Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Imitativ syntes

  1. #1
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran

    Imitativ syntes

    Med anledning av Jean-Jacques Perrey:s bortgång nyligen, ramlade jag över det här klippet, jag tror via Facebook. Jag har alltid undrat var myten om 'synthesizern kan imitera vilket instrument som helst' kommer ifrån, som var det som verkade vara den allmänna uppfattningen (framförallt i icke-musikerkretsar) när jag var ung på 70-talet. Här är nog en del av pusslet, och jag måste erkänna att Perrey faktiskt gör det otroligt bra. Hade jag ägt en syntfabrik så hade jag gått över lik för att få den här mannen som demonstratör.


    https://youtu.be/05sAxt8zNZI

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mind blowing!

  3. #3
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Vad är det för instrument han spelar på? verkar som syntesmetoden 1960 är mer expressiv och lifelike än vad vi kan göra idag.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ondioline. Den är fan grym.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Och, jag tror det har mer med interface att göra. Den tar in flera parametrar som påverkar ljudet kontinuerligt. Sedan är säkert klang, tonhöjd och dynamik kopplade.

  6. #6
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    Ja, det har jag ju alltid sagt ... att det var bättre förr! <3<3<3

    (Och just i dag håller jag för munnen väldigt hårt för att inte avslöja vad jag tycker. )

    /Mikke
    nostalgiker

    Edit: förlåt ... jag skall tänka goda tankar om framtiden, tex om när en DM12 är på väg till mig från "Tysken"! <3<3<3

  7. #7
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Mycket ligger ju också i klaviaturet som är fjäderupphängt och ger vibrato om man rör det i sidled.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ondioline. Den är fan grym.
    Japp.
    https://www.youtube.com/watch?v=Vx7RWW36wes

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Älskar Ondioline!

    Sedan spelar han ju som en fantom också. Det bidrar. En del av instrumenten är ju tveksamma och att det är från en gammal video ursäktar också. Men ja, blås och stråkar gör han/den najz. Banjo, not so much...

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vikten av bra kontrolldon och dess kopplingar till kontroll av ljudet för att spela expressivt visar sig än en gång.

  11. #11
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket ligger ju också i klaviaturet som är fjäderupphängt och ger vibrato om man rör det i sidled.
    Ja, det tror jag gör väldigt mycket för uttrycksfullheten. Det är ju väldigt få syntar som har den funktionen. Den enda jag vet är den översta syntmanualen på Yamahas tremanualiga D-85-orgel från 80-talet någon gång, men det måste väl finnas fler?

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar Ondioline!
    Ja, när får jag chans att sätta tänderna i en sån @machinepop?

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, när får jag chans att sätta tänderna i en sån @machinepop?
    Jag som kommer med så mycket konstigt... Men det lär dröja. De kostar inte gratis och Morgan råkade inte skicka fel senast heller. Det kom två Variophoner istället för en av hans två Ondioliner.


    https://youtu.be/y3Y9e5D-jy4
    Senast redigerat av machinepop den 2016-11-09 klockan 12:06. Anledning: filmstrul

  13. #13
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Yamaha GX1 har samma tror jag. Otroligt expressivt!

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det tror jag gör väldigt mycket för uttrycksfullheten. Det är ju väldigt få syntar som har den funktionen. Den enda jag vet är den översta syntmanualen på Yamahas tremanualiga D-85-orgel från 80-talet någon gång, men det måste väl finnas fler?



    Ja, när får jag chans att sätta tänderna i en sån @machinepop?

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Gitarrsyntar gör samma när det gäller styrning

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Flera av de större Yamaha Electone-orglarna (de som har en tredje liten soloklav) har den där keyboardfjädringen. Väldigt kul att spela med!

  16. #16
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha GX1 har samma tror jag. Otroligt expressivt!
    Stämmer bra, GX-1:ans soloklaviatur är fjäderupphängd och har tre sensorer:

    KBD Velocity (1st Touch Response) som avläses elektriskt. Denna Velocity-information kan i sin tur styra EG-Attack och Initial Pitch.

    KBD Aftertouch (2nd Touch Response) avläses elektro-optiskt och kan styra Pitch, VCF och VCA samt även LFO Speed och LFO VCO/VCF/VCA Amount.

    KBD Vibrato (3rd Touch Response) avläses elektro-optiskt och kan styra Pitch, VCF f och VCF Q.

    Med denna typ av klaviatur är det väldigt lätt att spela uttrycksfullt, men tråkigt nog saknas det nytillverkade maskiner med denna typ av känsla. Vi har dock nyligen varit i kontakt med en av de större tillverkarna av denna typ av utrustning (och där även den ursprungliga chefsdesignern av GX-1:an) i hopp om att de i framtiden ska kunna utveckla en produkt som har motsvarande typ av känsla i klaviaturet.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och, jag tror det har mer med interface att göra. Den tar in flera parametrar som påverkar ljudet kontinuerligt. Sedan är säkert klang, tonhöjd och dynamik kopplade.
    Ja, tex Roger Linn har pratat om hur mycket det går att göra med bara en pulsvåg plus filter om man har tillräckliga uttrycksmöjligheter. Ta tex den här videon:


    https://youtu.be/kqT25dlf1OQ

    Sen håller jag med machinepop om att många av ljuden är rätt tveksamma – jag undrar om det inte är ett mått av uncanny valley inblandat här: ljuden fångar karaktären och typiska melodier för originalinstrumenten, men som ren syntes låter det egentligen inte särskilt realistiskt. Dvs, lite som hur en stråkmaskin kan mer påminna om en stråkmatta från en riktig orkester än en mer detaljerad sampling där man hör skavankerna tydligare.

    Jämför jag en cello spelad via Linnstrument med en riktig cello så är det rätt uppenbara skillnader i ljudkaraktär. (Sen är förmodligen Roger Linn förmodligen inte riktigt lika vältränad på cello som Yo-Yo Ma.)

    Dvs, Ondioline-klippet här är lite som ansiktena åt vänster här:


Liknande ämnen

  1. Bok om FM-syntes.
    Av Mårre i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-11-21, 00:25
  2. Additive syntes - hur många jobbar med additive syntes?
    Av drloop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 16:08
  3. Tal syntes...
    Av micromodular i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-07-15, 05:10
  4. Alternativ syntes
    Av SEKVENS i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-23, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •