Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Cubase 8.5 latency med compressor, men hur blir jag av med det?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Cubase 8.5 latency med compressor, men hur blir jag av med det?

    Så klart att det typ "måste" bli det med en mjuk kompressor, men hur blir jag av med latency? "Förr" kunde man deaktivera en VST för att slippa latency en stund,, Men nu vet tusan hur man gör? Jag kör power off på inserts,, men latency kvarstår. Why? How to do?

  2. #2
    hypotesfrisyr
    hypotesfrisyr är inte uppkopplad
    hypotesfrisyrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Prova mixtra lite med delayen på kanalen, under panoreringen. Prova några negativa ms? Om det nu är inspelat material du komprimerar, fungerar inte på live-signal om du inte är tidsresenär

  3. #3
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Nu är jag inte helt införstådd med vad du vill göra om det är i samband med inspelning eller att resurserna tar slut och du får drop outs?
    Om det inte är inspelning du kör så finns en "freeze" knapp (ser ut som en snöflinga och ibland måste man vidga spåret för att den ska synas) på varje spår, där kan du välja om den ska frysa med eller utan plugin (gör nog om det till wav fast du inte ser det). Är det inspelningsdelay som du vill minska så minska bufferten på ljudkortet, när jag spelar in gitarrerna så går jag ner till 64/128 och får då typ 4 ms i delay men det beror nog mycket på vilket ljudkort du har (kör PCI).

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så klart att det typ "måste" bli det med en mjuk kompressor, men hur blir jag av med latency? "Förr" kunde man deaktivera en VST för att slippa latency en stund,, Men nu vet tusan hur man gör? Jag kör power off på inserts,, men latency kvarstår. Why? How to do?

  4. #4
    hypotesfrisyr
    hypotesfrisyr är inte uppkopplad
    hypotesfrisyrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För att vara lite tydligare.

    Namn:  photoshop MS.png
Visningar: 147
Storlek:  31,4 KB

  5. #5
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypotesfrisyr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att vara lite tydligare.

    Namn:  photoshop MS.png
Visningar: 147
Storlek:  31,4 KB

    Okni, den skall testas,, men tror inte det är det som är mitt problem. Kanske en eventuell "work around"?

    Jag började mixa, lade på kompressorer efter behov, och med tillhörande latency som följd om jag vill spela något "live" till det redan inspelade materialet. Detta är jag införstådd med att så måste det vara pga tidsreseprblematik. :-D Men tidigare kunde jag (Cubase 7,,) klicka ur insetts i mixern och slippa latency från kompressorer. Nu vidhållas latency även om jag klickar bort Insert.

    Det är en del nya små egenheter som jag inte riktigt kommit underfund med i 8.5....

  6. #6

    Veteran
    Ofta tiilför en kompressor ingen alls eller väldigt liten latency, är det en multibandskompressor?

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...eller "forward looking"?

  8. #8
    deadbeats avatar
    Veteran
    Finns det inte en knapp högt uppe i fönstret som ska kompensera för latency? Ser ut som en klocka, har jag för mig... (Sitter inte vid burken nu...)

  9. #9
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ofta tiilför en kompressor ingen alls eller väldigt liten latency, är det en multibandskompressor?

    I min daw, om jag använder en mjukvarukompressor, så tillförs en massa latency! (Cubase 8.5 + Multiband compressor t.ex.)

  10. #10
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min daw, om jag använder en mjukvarukompressor, så tillförs en massa latency! (Cubase 8.5 + Multiband compressor t.ex.)
    Låter konstigt? Kör du extern signal in i och kör mjukkompressor på då? Eller mjukis på redan inspelat och sedan lirar in ett spår live separat och får latency på mjukis+inspelat redan?

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min daw, om jag använder en mjukvarukompressor, så tillförs en massa latency! (Cubase 8.5 + Multiband compressor t.ex.)
    Multibandskompressorn i Cubase ger hög latency, så var det när jag körde Cubase. Vill man tracka så får man ta bort eller stänga av Multibandskompressorn.

  12. #12
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Latency om jag spelar upp "live" s.a.s.

    Problemet jag stötte på var just att jag behöver spela in trummorna igen, och då får jag detta problem, kompressor som ligger på andra spår ger latency så att det är omöjligt att spela.

    Förr fanns möjligheten med Freeze (då exporterades spåret som en temporär ljudfil),, och man kunde helt enkelt klicka på insert för att släcka det som låg där.

    Trots att jag släcker insert på spåren, så är samma latency kvar.

    (Iom att jag precis uppgraderat så har jag stött på en massa saker som jag inte vet hur eller varför.. garanterat en stor portion sbtb!)

  13. #13

    Veteran
    Pluggar med hög latency på masterbussen är dåligt också.
    Om du startar ett nytt projekt utan pluggar har du låg latency i systemet då?

  14. #14
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Exakt så,, för att bli av med latency så måste jag helt ta bort pluggen. Det räcker mao inte med att bara välja disable på insert.

    Kanske skall det inte gå?

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pluggar med hög latency på masterbussen är dåligt också.
    Om du startar ett nytt projekt utan pluggar har du låg latency i systemet då?
    Ja, i alla fall riktigt okej,, 3,3ms. Uppskattningsvis har jag 100ms + med en kompressor på en insert. (Det är ju ok när man bara mixar, men att spela in något nytt blir ohållbart.)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 16:15
  2. Synk/ latency problem i Cubase SX3
    Av bakelit i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 01:06
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 12:25
  4. MIDI latency i Cubase
    Av imported_Fritzon i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •