Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Reverb+Reverb+ ev. mer reverb?

  1. #1
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran

    Reverb+Reverb+ ev. mer reverb?

    När använder ni två reverb på samma ljud?
    Får man verkligen göra så?
    Vad kan man vinna (mer reverb antar jag e en vinnare) och vad skall man se upp för vid denna teknik?
    Enlighten me för jag orkar inte tänka själv just nu.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Man kan ju fläska till stereon om man hårdpanorerar två monoreverb. Men det var kanske inte det du menade utan wet på wet istället. Eller stereoparallella? Reverb är ju mysigt och om det låter gött får man väl göra så? Låter det svin så kan man ju låta bli.

  3. #3
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju fläska till stereon om man hårdpanorerar två monoreverb. Men det var kanske inte det du menade utan wet på wet istället. Eller stereoparallella? Reverb är ju mysigt och om det låter gött får man väl göra så? Låter det svin så kan man ju låta bli.
    Jag syftade inte på någon specifik teknik utan undrar helt allmänt, av nyfikenhet o för att få klarhet o kanske några kreativa uppslag.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    jag kör alltid minst två reverb på trummor - i synnerhet claps och snare. Ett första för effekt; ett andra för rum. Funkar fint för mig
    Sen får jag väl oftast kritik att jag brukar göra som en tjockis på macdonalds - dränka allt i ketchup

  5. #5
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag kör alltid minst två reverb på trummor - i synnerhet claps och snare. Ett första för effekt; ett andra för rum. Funkar fint för mig
    Sen får jag väl oftast kritik att jag brukar göra som en tjockis på macdonalds - dränka allt i ketchup
    Du använder ketchupeffekten fortfarande alltså?!

  6. #6
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om det låter gött får man väl göra så? Låter det svin så kan man ju låta bli.
    Ha ha! Klockrent första bästa enda budordet

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag syftade inte på någon specifik teknik utan undrar helt allmänt, av nyfikenhet o för att få klarhet o kanske några kreativa uppslag.
    Okej... det är inte ovanligt att "ketchupar" som Frengus. Kort BBD (kan ju glatt moduleras också) och sedan ett fett smetigt fjäderreverb på det. Man måste ju inte maxa volymen på effektreturen.
    Däri ligger väl risken, att det bara blir ketchup övverallt och att smaken av burgaren går förlorad.
    Men jag har också testat att köra olika ekon i olika kanaler i stereobilden. Det funkar fint också. Det breddar på ett skönt sätt. Om det sedan är naturligt eko man vill åt eller mer effekten som sådan, det beror ju på låten.

    Om vi ska fortsätta matliknelsen så blir det mer som burgare från finhak. Chilisås i halva, HP-sås i andra... eller nå't. En del föredrar sladdret på donken, andra lyxburgare på Tusen2.

    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha! Klockrent första bästa enda budordet

  8. #8
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har nästan alltid flertalet rev/effekter på samma källa. Oftas ligger de parallellt, blir fint och skapar möjligheter. Behöver inte alltid höras, lägger dem på separata kanaler och mixar ner.

  9. #9
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag tycker ketchup kan vara en ganska god huvudrätt.

    Jag brukar köra två reverb i serie ganska ofta. Sen i slutet en kompressor så att reverbsvansen fortsätter vara kraftig fram tills att det kommer nytt ljud.

    På så sätt får vi ju se och lukta på burgaren en snabbis liksom, men alla vet att det är ketchup som är det godaste.
    Särskilt sådär i slutet av svansen när det är 5% signal och 95% tystnad/noise och det prasslar och frasslar när kompressorn försöker hänga med och kompensera. Sen kommer ett nytt ljud, reverbet retriggas, mer volym, kompressorn backar ned och så blir allt bara cleant och nice och cykeln (måltiden?) börjar om. Mums!

  10. #10
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Poesi

  11. #11
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    4 Reverb Och En Begåvning

  12. #12
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Ja gärna mer reverb+reverb+reverb tycker jag! Sen måste jag slå ett slag för att även ett delay med långa intervaller men kort verkanstid verkligen kan hjälpa reverb på traven att få fram känslan av rymd.
    Vill man ha extra roligt kan man alltid fläska på med massor av reverb, rendera kanalen, lägga en ny kanal, köra waven av orginalspåret där och fläska på med ännu mer grejjer och ändå ha viss kontroll över ljudbilden med volymreglagen, kompressorer & filter och what not!
    Känner man att det blir för grötigt lägger man en torrare variant av kanalen på låg volym och kraftigt eq:ad i nedre frekvenserna så man bara får den krispigare högfrekvenserna kvar.
    En synt-puritans mardröm kan jag tänka, men för sådana som mig som struntar i sånt där är det bara så roligt att experiment loss!

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen får jag väl oftast kritik att jag brukar göra som en tjockis på macdonalds - dränka allt i ketchup
    Nja... Reverb kan man slösa med om man respekterar nyanserna och inte kör allt i köksmixern som sista steg. Ketchup när det gäller mixar är dist, hårdlimitering, kassettmastring, humpor etc som gör att allt smakar likadant.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag syftade inte på någon specifik teknik utan undrar helt allmänt, av nyfikenhet o för att få klarhet o kanske några kreativa uppslag.
    Impulsreverb (Convolution) går det göra mycket kreativt med om man ger sig på att leka med impulsen.

  15. #15
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hemskt fin ketchup de där kassetterna

  16. #16
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För trummor/perc etc - korta reverb på individuella hits skickade in i en grupp/send med ett överhängande längre rumsreverb. Med tanke på att akustiska inspelningar ofta innehåller mer eller mindre reverb om man inte närmickat hårt så är det ingen konstig grej att göra.
    Mono reverb -> stereo ping pong delay funkar ju faktiskt också för att få stereobredd/djup. Eller varför inte dra på ett mono-reverb på vissa grejer i mixen - det kan ju funka bättre om det redan är mycket stereoinformation i mixen.
    Att mixa med delays och reverbs kan vara kreativt och roligt, om man vill!

Liknande ämnen

  1. Reverb
    Av tinybox i forum Ableton
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 23:21
  2. T.C reverb
    Av madman i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 00:57
  3. Reverb
    Av robo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •