Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: Huvudströmbrytare till maskinparken skadligt?

  1. #1
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Huvudströmbrytare till maskinparken skadligt?

    Hej,
    Undrar om maskinerna tar skada av att man kopplar dem till en grendosa med strömbrytare, och använder den som huvudströmbrytare för alla burkar istället för att knäppa av och på varje burk? Det är ju rätt mycket smidigare.

    Det är syntar, samplers, mixer, effekter, monitorer etc (ingen dator).

  2. #2
    deleted user
    Sådär har jag gjort mer eller mindre i trettio år.... Hoppas det inte är för skadligt...

  3. #3
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har tre sådana grendosor, för att kunna starta olika delar beroende på vad jag tänker jobba med.
    Datorn är alltid igång, men externa omvandlare, hörlursförstärkare, preamps etc har en dosa, monitorerna har en dosa - och syntarna en.
    Så har jag kört ungefär lika länge som Skilling, utan några som helst problem.

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag använder en power conditioner per rum, mkt praktiskt och har ac-filter och överslagsskydd. Billig försäkring. https://www.thomann.de/se/adam_hall_...ioner_360187_2

  5. #5
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Ok, skönt att höra att det inte verkar vara någon fara, då fortsätter jag så ��

  6. #6
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag har sett någon kunnig skriva i en liknande tråd att det oftast är likadan brytkrets i apparaterna som i grendosorna. Det handlade om monitorer då, och där kan det ju ibland "smälla".
    Så efter det tänker jag att det är lugnt.

  7. #7
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådär har jag gjort mer eller mindre i trettio år.... Hoppas det inte är för skadligt...
    Samma här.
    Det vore verkligen tråkigt om något gick sönder.

  8. #8
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder en power conditioner per rum, mkt praktiskt och har ac-filter och överslagsskydd. Billig försäkring. https://www.thomann.de/se/adam_hall_...ioner_360187_2
    Den såg ju jädra fin ut. En sådan eller två får det nog bli!

  9. #9
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Ett varningens för grendosor bara! Brände säkringen i nord elektrot med en trött sådan med klassisk orange brytswitch. Extra varning för Ikeas som är petskyddade så att ingenting går i dem. Vi hade fyra till bandet, till slut funkade bara ett uttag per dosa.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag hade 90% av studion på en gendosa innan (men hade gjort matten, för er som undrar) och 10% på en annan. Allt av praktiska skäl. Efter ombyggnad har jag sex grendosor kopplade i tre olika vägguttag. Allt för att inte överbelasta och för att kunna koppla in varje sektion för sig.

    Utöver det har jag en överbliven power surge som jag tänkte använda, men jag vet inte var den gör bäst nytta. Så jag lånar tråden och frågar vilken/vilka prylar ni skulle satt den på att vakta?

    * monitorer?
    * rörmaskin (Clavioline)?
    * de dyra polyhärkena?
    * HD-inspelaren?
    * Så mycket den tål av det mesta?

  11. #11
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har uttagen i studion kopplade på en huvudbrytare.
    Haft så i 15år och inget har gått sönder.

    Kom ihåg att datorer inte tycker om en vaktmästarreset.

  12. #12
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har sett någon kunnig skriva i en liknande tråd att det oftast är likadan brytkrets i apparaterna som i grendosorna. Det handlade om monitorer då, och där kan det ju ibland "smälla".
    Så efter det tänker jag att det är lugnt.
    Just monitorerna är bra att ha på en separat brytare, så att man kan starta dem sist och stänga av dem först. Annars är det stor risk för rejäla smällar i dem när man slår på/av annat...

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder en power conditioner per rum, mkt praktiskt och har ac-filter och överslagsskydd. Billig försäkring. https://www.thomann.de/se/adam_hall_...ioner_360187_2

    Hur använder man den? Kontakterna på baksidan... öööh kopplas hur?

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just monitorerna är bra att ha på en separat brytare, så att man kan starta dem sist och stänga av dem först. Annars är det stor risk för rejäla smällar i dem när man slår på/av annat...
    Precis, och så att man enkelt kan slå av bara dem om man ska spela in sång eller köra med lurar av annan anledning.

  15. #15
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag gillar kockpitkänslan man får av att att slå på varje maskin individuellt. Men sen har jag dessutom en huvudbrytare i grendosan mest för att undvika ev problem med brand i apparater vars nätströmbrytare inte isolerar från nätet.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hm... en annan har ju gömt undan grendosorna i sådana där grendoselådor från Ikea. Mina ögon börjar blöda när jag ser en grendosa på golvet. Det skulle bli hur osmidigt som helst att använda strömbrytarna på grendosorna då. Äh... det är bara 15 apparater jag behöver starta plus mixer, dator och monitorer

  17. #17
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Hänger man dem en bit från golvet alternativt gömmer dem under lågt sittande hyllor slipper man se dem.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,
    Undrar om maskinerna tar skada av att man kopplar dem till en grendosa med strömbrytare, och använder den som huvudströmbrytare för alla burkar istället för att knäppa av och på varje burk? Det är ju rätt mycket smidigare.

    Det är syntar, samplers, mixer, effekter, monitorer etc (ingen dator).
    Sätt monitorerna på en separat och slå alltid på dem sist / av först.

  19. #19
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur använder man den? Kontakterna på baksidan... öööh kopplas hur?
    Det undrade jag med först, tills jag kom till sista bilden.

  20. #20
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Jag har läst någonstans att i det långa loppet ÄR det kasst för syntharna att slås av och på med grendosor. Ska kolla om jag kan hitta var jag läste det men någon av våra elkunniga borde väl kunna vara facit i frågan?

  21. #21
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har läst någonstans att i det långa loppet ÄR det kasst för syntharna att slås av och på med grendosor. Ska kolla om jag kan hitta var jag läste det men någon av våra elkunniga borde väl kunna vara facit i frågan?
    Kanske samma person som säljer svindyra prylar för att göra samma sak, eller kablar för 45000:- metern, och virvlat vatten.

  22. #22
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har läst någonstans att i det långa loppet ÄR det kasst för syntharna att slås av och på med grendosor. Ska kolla om jag kan hitta var jag läste det men någon av våra elkunniga borde väl kunna vara facit i frågan?
    Inte för syntarna eftersom brytaren på synten gör precis samma sak.

    Men om du har 6A proppar på slingan du kopplat 15 syntar till så blir det en ganska bra strömrusning när alla går igång samtidigt och proppen kan gå.

  23. #23
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Teorin är väl att spänning finns kvar i synthatnas primärstegskondensatorer och att dessa skulle ladda ur 'baklänges' genom grendosan till de övriga maskinerna. Men detta har ingen som helst anledning till att något skulle gå sönder, blir bara en mjuk nedrampning från 240 till 0 oavsett.

  24. #24
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har läst någonstans att i det långa loppet ÄR det kasst för syntharna att slås av och på med grendosor. Ska kolla om jag kan hitta var jag läste det men någon av våra elkunniga borde väl kunna vara facit i frågan?
    Vad är en strömbrytare egentligen? Jo - en sak som ger kontakt eller avbrott.
    Om den sitter i eller utanför apparaten har ingen som helst betydelse för nätdelen, utan det blir samma strömrusning oavsett vilket när strömmen släpps på.

    Enda gången det skulle kunna ha betydelse, är om någon apparat mot förmodan har någon sorts elektronisk kontroll som triggas av den inbyggda switchen och sedan mjukstartar på något sätt genom att inte släppa på obegränsat med ström från början, typ. Hur många sådana nätdelar finns? Inga jag har sett i alla fall - och det är ännu mindre sannolikt att det skulle finnas i gamla prylar.

  25. #25
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hade problem med en dator på ett jobb en gång, fattade till slut att BIOS hade resettats, ställde in det rätt men problemet återkom lite senare.

    När jag pratade med tillverkaren (Frost) frågade dom direkt om vi hade allt i studion på samma strömbrytare. Enligt dom så kunde strömspiken när allt startas samtidigt orsaka detta och det upphörde när datorn fick sitta på egen ström.

  26. #26
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för syntarna eftersom brytaren på synten gör precis samma sak.

    Men om du har 6A proppar på slingan du kopplat 15 syntar till så blir det en ganska bra strömrusning när alla går igång samtidigt och proppen kan gå.
    Jag har haft allt på samma brytare i många år och det har alltid gått bra. Tills för nåt år sen, då slocknade hela lägenheten i exakt samma ögonblick som jag slog på brytaren. Jag blev ganska häpen när jag tittade ut genom fönstret och såg att resten av Midsommarkransen också hade slocknat... Fast det var nog inte mitt fel, bara ett exceptionellt vältajmat sammanträffande. För det har gått bra sen dess. (Och till er som eventuellt bor i trakten och alltså drabbats av ett helt gäng strömavbrott på sista tiden, så vill jag poängtera att jag inte var ens i närheten av brytaren de gångerna! )

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade problem med en dator på ett jobb en gång, fattade till slut att BIOS hade resettats, ställde in det rätt men problemet återkom lite senare.

    När jag pratade med tillverkaren (Frost) frågade dom direkt om vi hade allt i studion på samma strömbrytare. Enligt dom så kunde strömspiken när allt startas samtidigt orsaka detta och det upphörde när datorn fick sitta på egen ström.
    För säkerhets skull, så brukar jag alltid slå på datorn efter att resten av prylarna kickat igång och jag ser definitivt till att slå av den snällt, innan jag slår av huvudbrytaren. Men den sitter på samma brytare som resten av prylarna.

  28. #28
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Datorn är i och för sig lite speciell. Det är den enda prylen som kanske inte ska startas/stängas med extern switch, även om det funkar bra i de flesta fall (om man har ställt in i BIOS att den ska starta automagiskt efter strömavbrott...).
    Själv funderar jag aldrig på det, eftersom min dator är igång dygnet runt.

  29. #29
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Hartman Neuron är en av de få syntarna som jag har för mig inte bör få strömmen kapad hur som helst. (Men det är ju en dator)

  30. #30
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Enda problemet jag har är att jordfelsbrytaren löser ut ungefär var tredje gång jag slår på grendosan. Har framförallt transformatorer i grendosan, men även min iMac (som alltid är avstängd innan jag slår av strömmen).

  31. #31
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Bra tråd!

    Ett sånt område där man, beroende på vilken tekniskt kunnig man frågar, kan få olika svar.

  32. #32
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Slår på och av med en brytare på grendosa. Kopplat på den har jag tre stycken Furman i rackarna som jag knäpper av eller på beroende på vilken sektion av maskinparken som jag ska använda. Men dessa skaffade jag bara för att jag inte ville ha en massa sladd på golvet och ville ha lite rackbelysning. Har tidigare stängt hela studion med ett antal grendosebrytare och inte kunnat härleda det till några problem.

    Datorn och monitorerna sätter jag av och på separat.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Potentiella (dock ej nödvändigtvis reella) problem:

    Påslag:
    - Strömrusing: smäller säkringar och kan slita på huvudbrytare (ljusbåge)
    - Induktiva effekter - det är trafos vi har att göra med - t ex svängningar -> överspänning

    Frånslag:
    - Vid högre strömuttag - ljusbåge när kontaktytorna släpper sliter på brytarbleck. Övertoner på spänningen vid ljusbåge.
    - Induktiva effekter - en transformator lagrar energi (en bråkdel av en sekund) - bryts en pol för ett antal parallellkopplade trafos hittar de alltid en väg att ladda ur (via varandra).

  34. #34
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Det där låter vettigt hasse_!

    Stänger själv av och sätter på allt manuellt. Det blir lite personligare, man får iaf en liten microstund med varje skönhet
    Man går rundan på under 2min, får man offra.

  35. #35
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Kaskadkopplade grendosor har vi alla.

    Brukar själv ha sånt som slukar ström (pa & mixerbord i mitt fall) tidigt i kedjan så inte all kräm skall behöva passera en massa haltaskiga kontaktbleck inne i sunkiga fördelardosor. Bra kan med vara att kolla så man verkligen har jord ordentligt hela vägen..

  36. #36
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Induktiva effekter - en transformator lagrar energi (en bråkdel av en sekund) - bryts en pol för ett antal parallellkopplade trafos hittar de alltid en väg att ladda ur (via varandra).
    Eftersom alla transformatorer ligger i samma fas (de är matade från samma källa) så ser jag inte hur detta skulle kunna vara ett problem. Plötsligt (när man slår av grenbrytaren) så slutar det "tillföras" ström, och potentialen sjunker från t ex 240V till 0 på det snöret som tidigare var fasen. Alla prylar som är inkopplade har alltid samma spänning på sin fas, eftersom de är i fas :-)

  37. #37
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kaskadkopplade grendosor har vi alla.

    Brukar själv ha sånt som slukar ström (pa & mixerbord i mitt fall) tidigt i kedjan så inte all kräm skall behöva passera en massa haltaskiga kontaktbleck inne i sunkiga fördelardosor. Bra kan med vara att kolla så man verkligen har jord ordentligt hela vägen..
    Jord?

  38. #38
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  39. #39
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom alla transformatorer ligger i samma fas (de är matade från samma källa) så ser jag inte hur detta skulle kunna vara ett problem. Plötsligt (när man slår av grenbrytaren) så slutar det "tillföras" ström, och potentialen sjunker från t ex 240V till 0 på det snöret som tidigare var fasen. Alla prylar som är inkopplade har alltid samma spänning på sin fas, eftersom de är i fas :-)
    Det är inget problem heller när det gäller transformatorer.
    Alla klingar ut i fas precis som du säger.

    Problemet är switchade nätdelar som inte har en transformator utan likriktar nätspänningen och choppar den igenom en högfrekvens drossel.

    De kan ha en hög likspänning bakåt om man stryper nättillförsel.
    Kortvarig men trots allt en spik.

    Men jag tror inte den spiken gör mycket åt en transformator.

  40. #40
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Jag hade så i flera år, dvs allt på och drog ur och i en grenkontakt till hela tjofräset. Funkade i åratal tills en dag då jag stoppade i kontakten och nätdelen till min Roland 2080 small och fick bytas. Sedan dess stänger jag av/på pryl för pryl för att vara säker.

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    2080 har switchad nätdel - kanske sådana som trivs sämst?

  42. #42
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2080 har switchad nätdel - kanske sådana som trivs sämst?
    Och hög likspänning är inte 240v utan snarare långt över 320v.

  43. #43
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag lurar på att köpa en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Fjärrs...-6902#moreinfo
    Främst är det för att jag är så trött på att behöva dra ur sladden ur mitt Strymon Big Sky. Jag glider in i studion, grabbar tag i fjärrkan som hänger i ett snöre från taket och trycker nonschalant på knapp 1 för att boota upp station 1, knapp 2 för att boota upp station 2 och knapp 3 för station 3. Will it fungeren eller blir det svampmoln?

  44. #44
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lurar på att köpa en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Fjärrs...-6902#moreinfo
    Främst är det för att jag är så trött på att behöva dra ur sladden ur mitt Strymon Big Sky. Jag glider in i studion, grabbar tag i fjärrkan som hänger i ett snöre från taket och trycker nonschalant på knapp 1 för att boota upp station 1, knapp 2 för att boota upp station 2 och knapp 3 för station 3. Will it fungeren eller blir det svampmoln?
    Notera att de pallar 1000 Watt vardera. Men dina digitalplankor drar inte det iofs. Men börjar man hänga mixer, dator etc på samma får man hålla lite koll kanske...

    Lite slappt tycker jag det verkar. Jag drar hellre jacken, för det skyddar mot åska. Det lär inte de där göra.

  45. #45
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Notera att de pallar 1000 Watt vardera. Men dina digitalplankor drar inte det iofs. Men börjar man hänga mixer, dator etc på samma får man hålla lite koll kanske...
    Inget att oroa sig för, i en annan tråd ställde miaz frågan vad grejer drar, varpå jag blev nyfiken och köpte mig en elmätare.

    Hela mitt källarhål drar 510 W och då har jag några sköna gamla grejer som lätt värmt upp en förskola på egen hand.

    Jag tycker Clabbe-lösningen verkar smutt och kommer absolut palla trycket. Och jag har svårt att se varför grejerna skulle ta skada egentligen. Då hade jag varit mer orolig om jag bodde i ett gammalt hus med gammal el t.ex.

  46. #46
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget att oroa sig för, i en annan tråd ställde miaz frågan vad grejer drar, varpå jag blev nyfiken och köpte mig en elmätare.

    Hela mitt källarhål drar 510 W och då har jag några sköna gamla grejer som lätt värmt upp en förskola på egen hand.

    Jag tycker Clabbe-lösningen verkar smutt och kommer absolut palla trycket. Och jag har svårt att se varför grejerna skulle ta skada egentligen. Då hade jag varit mer orolig om jag bodde i ett gammalt hus med gammal el t.ex.
    Jo, jag vet... men jag vet att jag har några härken som drar mer och kör studion på sex olika grenkontakter för att inte smälta nå'n isolering i onödan.

    Jag är i ärlighetens namn mest nojjig över åska och strömspikar. Men så bor jag ju på plattaste stället i landet typ...

  47. #47
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Om det åskar i närheten så drar jag ändå ur kontakterna. Det är det enda som skyddar vid en ordentlig träff. Mixern kommer jag nog koppla vid sidan av fjärrbrytaren eftersom jag använder den då och då utan att starta instrumenten. Det är väl bara till att hoppas att grannen inte kör samma system i rummet bredvid och stänger av grejerna mitt under en session.

  48. #48
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Haha - usch, vilken mardröm. Gatukontoret i Olofström stängde av mitt i en musiksession för mig en gång. Glad att jag samplade och inte var mitt i en låt...

  49. #49
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En gång när jag bodde i lägenhet så bröt en elektriker strömmen utan förvarning. Det var på den tiden jag hade en Yamaha V50 som nav i studion och gjorde allt med dess inbyggda sequencer. Och den modellen tappar minnet när man stänger av den. Eftersom det tog sin tid att spara på diskett så brukade jag göra det när låten var klar. Det var ju inte riktigt så att man tog Ctrl + S på den titt som tätt. Jag hade visserligen en flera timmar gammal sparad version men ändå.

  50. #50
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lurar på att köpa en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Fjärrs...-6902#moreinfo
    Främst är det för att jag är så trött på att behöva dra ur sladden ur mitt Strymon Big Sky. Jag glider in i studion, grabbar tag i fjärrkan som hänger i ett snöre från taket och trycker nonschalant på knapp 1 för att boota upp station 1, knapp 2 för att boota upp station 2 och knapp 3 för station 3. Will it fungeren eller blir det svampmoln?
    Köp dessa istället. Dels högre effekttålighet (vilket antagligen är helt överflödigt som sagts) men de har en liten knapp på sidan så när batterierna i fjärrkan är slut kan man klicka på sidan för att slå på och slå av.

  51. #51
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag satsar nog på ett större paket som detta: https://www.clasohlson.com/se/Startp...elldus/36-6260
    Rätt gott att kunna tända och släcka lite lampor hemma via fjärrstyrning.

  52. #52
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag satsar nog på ett större paket som detta: https://www.clasohlson.com/se/Startp...elldus/36-6260
    Rätt gott att kunna tända och släcka lite lampor hemma via fjärrstyrning.
    Jag skulle akta mig för Telldus Net. Ligger deras molntjänst nere kan du inte tända dina lampor. Tyvärr verkar det hända lite titt som tätt.

    Akta dig för hemautomation. Det kan lätt spåra ur..










    https://home-assistant.io

  53. #53
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle akta mig för Telldus Net. Ligger deras molntjänst nere kan du inte tända dina lampor. Tyvärr verkar det hända lite titt som tätt.

    Akta dig för hemautomation. Det kan lätt spåra ur..










    https://home-assistant.io
    Deras tjänst är mest grädde på moset eftersom jag egentligen bara vill fjärrstyra ett par uttag, och fjärrkontrollen får man med på köpte. Och om den klickar så är det ju bara till att koppla ur skiten och koppla in som vanligt. Jag har ytterst få saker som blir smidigare att fjärrstyra än att bara trycka på strömbrytaren.

    Som sagt, mitt Strymon Big Sky har ingen strömbrytare så jag får dra ur sladden när jag skall stänga av det. Det hade funkat med en grendosa med av/på-knapp med eftersom jag är allergisk mot att se grendosor på golvet så ligger dessa i kabelboxar och det är väldigt opraktiskt att öppna kabelboxen, gräva fram grendosan och sedan trycka på dess strömbrytare. Därav min tanke att fjärrstyra eluttaget/eluttagen. Resten är mest kul att ha. Lamporna o köks- och sovrumsfönstren kan ju vara smidigt att sätta på timer eller fjärrstyra när jag sitter i soffan. Sedan är det nog inte så där värst många fler saker som blir lättare med detta.

    På sikt kan det ju vara fiffigt med lite larm och övervakning också.

  54. #54
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Kör med varianter av denna https://www.kjell.com/se/sortiment/e...-8-vags-p67704

    Slå på en maskin så känner den av att den drar mer ström och slår på resten av uttagen. Kör en till studion och en till skivspelarna/mixer.

    Sedan så har jag ett gäng med nexa och telldus till belysningen också. En av deras nyare variant ska tydligen gå att använda offline också om jag läste rätt. https://www.kjell.com/se/sortiment/e...lite-v2-p50747

  55. #55
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör med varianter av denna https://www.kjell.com/se/sortiment/e...-8-vags-p67704

    Slå på en maskin så känner den av att den drar mer ström och slår på resten av uttagen. Kör en till studion och en till skivspelarna/mixer.

    Sedan så har jag ett gäng med nexa och telldus till belysningen också. En av deras nyare variant ska tydligen gå att använda offline också om jag läste rätt. https://www.kjell.com/se/sortiment/e...lite-v2-p50747
    Wow hade inte aning om att sånt här fanns! Verkar ju hur bra som helst.

  56. #56
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade så i flera år, dvs allt på och drog ur och i en grenkontakt till hela tjofräset. Funkade i åratal tills en dag då jag stoppade i kontakten och nätdelen till min Roland 2080 small och fick bytas. Sedan dess stänger jag av/på pryl för pryl för att vara säker.
    Det är ju möjligt att den gemensamma strömsättningen var problemet, men hur vet du att det faktiskt var det och inte att 2080:n gav upp av någon annan anledning, typ ett gammalt hederligt komponentfel?

    Lite som att resonera "jag körde mina prylar på 230V och en dag så pajade en av dem så nu kör jag på 110V istället".

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hur mår maskinerna av glappkontakt vid strömsättning? T ex när det ljusbågas lite när man trycker i kontakt, alternativt trötta grendose-brytare. Gamla stortrafo-nätdelar lär inte märka så mycket men switchade nätdelar är väl inte så förtjusta i hackad matning? Hur god är filterringen?

  58. #58
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har alltid kört med en master-brytare och det har aldrig gett några problem. Inte ens när jag råkat fippla med den så det blivit på-av-på.
    Enda problemet är troligen om husets säkringar skulle lösa ut pga inrush-strömmen.

  59. #59
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Så länge man håller sig till brytare som inte är alldeles för billiga/dåliga så spelar det ingen roll. Och min erfarenhet av de brytare som sitter i syntar och apparater är att det är inte det som har kostat pengar om vi säger så

  60. #60
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag beställde ett starpaket nyss. Jag skulle köpt det i butiken men butiken uppe på köpcentret var flyttad och jag hittade den inte.

Liknande ämnen

  1. Tips på ideer att ändra om maskinparken
    Av Ringflower i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-28, 21:59
  2. Dave Smith pensionerar en stor del av maskinparken
    Av drglas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2015-10-19, 23:40
  3. Är det skadligt att inte stänga av sina maskiner?
    Av stealthtank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 13:51
  4. Maskinparken
    Av Matti i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •