Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: Analoga/hybrider med mest karaktär

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Analoga/hybrider med mest karaktär

    Jupiter-8 och Minimoog i all ära och de låter mycket rent och fint, men vilka syntar anser du har mest/mer personlig karaktär (du kan svara Juppe 8 och Mini här också, men då är du en tråkmåns).

    Tänker mest på syntar som är svårersättliga också, finns massa syntar som låter MM och Jupiter, men jag hittar ingen som ersätter nedanstående (okej då, VST SQ-80 finns).

    ESQ-1, skitiga digitala vågformer med analoga filter, smutsigt och härligt.

    Kawai K3, halvskitiga additiva vågformer, analoga filter, sanslöst fint chorus.

    JX8/10, lovar inte att det stämmer, men lite halvsmutsigt smetigt ljud, lite som ovan.

    Polivoks, bräääk.

    Hela funderingen grundar sig på att jag på t.ex. Sledge kan skruva till nästintill identiska ljud som en gammal SH-3a, men pads som på K3 kommer jag inte åt.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    DSI ligger väl bra till här. Evolver, Prophet 12.

  3. #3
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Intressant det du tar upp. Synthar med egen karaktär är viktigt tycker jag. Dock kan det ju medföra ganska smala användningsområden...

    Korg DW har ett karaterristiskt lite hest sound som jag inte hört från något annat.
    BIT'arna har en lite speciell övertonsklang, lite av elorgelkaratär på något sätt, men ändå inte typiskt orgelsound.

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Evolver!

  5. #5
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag lägger min röst på MFB Dominion X. Svårt att förutsäga vad som händer när man rattar och glest mellan sweet spots, men desto skönare när man träffar dem. Lite som att ratta långvågsradio.

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Waldorf Microwave i olika varianter. Jag har en XT och är det något den har så är det karaktär.

  7. #7
    deleted user
    Jag jobbar just nu med framför allt tre syntar/system som jag tycker har extremt mycket karaktär och personlighet.

    Korg Polysix
    Make Noise (system)
    DSI Pro 2

    Alla tre har kommit att bli stora favoriter hos mig. De två senare har jag hittat till under det senaste året, Vilket gör perioden från november förra året till min bästa någonsin i det avseendet. Jag har lite svårt att hitta keepers, men dessa är det. Happy Happy.

    Två kommentarer:

    Intressant är att man ibland läser att en del tycker att Pro 2 saknar karaktär, vilket är obegripligt för mig. Inte att jag misstror någon, men ett exempel på hur personliga relationer spelar in och avgör hur man connectar med instrument. Det är inte bara 1+1=2, tack och lov.

    När det gäller Make Noise tycker jag just att karaktären bland annat är vad man missar när man kör vild blandning av eurorack. Jag är totalt förälskad i Make Noise-soundet men det försvinner om det inte finns konsekvens, som jag ser det. Det sagt så förstår jag att man väljer att blanda av andra anledningar och att många föredrar det. Inte jag dock.
    Senast redigerat av Skilling den 2016-10-12 klockan 09:10.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Korg DW-6000 har en väldigt egen karaktär, är dock osäker på att jag vill äga en igen dock.

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Metasonix S-1000. Om den är bra vetefan, men nog har den karaktär allt! =)

  10. #10
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Metasonix S-1000. Om den är bra vetefan, men nog har den karaktär allt! =)
    Är den halvdigital?

  11. #11
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Korg Poly 800 tycker jag har extremt mycket karaktär. Dock negativ sådan. Man blir liksom sjösjuk/illamående av den.
    Nästan samma sak med Casio CZ serien, väldigt egen karaktär men inte positiv.
    Yamaha DX-7-positiv.
    Memorymoog - positiv.
    Rhodes Chroma - Positiv

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är den halvdigital?
    Ah. Nu såg jag att man även kan skriva analogsyntar. Trodde först att tråden handlade om hybrider.

    Isåfall säger jag TB-303. Den hör jag alltid om den är med i en mix.
    Minimoog spottar jag inte alltid. Evolver låter sjukt bra, men den skulle kunna låta så jag inte känner igen den.

  13. #13
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Wasp och OSCar brukar sticka ut rätt bra, både ur filtren sveper och de där digitala modulationerna/övertonerna de har.

  14. #14
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Måste nog säga OP-1 ändå. Sjukt intressant sound med gott om karaktär.

    Om det gäller lite mer konventionella syntar så är Yamaha CS-15D en favorit.

    Just att blanda presets med manuella ljud ger en härlig karaktär. Det är en av de få monosyntar jag kan tänka mig ha igen faktiskt.

    Sedan skall moduler inte förglömmas. Mutable Instruments Clouds är verkligen något alldeles extra, med en egen själ. MI kallar den Texture Synthesizer och det stämmer bra. Den gör saker på sitt alldeles egna vis.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    En knas-synt som jag inte alls gillar arbetsmässigt (obegripliga enveloper t.ex) men ändå har ett ljud jag inte klarar mig utan, eller kan ersätta är MS20.

    Har funderat på att sälja flera gånger, men den har ett så unikt sound att det inte går. Nog en av världens mest unika syntar.

  16. #16
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Poly Evolver. Vilket ljud och tryck.
    Minin låter lite blek i jämförelse.

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Sidstation <3

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är den halvdigital?
    Den har väl midi? ;o)

  19. #19
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    TB-303

  20. #20
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Evolver <3

    Och typ vad som helst genom OTO Biscuit.

  21. #21
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Håller med om evolver desktop.

    Blir ännu roligare om man kör med sequencern.

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    TB-303 är väl så karaktäristiskt som det kan bli.... även 101:an är ofta väldigt enkel att känna igen.....trots att den gör rätt raka grejer... men de flesta synthar kan man ju få att låta ganska "lika" el som någon annan men de som detta till trots agar unika sweets...Juno-1/2 eurotechnons paradmonster.....Wavestation el Microwave/Q maskinerna... Prophet VS, Evolver..... Sidstation...Easel (Buchla maskinerna över lag)..DX7..eller FM maskinerna generellt bör väl sägas.....

    De mest karakteristiska är väl ändå romplersarna med sina presets.. ta D-50 Enya ljudet ..osv.

    Trummaskiner är ju också oerhört karaktäristiska vare sig det är en 808/909 el en DMX.

  23. #23
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg Poly 800 tycker jag har extremt mycket karaktär. Dock negativ sådan. Man blir liksom sjösjuk/illamående av den.
    Nästan samma sak med Casio CZ serien, väldigt egen karaktär men inte positiv.
    Yamaha DX-7-positiv.
    Memorymoog - positiv.
    Rhodes Chroma - Positiv
    CZ och DX är väl att räknas som heldigitala?

    Och karaktärer man inte ser som positiva, kan man ju också se som att man inte kommit på hur den ska användas. (CZ till exempel användes ju i riktigt stora hit'ar.)

  24. #24
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    CS 80:an tycker jag nog har en hel del karaktär…

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För 20 år sen hade jag svarat Prophet VS men OP-1 låter mycket mer spännande idag. Men mjukvara kan så oändligt mycket mer så kolla in BTs nya trummaskin / plugin. Verkar helt crazy. Man kan köra den i 10 dagar på prov. Funderar på att testa.

  26. #26
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Korg 700s, OSCar, Orgon Enigiser, Synthi, buchla.. Korg PS 3100 hmm listan kan bli riktigt lång.

  27. #27
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag tycker man kan se frågan ur två perspektiv; dels vilken synth som låter mest eget - i betydelsen som inget annat, och dels vilka synthar har mycket karaktär.

    Maskiner som jag tycker låter som inget annat är PPG/Wave/Microwave och Prophet VS. De har en så påtagligt unik karaktär att man i princip inte kan emulera soundet med något annat.

    Sedan finns det en mängd synthar med mycket karaktär, typ DX7, Emax och diverse analoger, typ SEM och mini, men där man kan få andra maskiner att låta likt, om än ej identiskt.

    Jag hoppas vi kommer att få se fler digital/analog-hybrider framöver, typ DSI och Modal etc.

  28. #28
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För 20 år sen hade jag svarat Prophet VS men OP-1 låter mycket mer spännande idag. Men mjukvara kan så oändligt mycket mer så kolla in BTs nya trummaskin / plugin. Verkar helt crazy. Man kan köra den i 10 dagar på prov. Funderar på att testa.
    Vilken BT? Kommer bara på Beat Thang och BreakTweaker just nu..

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Brian Trans-jööö

  30. #30
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brian Trans-jööö
    Googlar rövva av mig här.
    Hittills hittat tre st han varit inblandad i; iZotope BreakTweaker & Stutter Edit samt Softube Heartbeat.
    Nån av dom?

  31. #31
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Först trodde jag att tråden handlade om hybrider, men det var för att jag läste slarvigt.
    Sedan förstod jag att även analoga instrument eftersöktes.
    Nu ser jag att det pratas om att mjukvara kan så oändligt mycket mer. Så nu undrar jag, vad efterfrågas egentligen?

    Instrument med tydlig karaktär, oavsett hur ljudet uppstår?



    (Rätt ofta när en gitarr är med kan jag höra vad det är som är gitarr)

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Googlar rövva av mig här.
    Hittills hittat tre st han varit inblandad i; iZotope BreakTweaker & Stutter Edit samt Softube Heartbeat.
    Nån av dom?
    I saw to Pest-Utter, Edith!!!

  33. #33
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först trodde jag att tråden handlade om hybrider, men det var för att jag läste slarvigt.
    Sedan förstod jag att även analoga instrument eftersöktes.
    Nu ser jag att det pratas om att mjukvara kan så oändligt mycket mer. Så nu undrar jag, vad efterfrågas egentligen?

    Instrument med tydlig karaktär, oavsett hur ljudet uppstår?



    (Rätt ofta när en gitarr är med kan jag höra vad det är som är gitarr)
    Jag tror han avser analog-digitala hybrider men missade i rubriken

    Det flesta förstod nog vad han menade ändå.

  34. #34
    belsedub
    belsedub är inte uppkopplad
    belsedubs avatar
    Senior
    Here we go again... Emulator II. Japp, det är en sünth.

  35. #35
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror han avser analog-digitala hybrider men missade i rubriken

    Det flesta förstod nog vad han menade ändå.
    Jag är ganska säker på att han menade analoga och hybrider av digitalt/analogt. Svaret ligger i vilka syntar ts själv nämner.

    Rött kort på heldigitala och mjukvara alltså.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Läste för slarvigt, ursäkta.

    Ja i så fall solklart Prophet VS. Mosar t ex ESQ-1 på alla sätt.

  37. #37
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag skulle lägga till SCI PRO ONE... Har ett speciellt att dista i filter delen och en unik attack.

  38. #38
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först trodde jag att tråden handlade om hybrider, men det var för att jag läste slarvigt.
    Sedan förstod jag att även analoga instrument eftersöktes.
    Nu ser jag att det pratas om att mjukvara kan så oändligt mycket mer. Så nu undrar jag, vad efterfrågas egentligen?

    Instrument med tydlig karaktär, oavsett hur ljudet uppstår?



    (Rätt ofta när en gitarr är med kan jag höra vad det är som är gitarr)
    Analoga och hybrider var min tanke.

  39. #39
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    TB-303 och Pro~one, de har väldigt mycket egen karaktär.

  40. #40
    pepelogu
    pepelogu är uppkopplad nu
    pepelogus avatar
    Veteran
    Har verkligen ingen nämnt MS-20? Den, TB-303 och OSCar är nog de enda syntar jag kan höra direkt när de används.

    Möjligtvis Alpha Juno med om det är hooverljud.

  41. #41
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har verkligen ingen nämnt MS-20?
    Jo, Lackan...

  42. #42
    pepelogu
    pepelogu är uppkopplad nu
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, Lackan...
    Puh, tänkte väl det. Blev orolig där.

  43. #43
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Kan instämma med de flesta som nämnts.

    Om några utav dessa klassar in under rubriken så tycker jag dom ska vara med:

    E-MU Audity 2000
    E-MU Proteus 2000/2500

    Roland JD-800/990

    Novation Nova/SuperNova I/II

  44. #44
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan instämma med de flesta som nämnts.

    Om några utav dessa klassar in under rubriken så tycker jag dom ska vara med:

    E-MU Audity 2000
    E-MU Proteus 2000/2500

    Roland JD-800/990

    Novation Nova/SuperNova I/II
    tror inte de räknas som hybrider/analoga

  45. #45
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tror inte de räknas som hybrider/analoga
    Attans! Fick för mig att åtminstone Z-Plane-filtren var analoga, men då mindes jag fel.

  46. #46
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Esq1:an och SQ80 är svårslagna på fler än ett sätt...
    Jag har ännu inte hittat någon med så mycket karaktär och med den specen.

  47. #47
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, några favoriter...

    MC-202 / SH-101 har ett väldigt specifikt sound. Svårt att ratta fram något som låter direkt illa.
    Som med många av Rolands produkter vid den tiden så är den ljudmässigt väldigt enkel, men med mycket karaktär ändå.
    Funkar hur bra som helst med alla möjliga effekter. Reverb och 202 är helt magiskt faktiskt.

    Jag har funderat en del på varför det är så, och jag tror det helt enkelt handlar om att ljudet i sig är som skrivet väldigt enkelt, det har inte redan en massa modulation och komplexa klanger. Jag upplever samma sak med till exempel TR-606, den är simpel i ljudet, och gör sig grymt bra med effekter den med.

    EDIT: Och om man ställer resonansen helt rätt med key-tracking låter det nästan som FM på grund av distortionen i VCF. YES!

    Analog Rytm har liksom... Det. När jag gör saker med en Rytm låter allt sammanfogat på helt rätt sätt.
    VCO:erna har ett så himal eget, gott ljud. Det finns ett djup i oscillatorerna som jag kan sakna på andra synthar/trummor.
    Samplingar genom den analoga signalkedjan i varje röst låter helt fantastiskt bra av ??? anledning. Antar att VCA:n och filtret färgar inkommande ljud. Bra låter det i vilket fall. Jag ser den som en analog workstation/groovebox.

    Soundblaster 16 (OPL3) är den perfekta balansen mellan lofi och hifi-FM. Så extremt egen klang. Det låter glaslikt på något sätt. Operatorfeedback är inte lika rivig som till exempel TX81z, den är betydligt snällare men ger så himla fina, skarpa vågformer utan att det blir så där murrigt. Tyvärr med 8-bits envelopes, så det blir en del kvantiseringsbrus - men på något sätt hör det till.

    Bugbrand DRM1 är på vissa sätt en väldigt märklig trumsynt, och på många andra helt genial.
    Här har man förstått att trumsyntes skall vara additiv, och det med basta. Oscillatorn kommer aldrig gå igenom filtret, filtret är till för att självsvänga eller filtrera brus. Ljudet i sig är på något sätt otroligt levande - de olika elementen (osc, filter, brus, transient generator) samspelar på ett sätt så att det upplevs som ett något naturligt ljud, men samtidigt uppenbart syntetiskt.

    Machinedrum (EFM) Alltsååå! Machinedrums FM-motor. Vad är det med den? Varför låter den så himla bra, och så himla eget? Det är ju bara en trummaskin, men samtidigt går det att krana ur FM-ljud som inte finns någon annan stans. Jag tänker ju att plug-ins ska kunna lösa detta, men jag vettefan. Karaktär är ordet.

    Wave-kanalen på Game Boy när den används som en 4bit wavetable-synth. Finns inget som låter på det sättet, det är helt bisarrt och helt underbart. De råa vågformerna i sig har ett skimmer över sig, det låter lite nasalt och nästan metalliskt i de övre frekvenserna. Kör det genom ett analog filter och du har en helt fantastiskt wavetablesynt. (Har en del vågformer från GB som jag kör i Rytm... Yaaaas!!)

    Hmm... Mja, finns några till kanske men det får räcka nu.

  48. #48
    deleted user
    "Wavekanalen på Game Boy"

    Berätta mer! Hur använder man detta?/vad är det? Jag har ju en Game Boy som jag inte tagit tag i, men det där låter intressant.

  49. #49
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Som ägare av en SQ-80 måste jag säga att synthesizern har karaktär, men inte på så vis som tidigare ljudalstrare som kom innan den, som t ex Sid-chippet (som skapades av samma utvecklare). Anledningen till att jag tycker att den är aningens överskattad är för att den kan göra lite av allt. ESQ-1 kom 1986 och SQ-80'n kom 1988 och det märks ganska mycket på vågformerna som finns i SQ'n att den ska konkurrera med såväl Fairlight, DX7, och Synclaviern.

    Ni kan lyssna här på en vst som tyvärr aldrig blev färdigutvecklad, den går igenom en drös presets:
    https://www.youtube.com/watch?v=SSClI-eZp_M

    Där hör ni lite bjällror, lite klassiska leads samt körer, fast till skillnad från en dx7 så går den faktiskt att programmera, och hur de fått ihop det med 8-bitars vågformer ihop med filtret gör att den har just karaktär. Alltså den lyckas ju inte låta Moog, Fairlight eller Synclavier. Det dröjde ett litet tag till innan Wavestation m.fl. kom och gjorde fairlight-grejen. Så egentligen är den nog något av ett vackert misslyckande.

    Dock så kan jag nog aldrig göra mig av med SQ-80'n trots kasst klav, polyfonisk aftertouch, få reglage, en sequencer som är helt överflödig, tråkigt filter (går ju inte att "filterknulla" juh!)och det är för att ett inaktivt stillasittande liv har gjort att jag har blivit klen och nu har synten vält över mig när jag städade i studion och jag kan inte lyfta bort den, då den väger massor. Känseln är borta i mina ben. Snälla skicka hjälp...

    /Clase

    Skickat från min iPad.

  50. #50
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran

  51. #51
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ha ha

  52. #52
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Rätta mig om jag har fel. Men vad jag vill minnas så är ju Bit01/99 också en riktigt trevlig maskin med samma ljudkaraktär som ESQ1/SQ80 (hade tillgång till både bit99 och ESQ1 för nästan 20 år sedan).

    Men generellt så tycker jag att många hybrid-syntar som kom i mitten av 80-talet låter ganska så skitigt och härligt och har betydligt mer karaktär än t.ex Pro-08.
    Och som många har nämnt tidigare så tycker jag nog att Evovlern är den synt vars karaktär liknar mest "klassiska hybrider" som t.ex Bit99 och Esq1.
    Senast redigerat av NON den 2016-10-14 klockan 07:44.

  53. #53
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Vill faktiskt instämma där. SQ-80'n har en viss typ av skitighet som är svår att inte tycka om. Det är lite som att hitta 808'ans cowbell: "Där är den ju! Det är såhär det ska vara!"

    Finns det någon som har en Bit99 här på forumet? Jag vet att den brukar dyka upp i lite olika sammanhang, men jag har hört rätt lite om den.

  54. #54
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wasp och OSCar brukar sticka ut rätt bra, både ur filtren sveper och de där digitala modulationerna/övertonerna de har.
    +13600!

    Siel Mono sitter också alltid i mixen utan att förlora sitt jag.
    Simmons SDS-7 skojar man inte heller bort om man får nominera trumsyntar också...

    (Nu valde jag att tolka ämnet som "hybrider". Rena analogmonster finns det många som har sitt sound också.)

  55. #55
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Svårt att lira Variophon också... utan att det hörs vad man spelar.

  56. #56
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon som har en Bit99 här på forumet? Jag vet att den brukar dyka upp i lite olika sammanhang, men jag har hört rätt lite om den.
    Jag hade en BIT01 ett tag. Det som jag fann mest karaktäristiskt med den var tre saker.
    1: Fisslandet och kvittrandet i diskanten när man drog ned filtret.
    2: All bas försvann och kom inte tillbaka på en vecka om man så bara tittade för hårt på resonansen.
    3: Den vart tämligen oinspirerande att göra ljud på.

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en BIT01 ett tag. Det som jag fann mest karaktäristiskt med den var tre saker.
    1: Fisslandet och kvittrandet i diskanten när man drog ned filtret.
    2: All bas försvann och kom inte tillbaka på en vecka om man så bara tittade för hårt på resonansen.
    3: Den vart tämligen oinspirerande att göra ljud på.
    ...det är ju också en slags karaktär!

  58. #58
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon som har en Bit99 här på forumet? Jag vet att den brukar dyka upp i lite olika sammanhang, men jag har hört rätt lite om den.
    Bit-01 (rackversionen) har jag två (vit & svart). Midiknäppa, lite dryga att progga, men har bra grundfunktioner. Om man ser till priset är det mycket KPK (kul per krona).

  59. #59
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Casio Cz-01 har ofta ett skitigt ljud, brusigt ljud men unikt vill jag minnas. Kan låta dx7, plastigt brass, flöjt m.m. Komplexa moduleringar och enveloper, skapade annorlunda ljud i min dåvarande setup med Tr-707, jx-8p, qx-7 , Alesis Midiverb 1samt dx7.

  60. #60
    stejver
    stejver är inte uppkopplad
    stejvers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Korg mono/poly har i mitt tycke en egen karaktär och mycket av den. Dock lyckas jag aldrig få den att passa in i min musik, även fast jag älskar ljudet i den. Jag gillar att jamma loss med den, vrida pottar som en galning. Men den får sällan eller aldrig vara med när det väl gäller

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 14:38
  2. Multieffekt burk med karaktär
    Av Desecrated i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 01:28
  3. Filter o Oscillatorer med karaktär
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 19:23
  4. Olika karaktär på DSI filter?
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 05:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •