Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bild till en låt

  1. #1
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Bild till en låt

    Hej,
    Vet inte riktigt var jag ska lägga denna fråga? Så jag lägger den här.

    Handlar om bild till en låt jag tänkte släppa på streamingtjänster.

    Tycker det är virrigt vad som gäller beträffande upphovsrätten till den som äger bilden/målningen.

    Var inne på Pixaby och hittade en bild. Denna bild var "AI producerad".

    Står ej vem som.äger bilden så man kunnat kontakta denna person.

    Sedan uppfattar jag reglerna som luddiga.
    Det står att bilden är "fri att ladda ner och använda" med vissa begränsningar. Ej i vissa kommersiella syften, som jag uppfattar också som luddiga.

    Tolkar jag det rätt? så kan jag använda bilden? Har jag fel? Och finns det något forum/sida på nätet där det "garanterat" är juridiskt ok att använda en bild. Alernativt att det framgår vem upphivspersonen är som man kan kontakta?

    Tackar på förhand för svar.

  2. #2
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Ai producerade verk tillhör i nästan alla fall företaget som sköter om och levererar AI tjänsterna, framgår det från verket var den tillverkades?

  3. #3
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Utgiving är bättre än Offtopic .

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och finns det något forum/sida på nätet där det "garanterat" är juridiskt ok att använda en bild. Alernativt att det framgår vem upphivspersonen är som man kan kontakta?
    Kolla efter creative commons som är en sorts licens, eller några olika typer av licens som tillåter andra att använda bilder.

    https://creativecommons.org/

  5. #5
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Står rätt klart på https://pixabay.com/service/license-summary/ hur du får använda bilden.

  6. #6
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Står rätt klart på https://pixabay.com/service/license-summary/ hur du får använda bilden.
    Ok, det förstår inte jag. Men då kanske du kan vara hygglig och svara på om det är ok, eller vad man behöver göra för att få tillåtelse?

  7. #7
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla efter creative commons som är en sorts licens, eller några olika typer av licens som tillåter andra att använda bilder.

    https://creativecommons.org/
    Tack! Ska titta där. Enda orosmålnet kanske är att de inte har bilden jag hittade där.Men jag kanske hittar en annan som passar.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Utgiving är bättre än Offtopic .
    Administratören kanske kan flytta de isf?

  8. #8
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, det förstår inte jag. Men då kanske du kan vara hygglig och svara på om det är ok, eller vad man behöver göra för att få tillåtelse?
    Ja, för ditt bruk så är det okej att använda bilden (om det inte förekommer upphovsrättsskyddade logos i bilden (t. ex en bild på IKEAs logo), du behöver inte kontakta upphovsrättspersonen, men de skulle uppskatta en credit, typ "Artwork by Pixabay". Sen kanske det finns en specifik licens för din bild - det borde stå på "produktsidan" för din bild.

    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Administratören kanske kan flytta de isf?
    Det gjorde jag

  9. #9
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, för ditt bruk så är det okej att använda bilden (om det inte förekommer upphovsrättsskyddade logos i bilden (t. ex en bild på IKEAs logo), du behöver inte kontakta upphovsrättspersonen, men de skulle uppskatta en credit, typ "Artwork by Pixabay". Sen kanske det finns en specifik licens för din bild - det borde stå på "produktsidan" för din bild.



    Det gjorde jag
    Hej, och tack för bra svar.
    Jag laddade ner bilden för ca 5 månader sedan.
    När jag tidigare öppnade bilden har det stått "liecensbar" men inget mer. Den som gjort bilden har inte heller stått då jag letade när jag laddade ner den.

    Har suttit minst en timme igår kväll för att försöka hitta bilden igen, men inte gjort detta. Självklart ger jag ett bidrag till ägaren, och kommer även försöka nå denne.

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, och tack för bra svar.
    Jag laddade ner bilden för ca 5 månader sedan.
    När jag tidigare öppnade bilden har det stått "liecensbar" men inget mer. Den som gjort bilden har inte heller stått då jag letade när jag laddade ner den.

    Har suttit minst en timme igår kväll för att försöka hitta bilden igen, men inte gjort detta. Självklart ger jag ett bidrag till ägaren, och kommer även försöka nå denne.
    Prova att söka med https://tineye.com/ så kanske du kan hitta bilden igen, för jag skulle personligen vilja vara på den säkra sidan - även om jag tror att risken för argt brev från skaparen är liten.

    Om du inte bytt filnamn på bilden kan du ju prova att söka på det också.

    Just "licensbar" kan, men behöver inte, betyda att det eventuellt finns något mer än Pixabays standardlicens.

Liknande ämnen

  1. Bild på strömadapter till Push 2 tack!
    Av godscent i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-04-13, 19:53
  2. Förslag till Eurorack DIY case. Nu med bild!
    Av SteffeE i forum Modularer & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •