Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tre snabba nybörjarfrågor

  1. #1
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran

    Tre snabba nybörjarfrågor

    Sitter och mixar låten till julkalendern och detta är första gången jag försöker MIXA en låt "på riktigt" (tredje låten jag spelar in, så ni förstår vilken nivå jag ligger på). Jag sitter dagligen och redigerar tvinslag i Avid på mitt arbete så helt tappad är jag inte, men arbetssättet skiljer sig markant
    Jag har Pro Tools LE 8.
    Så mina frågor:

    1. Min dator är för klen. Jag har lagt EQ på alla mina spår och nu hackar det hela tiden och säger att CPU inte räcker till. Så jag antar att jag behöver rendera alla mina pluggar så datorn kan jobba bättre. Hur gör jag?

    2. Kan jag bara panorera ett helt spår och inte individuella tagningar på samma spår åt olika håll? Om man kan det, hur gör man?

    3. Jag sjunger som en kråka. Det gör inget för mig, men kan man autotunea lite gran på något sätt?
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2016-11-17 klockan 08:15.

  2. #2
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ingen som använder Pro Tools?

  3. #3
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Ta det lugnt, klockan är bara halv nio!

    1. Gå in i menyn Setup/Playbackengine/ och ändra HW Buffer Size till högsta värdet. Borde ge lite mer kraft om den inte stod på max från start. RTAS-pluggar kan du inte rendera men du kan kopiera över inställningarna till en AudioSuite-plug och rendera klippen. I nyare versioner kan du "frysa" tracks men det går inte i LE 8.

    2. Du kan panorera hur du vill. På vänstersidan på din tracklane där det antagligen står "waveform" eller "volume" klickar du och ändrar till "pan" så får du upp ett gummiband där du kan rita panorering.

    3. Det finns ett antal RTAS/AS pluggar att tillgå men inget inbyggt.

  4. #4
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta det lugnt, klockan är bara halv nio!

    1. Gå in i menyn Setup/Playbackengine/ och ändra HW Buffer Size till högsta värdet. Borde ge lite mer kraft om den inte stod på max från start. RTAS-pluggar kan du inte rendera men du kan kopiera över inställningarna till en AudioSuite-plug och rendera klippen. I nyare versioner kan du "frysa" tracks men det går inte i LE 8.

    2. Du kan panorera hur du vill. På vänstersidan på din tracklane där det antagligen står "waveform" eller "volume" klickar du och ändrar till "pan" så får du upp ett gummiband där du kan rita panorering.

    3. Det finns ett antal RTAS/AS pluggar att tillgå men inget inbyggt.
    Tack för svar! Jag ska testa detta. Blev bara lite otålig för jag har två timmar på mig att sitta nu på morgonen
    Jag hittade Elastic Audio där man kan gå in och ändra pitch men jag måste klippa upp sången för den ändrar bara på hela klipp. Eller gör jag fel? Hade varit smidigt om den ändrade på bara den markerade biten av ljudfilen.

  5. #5
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    1. Funkade finfint. Tackar.

    2. Det är ett stereospår jag vill panna ut till ena kanten under fyra takter men det hända inte någonting när jag ändrar på panoreringen.

  6. #6
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar! Jag ska testa detta. Blev bara lite otålig för jag har två timmar på mig att sitta nu på morgonen
    Jag hittade Elastic Audio där man kan gå in och ändra pitch men jag måste klippa upp sången för den ändrar bara på hela klipp. Eller gör jag fel? Hade varit smidigt om den ändrade på bara den markerade biten av ljudfilen.
    Du kan ju använda pitch-pluggen om du vill pitcha enskilda ställen. Minns inte om det finns realtidspitch i LE8 den är ju rätt gammal. EA är nog inte idealsikt om du vill "pitcha rätt" sång.

  7. #7
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    EA duger fint idag. Jag vill ju inte förstöra min Hellströmsång, bara rätta till där det är helt åt helvete

  8. #8
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Funkade finfint. Tackar.

    2. Det är ett stereospår jag vill panna ut till ena kanten under fyra takter men det hända inte någonting när jag ändrar på panoreringen.
    låter skumt. Är ljudkortets utgångar panorerade? (alltså utanför protools?)

  9. #9
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ah! Det kan det vara. Vet att vi haft samma problem på jobbet (där vi bara vill lyssna på vänsterkanalen ).
    Ska kolla när jag kommer hem inatt.

  10. #10
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ...innan Autotunes dagar så körde jag alltid pitch pluggen på ett spår och sen automation på spåret. Sätt 100% effekt och sen väljer du cents i automations fönstret på pluggen. Då kan du rita in rätt pitch...Lite pill men funkar... eller så får du som tidigare förslag köra a/s och klippa upp sången och köra pitchpluggen.

Liknande ämnen

  1. Ljus på scenen - nybörjarfrågor !
    Av pumahane999 i forum På scen
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 12:00
  2. Nybörjarfrågor doepfermoduler
    Av kiwano i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 23:03
  3. nybörjarfrågor
    Av dokido i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 21:28
  4. Nybörjarfrågor
    Av Malós i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 23:41
  5. Nybörjarfrågor angående midi
    Av Shells i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-16, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •