Resultat 1 till 58 av 58

Ämne: Cubase 9 på gång

  1. #1
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran

    Cubase 9 på gång

    Spännande att se om Cubase 9 släpps imorgon, dom brukar släppa första onsdagen i december.
    Och spännande att se vad dom hittat på för något nytt. Och om det är värt 995:-.

  2. #2
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Brukar de inte ta 1495:- för pro-versionen numera?

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar de inte ta 1495:- för pro-versionen numera?
    Oj, är det så mycket?
    Jag minns inte vad jag betalade sist.

  4. #4
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, är det så mycket?
    Jag minns inte vad jag betalade sist.
    Inte jag heller :-).

  5. #5
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Vi får se vad priset för uppgradering blir i eftermiddag.
    Dom har släppt en video så länge:


    https://youtu.be/b5OOvRErlEc

  6. #6
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Där var ju en hel del som kändes användbart. Det här är nog första uppdateringen på ett bra tag som jag vill ha omedelbart.

    (ja, det är verkligen hög tid att inte behöva sitta med separata fönster, vi vet, Logic, Live och S1 anv. behöver inte älta det )

  7. #7
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Ser riktigt intressant ut.
    Kanske är dags att uppgradera min version 6.

  8. #8
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Nu är den släppt.
    923:- blev det för uppgradering från 8.5
    Tankar hem just nu

  9. #9
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Kul! Det blir till att köpa en uppgradering från 8.5 här också.

  10. #10
    Andreas N
    Andreas N är inte uppkopplad
    Andreas Ns avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Oh, låg inom Grace Period så det blev gratis uppdatering. Blir kul att testa 9an.

  11. #11
    hypotesfrisyr
    hypotesfrisyr är inte uppkopplad
    hypotesfrisyrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är det bara jag som är dum eller finns det inget enkelt system att midi-mappa som exempelvis i Ableton? Midi learn då.. Känns ganska relevant i nutida daws.
    Senast redigerat av hypotesfrisyr den 2016-12-07 klockan 15:20. Anledning: info

  12. #12
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Fantastisk uppdatering!

    Typiskt bara att j inte har 923kr för att uppgradera i nuläget

    --------------------------------------------------------------------

    SUMMERING AV NYHETERNA:

    1. Sampler Track
    https://www.youtube.com/watch?v=ko8pWheSufg

    2. Frequency EQ
    https://www.youtube.com/watch?v=e-rLCmlPLWw

    3. MixConsole History
    https://www.youtube.com/watch?v=QqYbEb4LTu8

    4. Audio-Ins for VST3 Instruments
    https://www.youtube.com/watch?v=PBQr-PnI6Yw

    5. New Zone Concept
    https://www.youtube.com/watch?v=KDbkFKNwP1E

    6. Plug-In Sentinel
    https://www.youtube.com/watch?v=t_W0ujApSG8

    7. Updated Plug-Ins
    https://www.youtube.com/watch?v=Yu3edQeUVPw

    8. Maximizer
    https://www.youtube.com/watch?v=_9NJBsmhJUo

    9. Production Grooves
    https://www.youtube.com/watch?v=q8p_P-JaWJ4

    10. Cloud Collaboration
    https://www.youtube.com/watch?v=BDLLkAUt1l8

    11. Multiple Marker Tracks
    https://www.youtube.com/watch?v=jzZV8ifc7dY

    --------------------------------------------------------------------

    Framförallt de fyra första nyheterna här ser jag verkligen fram emot att få jobba med ...inom en snar framtid hoppas jag...

  13. #13
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Blev glad när jag insåg att jag hade en licens till Cubase Pro 8.5 liggande som jag testade att aktivera idag. Den blev automatiskt uppgraderad till Cubase Pro 9.
    Senast redigerat av MagicC den 2016-12-07 klockan 22:00. Anledning: Servrarna funkar igen.

  14. #14
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag som satt med fingret på avtryckaren för en upgrade till 8.5....

  15. #15
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Ser lysande ut, blir att uppgradera ikväll

  16. #16
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Igår när jag satt o kollade i FB-flödet kring denna release så slogs jag av följande;

    Trodde jag vid det här laget var tjockhudad när det gäller haters på nätet, men shit vad de tjuriga tog mycket plats.
    Försökte liksom scrolla vidare och leta efter - kanske inte just bara positivitet - men åtminstone lite konstruktivitet.
    Hittade nästan ingenting kan jag säga!

    Sen tänkte jag att jag skulle trycka gilla på Musicradar's FB-grupp, men så såg jag nästan bara trollers och kände bara;
    -"Nä, jag pallar f-n inte!!".

    ---------

    Idag ser jag att det iaf har dykt upp några positiva/konstruktiva inlägg.
    TACK GODE GUD för att det åtminstone finns något ljus i mörkret!

    För att visa min uppskattning ser jag till att trycka gilla på alla de som skrivit något annat än meningslöst gnäll.
    *My good deed 4 the day*

    Här är Steinberg's officiella postning från igår:
    https://www.facebook.com/Steinberg/p...54152529756045

    Sprid lite julglädje <3

  17. #17
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns aningen buggig, krashar lite väl ofta....
    Jaså, min är superstabil.
    Men det var 8.5 också.

    Det enda som hände när jag installerat 9:an var att musen började lagga.
    Men det löste sig med att jag bytte usb port.

  18. #18
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igår när jag satt o kollade i FB-flödet kring denna release så slogs jag av följande;

    Trodde jag vid det här laget var tjockhudad när det gäller haters på nätet, men shit vad de tjuriga tog mycket plats.
    Försökte liksom scrolla vidare och leta efter - kanske inte just bara positivitet - men åtminstone lite konstruktivitet.
    Hittade nästan ingenting kan jag säga!

    Sen tänkte jag att jag skulle trycka gilla på Musicradar's FB-grupp, men så såg jag nästan bara trollers och kände bara;
    -"Nä, jag pallar f-n inte!!".

    ---------

    Idag ser jag att det iaf har dykt upp några positiva/konstruktiva inlägg.
    TACK GODE GUD för att det åtminstone finns något ljus i mörkret!

    För att visa min uppskattning ser jag till att trycka gilla på alla de som skrivit något annat än meningslöst gnäll.
    *My good deed 4 the day*

    Här är Steinberg's officiella postning från igår:
    https://www.facebook.com/Steinberg/p...54152529756045

    Sprid lite julglädje <3
    Ja, det är många som är besvikna på uppdateringen.
    Jag tycker den har många fördelar så jag är nöjd.
    Däremot kan jag tycka att den var lite dyr med tanke på vad man fick om man redan hade 8.5.
    Den borde kostat som en .5 uppdatering.

  19. #19
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Har kört 9:an några timmar nu. Klockrent! Lite man får vänja sig vid som vanligt, människor är ju programmerade att ogilla förändring

  20. #20
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    2300:- vill de ha. Och jag som inte ens utforskat 7:an färdigt ännu...

    /Mein

  21. #21
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Jaha, 923:- var billigare än jag trodde. Tyvärr hittar jag inte så mycket som är intressant för mig. New Zone hade varit bra för några år sedan när jag körde mycket laptop.
    Brukar inte hoppa Cubase-uppdateringar men någon gång måste vara den första :-). Tyvärr blir nästa uppdatering dyrare då...

  22. #22
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Nästan 2K för att uppdatera från 8.. tycker det är lite dyrt :/

  23. #23
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Woohoo, första låten remixad i 9:an!

    Det var väl kanske ingen REVOLUTION om man redan hade 8.5, men vissa saker är riktigt bra. Bara en sån sak att det är bara att plugga in USB-synthar utan att behöva starta om Cubase. Alltså, vad jag har saknat denna funktion. Nya Frequency EQ är också helt outstanding.

    Uppgraderingen från 8.5 är helt klart värt sina dryga 900 spänn. Det gäller att hänga med, det blir grymt stora trappsteg mellan major versions (typ från 8.0 till 9.0).

    /// Tom

  24. #24
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en sån sak att det är bara att plugga in USB-synthar utan att behöva starta om Cubase. Alltså, vad jag har saknat denna funktion.
    Den funktionen hade jag missat och så tänkte jag, bra, för jag har en liten midikeyboard som inte startar som den ska när jag slår igång datorn, så jag måste dra ut usb sladen och sätta in den igen för att den ska få ström.
    Men så när jag nu testar att göra det med Cubase 9 igång, så dyker den ändå inte upp i Cubase?

  25. #25
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    32-bitars plugins; måste man återgå till jBridge eller liknande?

  26. #26
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Ärligt talat.. dryga 900 spänn för i princip:

    1) Sampler tracks (tveksam nytta.. redux vsti är nog goare att köra)
    2) Mix-historik (bra feature!)
    3) Att GUI:t delvis är fixat/moderniserat. Att något dåligt är åtgärdat är dock inget säljargument.

    Jag var inne och rage:ade på FB också.

  27. #27
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat.. dryga 900 spänn för i princip:

    1) Sampler tracks (tveksam nytta.. redux vsti är nog goare att köra)
    2) Mix-historik (bra feature!)
    3) Att GUI:t delvis är fixat/moderniserat. Att något dåligt är åtgärdat är dock inget säljargument.

    Jag var inne och rage:ade på FB också.

    LOWER ZONE

    Access all areas in the fastest and most convenient way. The new Lower Zone provides a neat and tidy overview. Your tools and editors are now just a mouse click away: the Lower Zone will enhance your workflow regardless whether you’re working mobile on a laptop or in a multi-screen studio environment.

    SAMPLER TRACK

    Do you need that extra bit of flavour to spice up your production? Are you looking for a starting point? Enter the Sampler Track. It’s the fastest way to inspiration. Just use any piece of audio to create a Sampler Track, play the sample chromatically, manipulate it with its on-board filters and controls, experiment and enjoy the sonic extravaganza only the Sampler Track can give you. And to top it off, the Sampler Track comes with Caleidoscope, a dedicated sample library with hundreds of samples and presets to get you started right away.

    NEW PLUGIN – FREQUENCY EQ (CUBASE PRO ONLY)

    The new Frequency EQ plug-in delivers exactly that what you’d expect from a tool that is supposed to enhance your productions: whether it’s smooth attenuation to blend your tracks you’re looking for or a tool giving you options of microscopic audio surgery. Frequency offers you eight bands, M/S support and Linear Phase mode for each band, Auto Listen to listen in on the adjustments you just made, Spectrum Display and even a musical keyboard to help you find the right tone. Frequency has all you need from basic tracking, mixing to advanced final polishing.

    MIXCONSOLE HISTORY (CUBASE PRO & ARTIST ONLY)

    Ever wanted to compare different mixes with just one mouse click? Cubase 9 introduces MixConsole History*. It’s a great new feature that tracks all changes made in the MixConsole and easily lets you choose several stages of your mixing process just by selecting them from a list. This means you’ll be getting your basic mixer undo/redo, but it also allows you to experiment freely with which mix suits your project best.

    CLOUD COLLABORATION

    Our world is getting smaller by the day, and cloud collaboration plays a vital role in it. Whether you want to make remote recordings with VST Connect SE 4* or exchange projects via VST Transit**, find collaborators and partners all over the world, exchange ideas, get connected with others who share the same passion and be creative! No other DAW like Cubase has this level of cloud collaboration capabilities seamlessly integrated into your workflow. VST Connect SE 4 now offers the possibility to find new collaboration partners in a breeze. VST Transit adds further improvements and supports even more tracks and VST 3 third-party plug-ins. *Cubase Pro only **Cubase Pro & Artist only

    STABLE AND RELIABLE

    Cubase 9 is one of the most stable and reliable DAWs on the market, allowing you to focus entirely on what’s really important: your creativity and your productions. Cubase 9 introduces several new features that emphasize this approach further, making the Cubase experience even more comfortable. • New Plug-in Sentinel scans all your plug-ins at start up to check which are valid and which might harm your system’s stability • Running in 64-bit only makes sure that you benefit from the most modern technology available • Plug ‘n’ play support for USB devices on Windows New Maximizer plugin (Cubase Pro & Artist only) It’s always a good idea to keep your recording and mixing levels nice and easy. But it’s a different story when finishing your productions. To let your final mix sound “contemporary” you won’t get around using a Maximizer. Not only did it get a new coat of paint but also an in-depth algorithm overhaul. Choose between the classic mode and the new modern mode to get the most out of your mixes, while keeping the result transparent, clear and brilliant. Audio Inputs to sidechaining plug-ins Have you ever wanted to use the Retrologue filters or effects separately? Well, now you can! The new Audio-Ins option offers you the opportunity to send audio to VST 3 instrument plug-ins supporting side-chaining. This will increase your creative sound design possibilities tenfold. Multiple Marker Tracks (Cubase Pro only) Cubase 9 allows you to use up to ten marker tracks. Imagine recording multiple instruments on several tracks and giving every one its dedicated markers. This means you not only have the power to structure your projects in a much more flexible way, from now you even can export stems and mixes using the cycle marker ranges.

    PRODUCTION GROOVES

    You can’t get enough of inspiring beats and grooves to fire up your tracks. Production Grooves feeds your Groove Agent with over 400 drum loops and presets for all contemporary styles of music. Whether you want to have basic drum accompaniment for a songwriting session, hit the dancefloor with full blown epic electronica or garnish your rock with some serious beef: Production Grooves gets you there!


    Key features of Cubase Pro 9

    • Award-winning 32-bit floating-point Steinberg audio engine with up to 192 kHz, 5.1 surround, flexible routing and full automatic delay compensation
    • Unlimited audio, instrument and MIDI tracks and up to 256 physical inputs and outputs
    • MixConsole for pro mixing desk experience and integrated high-end channel strip, VCA faders, Loudness Meter, Wave Meters
    • Complete suite of over 90 high-end audio and MIDI VST effect processors, including Quadrafuzz v2, VST Amp Rack and VST Bass Amp guitar and bass tone suites, REVerence convolution reverb, Frequency 8-band EQ and many more
    • Comprehensive set of 8 outstanding instruments with over 3,000 sounds, including HALion Sonic SE 2, Groove Agent SE 4, Padshop, Retrologue 2 and LoopMash 2
    • Intelligent compositional tools like Chord Track, Chord Pads and advanced Chord Assistant for creative and playful composing of harmonic progressions and advanced voicings
    • VariAudio for MIDI-style note editing of monophonic audio tracks, automatic voicing harmonization and auto-tuning effects
    • Full VST Expression 2 with Note Expression, VST Dynamics and Expression Maps for fully integrated workflows with musical articulations, dynamics and controller values
    • Perfect integration of external hardware effect devices and instruments, such as synthesizers or signal processors, into the sequencer signal flow
    • VST Connect SE and VST Transit cloud collaboration services

  28. #28
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    32-bitars plugins; måste man återgå till jBridge eller liknande?
    Kan man installera 9:an parallellt? Har typ 150 st 32-bitars plugins som jag inte bara sådär vill sluta använda.

    Använde jBridge för ett par år sen och det var en mardröm!

  29. #29
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag tror, och nu tror jag, att man skulle kunna(t) fixa en jävligt bra variant på Michael Jackson's Thriller med Cubase 5. Säkert tidigare versioner också. Nu känns det faktiskt lite som man ska hjälpa farbror Steinberg att överleva (behålla de fina alphusen och snygga bilarna) med saker de medvetet hållit inne de tidigare släppen.

    Straffa mig om jag har fel.

    /Mein

  30. #30
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man installera 9:an parallellt? Har typ 150 st 32-bitars plugins som jag inte bara sådär vill sluta använda.

    Använde jBridge för ett par år sen och det var en mardröm!
    Ingen som vet?

  31. #31
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som vet?
    Du menar parallellt med en tidigare version av Cubase?
    Cubase installeras alltid parallellt automatiskt sen några versioner tillbaka.

  32. #32
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror, och nu tror jag, att man skulle kunna(t) fixa en jävligt bra variant på Michael Jackson's Thriller med Cubase 5. Säkert tidigare versioner också. Nu känns det faktiskt lite som man ska hjälpa farbror Steinberg att överleva (behålla de fina alphusen och snygga bilarna) med saker de medvetet hållit inne de tidigare släppen.

    Straffa mig om jag har fel.

    /Mein
    Ja delvis är det ju helt klart så.. Sen kostar ju såklart varje sak de lägger in tid och pengar och det kommer de vilja ta betalt för..

    Rent teoretiskt kan de ju ha Cubase 20 klart redan, men de släpper det istället bit för bit (som de kanske finputsat på).. Fast jag tror inte det, det verkar ju som att de tar med saker som deras användare tjötar om.. sen ska de även konkurrera med alla andra som gör DAW's, så de kan inte vara för slappa...

    Själv har jag inte lärt mig Cubase 8 så pass väl att jag vill gå vidare.

  33. #33
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som vet?
    Det brukat man alltid kunna göra!

  34. #34
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Woohoo, första låten remixad i 9:an!

    Det var väl kanske ingen REVOLUTION om man redan hade 8.5, men vissa saker är riktigt bra. Bara en sån sak att det är bara att plugga in USB-synthar utan att behöva starta om Cubase. Alltså, vad jag har saknat denna funktion. Nya Frequency EQ är också helt outstanding.

    Uppgraderingen från 8.5 är helt klart värt sina dryga 900 spänn. Det gäller att hänga med, det blir grymt stora trappsteg mellan major versions (typ från 8.0 till 9.0).

    /// Tom
    Plugga in USBsynthar utan att behöva start om. WOW. Kör Sub37, Prophet-6 och Arturia BSP+EuroRack via USB och det har alltid stört mig!!!

  35. #35
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar parallellt med en tidigare version av Cubase?
    Cubase installeras alltid parallellt automatiskt sen några versioner tillbaka.
    Coolish

  36. #36
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Bara en sån sak att det är bara att plugga in USB-synthar utan att behöva starta om Cubase. Alltså, vad jag har saknat denna funktion.
    /// Tom
    Nice, så det går nu alltså

    Knåpade för ett tag sen ihop en liten RFC wish list som jag inte blivit färdig att skicka till Steinberg, men där fanns bl.a. just det med:


    1.) - Ability to connect i.e. USB-keyboard on-the-fly (like in Reason)

    2.) - A project, which sounds perfect in playback-> Do audio mixdown without getting some tracks out-of-sync.
    (Think bedroom studio with a couple of external hardware synths and hardware effects.)
    Maybe a template aswell for that purpose without having to use Control Room.
    As it is now, it feels primarily made for 'traditional bands'.

    3.) - Edit the 'Recent Projects'-list so u don't have to see all version 01, 02, 03 etc of the same song

    4.) - Rename/Sort plugins according to your own needs and wishes (and hide those one rarely use - but with ability to show again when needed)

    5.) - Sort VST Connections according to your needs

    6.) - A lot more preconfigured templates for Input Transformer/Logical Editor. Include most of the common ones like Start/Stop etc. Or accentuate notes placed straight on beat 1, 2, 3 and 4.
    (A lot of people are allergic to Boolean)

    7.) - Drag MIDI part to Chord Track and get them analyzed to see which chords they contain. (Maybe even a audio part?!). And get these notes separated individually so that you can edit them according to your needs.

    8.) - Preconfigured patterns for automation

    9.) - 'Smarter' or should I say a more human and much more easy-to-use VariAudio. Today u can spend 1 hour to fix 4 sec of music. While it should take max 1 minute to fix.

    10.) - Ability to simultaneously use hardware effects as both insert on one track while using it as send on another track

    11.) - Use two different soundcards at once. (Probably OS-related but please push to make this possible in near future)

    12.) - Right-click on track (or part) and choose 'Bounce' and get a mixdown directly without menu diving

    13.) - Ability to disable all autoloading of video related things for those who never use them

    14.) - Ask to rename regions when renaming a track

    15.) - Ask to rename track when swapping VST

    16.) - In the new 'Zone Concept' please add the ability to show List Editor there. Some MIDI-things are easier to edit that way. For example; if you want to delete all aftertouch info that were accidentally recorded because your MIDI-keyboard is a bit to AT-sensitive for your playing style.

    17.) 'Cubase live play', a stripped down quickstarted version that u can start when u just wanna jam with some VSTs.
    (And from within that being able to load the rest of Cubase if/when u jammed together something that u wanna create a project from)

    18.) Link multiple midi tracks, where u can set one to master and the others as slaves.
    (If u've several copies from one instrument/midi track and u continue editing on one, then u perhaps want this editing to apply to the other copies.)

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser riktigt intressant ut.
    Kanske är dags att uppgradera min version 6.
    Från 3.1 då?

  38. #38
    hypotesfrisyr
    hypotesfrisyr är inte uppkopplad
    hypotesfrisyrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte artist 8.5 för 3 månader sen, tänkte uppdatera till pro 8.5 för 1800 men nu vill dem har 3000+ för pro 9. Känns sådär

  39. #39
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Ibland händer det att butiker har kvar äldre uppgraderingsvarianter.
    Kanske kan vara värt att googla runt lite om du kan spara några hundralappar den vägen.

  40. #40
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja delvis är det ju helt klart så.. Sen kostar ju såklart varje sak de lägger in tid och pengar och det kommer de vilja ta betalt för..

    Rent teoretiskt kan de ju ha Cubase 20 klart redan, men de släpper det istället bit för bit (som de kanske finputsat på).. Fast jag tror inte det, det verkar ju som att de tar med saker som deras användare tjötar om.. sen ska de även konkurrera med alla andra som gör DAW's, så de kan inte vara för slappa...

    Själv har jag inte lärt mig Cubase 8 så pass väl att jag vill gå vidare.
    Mitt inlägg hade inlägg av ironi som kanske inte kröp fram. Samtidigt som jag mycket väl vet hur marknad- och säljprocessen hos en programvara ser ut så kan jag av den anledningen ibland bli lite rent personligt egoistiskt sur över hur man ofta plockar pengar på saker som redan är betalda. Såklart måste saker generera pengar om de ska lyftas i funktion men ibland lyser det igenom. Sen premieras man inte inte ett skit för att man hängt med sen SX vilket jag tycker är en grym marknadsblunder från Stenberg. Är du dokumenterat en kund sen 13 år med regelbunden uppgradering så borde det inte vara svårt att hålla koll på. Logic är ju rent löjligt potent i jämförelse och kostar ju mindre komplett än uppgraderingen av Cubase.

    Bara en tanke.

    /Mein

  41. #41
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Jag la på 9:an utan att först avinstallera 8.5. Den hamnade i en egen mapp "Cubase 9". Alla mina pluggar fungerade direkt men de var tvungna att initieras första gången jag startade Cubase. De ligger ju under en egen mapp under Steinberg så de påverkas inte alls.

    /// Tom

  42. #42
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den funktionen hade jag missat och så tänkte jag, bra, för jag har en liten midikeyboard som inte startar som den ska när jag slår igång datorn, så jag måste dra ut usb sladen och sätta in den igen för att den ska få ström.
    Men så när jag nu testar att göra det med Cubase 9 igång, så dyker den ändå inte upp i Cubase?
    Vet inte varför det inte fungerar med din. Testade nyss med min studio och det fungerar klockrent. Däremot måste jag fortfarande gå in i ljudkortets inställningar och välja vilka portar som de olika syntharna använder.

    Återigen, jösses vad den nya equalizern (Frequencies) är bra! Det går nu att pinpointa med kirurgisk precision exakt vilka frekvenser som man vill framhäva eller undertrycka. De flesta inbyggda effektpluggar har dessutom fått en rejäl, och behövlig ansiktslyftning. Nu använder jag visserligen inte så många av de medföljande (har skaffat egna), men kanske ska jag ge dem en ny chans!

    /// Tom

  43. #43
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Ni som redan har uppgraderat till 9:an, vilka plugins har hamnat i era blacklists?

    Tänkte det kunde vara bra om vi försöker lista alla här.

  44. #44
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som redan har uppgraderat till 9:an, vilka plugins har hamnat i era blacklists?

    Tänkte det kunde vara bra om vi försöker lista alla här.
    Har inte uppgraderat men läste att Expert Sleepers Silent Way inte funkar vilket gör det omöjligt för mig att uppgradera.

  45. #45
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt inlägg hade inlägg av ironi som kanske inte kröp fram. Samtidigt som jag mycket väl vet hur marknad- och säljprocessen hos en programvara ser ut så kan jag av den anledningen ibland bli lite rent personligt egoistiskt sur över hur man ofta plockar pengar på saker som redan är betalda. Såklart måste saker generera pengar om de ska lyftas i funktion men ibland lyser det igenom. Sen premieras man inte inte ett skit för att man hängt med sen SX vilket jag tycker är en grym marknadsblunder från Stenberg. Är du dokumenterat en kund sen 13 år med regelbunden uppgradering så borde det inte vara svårt att hålla koll på. Logic är ju rent löjligt potent i jämförelse och kostar ju mindre komplett än uppgraderingen av Cubase.

    Bara en tanke.

    /Mein
    Ja jag tycker också det är dåligt och dyrt.. finns ju de som gör mjukvara och gör ganska rejäla uppgraderingar och släpper dessa gratis. För inte känns ju detta som en helt nytt Cubase direkt, jämfört med 8..

  46. #46
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte uppgraderat men läste att Expert Sleepers Silent Way inte funkar vilket gör det omöjligt för mig att uppgradera.
    Låter trist, men är det helt fastställt?
    Enl deras hemsa så stödjer den (v2) 64bit.

    http://www.expert-sleepers.co.uk/silentway.html

    System Requirements
    Mac
    Mac OS X 10.6.8 or higher
    Intel CPU
    Audio Unit or VST host application, or ProTools 10 or above for the AAX version
    Windows
    Windows 7 or above
    VST 2.4 host application, or ProTools 10 or above for the AAX version
    Silent Way v2 supports 32 or 64 bit operation on Mac and Windows.

  47. #47
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter trist, men är det helt fastställt?
    Enl deras hemsa så stödjer den (v2) 64bit.

    http://www.expert-sleepers.co.uk/silentway.html

    System Requirements
    Mac
    Mac OS X 10.6.8 or higher
    Intel CPU
    Audio Unit or VST host application, or ProTools 10 or above for the AAX version
    Windows
    Windows 7 or above
    VST 2.4 host application, or ProTools 10 or above for the AAX version
    Silent Way v2 supports 32 or 64 bit operation on Mac and Windows.
    Nej men Vst2xLegacyShell support, kolla denna tråd:https://www.muffwiggler.com/forum/vi...c.php?t=172797

  48. #48
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Vafan 1838:- från 8 pro, orimligt!

  49. #49
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vafan 1838:- från 8 pro, orimligt!
    Det är ju det som är det tråkiga. Om man inte hänger med på varenda .5 uppdatering så blir det dyrt. Önskar att de gjorde som NI med Komplete istället. Där är det samma uppgraderingspris för i princip alla versioner.

  50. #50
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju det som är det tråkiga. Om man inte hänger med på varenda .5 uppdatering så blir det dyrt. Önskar att de gjorde som NI med Komplete istället. Där är det samma uppgraderingspris för i princip alla versioner.
    Fast NI Komplete Ult upgr kostar ju runt 4000:-.
    Är tacksam för att Steinberg inte dubblar sitt pris.

  51. #51
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Jo kanske sant, köper ju svindyra uadpluggar utan att tveka

  52. #52
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vafan 1838:- från 8 pro, orimligt!
    Håller med. Lite väl saftigt.

    Fick inte speciellt mycket tycker jag - mycket GUI-lull-lull. Kör själv dubbla skärmar, så stort behovet av Zones har jag inte. Men visst blev en del saker enklare nu!

    Sampler Track har man saknat länge - så äntligen finns det på plats!
    Väldigt snabbjobbat och smidigt. Men egentligen är det Groove Agent SE omförpackat. Gjorde/gör exakt samma saker i GA SE som man nu fixar (enklare) i Sampler Track. Trevlig att slippa assigna samples till pads och mecka med outputs med mera. Nu; en kanal, en sample. Helt suvve när man jobbar med trummor.

    Årets julklapp till mig själv. Som att få mjuka julklappar med raggsockar i när man var liten...inte så önskvärt men värmer på vintern.

  53. #53
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte uppgraderat men läste att Expert Sleepers Silent Way inte funkar vilket gör det omöjligt för mig att uppgradera.
    Här finns lösning för detta, funkar bara med Windows: https://www.steinberg.net/forums/vie...9855bb7a6cfda4

  54. #54
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Hur är det, Cubase kan fortfarande inte ha parallella effektkedjor på ett spår va?

  55. #55
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland händer det att butiker har kvar äldre uppgraderingsvarianter.
    Kanske kan vara värt att googla runt lite om du kan spara några hundralappar den vägen.
    Det är ett par år sedan Steinberg slutade sälja boxade uppgraderingar via återförsäljarna och istället själva började sälja alla uppdateringar och uppgraderingar som downloads, så chansen att hitta en gammal uppgradering är tyvärr obefintlig numera.

  56. #56
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett par år sedan Steinberg slutade sälja boxade uppgraderingar via återförsäljarna och istället själva började sälja alla uppdateringar och uppgraderingar som downloads, så chansen att hitta en gammal uppgradering är tyvärr obefintlig numera.
    Inte nödvändigtvis boxade.

    Uppgradering från Steinberg The Grand 2 till The Grand 3 går inte att finna på deras egen hemsida, men däremot i (web-)butiker.
    Senast redigerat av T11 den 2016-12-12 klockan 19:15.

  57. #57
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Cubase Pro 9.0.20 Update nyss släppt

    Nedladdning:
    https://www.steinberg.net/index.php?...base_pro_9&L=1

    Nya features/fixes:
    http://download.steinberg.net/downlo...on_History.pdf

  58. #58
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice, så det går nu alltså

    Knåpade för ett tag sen ihop en liten RFC wish list som jag inte blivit färdig att skicka till Steinberg, men där fanns bl.a. just det med:


    1.) - Ability to connect i.e. USB-keyboard on-the-fly (like in Reason)

    2.) - A project, which sounds perfect in playback-> Do audio mixdown without getting some tracks out-of-sync.
    (Think bedroom studio with a couple of external hardware synths and hardware effects.)
    Maybe a template aswell for that purpose without having to use Control Room.
    As it is now, it feels primarily made for 'traditional bands'.

    3.) - Edit the 'Recent Projects'-list so u don't have to see all version 01, 02, 03 etc of the same song

    4.) - Rename/Sort plugins according to your own needs and wishes (and hide those one rarely use - but with ability to show again when needed)

    5.) - Sort VST Connections according to your needs

    6.) - A lot more preconfigured templates for Input Transformer/Logical Editor. Include most of the common ones like Start/Stop etc. Or accentuate notes placed straight on beat 1, 2, 3 and 4.
    (A lot of people are allergic to Boolean)

    7.) - Drag MIDI part to Chord Track and get them analyzed to see which chords they contain. (Maybe even a audio part?!). And get these notes separated individually so that you can edit them according to your needs.

    8.) - Preconfigured patterns for automation

    9.) - 'Smarter' or should I say a more human and much more easy-to-use VariAudio. Today u can spend 1 hour to fix 4 sec of music. While it should take max 1 minute to fix.

    10.) - Ability to simultaneously use hardware effects as both insert on one track while using it as send on another track

    11.) - Use two different soundcards at once. (Probably OS-related but please push to make this possible in near future)

    12.) - Right-click on track (or part) and choose 'Bounce' and get a mixdown directly without menu diving

    13.) - Ability to disable all autoloading of video related things for those who never use them

    14.) - Ask to rename regions when renaming a track

    15.) - Ask to rename track when swapping VST

    16.) - In the new 'Zone Concept' please add the ability to show List Editor there. Some MIDI-things are easier to edit that way. For example; if you want to delete all aftertouch info that were accidentally recorded because your MIDI-keyboard is a bit to AT-sensitive for your playing style.

    17.) 'Cubase live play', a stripped down quickstarted version that u can start when u just wanna jam with some VSTs.
    (And from within that being able to load the rest of Cubase if/when u jammed together something that u wanna create a project from)

    18.) Link multiple midi tracks, where u can set one to master and the others as slaves.
    (If u've several copies from one instrument/midi track and u continue editing on one, then u perhaps want this editing to apply to the other copies.)
    Bra synpunkter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från 3.1 då?
    Du behöver definitivt uppgradera. Haha

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 22:16
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 19:32
  3. Steinberg Cubase iC - Styr Cubase från din iPhone
    Av Katzenjammer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:46
  4. Är det stor skillnad på Cubase VST/24 och Cubase SE/SX?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •