Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: Monitorer i vardagsrummet?

  1. #1
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Monitorer i vardagsrummet?

    Är lite sugen på att börja köra monitorer för vanlig musiklyssning i vardagsrummet. Dels gillar jag neutralt ljud, det känns mer prisvärt och det finns några alternativ för att få upp högtalarna på väggen (slipper oroa sig för husdjur etc.). Är lite inne på ett par Genelecs, kanske 8040. Någon här som har erfarenhet av liknande lösning, pros/cons?!

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Är inte vardagsrummet för stort så blir det jättebra. Vet att många använt Genelec som 5.1 system

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Adam a7x får ju ibland kritiken att låta "för bra" för mixning. Dom låter rikigt bra att spela musik i så dom passar säkert bra i vardagsrummet.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Genelec 1031 skulle fungera bra! Neutrala och mysiga!

    Edit: ...och mycket mer "HiFi-snygga" än de senare plastmodellerna (8030. 8050 etc)
    Senast redigerat av hasse_fx den 2016-12-03 klockan 13:46.

  5. #5
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adam a7x får ju ibland kritiken att låta "för bra" för mixning. Dom låter rikigt bra att spela musik i så dom passar säkert bra i vardagsrummet.
    Hört det förut om just den modellen! Gäller detsamma för A7 (utan X)?

  6. #6
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har ett par Genelec 8250 i vardagsrummet kopplade digitalt direkt till en Mac Mini. Har mätt och trimmat med GLM och volymen fjärrstyrs med deras trådlösa kontroll. Funkar asbra och låter fantastiskt.

  7. #7
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag kör 8030 i ett vardagsrum på ca 20kvm. Tycker det funkar förvånansvärt bra.

  8. #8
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör 8030 i ett vardagsrum på ca 20kvm. Tycker det funkar förvånansvärt bra.
    Va, bor vi ihop? Låter som mitt hem också. Och ja, det låter bra.
    Om du också lyssnar på DJ 50 Spänn nu är det fan du som är min sambo.

  9. #9
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Visst funkar det - men som sagt så behöver det vara en modell som räcker till för rummet. Det blir dessutom oftast billigare än motsvarande hifi-modeller, eftersom hifimodellerna brukar vara designade för både ljud och utseende (något som brukar fördyra dem), medan monitorerna främst är designade för ljudet.
    Jag kör med ADAM Classic Center (i princip en hifimodell av gamla S3A) som frontar+center till surroundanläggnigen. Mina ADAM S3X-V i studion hade också platsat fint där, lika väl som frontarna hade platsat fint i studion.

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Nu hänger jag ju nästan bara med ljudtekniker här på skolan så vi kanske är konstiga. Men allihop kör med monitorer för vardags-lyssning. Det funkar väldigt bra.

    Det har till och med hänt att jag har kört mindre gig med ett par genelecs bara.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Event Opal har ju blivit en grej inom "budget"-hifi. Varför skulle inte monitorer funka som vardagsrumslyssning? Inte som att det egentligen är någon skillnad mellan monitorer och "sund" hifi. Båda har en vision och mission att återge ljud korrekt. På samma sätt används B&W 800-seriens "HiFi"-högtalare av många mastringsstudios.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett par Genelec 8250 i vardagsrummet kopplade digitalt direkt till en Mac Mini. Har mätt och trimmat med GLM och volymen fjärrstyrs med deras trådlösa kontroll. Funkar asbra och låter fantastiskt.
    Najs!

  13. #13
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra input! Lutar nog ett testköp från Thomann. Vardagsrummet är 25-30m2, så 8030/8040 är modellerna som tickar av alla boxar just nu (husdjur, pris, funktion, sambo).

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Genelec 1031 skulle fungera bra! Neutrala och mysiga!

    Edit: ...och mycket mer "HiFi-snygga" än de senare plastmodellerna (8030. 8050 etc)
    Använde 1031 under många år, och tycker att de låter lite för bra egentligen. Perfekta för vardagsrummet egentligen. Ino piP är riktigt bra val också, men är passiva.

  15. #15
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Finns det frontskydd till 1031? Ser ut som det är hål i hörnen som kan vara avsedda för det?

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har sett med (Genelec-märkt) tygfront vid något enstaka tillfälle.

  17. #17
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dynaudio bm12 mkiii ser ut att vara lite av ett kap för tillfället, omkring 12k paret. Gillar Dynaudios hifi-högtalare mycket.

  18. #18
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har Ino Pip och Pim i vardagsrummet...som också är studio!

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har Ino Pip och Pim i vardagsrummet...som också är studio!

  20. #20
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Jag kör Yamaha NS-1000 i mitt vardagsrum. Bästa.

  21. #21
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Yamaha NS-1000 i mitt vardagsrum. Bästa.
    Tungt! Körde ett par sådana som park-PA ett tag, rätt bra tryck!

  22. #22
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    jag har ett par event 20/20 i mitt vardagsrum men de är inte inkopplade. (för kännedom)

  23. #23
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag kör med ett par M-Audio AV40 för musiklyssning och till film. Hederligt 2.0 system och inget surround för mig alltså.
    Tycker att det blir tillräckligt med trycka i ljudsystemet ändå

  24. #24
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Genelec 8020+5040 (2.1) i vårt vardagsrum. Funkar bra.

    Bra med gallerskyddade element på högtalarna när man har småbarn.

  25. #25
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra med gallerskyddade element på högtalarna när man har småbarn.
    Eller katt.

    (Fast jag har hifi-högtalare, Canton, med galler.)

  26. #26
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Genelec 8020+5040 (2.1) i vårt vardagsrum. Funkar bra.

    Bra med gallerskyddade element på högtalarna när man har småbarn.
    Ja, för då kan barnen rita abstrakta figurer på gallret med stearinljus. (Based on a true story..)

  27. #27
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Väldigt nära att det blev ett par Tannoy 802 idag, billiga och låter nog bra till det mesta. Men blir att låna hem ett par 8040 först, och eventuellt bli ganska mycket fattigare. Vi har också katter .
    Senast redigerat av OddEye den 2017-02-06 klockan 01:31.

  28. #28
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kommer ju använda högtalarna till både vinyl/tv så behöver lösa en förförstärkare med fjärrkontroll. Är det någon som har tips på någon prisvärd sådan? En första snabb och jag hittade den här som borde göra jobbet:

    Pro-Ject Pre Box (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338235)

  29. #29
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av OddEye Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer ju använda högtalarna till både vinyl/tv så behöver lösa en förförstärkare med fjärrkontroll. Är det någon som har tips på någon prisvärd sådan? En första snabb och jag hittade den här som borde göra jobbet:

    Pro-Ject Pre Box (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338235)
    Oxå ev intresserad av det. Skulle helst vilja ha något i stil med 2 analog in + 2 digital in till XLR ut med volymkontroll och fjärr, men det är riktigt ont om burkar med den spec:en...

  30. #30
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har kört med en sån Pro-Ject Pre Box förut. Den är kanon för pengarna. Hade även deras USB-DAC. Bra kvalitet generellt.

    Jagade också efter förförstärkare med xlr ut ett tag men gav upp. Asus Xonar Essence var väl det närmaste jag kom, men kändes för dyr för att vara bara en volymkontroll liksom.

  31. #31
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört med en sån Pro-Ject Pre Box förut. Den är kanon för pengarna. Hade även deras USB-DAC. Bra kvalitet generellt.

    Jagade också efter förförstärkare med xlr ut ett tag men gav upp. Asus Xonar Essence var väl det närmaste jag kom, men kändes för dyr för att vara bara en volymkontroll liksom.
    Bygg!

  32. #32
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Blir det inte svårt med aktiva monitorer i en surround uppsättningen tex? Mer praktiskt med passiva eftersom alla vanliga surround recievers är tänkt med passivs högtalare. Åtminstone för 7-8 år sedan när jag var i hembio investeringstagen. Jag klrde med NS10 som front left right till frugans förtjusning men ersatte med Alesis monitor one eller något senare till hennes förtret då de inte var lika kultiga.

  33. #33
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir det inte svårt med aktiva monitorer i en surround uppsättningen tex? Mer praktiskt med passiva imo.
    Menar du med all el? Det behöver nog vara platsbyggt så att säga för att få det snyggt, kanaler i väggarna mm

  34. #34
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag menar med surround volym nivåer men visst även ström då.

  35. #35
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar med surround volym nivåer men visst även ström då.
    Nivåerna sätts ju i preampen ändå så det ska inte vara något problem, de bättre/nyare systemen har ju digital signaldistribution och volymkontroll via den så det är inte något problem jag märkt.

  36. #36
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg!
    Får väl börja mod:a in motorvolym på SPL 2Controls... =)

  37. #37
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oxå ev intresserad av det. Skulle helst vilja ha något i stil med 2 analog in + 2 digital in till XLR ut med volymkontroll och fjärr, men det är riktigt ont om burkar med den spec:en...
    Ja, något i stil med den specen vore optimalt!

  38. #38
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har ett par event 20/20 i mitt vardagsrum men de är inte inkopplade. (för kännedom)
    Haft det periodvis också, fast inkopplade, och nu står dom hos en vän som stereo och film-ljud. Funkar rätt bra men det behövs eq om man ska få lite bas att njuta av.

  39. #39
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört med en sån Pro-Ject Pre Box förut. Den är kanon för pengarna. Hade även deras USB-DAC. Bra kvalitet generellt.

    Jagade också efter förförstärkare med xlr ut ett tag men gav upp. Asus Xonar Essence var väl det närmaste jag kom, men kändes för dyr för att vara bara en volymkontroll liksom.
    Ja, den mest prisvärda lösningen på marknaden (om man inte kräver XLR) verkar vara att kombinera 2 små Pro-ject (pre + dac). Lösningen som täcker alla behov (inklusive XLR, DAC) verkar vara ett mer traditionellt stereoförsteg, exempelvis Rotel RC-1570:

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2356006
    Senast redigerat av OddEye den 2017-02-07 klockan 10:33.

  40. #40
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    8040 på lån över helgen

  41. #41
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Funderar själv på detta i stället för att jaga starkare å skit.. men räcker 8040 el ska man köra på ett par 8050?

  42. #42
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    8040 alla dagar i veckan!
    (har iofs aldrig lyssnat på 8050, men tycker att 8040 räcker med råge i normalstora rum och med rimlig nivå)

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tänkte bara lite mer botten..liksom 8040 fast mer... kan ju liksom inte vara dåligt..eller? Har inte heller hört dom utan bara 40.. kan dom skilja sig så mkt annars?

  44. #44
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    <svammelvarning>
    Har inte hört Genelecs 80x0-serie, men rent allmänt så skulle jag vara rädd att 6,5" woofer är lite lite för vardagslyssning.

    (Har monitorer av annat märke med 6,5" och för det funkar det toppen. Men det är förstås inte bara wooferstorleken som avgör ljudet...)

  45. #45
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte bara lite mer botten..liksom 8040 fast mer... kan ju liksom inte vara dåligt..eller? Har inte heller hört dom utan bara 40.. kan dom skilja sig så mkt annars?
    Jag har som sagt 8250. Tycker att det är rätt stor skillnad på dem och 40. Inte i kvalitet såklart, men botten och tryck. Har du råd så är det oerhört värt att köra på de digitala varianterna hursomhelst. GLM-systemet är kanon.

  46. #46
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte bara lite mer botten..liksom 8040 fast mer... kan ju liksom inte vara dåligt..eller? Har inte heller hört dom utan bara 40.. kan dom skilja sig så mkt annars?
    Ska man inte spela sketastarkt är ju 8020/8030 (eller coolare, 8320/8330) + matchande sub ett alternativ för djupare bas annars.

  47. #47
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hade ju tänkt skippa sub..så därför tänkte jag att ett par 8" ..lite för dyrt kanske.. men ska man gå på klassisk starkare med passivt så blir det väl inte billigare... och dessa kan jag ju sno till mitt framtida studiobygge ..men det kanske får bli et par 40... vi får se vad plånboken vill.

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har som sagt 8250. Tycker att det är rätt stor skillnad på dem och 40. Inte i kvalitet såklart, men botten och tryck. Har du råd så är det oerhört värt att köra på de digitala varianterna hursomhelst. GLM-systemet är kanon.

    Tänkte ju köra dom rakt ut ur min Pioneer Djm-450 mixern så det finns inget digitalt... ....väl....!? bara Technics och mixern + Genelecarna...typ.. Jag är ju inte så audiofil... men har vant mig vid Genelec... EMS skada kanske

  49. #49
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det enda jag stört mig på med mina takmonterade 8040 är att de är lite riktade i ljudet. Det låter superbra om man är på rätt ställe men lite åt sidan blir det snabbt sämre.

  50. #50
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    8050 kan nog vara ganska krävande för ett akustiskt obehandlat rum? Har ju bara testat 8040, men även den har ju ordentligt med djupbas! 8020/8030 med sub är nog inget dåligt alternativ det heller.
    Senast redigerat av OddEye den 2017-02-13 klockan 09:28.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte ju köra dom rakt ut ur min Pioneer Djm-450 mixern så det finns inget digitalt... ....väl....!? bara Technics och mixern + Genelecarna...typ.. Jag är ju inte så audiofil... men har vant mig vid Genelec... EMS skada kanske
    Det "digitala" är en DSP-låda som mäter upp och justerar frekvenskurvan i basen.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Oj ja det där känns overkill.. det får bli till framtida studiobygge i så fall. Det får nog bli ett par 40 så länge tror jag då ..analogt.. känns som det knappast kan låta sämre än den skit jag har nu så det är ett jättelyft oavsett.

    Men det är intressant det där... skulle man inte kunna använda ett sånt nätverk för att skapa nya reverb? ..Sony hade väl någon sånt reverb som man kunde skapa egna reverb...kanske man kan i dag enkelt.. jag är helt okunnig.. men det vore ju ballt

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det bygger på samma teknik som impulsreverb - bara att lura i den reverb-impulser...

  54. #54
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    8030 + eventuell sub eller 8040, synpunkter?

  55. #55
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Min korta erfarenhet av 8050 är att 8050 har ganska mycket luftigare och friare ljudbild än 8040. 8050 låter lika bra som en av mina favoriter, Neumann KH120, fast de går ner till att det fladdrar i byxorna samtidigt. Av ekonomiska skäl så har jag 8040 i vardagsrummet där jag har studion också, se de agerar både studio och hifi högtalare. Väldigt versatil och bra högtalare, jag önskar bara att det stod 50 på slutet av modellnamnet.

    Jag kan ha fel om ljudbilden då jag bara lyssnat på 8050 vs 8040 på musikaffär och man vet ju inte om det är något stolpskott som ställt in högtalarna där. Men där på plats så lät 8040 lite mer mufflad och 8050 och KH120 öppnare i de övre registren.

  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Funderar på ett par M040 till dj hörnan i stället ..vad tänker ni om det? 8040 vs M040 som vardagsrumshögtalare?

    Vet att när jag jämförde 8030 me M030 så gillade jag 8030 bättre.. tyckte M030 stack ut lite mer i mellanregistret medan 8030 kändes lite dovare överlag.
    Men i och med att det inte är nån behandlat utan bara i vardagsrum oftast ganska mot vägg så tänkte jag M040 bas som är riktat nedåt kunde vara en fördel... jag ska ju liksom mixa skivor bara.. ingen studiomix.. då hade jag valt 8040 direkt

    Så vad tycker ni om förslaget?

  57. #57
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av OddEye Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    8030 + eventuell sub eller 8040, synpunkter?
    Jag körde den kombon länge men som sagt det är ganska meckigt att få till subben bra, speciellt om det är för vardagsrumslyssning. Skulle hellre köra på 8040.

  58. #58
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    M040?

  59. #59
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ingen som provat och kan bolla lite tankar?

  60. #60
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh tjackade ett par M040.. helnöjd än så länge. Dom var massivare än jag mindes.. och ja basen räcker gott och väl..ett par 8050 hade varit helt sjukt

Liknande ämnen

  1. Aktiva monitorer eller Passiva monitorer
    Av Danell i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:35
  2. Vardagsrummet, Göta Källare (STHLM)
    Av Lindeberg i forum Evenemang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •