Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Amatör som vill prova att spela piano och sjunga inför publik

  1. #1
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden

    Amatör som vill prova att spela piano och sjunga inför publik

    Jag har haft som ett projekt i ett par år att göra superenkla arrangemang på piano till låtar jag gjort, som jag ska kunna framföra och sjunga till. Jag har fått ihop till en halvtimme som jag övar på. Några av låtarna sitter nästan varje gång, några kämpar jag fortfarande med.

    Fantasin är att jag ska försöka våga mig på att framföra de här någon gång publikt.

    Några funderingar jag har:

    1) Jag kommer att bli nervös och missa. Min uppfattning är att när man missar så ska man bara fortsätta som om inget hänt, men jag undrar hur lätt det är i alla lägen. Finns det smarta tricks för att hantera såna situationer? Betablockerare?

    2) Det finns ställen med "open mic" och sånt, är det att föredra ett sånt ställe framför att försöka boka in sig nånstans? Finns det ställe där jag skulle kunna boka in mig? Jag bor i Malmö, så för mig specifikt skulle det vara nåt ställe i Skåne.

    3) Hur säker ska man vara på låtarna innan man framför dem? Jag vet nog egentligen att svaret är "supersäker" - snubblar jag mer än en gång på tangenterna på en låt så blir framförandet ganska snabbt värdelöst, och jag bör stanna hemma och öva mer. Jag undrar väl mer hur tolerant en genomsnittlig halvintresserad publik är... eller nåt.

    4) Hur ofta måste man öva? Just nu kör jag igenom repertoaren på en halvtimme ett par gånger i veckan, vilket ganska säkert är för lite. Men finns det ett antal gånger i veckan som kan vara rimligt om man vill jobba för att bli säker?

    5) Hur stor bör ens repertoar vara? Hur lång tid kan en newbie förväntas spela? Räcker 8 låtar på 30 minuter? Jag siktar på att öva in mer, men samtidigt vill man kanske stanna vid en fast mängd som man kan öva in och bli bra på?

    Ibland när jag över slår jag igång shoutcast till en port som jag har dedikerad till mig hos radio.electro-music.com, vilken innebär att teoretiskt skulle någon av de aktiva där lyssna in, vilket jag har som en första slags låtsaspublik.

    Jag siktar på att spela helt själv, för jag är osocial på så sätt att jag förstår inte hur det skulle gå till att blanda in någon annan, samtidigt som jag är mån om att ha full kontroll.

    Det kan säkert gå ett eller två år innan jag verkligen vågar mig på det här, gör den här posten för att sätta lite press på mig själv.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Godspeed! Försök hitta en pizzeria med ett piano där du kan få sitta å öva lite inför publik, stärker självförtroendet med en centimeter varje gång.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mitt tips för att skärpa till mig lite är att öva precis som om det vore en riktig spelning.

    - Slå på inspelning
    - Spela igenom allt du skall framföra ett sträck, precis som om det vore live. Inget stopp och omtag.

    Som du är inne på, vissa fel kommer bara du höra, men publiken lägger inte märke till dem. Viktigast är att bara fortsätta spela, inte stanna upp och ta om.

  4. #4
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    @PF: Tanken på random ställe med piano har slagit mig, problemet är att jag inte känner till några såna ställen häromkring. Har pizzeriorna slängt ut sina pianon?

    @jgb: schysst, har redan börjat köra lite så med inspelning (det är inbyggt i BUTT, som jag använder för att shoutcasta) och allt i ett svep.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sedan får du öka på nervositetsgraden genom att ha publik hemma också.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    30minuter är ganska länge. Så det räcker fint imho. Håll ett nonstoptal i 5 minuter för jämförelse så märker du att 30min kan vara en evighet

  7. #7
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Kul med utmaningar!

    Här är min syn på det hela. Jag har genomfört ett par hundra konserter, och tycker att jag kan anses ha viss erfarenhet inom området ”saker som kan skita sig live”.

    Först vill jag fråga vad som är det egentliga målet som du vill uppnå med att spela live. Är det berömmelse, bekräftelse, upplevda förväntningar eller utmaningen som lockar? Eller något helt annat? Vem vill du spela för? Hur hittar du den publiken?

    Sedan angående misstag. Ja, du kommer att göra en del misstag. Mitt tips är att öva mer på att improvisera i sådana situationer än vad du övar på låtarna i sig. Att fortsätta ”som om inget hänt” är inget vidare tips – något har ju hänt! En förändring i förutsättningarna! Använd det till din fördel. Om du skall ha någon form av teknik på scen, så öva också på att teknikstrul uppstår.

    Ett bra tips är att öva på att spela live för en kompis som är intresserad av musik. Du kan få mycket bra input därifrån. När du sedan står på scenen i skarpt läge, så är det bara att föreställa sig att du är i replokalen med bara din kompis framför dig. Det fungerar förvånansvärt bra. Ha med något att dricka på scenen. Du kommer att bli torr i munnen. Öl är gott, men drick inte fler än du skulle göra på en middag med din chef.

    Jag älskar annars konserter där jag inte vet på förhand ifall artisten kommer att ro det hela i land, det blir en helt annan nerv i de framförandena. Detta gäller speciellt om jag själv är en av artisterna på scen.

    När jag bokar artister så brukar jag utgå från att de kan spela minst en halvtimme, men det beror nog också mycket på genre och typ av event.

  8. #8
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Härligt med alla tips!

    Målet... tror min främsta motivation är att jag tror att jag har några schyssta låtar som jag vill testa inför fler kritiska öron. Forum i all ära, men det blir en fokus på sånt som inte är låten (produktion, arrangemang, inställning på VCF:en), samt på såna intressen som just det forumet (den del som pallar lyssna) har. Plus att jag hela tiden, oavsett hur sakliga och givande och schyssta kommentarerna blir, har en gnagande känsla av att folk är "snälla". Jag vill veta hur intressant det jag håller på med är helt enkelt, hur högt man klarar av att flyga. Inte som utmaning, utan av intresse - går det inte så återgår jag till att plinka på min gitarr i soffan.

    I nästa läge skulle det vara en kick om det faktiskt fungerar.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Du håller ju en jämn hög standard som låtskrivare, så jag tror inte det är för att folk är snälla du får uppskattande kommentarer. Men det är en annan sak att spela för publik. Har du inte spelat live med gitarr förr? Att spela ett instrument man inte behärskar lika bra som huvudinstrumentet är ju en utmaning, så visst skulle jag rekommendera att öva. Hela programmet igenom varje dag, gärna två gånger.

    Nervositet kan man lära sig hantera. Var utvilad, undvik kaffe och te innan, slappna av, försök med lite fysisk aktivitet som att gå fort före konserten. Och som sagt, spela för en liten testpublik.

    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öl är gott, men drick inte fler än du skulle göra på en middag med din chef.
    Ojojoj. Jag säger hellre: inte fler öl än om man ska köra bil!

    Jag älskar annars konserter där jag inte vet på förhand ifall artisten kommer att ro det hela i land, det blir en helt annan nerv i de framförandena. Detta gäller speciellt om jag själv är en av artisterna på scen.
    Helt klart, det är mycket roligare med spelningar där man tar lite risker om man känner sig trygg nog i situationen till att våga det.

  10. #10
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Pianogrejen är för att gitarr-ackord blir för begränsat. Jag använder gitarr väldigt mycket för plockspel i många spår när jag spelar in. Med piano får jag en basstämma och en instrumentstämma. Och jag känner att jag behärskar pianot hyfsat lika mycket som gitarr för ändamålet (inte jättebra, inte jättedåligt). Och piano låter bättre.

    Jag har så pass mycket erfarnhet av alkohol+spela musik att jag vet att det minsta lilla får det att gå helt åt helvete, så det skulle bli en helnykter tillställning för mig.

    Och ja, jag vet att kommentarerna inte är bara för att vara snäll. Men jag skulle vilja veta det ännu mer.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Open Mic är en bra start - på köpet träffar du "likasinnade" och kan lära mycket av att titta och lyssna på dem. De brukar finnas de med kontakter vidare där också.

    Alla kommer av sig, så hitta en metod att komma på dig igen. Stanna upp och/eller börja om blir sällan bra - om du kommer av dig, öva in någon instrumental tomgång du kan i ryggmärgen, andas djupt och plocka upp "komma på dig"-stället igen. Ingen märker om du upprepar dig eller råkar korta av en låt.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sen är det frågan om vilket intryck man vill/har förmågan att/kan tänka sig ge. Är man snackig, rolig och karismatisk så kan man börja om en låt flera gånger om det verkligen behövs, och det publika intrycket kan bli mycket bra ändå. Vill man ge ett tyst och "värdigt" intryck är det mycket svårare. En metod är att se det hela som teater, och öva på själva helhetspresentationen lika mycket som på låtarna som sådana. Lite stämningsrekvisita skadar inte heller. Ljus, tygsjok och rökelse typ

  13. #13
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Vad härligt detta låter Antimon! Jag vill bara peppa och säga vilken häftig grej du vill göra! Jag minns när Nick Cave spelade bort sig i Into My Arms på Hultsfred. Han tog det som en man, satta pannan mot pianot och gav upp en stund. Vilket jävla jubel det blev. Sen tog han bara nästa låt.
    Får man fråga vilka låtar du har med?

  14. #14
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag är rätt bra på att få folk att tycka synd om mig och väcka modersinstinkter, så jag kanske kan leva på det.

    Tack för pepp Skogge. Såg en koncert med Juana Molina där det var konstant teknikstrul och suckar och ojanden men ändå blev riktigt bra. Men jag inbillar mig att det hörde ihop rätt mycket med att hon hade hanterat det förr.

    Låtlistan innehåller just nu låtar som heter Motor, Blind, Here Amongst the Stars (kämpar med att trimma in spelet på denna), So Grey, Soft Dot, Heartbreak, Deep Inside, The Feeling, Tomorrow is Just Another Asshole.

    Har valt sånt som det går att få till med pianokomp och solosångstämma, inte för långa instrumentala partier eller partier som vilar på många stämmor/produktionstrix etc.

  15. #15
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    So Grey
    Finaste. Nu blev jag nyfiken på att höra hur den ter sig avskalat

  16. #16
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Spela för vänner först kanske?

    En halvtimme är en ganska bra maxlängd för en oetablerad liveartist, känner jag.

  17. #17
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Har inget matnyttigt att komma med.

    Vill bara önska dig lycka till, och jag hoppas verkligen det inte bara rinner ut i sanden!
    Hoppas denna tråd någon gång får en YT-film av ett framträdande.

    Kör hårt!

  18. #18
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Tack! Var lite nervös när jag skapade den här tråden, känner mig ganska peppad nu, även om planen på ett år eller två kvarstår.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kör en webbcast för 99publik!

  20. #20
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Ta uppehåll, lira ett par saker bra. Tex ett par stycken och börja improvisera från basen. Tänk mindre - använd de kontrasteringar som fungerar. Fråga dig dock om du vill spela på klubbigt (jazzigt) eller lounge (common practice)

  21. #21
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör en webbcast för 99publik!
    Precis vad jag tänkte föreslå!

    Kanske kan man ocks träna extra hårt på första låten för att stärka självförtroendet under konserten lite? Sättar man den hyffsat så rullar det på liksom...

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vänta inte ett eller två år. Är du såpass sugen nu så är det inte ett dugg säkert att du kommer vara det om två år. Tid liksom. Helt plötsligt vill man nåt annat. Inget dåligt alls i sig, men det kanske inte blir nån konsert då. Det vore synd Skaffa en deadline inom 6 månader eller så vettja!

  23. #23
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta inte ett eller två år. Är du såpass sugen nu så är det inte ett dugg säkert att du kommer vara det om två år. Tid liksom. Helt plötsligt vill man nåt annat. Inget dåligt alls i sig, men det kanske inte blir nån konsert då. Det vore synd Skaffa en deadline inom 6 månader eller så vettja!
    Deadlines är bra men ibland sånär det bara att börja göra saker parallellt. Typ det som ligger närmast. Många ställen skulle vara tacksamma för något som lyfter deras döda krog, studentpuben etc.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Förstår inte vad du menar. Hur skiljer det sig från det jag sa?

  25. #25
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Just vad det gäller det här så känner jag att jag klarar av att jobba långsiktigt - har redan jobbat fokuserat (om än inte på konstant högfart) i ett par år. Jag är en sån som inte utan vidare tappar intressen - motsatsen till de vänner jag har som t.ex. tänker "nu ska jag börja samla på Finn & Fiffi som jag aldrig läst", direkt börjar shoppa loss på ebay så det bara är några album kvar tills samlingen är komplett, sen helt plötsligt en vecka senare tänker "nä nu skiter jag i det här" och genast säljer hela rasket på ebay igen.

    Framförallt vill jag känna att låtarna i huvudsak sitter så att jag klarar att spela dem utan press (vilket inte känns riktigt klockrent än, men jag är på väg.) Sen med lite press (shoutcasta ut till whom it may concern), sen med lite mer press (framför kompisar) osv.

  26. #26
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Men någon slags webbcast kommer det nog bli så småningom.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Borde kanske göras till en grej!

    99koncertstream! Direkt från hemmastudiotråden!

  28. #28
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Erfarenheten från electro-music.com är att sånt kan bli toppen. Gäller att ambitionsnivån inte springer iväg för mycket bara.

  29. #29
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Här är hur mitt set låter just nu, inspelat igår efter jag kom hem från jobbet. Med lite uppvärmning kanske sången hade låtit lite mindre svajigt i början. En låt i mitten (The Chapter Ends) som jag precis tagit ut och börjat öva på kräver en del övning fortfarande. Annars missar jag här och där.

    https://soundcloud.com/antimon/solo-live-practice

  30. #30
    deleted user
    Skitbra! Får David Sylvian-vibbar och det är typ bästa betyget. Lite småsurt här och där, men du har bra röst, så det är bara att repa repa repa. Hade jag hört det där på lokal hade jag stått kvar och gillat.

  31. #31
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Härligt att höra, där blev jag lite optimistisk igen! Jepp, det är på schemat att repa repa, jag tror att en del av det sura här har jag inte annars.

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Asbra grejer! Låter lite stressat bara, om man ska säga nåt. Men du vet ju vad du gör!

  33. #33
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asbra grejer! Låter lite stressat bara, om man ska säga nåt. Men du vet ju vad du gör!
    Håller med, i just den här tagningen kände jag att fingrarna drog iväg lite mer än jag egentligen ville. Kanske var lite speedad av fredagsfikan på jobbet, brukar hålla ett lite lägre tempo annars. Och tack!

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Härligt initiativ! Bra att du får ihop sång och piano såpass bra redan! Sången känns säker - föreslår att du fokuserar på att få till mer flyt och nyanser i pianokompet! Du har några riktigt fina ansatser redan!

  35. #35
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Redan och redan... jag började att traggla en av de här låtarna för kanske 2,5 år sen, för att sen fylla på med fler efterhand. Sen har jag i och för sig ökat repafrekvensen senaste året. Jag har några ideer för mer avancerat komp för några av låtarna! Tack för bra tips!

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svåra grejer du spelar ju. Att sjunga till - ojoj. Advanced stuff. Detta skulle du kunna köra på Mosebacke rakt av.

  37. #37
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det här projektet har du inte sagt något om? (Tja, förutom tydligen här på forumet tydligen.)

  38. #38
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Hm nä jag väl inte gjort sån stor grej av det förrän på sistone.

  39. #39
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Och tack PF för fina ord.

  40. #40
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm nä jag väl inte gjort sån stor grej av det förrän på sistone.
    Nåja du fick ju tid över idag. Beklagar att det inte blev något rep. :/

  41. #41
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Ja det var attans.

  42. #42
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Det är jättefint Antimon. Inget att skämmas för här. Grey är lika fin som jag hoppades!

  43. #43
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Härligt att höra skogge, tack. Arbetet går vidare...

Liknande ämnen

  1. Spela in sång - hur gör man som amatör idag?
    Av Amonhoteph i forum Sång, rap mm.
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 14:50
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 09:26
  3. om man som amatör vill ta betalt för sin musik
    Av sisältää i forum Utgivning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •