Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Empress Reverb

  1. #1
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior

    Empress Reverb

    Jag hade i princip bestämt mig för att komplettera mina Eventidereverb (H9 och Space) med en Strymon Big Sky när jag stötte på Empress Reverb. De demos jag sett ser fina ut, inte lika "lyxig" som Big Sky men levande och organiskt ljud på ett annat sätt.
    Jag har ingen erfarenhet av Empresspedaler och tänkte höra hur de fungerar med synthar, då jag bara hittat gitarrdemos som kan vara missvisande.

    Jag gör mest ambient och en del dubbig, minimalistisk "techno" med modular och Elektronburkar. Vill ha långa, levande reverbsvansar!

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har, som du vet, alla ovanstående reverb. H9, Space, BigSky och Empress Reverb. Kan spela in åt dig!

  3. #3
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Gärna!! Det skulle uppskattas!

  4. #4
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    +1 som man säger. Finns ju nästan bara gitarrdemos på tuben. Dessutom är ju alltid outshapes demos lite bättre än vanliga demos.

    Har läst på internet att big skys algoritmer är lite lika varandra men håller hög ljudkvalitet å sin sida medan empress kanske inte är lika hifi men desto roligare. Kan det stämma?

  5. #5
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    har space, och har sneglat på Empressen med. Personligen gillar jag OTO's reverb mest av de nya, testa, låter fantastiskt!

  6. #6
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag har sneglat på OTO med, men hört vissa påstå att den likt Big Sky låter lite likt i algortimerna. Jag älskar ju gamla reverb, så den är lockande.

  7. #7
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Det blev en OTO BAM, till sist..

  8. #8
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    bra val!

  9. #9
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    den lät ju väldigt bra och grymma funktioner! Moisturiser ligger rätt så högt på min att köpa lista just nu men tror fan att denna kvalar in också.

  10. #10
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Skaffade en Empress Reverb förra veckan och är riktigt nöjd. Har en Space sedan tidigare. Roligt med Empress är att det ska gå att ladda in nya algoritmer via SD-kort.

  11. #11
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    kanske konstigt att jämföra med big sky men gillar verkligen klangen på de mer komplexa effekterna på denna mycket mer. utifrån vad jag kan höra på demona iaf. att den har en amp simulator skadar nog inte heller, inte minst när det gäller attt göra demos.

  12. #12
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag är reverbknarkare, så jag kommer nog att skaffa Empress och/eller Big Sky med så småningom. Jag tilltalas också av att Empress är ett pågående projekt, och att det inte bara kommer bugfixar utan nya algoritmer.

  13. #13
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bra val!
    Jag hoppas verkligen det! Det är svårt att hitta demos, men baserat på det lilla jag hört så låter den väldigt fint. Det ser ganska direkt ut med, så att man inte riskerar att hamna i presetfällan.

  14. #14
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jag tycker de flesta vettiga reverbpedaler etc idag klarar av långa ambient-reverb bra, speciellt Eventide, men OTO var även grym på korta reverb, spec på trummor och transientrikt material, där märker man skillnaden mellan algoritmerna mest också

  15. #15
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en OTO BAM, till sist..
    Vad får en ge för en sådan?

  16. #16
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad får en ge för en sådan?
    549,00 €

  17. #17
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    549,00 €
    Samma prisklass som de andra som nämnts här då. Fick för en stund för mig att den skulle vara billigare. Kanske pga färre algoritmer. Freeze verkar vara kul dock.

  18. #18
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Något strulade med min beställning och jag blev ombedd att lägga den igen. Nu, utan två öl till maten och en Omnipollo Hypnopompa på 11% i kroppen är det svårare att klicka på köpknappen

  19. #19
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Efter jättemånga vändor blev det en Big Sky. Jag är jättenöjd, men kommer säkert sitta med en OTO eller Empress snart med.

  20. #20
    butchcarola
    butchcarola är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har, som du vet, alla ovanstående reverb. H9, Space, BigSky och Empress Reverb. Kan spela in åt dig!
    Blev det någon inspelning? Är också sugen på att höra!

  21. #21
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/SAsYBH-81ow

    Blev riktigt sugen på ett Empress Reverb efter att ha titta igenom denna demo. Underhållande video men också väldigt många trevliga ljudlandskap om man gillar det lite skruvade ambienta stuket!

  22. #22
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av butchcarola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev det någon inspelning? Är också sugen på att höra!
    Jag har varit på en månad lång turné i Asien och Australien.
    Får bli i slutet av feb!

  23. #23
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har varit på en månad lång turné i Asien och Australien.
    Får bli i slutet av feb!
    testat oto bam?

  24. #24
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    testat oto bam?
    Nej, men jag har hört gott om den.
    Kan inte motivera den dock. Har Big Sky, Space, Empress och massa rackeffekter samt några H9. Faaaaan!

  25. #25
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Testa! Den är som att ha en massa 80s reverb (dyra och billiga) i en liten låda. Bra på trummor om man vill låta warehouse-rave anno 92-96

    Den låter inte som nån av de du nämner imo

  26. #26
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa! Den är som att ha en massa 80s reverb (dyra och billiga) i en liten låda. Bra på trummor om man vill låta warehouse-rave anno 92-96

    Den låter inte som nån av de du nämner imo
    Åh. Hatar/älskar dig!

  27. #27
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men jag har hört gott om den.
    Kan inte motivera den dock. Har Big Sky, Space, Empress och massa rackeffekter samt några H9. Faaaaan!
    Sälj Empress billigt till mig så kan du komma vidare med ditt liv och köpa OTO :-)

  28. #28
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Det blev en OTO BAM till sist..

  29. #29
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en OTO BAM till sist..
    Hur står den sig mot big sky? Kommer du behålla båda?

  30. #30
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Nu är jag sugen igen att skaffa ett riktigt bra reverb och spanar fortfarande in Empress i första hand. Men hur är det i praktiken, ni som har ett, funkar det där lite bökiga gränssnittet? Hur tycker ni den har mognat i er setup, känns den begränsad jämfört med t ex Eventide Space som har inställningsmöjligheter för allt?

    Jag tycker fortfarande att Empress är den som låter trevligast, inte minst i klippet ovan av Knobs, men det är svårt att säga eftersom det verkar vara inspelat från uppmickade förstärkare osv så det är inte direkt jämförbart med andra demos där reverbet är pålagt sist i kedjan.

  31. #31
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Reverb 6.0(Beta) UPDATE OUT NOW!!!

    Three new Reverb modes! Here is a quick look at Skitter mode(delay+reverb yellow). This sounds like delay lines that morph and

    transform into reverb. All three modes are: ⁣⁣

    ⁣⁣Freezification mode (ambient red). The select stomp provides the freezification of the the sound, thing 1 sets the transition speed, thing 2 sets the frozen sound level. ⁣⁣

    ⁣⁣Skitter mode (delay + reverb yellow).
    Thing 1 sets the diffusion, thing 2 sets the size. This sounds like delays that morphs into reverb.
    ⁣⁣
    ⁣⁣SEED mode (ambient yellow).
    Sweet sound of a growing tail with lots of modulation, and ⁣⁣
    ⁣⁣ width that opens wide while it decays. Happened upon this this while working⁣⁣
    ⁣⁣ on Skitter mode. Thing 1 is diffusion, thing 2 is size.⁣⁣

    https://www.facebook.com/watch/?v=917605471948555

    Snyggt att släppa nya algoritmer tre år efter pedalen släpptes!

  32. #32
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Förmodligen mitt favoritreverb i pedalform.

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt att släppa nya algoritmer tre år efter pedalen släpptes!
    Verkligen!

  33. #33
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag har en Echosystem och det kan vara den bästa pedal/effekt jag någonsin köpt. Håller tummarna för den också (även om den faktiskt fått en hel del uppdateringar genom tiderna)

  34. #34
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Nu har jag äntligen köpt ett empress reverb. Ska bli kul att testa alla olika algorimter.

  35. #35
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Vad tycker Ni om Empress spring? Klonkar det bra (jämfört med annat)?
    Senast redigerat av RX11 den 2021-02-22 klockan 17:19.

  36. #36
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Lockar, men mellan OTO, Space, Erbeverb, DP4, och plugins så kan jag inte tillåta mig fler reverb.

    Echosystem däremot.... fan .....

  37. #37
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Vad tycker Ni om Empress spring? Klonkar det bra (jämfört med annat)?
    Du får ta det jag skriver med en nypa salt då jag bara har hunnit testa pedalen i en timme ungefär. Överlag är jag mycket imponerad. Inspirerande ljud både med långt och kort decay. Sköna och enkla kontroller gör rattandet snabbt. MEN sämsta ljudet tycker jag att springläget levererade.

    Har bara testat med synt- och percussionljud så kanske funkar bättre med gitarr. Fanns tre olika lägen som skulle emulera lite olika fjädervarianter. Är kanske onödigt hård då jag har ett riktigt fjäderreverb att jämföra med.
    Senast redigerat av erko den 2021-02-23 klockan 11:02.

  38. #38
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Intressant, den här typen av pedal verkar ha sin styrka med långa utklingningsvansar som flaxar iväg på moln av glimrande modulationströssel. Varje tillverkare får liksom hitta på sin egen variant med tillhörande klämkäckt namn, t.ex. "ghost" eller "beer". Emulering av fjädrar är inte så lätt alltså, det är väl något med oregelbundenheten i skramlet som uppfinnarna på EHX, Source Audio m.fl. ändå försöker trolla vidare med - någon gång ska det lyckas (frågan är om inte "kultförklarade" Boss FRV-1 har en emulerad "fjäder i hatten"?).
    Senast redigerat av RX11 den 2021-02-24 klockan 07:41.

  39. #39
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Intressant, den här typen av pedal verkar ha sin styrka med långa utklingningsvansar som flaxar iväg på moln av glimrande modulationströssel. Varje tillverkare får liksom hitta på sin egen variant med tillhörande klämkäckt namn, t.ex. "ghost" eller "beer". Emulering av fjädrar är inte så lätt alltså, det är väl något med oregelbundenheten i skramlet som uppfinnarna på EHX, Source Audio m.fl. ändå försöker trolla vidare med - någon gång ska det lyckas (frågan är om inte "kultförklarade" Boss FRV-1 har en emulerad "fjäder i hatten"?).
    Tycker faktiskt att min EHX Oceans 12 hade snäppet bättre fjäderemulering och den sålde jag nyss för att finansiera just Empress-pedalen. Men har mitt på det torra med eller mitt på det blöta kanske man ska säga med en Moisturizer

  40. #40
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Ett av projekten jag brukar (brukade) toura med har fjäder som viktig del av sounded, och oceans12 kom närmast det vi var ute efter, den plaskar på rätt bra.

  41. #41
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Empress är min favorit när det gäller täta sköna reverb men just fjäder-varianten är inte dess starka sida, helt klart.

Liknande ämnen

  1. Reverb
    Av PeterH i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •