Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 110 av 110

Ämne: Elektron Analog Drive

  1. #61
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Alltså jag vet inte. Det jag hör av den på trummaskiner eller synthar är inte riktigt min grej. Men vill gilla den!

  2. #62
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Analog Drive snodde just åt sig ett litet pris...

    2017 års bästa hårdvarueffekt enligt Musik-Reidar:

    http://www.musicradar.com/news/the-b...-units-of-2017

  3. #63
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Till det priset så blir jag sugen, trots att jag har en Heat... Damn! Hmm. Kan man eurorackifiera den?

  4. #64
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har legat runt 2250:- efter sommaren, ingen säljsucce i gitarrland tydligen. Dock en grym dist!
    Det som gäller i gitarrvärlden f.n. är svindyra boutique-pedaler (som åtminstone känns) handgjorda av nån creddig kuf i en källare i USA. De ger användaren en känsla av att tillhöra ett exklusivt och lite hemligt sällskap och ger ett alibi för vilket crappigt gitarrljud som helst. *Suck, det ska låta så, du fattar ju inte...* Jag har gått på den grejen fett själv och tyckte Drive luktade alldeles för mycket av det sena åttiotalets massproducerade gitarrmultieffekten-som-kan-allt-och-är-den-enda-alla-behöver. Sånt får mig ju inte att känna mig det minsta utvald! Dock. För under två papp så lockar det ändå lite...

  5. #65
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Drar mig också lite för multieffektsaspekten. Är livrädd för att fastna i ändlöst rattande, och 3 bands EQ är också en sån grej som kan få en att bli lätt autistisk.

    Sitter med fingret på beställningsknappen för en Keeley Super Phat Mod Germanium. Exakt samma pengar, ett sound. Men ett jäkligt bra sound. (har lånat en ett par rep, är helt såld). Så jag är väl arketypen för lurad på boutique-pedaler...

    Är lite osäker på om jag har någon 12v på strömförsörjningen också, det är alltid ett minus när det inte är 9v.

    Men sugen är jag, för det priset...

  6. #66
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Uppföljning: Keeley'n var slutsåld, så vart ingen.

    Analog Drive finns på tgt11 nu, men jag vet inte riktigt... Det låter bra, men har inte hört något som fått mig att känna någon större köplust. Har liksom redan grejer som täcker de flesta sounden den har, kanske vore annorlunda om man började från 0, då hade det varit ett väldigt prisvärt sätt att få en sjysst ljudpalett.

    Någon gitarrist som köpt?

  7. #67
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag högg en billig b-stock på thomann. Har varit sugen på en dist länge men är inte så bevandrad bland den typen av effekter. Så då tänkte jag att åtta är bättre än en.

    Är det någon som vet ungefär vilka klassiska pedaler de olika kretsarna liknar? Vad jag har förstått liknar mid drive tubescreamer och focused dist klon centaur med mer gain. Men de andra?

  8. #68
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag har aldrig lagt särskilt mycket tanke på vad som efterliknas. Spontant fyller den de flesta distbehov jag nånsin haft. Jag har dock massor av andra distmöjligheter...

    A post shared by on


  9. #69
    vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köpte en Drive typ förra sommaren och använder den kontinuerligt för gitarr. Överlag tycker jag om den. Tillfredsställande distljud, dynamisk, samt praktisk (att kunna ha många presets, främst). Den har något. Och jag är ganska säker på att jag inte skulle kunna ersätta den med något annat.

    Dock ser jag ett flertal problem med den också. Generellt sett är det en pedal som hemfaller lite för mycket åt "säkra" val, ljudmässigt. I jämförelse med Heat tycker jag att Drive nästan framstår som tråkig/gubbig/snubbig. Det finns t.ex. endast en fuzz och det är en oktavfuzz (1 oktav upp). De olika kretsarna låter även lite för lika varandra, skulle jag säga. Vidare tycker jag att Clean boost trots allt känns överflödigt i en pedal som denna, särskilt då man ändå inte kan "stacka" de olika distkretsarna. Minst en fuzz till samt ett byte av de olika varianterna av tämligen traditionella distar samt clean boost mot något mer intressant. Pedalen skulle också blivit mer flexibel om man, på liknande vis som på Heat, hade kontroll över "Wet level", samt balansen mellan "Wet/Dry". I övrigt tycker jag storleken är lite av ett problem (dock förståeligt, antar jag). Strömförsörjningen kan också vara något av ett problem, särskilt om man vill ha den på ett pedalbord. Av en slump hade jag en utgång tillgänglig från min ordinarie pedalströmförsörjning. Men kabeln (av standardformat) passade inte fysiskt med Drive. Fast jag kanske missat något.

    Oavsett allt detta tycker jag att det i grunden är en högst användbar och välljudande låda.

    För övrigt tror jag inte att samtliga kretsar är baserade på pedaler. Följande verkar vara det: Mid (Tubescreamer), Focused (Klon Centaur), Harmonic fuzz (möjligen Harmonic Percolator, men jag hör inte riktigt det). Clean boost är möjligen också baserad på någon boostpedal, men jag är osäker. Jag tror att de övriga (Dirty drive, Big dist samt High respektive Thick gain) är baserade på distortion från olika förstärkare.
    Senast redigerat av vela den 2019-02-23 klockan 12:48.

  10. #70
    joiu
    joiu är inte uppkopplad
    joius avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av vela Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en Drive typ förra sommaren och använder den kontinuerligt för gitarr. Överlag tycker jag om den. Tillfredsställande distljud, dynamisk, samt praktisk (att kunna ha många presets, främst). Den har något. Och jag är ganska säker på att jag inte skulle kunna ersätta den med något annat.

    Dock ser jag ett flertal problem med den också. Generellt sett är det en pedal som hemfaller lite för mycket åt "säkra" val, ljudmässigt. I jämförelse med Heat tycker jag att Drive nästan framstår som tråkig/gubbig/snubbig. Det finns t.ex. endast en fuzz och det är en oktavfuzz (1 oktav upp). De olika kretsarna låter även lite för lika varandra, skulle jag säga. Vidare tycker jag att Clean boost trots allt känns överflödigt i en pedal som denna, särskilt då man ändå inte kan "stacka" de olika distkretsarna. Minst en fuzz till samt ett byte av de olika varianterna av tämligen traditionella distar samt clean boost mot något mer intressant. Pedalen skulle också blivit mer flexibel om man, på liknande vis som på Heat, hade kontroll över "Wet level", samt balansen mellan "Wet/Dry". I övrigt tycker jag storleken är lite av ett problem (dock förståeligt, antar jag). Strömförsörjningen kan också vara något av ett problem, särskilt om man vill ha den på ett pedalbord. Av en slump hade jag en utgång tillgänglig från min ordinarie pedalströmförsörjning. Men kabeln (av standardformat) passade inte fysiskt med Drive. Fast jag kanske missat något.

    Oavsett allt detta tycker jag att det i grunden är en högst användbar och välljudande låda.

    För övrigt tror jag inte att samtliga kretsar är baserade på pedaler. Följande verkar vara det: Mid (Tubescreamer), Focused (Klon Centaur), Harmonic fuzz (möjligen Harmonic Percolator, men jag hör inte riktigt det). Clean boost är möjligen också baserad på någon boostpedal, men jag är osäker. Jag tror att de övriga (Dirty drive, Big dist samt High respektive Thick gain) är baserade på distortion från olika förstärkare.
    gud vad intressant läsning! läst mycket om pedalen, och alla proffsrecensioner osv osv men då fattar man inte riktigt vad den går för. aldrig sett den ute i naturen, alltså att någon faktiskt köpt och använder!

    ...också synd som du säger att den gör allt men inget speciellt bra. skulle vart en så grym pedal om den hade lite "edge"

  11. #71
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Nu under tusenlappen hos Thomann: https://www.thomann.de/se/elektron_analog_drive.htm

  12. #72
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu under tusenlappen hos Thomann: https://www.thomann.de/se/elektron_analog_drive.htm
    Oj! Music Store säljer den inte längre så den verkat vara på utgående helt klart. Väldigt lockande, men jag har hört historier om pallar fulla med osålda enheter...

  13. #73
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag är sjukt nöjd med mina.

  14. #74
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj! Music Store säljer den inte längre så den verkat vara på utgående helt klart. Väldigt lockande, men jag har hört historier om pallar fulla med osålda enheter...
    Den var borta från Thomann sedan en längre tid också, men nu tillbaka med lägre pris (så länge det finns några kvar?)

  15. #75
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    De kan ju köpt elektrons lager till ett fördelaktigt pris...

  16. #76
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Bra pris! Nästan så att man skulle köpa en till.

  17. #77
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Köpte min för 2å2 en gång i tiden och tyckte då (tycker än) att det var värt pengarna. Det här är ju helt galet bra pris.
    Senast redigerat av wbjm den 2019-05-20 klockan 11:09.

  18. #78
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blir väldigt sugen nu med det priset. Men jag behöver verkligen inte en dist. Eller? Kanske är det en Drive som gör att jag kommer blrja göra fantastiska hits. Hmmmm

  19. #79
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Galet prisvärd. Fattas bara att någon modularifierar den.

  20. #80
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag skulle inte tveka om jag inte redan hade en!

  21. #81
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Lite OT men viss koppling till temat...

    Fin-distar förväntas ju kunna överstyra med stor dynamik ikapp med styrkan på grundsignalen. Bonus om det går att ställa in vilka/flera frekvensområden som kan boostas,skäras eller överstyras (att jämföra t.ex. med multibands-kompressor) samt i bästa fall även justerbar brus-tröskel. Ful-distar däremot kritiseras för att dom "bara" har av/på "geting-surr" utan dynamik men det finns ju musik där det passar in också. Omtalade Boss HM-2 fick sin för tiden säregna EQ för att simulera det stackade 12"-blåset, i efterhand kan vi konstatera att simuleringen hade sin brister med karaktärsfullt resultat.

  22. #82
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fan. Lyssnade på lite Drive-distade synthar på youtube. Nu kan jag inte hålla mig. En sak för mycket live, men den blir ju alldeles underbar att ha när det ska trackas synthar!

  23. #83
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan. Lyssnade på lite Drive-distade synthar på youtube. Nu kan jag inte hålla mig. En sak för mycket live, men den blir ju alldeles underbar att ha när det ska trackas synthar!
    M i Gbg, har du beställt från tysken? Jag beställde nyss men den fanns inte lager längre, väntetid 1-2 veckor...

  24. #84
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M i Gbg, har du beställt från tysken? Jag beställde nyss men den fanns inte lager längre, väntetid 1-2 veckor...
    Den har väl inte varit på lager sedan det postades om prissänkningen här. Men 1-2 veckor är ju värt att vänta.

  25. #85
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har väl inte varit på lager sedan det postades om prissänkningen här. Men 1-2 veckor är ju värt att vänta.
    Aha! Har just sålt av nästan alla distpedaler så blev lite hetsig här hemma och vill ha analog drive NU! Får helt enkelt luta mig tillbaka och njuta av icke-överstyrda ljud ett tag

  26. #86
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blev nog lite för taggad av priset. Har ju faktiskt en Heat som jag underutnyttjar grovt

  27. #87
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Lite svårt att motstå till det priset, men jag har 2-3 distpedaler och 2-3 eurodistar (beroende på hur man tänker och räknar) så frågan är om den här skulle ge så mycket extra...

  28. #88
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag kunde inte motstå. Detta är exakt vad jag letat efter, men den har passerat helt under radarn pga sitt höga lanseringspris.

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som gäller i gitarrvärlden f.n. är svindyra boutique-pedaler (som åtminstone känns) handgjorda av nån creddig kuf i en källare i USA. De ger användaren en känsla av att tillhöra ett exklusivt och lite hemligt sällskap och ger ett alibi för vilket crappigt gitarrljud som helst. *Suck, det ska låta så, du fattar ju inte...* Jag har gått på den grejen fett själv och tyckte Drive luktade alldeles för mycket av det sena åttiotalets massproducerade gitarrmultieffekten-som-kan-allt-och-är-den-enda-alla-behöver. Sånt får mig ju inte att känna mig det minsta utvald! Dock. För under två papp så lockar det ändå lite...
    Hade Elektron Analog Drive varit lila och hetat Elektron Terminator Nuclear Blast och haft en gul dödskalle genom ett svart svampmoln samt rattar av rostigt stål, så hade den sålt i drivor.

    Jag slås ibland av hur gitarrpedaler marknadsförs på samma sätt som moderna öl-sorter, det ska vara ett knäppt namn och så galen grafik som möjligt och gärna lite kufigt unik tillverkning.

    Paradoxalt nog så får ju Elektron Analog Drive träff genom att vara lite tvärtom och faktiskt unik på riktigt samt, i gitarrvärlden, från en liten exotisk tillverkare. Skulle inte förvåna mig om den bli en framtida klassiker bland gitarrister.

    Tycker den låter snorbra i rätt händer...


    https://youtu.be/QkgYoQfdSdI

    https://www.youtube.com/watch?v=QkgYoQfdSdI

  29. #89
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Fast det finns fortfarande kvar enheter till ordinarie pris!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	analog drive 3900.JPG 
Visningar:	10 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	87610

  30. #90
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    För en strängbändare så finns det ett par nackdelar, den är stor och tung över 1 kg, den måste ha egen ström så jag kan inte använda min kompakta strömförsörjning utan måste ha med en fullstor Elektron ström, i praktiken väger den som minst 3 andra pedaler i standard Boss/MXR format. Det blir en egen liten väska som ska släpas med till varje rep. Sedan om man slarvar bort strömgrejen så kostar en ny lika mycket som en beggad drive

    Jag tror att den floppat bland strängbändare på grund av ovanstående samt att den saknar en signature tone, en klart egen lite galnare dist, det blir bra men också mellanmjölk.

    Men visst är jag intresserad!

  31. #91
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev nog lite för taggad av priset. Har ju faktiskt en Heat som jag underutnyttjar grovt
    Ooooh! En heat är ju drömdisten för mig. Skulle passa fint bredvid digitakten och digitonen hemma....Mmmmmm....

  32. #92
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Väl spenderat barnbidrag denna månad!

  33. #93
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Nu på lager hos Thomann

  34. #94
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Min är på väg till Sverige enligt sms från thomann

  35. #95
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu under tusenlappen hos Thomann: https://www.thomann.de/se/elektron_analog_drive.htm
    Måste påpeka att min tidigare kritik baserade sig bl.a. på det betydligt högre introduktionspriset. För under en lapp så är den ju inte så dum även om designen fortfarande är rätt keff.

  36. #96
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min är på väg till Sverige enligt sms från thomann
    Min med.

  37. #97
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Och min

  38. #98
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Också min är på väg till mej.

  39. #99
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Slutsåld

    Så går det när man sitter och donar musik istället för att hänga på nätet efter prylar att köpa

  40. #100
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsåld

    Så går det när man sitter och donar musik istället för att hänga på nätet efter prylar att köpa
    Va! Är du en sån där musiker?

  41. #101
    roberto99
    roberto99 är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Usch vad jobbigt att man missa denna deal

  42. #102
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av roberto99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Usch vad jobbigt att man missa denna deal
    Jag är lite glad ändå för jag köpte loss på 4Sound tokrean, men det var en bra deal på drive!

  43. #103
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va! Är du en sån där musiker?
    Haha. Musiker vetifhan. Maskinist kanske. Det är väl det man gör? Sköter maskiner.

  44. #104
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Lite synd, med tanke på prisbilden nu, att Elektron inte fixat ett master/slave-läge på driven, så man kunnat köpa två för stereo och styra allt från bara den ena.

    Så klart inte aktuellt till fullpris då en Heat gjort det bättre och billigare. Men för knappt 2k hade det ju varit lysande.

  45. #105
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Mina funkar fint med midi i stereo. Lite pill, men ganska smooth

  46. #106
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina funkar fint med midi i stereo. Lite pill, men ganska smooth
    Tänkte just säga det..

  47. #107
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har återupptäckt den här som dist till 303:a, mycket bra! Tricket som jag behövde för att få till de ljud jag vill ha är att sänka gain till minimum, därefter så blir det många bra olika distljud. EQ:n som ligger efter disten används ofta för att få till mer bas/diskant eller bara sänka någon bit i mellanregistret som blev lite för framträdande.

    <3

    Skulle bara behöva en till, en till varje 303:a!

  48. #108
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Cool! Hade Heat länge men blev liksom aldrig att jag ville ha dist utan så cleant som möjligt. Känns som jag har en hel värld att upptäcka när jag släpper sargen.

  49. #109
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har återupptäckt den här som dist till 303:a, mycket bra! Tricket som jag behövde för att få till de ljud jag vill ha är att sänka gain till minimum, därefter så blir det många bra olika distljud. EQ:n som ligger efter disten används ofta för att få till mer bas/diskant eller bara sänka någon bit i mellanregistret som blev lite för framträdande.

    <3

    Skulle bara behöva en till, en till varje 303:a!
    Ja, sånt är jobbigt.
    Vilka av distkretsarna använder du helst då?

    Frågar åt en kompis.

  50. #110
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av /mr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, sånt är jobbigt.
    Vilka av distkretsarna använder du helst då?

    Frågar åt en kompis.
    Olika hittills. Testkör och ser det som en utmaning att lyckas hitta rätt med varje variant av dist, både till soundet och musikstilen som det blir. Men EQ är ett måste i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Elektron +Drive
    Av odlarn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 09:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •