Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Så här snygg violin på synth

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Så här snygg violin på synth

    https://www.youtube.com/watch?v=XPM2LIStXPE

    Det blir många enveloper som ska reagera på olika delar av ljudet med velocity och man behöver ett modwheel för att styra attacken och någon envelope. Det var ju t.e.x detta synthesizers skulle vara synthes för ursprungligen.
    Senast redigerat av tinybox den 2016-10-20 klockan 18:01. Anledning: Dålig första titel

  2. #2
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Ja, att överhuvudtaget få någorlunda realistiska stråkar är ju väldigt svårt, brukar i princip alltid låta mer eller mindre fake!

    Soloviolin är ännu värre förstås, brukar oftast låta tämligen värdelöst.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    More is more!!

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Untitled.png 
Visningar:	55 
Storlek:	23,8 KB 
Id:	70954

    /Mikke
    minimalist

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Blåskontroll är en klar fördel om man vill emulera violin. Det är inte lätt, men lättare än med modwheel.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    I hårdvara finns det inget som klarar det där. Men i mjukvara går det komma nära. Jag skulle inte reda det men vet ett antal som är extremt duktiga med sina mockups. Det handlar om att programmera bra automation. Inte spela.

    SampleModeling har inte släppt någon fiol ännu. Men det finns viola och cello. Deras produkter bygger på soloinstrument och realism.

    När det kommer till samplade solo instrument krävs det väldigt många artikulationer med alla variationer samt en hög round robin med olika anslag för att skapa realism. Men det går. Även om det inte blir exakt så går det komma nära.

  7. #7
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag håller med Katzenjammer, det handlar om att spendera mycket tid med automation.
    Min åsikt är att om man inte kan göra det övertygande ska man nog inte göra det alls, antigen välja något som uppenbarligen är en synth eller välja ett annat ljud överhuvudtaget.

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir många enveloper som ska reagera på olika delar av ljudet med velocity och man behöver ett modwheel för att styra attacken och någon envelope. Det var ju t.e.x detta synthesizers skulle vara synthes för ursprungligen.
    Jag skulle säga att det är två problem att göra liknande ljud med en typisk subtraktiv synt:

    1) Fioler och andra akustiska instrument beter sig helt annorlunda än en oscillator-filter-volymenvelope-kedja, och
    2) Mycket ligger i artikulationen, så man måste ha något sätt att fånga detta.

    Men som Katzenjammer skriver så går det att komma i närheten med mjukvara, antingen via sampling eller fysiska modeller. Till Reaktor finns till exempel Serenade (demovideo) som modellerar stråkföring.

    Roger Linn har också gjort en del Linnstrument-demos med liknande uttrycksfullhet. Personligen tycker jag ofta samplingar låter mer äkta än modellerade instrument, men fångar inte möjligheterna till uttryck.

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Frågan är när vi med gott samvete kan använda en enkel samplad fiol och vara nöjda med det? Att se efterapande synthesizer som ett eget instrument, oavsett om det handlar om analog, VA, PM, FM, PCM o.s.v.

    Om syftet är att det ska låta exakt som en fiol, använd en fiol. Om syftet är att det ska uppfattas som fiol av "normallyssnaren", använd bra grund och lägg ner massa tid. Om syftet är att det ska låta som ljudet gör i synten, kör på!

  10. #10
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Håller med. Precis så tänker jag med.

    Men detta utesluter naturligtvis inte det intressanta att söka komma så nära verklighten som möjligt genom att arbeta med modernt teknik. Det är en konstform i sig.

    ...som jag personligen inte har varken tid eller lust att ägna mig åt. Jag följer dock utvecklingen med intresse, "på avstånd".
    Senast redigerat av Jeppe K den 2016-10-21 klockan 13:42.

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Dottern har börjat spela fiol och jag inser hur tröstlöst det är att ens försöka "spela" fiol på en klaviatur. Alla nyanser man kan få fram med stråken är imho hopplöst att försöka spela med velocity, aftertouch, modwheel och windcontroller. Hur studsar man tex stråken eller gör ett legato drag. Instrumentet är inte bara klangen utan uttrycksmöjligheterna. Visst orkesterbiblioteken är fantastiska, men kontrollen över uttrycket live på ett rimligt sätt får man bara med en fiol.

  12. #12
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Garritan Stradivari Solo Violin är ett gammalt som gatan bibliotek typ 2006 men det var väldigt utrycks fullt minns jag. Jag köpte även Solo Cellon Gofriller. Det var just att man kunde spela staccato så blev det staccato och legatao så blev det legato med automatiska pitch glidningar.
    http://www.soundonsound.com/reviews/...ri-solo-violin

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så vad skulle motivet vara för att vilja efterlikna fiol så naturtroget som möjligt med en synt? Eller är målet att göra något som låter fiol men är ospelbart för mänskliga musiker? Eller som kanske är spelbart, men som låter som en hybrid mellan fiol och något annat?

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag kan lugnt tänka mig att utmaningen i sig lockar. Jämför med varför folk klättrar upp på höga berg och annat.

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vad skulle motivet vara för att vilja efterlikna fiol så naturtroget som möjligt med en synt? Eller är målet att göra något som låter fiol men är ospelbart för mänskliga musiker? Eller som kanske är spelbart, men som låter som en hybrid mellan fiol och något annat?
    Användningsområdena är många. Särskilt när man skriver för reklam, film och tv. Både pga budget och tidsbrist. Även att kunna göra så realistiska mockups som möjligt.

    En hel del av den orkestrala musik som skrivs på dator idag är sällan framförbar för en orkester. Men det kanske inte heller är målet.

    Att kunna skriva musik på nya sätt är alltid roligt och inspirerande. Man kanske vill att det ska låta som realistisk fiol men ändå vara något utöver det.

    Ser bara möjligheter

  16. #16

    Redaktör
    För att fortsätta på det Katzenjammer skrev: i mina ögon är detta inte väsenskilt från att vilja ersätta en mänsklig trumslagare med Drumkit from hell eller en knippe trumloopar, eller att ha en workstationbestyckad klaviaturspelare istället för en blåssektion eller stråkkvartett på scen, så det finns ju uppenbara vinster att göra om man kan göra det mer realistiskt, åtminstone om man ser det ur ett kommersiellt eller praktiskt perspektiv, snarare än ett rent konstnärligt.

    Men till exempel Foetus hade inte kunnat göra sina tidiga plattor om han hade behövt hyra en orkester istället för att använda någon tidig rompler eller sampler, så det öppnar ju andra möjligheter också.

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jo, jag ser den praktiska nyttan i vissa situationer. Men jag ser också begränsningen. För att parafrasera Södergran: Du sökte ett violinljud men fann en musiker, en person som kan bidra med egna idéer.

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En hel del av den orkestrala musik som skrivs på dator idag är sällan framförbar för en orkester. Men det kanske inte heller är målet.
    Jag antar och hoppas du syftar på musik som inte ska spelas av orkester, utan realiseras med ljudbibliotek eller fysisk modellering. Men visst, ny orkestermusik är nog ofta problematisk. Det kan bero på att orkestern är en institution som kräver strömlinjeformade processer med alltför knapp övningstid och ovilja att ändra det minsta på invanda arbetssätt. Det kan också bero på tonsättare som får så få möjligheter att skriva för orkester att när de först gör det vet de inte vad som är möjligt.

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Är man lite vetenskapligt lagd så blir utmaningen att återskapa bara för att man vet att det går men vill veta hur. Själv har jag inte tid nog men jag är säker att det kommer en doktorsavhandling om detta förr eller senare


    Som det ser ut just nu så är det fullt möjligt att göra detta på en synth* men det kommer inte låta autentiskt. Och DÄR tycker jag vi har en otroligt intressant sak. Att få en lyssnare att få känslan av detta (org post länk till violin) men med ditt eget format grundljud.

    *Mjukvara och hårdara
    Senast redigerat av tinybox den 2016-10-30 klockan 06:44.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •