Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Såhär kan man också göra med sin fiol

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Såhär kan man också göra med sin fiol

    Bara så ni vet <3

    Stallen. Det vänstra är en bit bambu, med en annan liten bit bambu som upphöjning i mitten. Det högra är från början en halvkluven körsbärsgren med en snygg röd vågrand i mitten (har inte gjort mycket mer än att passa in träbiten egentligen).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stallen.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	71892

    Stråken. En bambupinne med hästtagel (från en kuse jag faktist ridit på ), en liten tilltäljd träbit som spännstopp och tagelspridare. Den här är mycket lättare än en traditionell stråke och den får spelas lite på ett annat sätt. Möjligheten att sätta vikter på den finns ju dock. Tänker mig ett par muttrar som kan flyttas fram och tillbaka för att justera balansen Men jag gillar ändå min lätta stråke (kanske mest för att det är den jag är van vid, och har egentligen aldrig spelat nån längre stund med klassisk stråke).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stråken.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	71893

    DIY-glädje

  2. #2
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Och nu vill vi höra hur den låter!

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Dottern började med fiol i höstas - det låter inte så illa som man kunde tro. Riktigt kul att gnida på, helt utan förkunskaper. Lite svårt att få plats med fingrarna på barnfiolen bara...

  4. #4
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nu vill vi höra hur den låter!
    Ja!

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Överlag tycker jag mina impro-stall låter mjukare och kanske litelite mindre starkt än trad. borde egentligen sätta likadana på dem så jag vet vad som är stallet och instrumentet. Hursomhelst så är det bambustallfiolen som hörs på de av mina låtar som har fiol. Det är för övrigt en Blessing (kinesisk billig nybörjarinstrument från 80talet tror jag). Låter stelt med tradstall, mjuk och mer orientalisk med bambustallet, som också är designat för så låg stränghöjd som möjligt vilket gör den väldigt lättspelad.

    Den andra är en osingerad gammal spelmansfiol från trakten. Jag har inte använt den så mycket innan för den lät så vasst (med klassiskt stall). Tänkte jag skulle ge den en chans till och med det nya låter den mycket fint.

    Mycket (onödig) standardisering kring detta instrument tycker jag. Tror absolut spelmännen förr gjorde stall av vafan som helst, stråkar av grenar osv. Varför inte liksom

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Beror ju en del på hur "känsligt" och nyanserat man vill kunna styra ljudet. För sågfela är det ju inte så noga

  7. #7
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket (onödig) standardisering kring detta instrument tycker jag.
    Jämförde, på skoj, min mors gamla stråke (40-tal, eller äldre) med en billig nytillverkad kines och alla mått som t.ex skruvens längd och diameter är identiska. Kan byta allt fram och tillbaka utan problem. Lite trist kanske men man slipper oroa sig för att delar inte passar.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fan vad intressant! Ja, visst är det en standard alltid, på ett sätt som aldrig skett med ex. gitarr. Fast kanske egentligen hela symfoniorkesterinstrumentkategorin (härligt 13-stavigt ord ) är synnerligen fixerad. Formatet kräver väl det. Att en kompositör ska kunna förvänta sig en viss klang oavsett orkester liksom. Rätt ballt egentligen. Men det för ju med sig en hel del fancy-schmancy idéer om vad som är det "riktiga". Såpass att det letat sig in i de djupaste folkmusikkretsar, där det är oerhört tråkigt att hitta.

  9. #9
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Vet inte var jag hittade den här länken: http://rolfrasmusson.se/Violiner.html På 99:an kanske? Hursomhelst är stråkinstrumenten intressanta. Vad som är bra/låter bra är ett riktigt minfält såvida man inte litar på sina egna öron eller sitt eget omdöme.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ruskigt intressant. Jag skriver under på detta: "Avvikelser betraktas ofta som utslag av okunnighet eller smaklöshet och instrumentmakare som experimenterar med andra former och material anses inte alltid som seriösa. Man söker genom efterapningar komma underfund med Stradivarii hemlighet i stället för att genom kreativitet åstadkomma något ännu bättre."

    Skitfiol med tjockt solitt körsbärsstall! (Stradivarii hemlighet får anses krossad )

  11. #11
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett ljudexempel med körsbärsstallet skulle sitta fint! När du har tid och/eller lust.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kommer i en eller annan form. Har inte så bekväma inspelningsmöjligheter på vintern. Funderar på att sänka det lite också. Jag är så invand på låg stränghöjd från bambustallet, på ett sätt för låg (notera stråkskyddet i form av en bit gul eltejp ).

    (Fet fiolteknisk resurs, den där sidan! Kan knappt sluta läsa )

  13. #13
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Den som väntar på något gott......

Liknande ämnen

  1. Det var ju också ett sätt att göra en tutorial
    Av geminister i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 12:09
  2. Filter. kan man göra såhär?
    Av Ashaz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 15:50
  3. Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)
    Av Yanko i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 08:58
  4. En fiol är en fiol, är en fiol, är en fiol!
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 02:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •