Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 86

Ämne: Dyraste synten ni köpt?

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Dyraste synten ni köpt?

    Inspirerad av billighetstråden. Här kommer ångesttråden... om man vågar och vill dela. Synten behöver inte finnas kvar i gömmorna...

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag bangar inte: 25000:- (Korg PS-3200 med Kentonmidi, såld)

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Prophet 5 Rev2 16500:-
    Gitarrer däremot...

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophet 5 Rev2 16500:-
    Gitarrer däremot...
    *haha* Kan tänka det.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Korg T3 24975:- fasr med ränta på 24% blev det ganska mycket mer O andra sidan var det enbart keyboardisten i Vikingarna som hade en sån innan mig i Norden

    Inte såld. Står på högkant i ett förråd. Den har dock rest ca 30.000km (enbart bil, buss o tåg) under 90-talet o säkert varit med på 150-200gigg.

  5. #5
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Min nuvarande, Korg Kronos2 88. 34000:-

  6. #6
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Min K2000 - utan tvekan!
    Köpte till både hårddisk-kit och en hårddisk, båda ROM-expansionerna - och de hiskligt dyra minnena (2st 16MB 30-pin SIMM).
    Det enda jag aldrig brydde mig om att köpa, är samplingsmodulen, som jag inte tyckte att jag hade nytta av, eftersom det finns många andra som har mer tålamod med att pilla ihop samplingsbibliotek, så att jag kunde köpa sådant färdigt istället.
    Vill inte ens tänka på hur mycket den kostade totalt (förmodligen någonstans kring 30-40000), men den funkar fortfarande - visserligen använder jag den bara som midiklaviatur, men ändå...

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Köpte en Alesis QS6 när den var ny.
    Som tur var sålde jag den snabbt och köpte en Juno-106, en Polysix och en ESQ-1 för samma pengar.

  8. #8
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    24000:- Minimoog . Aldrig ångrat
    Senast redigerat av 99JJQ den 2016-10-11 klockan 07:43. Anledning: oups missade en nolla

  9. #9
    deleted user
    Jag håller väl på att köpa min dyraste synt, nämligen Make Noise-systemet... Och jo, jag ser det som en synt, inte ett system med luddiga kanter. Nypris skulle nog landa på 55 000-60 000 kr någonting. Jag tror jag kommer lägga ca 40 000-45 000 kr på ett ungefär. Har lagt 25 000 kr hittills.

    Lätt min dyraste. Lätt värd varenda öre. Klokt köp.





    (och i modularvärlden är det ju ingenting...)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2400:- Minimoog . Aldrig ångrat
    Det var billigt. Jag har sålt en billigare.

  10. #10
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Prophet 5 rev 2 med midi 35 lakan.

  11. #11
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Korg Triton rack med expansioner odyl. Nytt från handlaren. Har glömt den faktiska summan (förträngt). Men inte var det billigt iallafall.

  12. #12
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Nord Wave, 12.500kr

  13. #13
    GloriousL
    GloriousL är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Begagnad Voyager XL, 27.000:-

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    pass

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Undrar om inte det var en ny Triton med Moss... på JAM, mot en hel bils last med syntar och säkert 14000:- kontant on top. Tyckte om den men det fick bli att sälja vidare efter ett tag. Dumt. Alla begagnade jag sett är slarvigt misskötta. Skulle vara nice med en i mintskick. Bytte in... JD800, JX10, DX7, MS-2000 ... plus ett gäng annat. Utpriset var väl ca 35000:- el dylikt. 2001 tror jag. Gick fetback...

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pass
    LOL!

    Emotionellt dyrast var min Teisco 110f som kostade 5.000:- ny på Annedals Musik 1983. Alla mina sparpengar och flera års gräsklippning / sommarjobb gick åt.

    Helt pank efter det, men har nog aldrig varit så lycklig över ett syntköp heller.

    Resten av syntköpen har känts marginella jämfört med lägenheter, bilar och hus…

  17. #17
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ny Voyager Electric Blue för 26000 (eller om det var 28). Helt klart värt det iom att den inspirerade till att komma igång med klaviaturspelande och så blev det ett band o en platta som aldrig dykt upp annars.

  18. #18
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Det var en av de få gånger jag köpt ett sprillans nytt instrument: Nord Lead 2, anno 1997, för 13000:- .

    (På den tiden hade man ett s k 'listpris', som i det här fallet var 17000:-, vilket innebär att de flesta affärer sålde dem för 14000:- . Jam hade något slags sommarrabatterbjudande så jag fick den en tusenlapp billigare.)

    Enormt inspirerande instrument. Den slotbaserade multitimbraliteten var genialisk. Den fick dock stryka på foten för halvannat år sedan när jag började sukta efter en bredare ljudpalett.

  19. #19
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pass
    +1 på den!

  20. #20
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    SH-5

    Amöban till modular räknar jag inte som EN synt, det är en blandning av syntar, trummaskiner och effekter.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pass


    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på den!


    Ni inser att det här säger mycket om er. I Firechild-fallet kan vi alla räkna ut ungefär hur bananas det är, men i dar-fallet trodde jag inte det var så illa.
    Lackan var redan inne på bilar. Undrar vem som får högst procentuell diff mellan dyraste bilen och dyraste synten? Min dyraste bil kostade iaf 60% av min dyraste synt.

  22. #22
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    En Juno6 för 5å5.

  23. #23
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Begagnad EPS 16+ i början av nittiotalet för 15000:-. Nypris några månader tidigare var 21995:- om jag inte missminner mig.

    15kkr var inte så farligt tyckte jag då. Visst, det var mycket pengar, men hallå, jag skulle ju inte behöva något annat instrument någonsin, det var ju en multitimbral sampler med sequencer och effekter - saknade man ett ljud -> sampla!

    Ack så fel jag hade, det insåg jag när jag såg Reason första gången. I min piratkopia satt jag och lekte med kablarna på baksidan av racket och förstod att min EPS fick agera keyboard framöver. Hårdvarans tid var över. Och det var gratis dessutom.

    Ack så fel jag hade, jag har aldrig i mitt liv varit så köpglad som nu, man behöver ju knappt använda sina prylar ens, det räcker med att gasa runt och drömma -> virtuell verklighet for real!

  24. #24
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lackan var redan inne på bilar. Undrar vem som får högst procentuell diff mellan dyraste bilen och dyraste synten? Min dyraste bil kostade iaf 60% av min dyraste synt.
    Men min dyraste synt kostade bara 0,9% av huset. Så i sammanhanget känns det ju som lösgodis…

  25. #25
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Handlar inte om kvalitet utan kvantitet

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Kanske MS20 på nittiotalet. 4 800 kronor.
    Inte dyrast i pengar men när mina kompisar hade sommarlov jobbade jag på Chuckfabriken i tio veckor.

  27. #27
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Nord Modular G1 Rack i slutet av 90-talet, och kort därefter en expansion till. Kostade 20 000 kr totalt då, och jag bytte in Juno-106, SK-20 och Waldorf Pulse, samtliga i nära mint skick, för 6000 kr bytesvärde.

    Sålde några år senare för 8000kr...

  28. #28
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Fairlight CMI IIx. 1991 typ. Kostade 60k danska vilket väl var 80k svenska på den tiden. Första riktiga jobbet, fast lön, så kunde ta lån. Räntan på den tiden låg på typ 16%. Jag får ont i magen bara jag tänker på det!
    Och sen.. Besvikelsen. En 8-bitars sampler med 128 kb minne. Lopassfilter utan resonans.
    Men visst, folk blev sjukt impade när man sa att man hade en Fairlight.

  29. #29
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    CS1x (urk) för 5500 i slutet av 90-talet. Såldes för struntsumma efter att ha agerat midiklav i några år.

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Konstigt nog så var det ett gammalt analogt monofont härke som jag betalat mest för. Korg Mono/Poly. Men jag gillar den i alla fall

  31. #31
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Räknas modular? I så fall ligger jag rätt risigt till. Annars kan det nog vara NordModular G1 nån gång för länge sedan, eller kanske Kurzweil PC88 (fast det är ju digitalpiano+masterklav, så den räknas inte)...

  32. #32
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Värsta impulsköpet är i alla fall en NordLead3. Gick in på dåvarande estrad för att kolla läget, å kom ut med en NL3...

  33. #33
    Timewalk
    Timewalk är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Begagnad Ensoniq VFX 10.000

  34. #34
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    En Nord Electro HP3. Den gick väl på 21000:- typ...

    Den har väl knappast hållit värdet, men samtidigt har jag använt den flitigt och gör fortfarande.

  35. #35
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske MS20 på nittiotalet. 4 800 kronor.
    Inte dyrast i pengar men när mina kompisar hade sommarlov jobbade jag på Chuckfabriken i tio veckor.
    Chuckfabriken??? Är det hässleholmsslang för att bäckna eller?

    Dyraste synthen octatrack för 10 småpotatis jämfört med er (sjuka jävlar) men oändligt mkt dyrare än alla hus och bilar jag köpt...

  36. #36
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JonasE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chuckfabriken??? Är det hässleholmsslang för att bäckna eller?

    Dyraste synthen octatrack för 10 småpotatis jämfört med er (sjuka jävlar) men oändligt mkt dyrare än alla hus och bilar jag köpt...
    Haha, ja!
    Eller nä, det var hårt kroppsarbete på en fabrik som gällde.

  37. #37
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pass
    :-)

  38. #38
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det mest skrämmande är att hur fin synth det än är så kostar den mindre en en sunken kvadratmeter på Östermalm. Köper man en synth slipper man dessutom dryga grannar.

  39. #39
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Korg M1 för alla mina ihopsparade slantar (12 000 kr) i början på gymnasiet är det högsta värdet.

    Moog Little Phatty Tribute Edition för typ 15 kkr är högsta beloppet.

  40. #40
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men min dyraste synt kostade bara 0,9% av huset. Så i sammanhanget känns det ju som lösgodis…
    Jobbig insikt. Jag landar på 1%, men både syntar och hus har gått upp. Syntarna procentuellt mer och kostar mindre i underhåll...

  41. #41
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Korg Wavestation EX 1994 8000kr tätt följd av Nord Lead 4 2016 7800kr.

    Men en Elektron Analog Rytm i julklapp 2016 kommer slå dom med hästlängder...

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ähh va fan. shoppar ni synthar på Myrorna eller?
    Kan ju inte bara vara Techsmechs som handlat premium prisklass

  43. #43
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Mitt .COM Studio-44 system. Ganska modifierat när jag köpte det samt att ganska många modular är utbytta idag.

  44. #44
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om inte det var en ny Triton med Moss... på JAM, mot en hel bils last med syntar och säkert 14000:- kontant on top. Tyckte om den men det fick bli att sälja vidare efter ett tag. Dumt. Alla begagnade jag sett är slarvigt misskötta. Skulle vara nice med en i mintskick. Bytte in... JD800, JX10, DX7, MS-2000 ... plus ett gäng annat. Utpriset var väl ca 35000:- el dylikt. 2001 tror jag. Gick fetback...
    Jag bytte också in en hel drös med prylar plus cash för en Triton Extreme plus MOSS. Listpris var ca 30000kr med MOSS och extra RAM. Jag ville ha en ultrakompakt rigg med bara Extreme plus en laptop. Det höll väl någon månad innan jag började köpa mer hårdvara.

    Men jag tror jag lagt ned mer på enskilda prylar som datorer, samplers, etc. Jag orkar inte ens räkna hur många hundratusentals kronor som jag lagt ned genom åren för prylar som har noll värde idag (mukvara, RAM, hårddiskar, ljudkort, CDROM spelare och skivor, osv, osv).

    De senaste åren tror jag min Prophet 6 var den dyraste synth jag köpt, strax under 30000kr.

  45. #45
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ähh va fan. shoppar ni synthar på Myrorna eller?
    Kan ju inte bara vara Techsmechs som handlat premium prisklass
    Hus, bilar och ett flertal barn tar den del av den disponibla inkomsten.....

  46. #46
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    [...]
    Senast redigerat av Ulven den 2016-10-11 klockan 21:18. Anledning: Nä, postar igen om tråden hamnar i osynligt...

  47. #47
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Avalon bassline, 7500 eller 8500 Eller vad det var

  48. #48
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Eller vänta. Rytmen, ny. Satans vad med pengar (((

  49. #49
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lätt euroköret jag satt med förr! Men annars så ligger nog Hartman Neuron på min första plats.. tror jag.. eller Cwejman S1

  50. #50
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Oberheim Xpander för 19000 kr som nu varit hos reparatören i 5 år! Makalöst

  51. #51
    uc.t
    uc.t är uppkopplad nu
    uc.ts avatar
    Veteran
    Typ 23000 för en cwejman s1

  52. #52
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Dyraste jag nästan köpte var en chroma för 40k från svenska hammond kanske -08. De hade ute en annons men ville typ inte sälja den, "om rätt person frågar" sa de, "men vaddå är den till salu eller inte, kan man komma och prova". Väldigt motvillig stämning

    Så den enskilt dyraste prylen blir nog inte ens en synt utan en retro 176 kompressor för 23ish

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ähh va fan. shoppar ni synthar på Myrorna eller?
    Kan ju inte bara vara Techsmechs som handlat premium prisklass
    ...de som man kunnat dra av momsen på räknas väl inte?

    Annars - instrument i all ära, men "riktig" studioutrustning kostar som hus (sådana ni har där ute i/på landet).

  54. #54
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Novan. 85tusen. Dock med frakt å tull å moms.

  55. #55
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Novan. 85tusen. Dock med frakt å tull å moms.
    Novation Nova för 85 000 SEK? Du har blivit lurad! De kostar snarare 1 500 idag, eller något sådant?
    ( )

  56. #56
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Emax - tror jag gav 21500, eller om det var 23500 ... kommer inte ihåg ... när den var "ny".

  57. #57
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Obehaglig fråga.. Jag köpte ju allt nytt på Musikbörsen när jag var yngre för jag trodde man gjorde så. S1000 Keyboard, Emax II, DX7/IIFD/E!, ESQ1, FZ1, Juno 2 är bara ett litet axplock. Likt Outshape hade jag aldrig sommarlov eller råd med vidlyftigt leverne; jag jobbade jämt men hade alltid ett mål med nästa synth! Tänk att man var beredd att lägga 30-40k eller mer på en synth/sampler redan som tonåring fast man inte hade en spänn! Otroligt egentligen..

    Första Emulator III:an är nog det dyraste begagnatköpet. Men dyrast alla kategorier är tveklöst mixerbordet. Nu blev det riktigt obehagligt..

  58. #58
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Sprillans ny Esi-32 för 18 papp år 1995. Jag gav bort den i vintras till en talangfull vän (a k a Jätten) som faktiskt kunde ha nytta av den.
    Jag törs inte ens räkna på vad 18 papp motsvarar i dagens värde... men jag fick ändan ur vagnen och började att få ur mig en del grejer när jag köpt den, så det var inte en misslyckad affär.

  59. #59
    Nicolai
    Nicolai är inte uppkopplad
    Nicolais avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pass
    Ha ha Wise move there, Mr Child

  60. #60

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fairlight CMI IIx. 1991 typ. Kostade 60k danska vilket väl var 80k svenska på den tiden. Första riktiga jobbet, fast lön, så kunde ta lån. Räntan på den tiden låg på typ 16%. Jag får ont i magen bara jag tänker på det!
    Och sen.. Besvikelsen. En 8-bitars sampler med 128 kb minne. Lopassfilter utan resonans.
    Men visst, folk blev sjukt impade när man sa att man hade en Fairlight.
    Mmm, lite dålig tajming kan man tycka. Jaja, lite skoj hade du säkert, en kort tid.

Liknande ämnen

  1. Billigaste synten ni köpt?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2017-12-03, 18:38
  2. Dyraste synthen
    Av whisper i forum Allmänt om musik
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2015-10-17, 20:28
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 10:47
  4. Dyraste laptopen?
    Av Fredde/pandemonium i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 00:33
  5. Dyraste ljudet billigast?
    Av zthee i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •