Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur börjar man med Radiohead?

  1. #1
    oberg

    Hur börjar man med Radiohead?

    Tänkte ge Radiohead, ett band som jag tidigare helt försummat, en ärlig chans - men vilken skiva köper jag först om jag ínte ska följa strikt kronologiskt. Tacksam för snitslad bana in i Radioheadland.

  2. #2
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    "OK Computer" och deras "The Bends" är en smart början tycker jag. Deras "Kid A" anses vara en av världens plattor (fast samtidigt en av världens jobbigaste också. Tvetydligt, men man förstår då man hör den). På senare tid har jag dock släppt dem en del så jag har inte så stor koll på deras senare arbeten.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    "OK Computer". Vilket iofs är den enda skiva med dem jag fastnat för, men den fastnade jag för desto hårdare.

  4. #4
    Cytexs avatar
    Senior
    håller med Clase....Ok Computer och The Bends är deras två absolut bästa skivor men dom har alltid ett par låtar på varje platta som är klockrena men skivan i helhet är rätt så kass.

    Skulle ändå vilja nämna deras senaste skiva Hail to the Thief som är faktiskt helt ok skiva...finns väl 5-6 låtar som jag gillar skarpt på den.

    Men som sagt dom två ovan nämda skivorna går det inte gå fel med så pröva med dom först o lyssna ett par gånger för vissa låtar kanske inte sätter sig första gången

  5. #5
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Som stenhårt radioheadfan så tycker jag att all skivorna är ruskigt bra, med undantag för debuten, pablo honey, som är sådär.
    Men bästa skivan är trots allt "Ok Computer" (även om"kid a" inte hamnar långt bakom), som är en av världens bästa skivor faktiskt
    Sen får du väl se om vad du tycker, gillar du rockigare radiohead så kan du gå bakåt och köpa "the bends" och även ep:n "my iron lung". Eller om tycker bättre om elektroniska och "svårare" radiohead så köp "kid a" och "amnesiac" eller senaste "hail to the thief"

  6. #6
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Kid A är min tveklösa favorit. OK computer är ganska skön att lyssna på också, men kan inte annat än älska det tvärkast in i den elektroniska musiken som Kid A var. Fast dom har egentligen inte gjort någon dålig skiva vad jag kan komma på, så det är ganska fritt att välja och vraka.

  7. #7

    Redaktör
    Skulle också säga OK Computer som startplatta. Jag har inte lyssnat särskilt mycket på deras tidigare material (har aldrig varit särskilt inne på gitarrpop), men både Kid A och Amnesiac är väldigt bra album om du har smak för mer elektroniska och (lätt) experimentella låtstrukturer. Kid A är något bättre tycker jag, men Amnesiac är mer lättillgänglig. Hail to the thief är jag inte särskilt förtjust i, flera bra låtar, men för mycket utfyllnadsmaterial och lite för likartade låtar.

  8. #8
    oberg
    OK Computer blir det. Tusen tack.

  9. #9
    Cytexs avatar
    Senior
    fast på the bends så finns en av världen bästa låtar i mitt tycke iaf...street spririt (fade out) och läste nånstans i en intervju med Tom att han började gråta i slutet av låten och att det är den versionen som är på skivan

  10. #10
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    Vad tycker ni om nya singeln, den som släpptes igår?

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

Liknande ämnen

  1. Radiohead - In Rainbows
    Av Katzenjammer i forum Skivor & artister
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2017-08-17, 15:39
  2. The Charlatans följer Radiohead
    Av Katzenjammer i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 17:59
  3. Radiohead - Limiterad Box
    Av Katzenjammer i forum Skivor & artister
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •