	23 
Storlek:	111,4 KB 
Id:	72038

    Eftersom det inte var ordinarie placering av displayen behövdes det en distans även på andra sidan så att displayen inte skulle sitta snett lutad inåt maskinen. Jag satte då helt enkelt två lödpinnar i de gamla hålen för matningsspänningen till den gamla LED-backlighten. De sitter enbart där som distans och har ingen funktion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ADS OLED Back R.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	72039

    Se även hörnet under distansen. Displayen sitter med fyra skruvar som höll den gamla LED-displayen dikt an panelkortet på baksidan. Eftersom den nya OLED-displayen sitter med distanser på framsidan av panelkortet, behöver skruvarna gå genom distansringar (ej monterade på bilden) så att OLED-displayen inte böjs in mot panelkortet i hörnen då hörnen nu "sitter i luften". Skruva försiktigt och dra inte åt för hårt.

    Resultatet blev mycket bra, och den nya gröna OLED-displayen ger maskinen ett riktigt lyft. Den känns modernare och även här är responsen i displayen snabbare, vilket gör att hela maskinen känns rappare att använda!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ADS OLED Panel.JPG 
Visningar:	22 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	72040

    Modellen är en Raystar Optronics REC001602CGPP5N00000, där G i modellbeteckningen betyder Grön. Andra färger finns.
    Jag beställde den via tme.eu för ca en hundring:
    http://www.tme.eu/se/details/rec0016...02cgpp5n00000/

  10. #10
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Och så var det dags för Marion att få sin Robin HoO-LED.

    Detta är en 20x2 display och jag valde gul Oled för att matcha originalet som är gul bakgrundsbelyst LCD
    Orginaldisplayen är ca 6mm tjockare än utbytes displayen så jag bytte de fyra 3.5mm distanserna mot 10mm. 9.5 hade varit optimalt men gick bra med 10mm oxo.

    Displayen är Raystar REC002002AYPP5N0
    Köpt från TME.eu som levererade på 23 timmar med DHL
    Ofattbart snabbt för bara 75sek i frakt. Här har PostNord en del att lära.
    Länk till displayen på TME http://www.tme.eu/en/details/rec0020...002aypp5n00000
    Orginaldisplayen sedd uppifrån med sin invertertrafo på baksidan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161228_092151-1600x1197.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	197,7 KB 
Id:	72094



    Originalet överst, Raystar under
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161228_101816-1600x1197.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	249,4 KB 
Id:	72095

    Invertern till återvinningen...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161228_102310-1197x1600.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	213,3 KB 
Id:	72096

    Raystar inmonterad, pin 1-14 används. Tydligt utmärkt på både synthen och displayen vilka pinnar som är vilka. Notera att anslutningskablarna går upp från displayen och sedan ned till synthens panelkretskort.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161230_150148-1600x1197.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	191,9 KB 
Id:	72097

    Ihopmonterad och klar!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161230_152053-1600x1197.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	155,0 KB 
Id:	72098
    Senast redigerat av nyd den 2016-12-30 klockan 22:16.

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjorde en tutorial när jag bytte display på MPC-60 för några år sedan.


    https://youtu.be/5LO7zQ396_A
    Skriv gärna displaymodell och vart de går att få tag i, hjälper mycket.

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det nya året börjar med EmaxII rack. En blå Oled från Raystar igen.

    Samma modell som mgronroos använde till sin Emax keyboard.

    REC001602CBPP5N0 beställd från TME: http://www.tme.eu/en/details/rec0016...02cbpp5n00000/

    EmaxII rack går att komma åt framifrån, men jag fick iallafall öppna bottenplattan för att komma åt att sätta tillbaka flatkabeln ordentligt

    Fronten lossad
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170102_194446-1197x1600.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	186,6 KB 
Id:	72133

    Panelkretskortet
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170102_194525-1600x1197.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	182,5 KB 
Id:	72134

    E-mu vitsar till det...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170102_194554-1600x1197.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	274,8 KB 
Id:	72135

    Gammeldisplayen borttagen, nya stiftlister ditlödda, ytterligare en E-mu-vits... Är de Göteborgare?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170102_203246-1197x1600.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	298,9 KB 
Id:	72136

    Raystar fastlödd
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170102_211627-1600x1197.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	172,6 KB 
Id:	72137

    Och så fick E-mu ligga på sin Marion igen, och de levde lyckliga i alla sina dagar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170102_214048-1600x1197.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	204,1 KB 
Id:	72138

  13. #13
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Mina vedermödor med att byta display i en Akai Miniak finns i den här tråden:

    http://www.99musik.se/showthread.php?336659-Miniak

    I det fallet bytte jag display inte för att den gamla var direkt trasig, utan för att jag tyckte den hade urusel kontrast och betraktiningsvinkel. Utbytesdisplayen var en en standard LCD, men jag funderar starkt på om jag inte skulle sätta in en OLED istället då det lär synas ännu tydligare.

  14. #14
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Inget som jag direkt var inblandad i, men här beskriver en snubbe i Holland hur han hackade mjukvaran på en Alpha Juno-2 för att få den att leka snällt med en OLED:

    http://wp.visuanetics.nl/oled-display-for-alpha-juno-2/

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Bytte även i min Prophet VS till samma som NYD. Blev riktigt fint. Finns dock inget värre än att löda loss displayer utan tillgång till elektrisk tennsug! Fy fan! :-)

    Dock... "flimrar" när man drar värden upp/ner med data slidern...

  16. #16
    belsedub
    belsedub är inte uppkopplad
    belsedubs avatar
    Senior
    OLED till EIIIxp. Enkelt byte enligt #4 Grön display från TME i Polen: https://www.tme.eu/se/details/rec002...04agpp5n00000/ Snabb leverans.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	188,4 KB 
Id:	81897

  17. #17
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kul! TME är grymma vad gäller priser och snabb frakt

Liknande ämnen

  1. Multitrackade synthar och andra maskiner
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 631
    Senaste inlägg: 2023-06-19, 11:15
  2. Fråga om LCD displayer..
    Av 1stScience i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-18, 23:25
  3. Retroillumination - LED displayer
    Av Andreas T i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 08:05
  4. [rec] Yamaha CP-80 och video med många andra synthar
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •