Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Finns det något vettigt masterkeyboard för livebruk under 10K?

  1. #1
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior

    Finns det något vettigt masterkeyboard för livebruk under 10K?

    Hallå.

    Letar efter ett masterkeyboard med 61-73 tangenter för livebruk. Lånade hem ett Novation Impulse från affären, men det saknade vissa saker jag behöver.

    Det jag vill ha är följande:
    Minst 20 performances/scenes/program, helst betydligt fler (förstår inte varför tillverkarna snålar med en sådan billig feature).
    Måste kunna skicka fördefinierade Program Changes samt cc-kommandon till varje enskild MIDI-kanal vid byte av performance.
    Måste ha 2-4 zoner som också måste kunna överlappa varandra (layering)
    Faders, minst 4 helst 8 st, måste vara fullt programmerbara till valfri cc och måste även kunna skicka på en specifik MIDIkanal.
    Minst 1, helst fler expressionpedalinputs, måste också vara fullt programmerbara programmerbara till valfri cc/kanal, (gärna inverterbara för att kunna göra fades mellan två olika kanaler - men inget absolut krav).
    Minst 1, helst fler fullt programmerbara footswitchingångar, programmerbara till valfri cc/kanal.
    Sustainpedalinput - helst som går att vända polaritet på.
    Aftertouch (Channel duger bra).
    Minst 1 MIDI OUT och 1 MIDI In - helst fler.
    Behöver inte vara viktat tangentbord, men måsta vara av rimlig kvalitet.
    Behöver inte ha några inbyggda ljud.
    Hög kvalitet på bygget rent generellt, inga sladdriga faders/reglage.

    Helt enkelt ett masterkeyboard i proffsklass som klarar sig utan dator/iPad/iPhone för att fungera.

    Har letat och letat, men börjar bli smått orolig att jag behöver gå all in och köpa ett Physis K5 för 12-13 K för att få de funktioner jag behöver.

    Känns som om det är ett stort glapp mellan plastiga "masterkeyboards" och proffsprodukter likt Physis och Kurzweil just nu, dessvärre.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kurzweil pc3 begagnad. 16zoner. Dessutom får du bästa ljudsystemet ever med på köpet.

  3. #3
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kurzweil pc3 begagnad. 16zoner. Dessutom får du bästa ljudsystemet ever med på köpet.
    Jäpp, Kurzweil gör väldigt fina grejer. Fast en beggad sådan ligger väl ofta uppåt 15 K?

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag köpte en för dryga 6 inkl frakt i veckan

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Pc3le finns också, men den har rattar istället för faders. Den har dock pads som kan assignas till allt möjligt. Men den har oxå 16 zoner

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Ngn 99a har/hade en pc3le för dryga 5 till försäljning

  7. #7
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Aha, ser nu att PC3LE ligger riktigt bra i pris. Trodde du menade K-serien som ju är mycket dyrare. L-serien var ny för mig, men verkar ju grymt bra och gör ju precis det jag behöver. Laddade ned instruktionsboken och den verkar helt grym!
    Tack för riktigt bra tips, valsolo!

  8. #8
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Hittade en PC3LE B-stock hos Baxen för 6 000 pix. Känns högst rimligt. Så blir det nog. Återkommer med recension. :-)

  9. #9
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Fick hem min PC3LE6 idag, har bara hunnit testa igenom alla presets och har inte hunnit dyka ned i MIDI-funktionerna ännu, men den låter kanon och verkar mycket lovande. Härlig kvalitetskänsla, smart layout på rattar/knappar och många smarta funktioner. Mycket nöjd så här långt, riktigt bra köp. Tack för tipset. Valsolo.

  10. #10
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Uppdatering - Kurzweilen har nu blivit en permanent del av riggen. Den har även fått en schysst case. Intryck så här långt: Förträffligt tangentbord, bra kompromiss mellan portabilitet och hög byggkvalitet. MIDI-funktionerna är fullkomligt lysande och gör precis de jag vill att de ska göra - skickar ut programbyten, volym, controllerassignments osv till hela riggen vid byte av Setup. Jättebra split-/layerfunktioner där jag så här långt inte hittat några begränsningar. Dessutom så är många av ljuden mycket användbara - inte minst när man kör dem tillsammans med andra synthar i riggen.

    Lite bonus - har precis spelat in i studio och då fick Kurzweilen vara med. Jag använde en hel del ljud - exempelvis elpianon och mellotronljud som vi körde ut genom en Fender Twin reverb (svinhögt och överstyrt) för att få lite skjuts på dem, funkade utmärkt. Och som masterkeyboard så var PC3LE6:an som en dröm.

    Min enda kritik så här långt är att orgelljuden inte levererar så bra som jag hade trott. Faktum är att min iPad-app Galileo låter långt bättre. Å andra sidan så körde jag med en M-100 + Leslie i studion, så det spelade inte så stor roll. Och live kör jag ändå för det mesta med en BX3:a + leslie.

Liknande ämnen

  1. Hårdvaruableton, finns något?
    Av konfisK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-01-31, 11:10
  2. Casio DP-1 går den ha till något vettigt?
    Av sunflower i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 19:11
  3. Ringsignaler - låt oss göra något vettigt
    Av GOAB i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 20:06
  4. Finns det något ljudkort som funkar under OS X?
    Av glaader i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •