Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Marknadskoll: Trummaskiner med TR-grid, sampling och "accent"

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Marknadskoll: Trummaskiner med TR-grid, sampling och "accent"

    Jag brukar vara lite halvdåligt uppdaterad så jag tänkte mig en liten marknadskoll på vilka (hyfsat nya, d.vs. post floppy/scsi e.t.c.) trummaskner på marknaden som klarar at ladda samplingar, har tr-grid och någon slags lättjobbad accentfunktionalitet. Gärna med kommentarer på de tre funktionerna:

    Jag får väl börja så gott jag kan - rätt många frågetecken:

    Korg Volca Sample
    Samplingar: Laddas via någon slags sladd?
    TR-grid: Traditionel, ljud byts via shift+knapp?
    Accent: ?

    Korg Electribe 2 Sampling
    Samplingar: Laddas via SD-kort
    TR-grid: Multicolor led pads, kan även spelas direkt med anslagskänslighet
    Accent: Inte direkt åtkomligt men volym, pitch, filter kan i efterhand editeras i undermeny för varje ljud

    Machinedrum SP1 UW
    Samplingar: Laddas via SD-kort?
    TR-grid: Traditionell
    Accent: Parameterlåsning & traditionel accent per ljud?

    Analog Rytm:
    Samplingar: ?
    TR-grid: Traditionell
    Accent: ?

  2. #2
    deleted user
    Octatrack
    Samplingar: Samplas direkt eller via dator
    TR-grid: Menar du sequencern? Typ traditionell med en massa lyx.
    Accent: Parameterlåsning volym

    För mig är det den bästa trummaskin (även om det bara är en liten del av vad den är) jag haft eller lirat med. Har dock inte använt Rytm.

  3. #3
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Korg ESX och ES-1

    Samplingar: Sampla dirr eller ladda via minneskort
    TR-grid: Yes
    Accent: Yes

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg ESX och ES-1

    Samplingar: Sampla dirr eller ladda via minneskort
    TR-grid: Yes
    Accent: Yes
    Just det de gamla Electribe har accent. Det är för totalvolymen/alla tracks vl, eller är det per track?

  5. #5
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Det är för alla spår (Precis som alla "klassiker", så antar att det går att leva med?)

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Octatrack
    Samplingar: Samplas direkt eller via dator
    TR-grid: Menar du sequencern? Typ traditionell med en massa lyx.
    Accent: Parameterlåsning volym

    För mig är det den bästa trummaskin (även om det bara är en liten del av vad den är) jag haft eller lirat med. Har dock inte använt Rytm.
    TR-grid är ju som en 808, lampa-på-av. Inte som MPC t.ex.
    Det där med parameterlåsning, hur snabbjobbat är det?
    Om jag t.ex. håller på att programmera en takt och så vill jag ha lite olika volym på olika steg i ett pattern hur gör jag rent praktiskt?
    Jag tänkte jämfört med t.ex. MPC eller Electribe 2 där man måste in i renodlad editering via display, inte så direkt.
    Hanteras det likadant på alla Elektronprylar?

  7. #7
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TR-grid är ju som en 808, lampa-på-av. Inte som MPC t.ex.
    Det där med parameterlåsning, hur snabbjobbat är det?
    Om jag t.ex. håller på att programmera en takt och så vill jag ha lite olika volym på olika steg i ett pattern hur gör jag rent praktiskt?
    Jag tänkte jämfört med t.ex. MPC eller Electribe 2 där man måste in i renodlad editering via display, inte så direkt.
    Hanteras det likadant på alla Elektronprylar?
    Då fattade jag rätt ang TR-grid. .

    Jag tycker det är väldigt snabbjobbat och med flow. Man håller ner knappen för steget man vill editera, trycker på knappen för amp-menyn och skruvar på rätt ratt.

    Jag har bara haft Octa och A4 och där funkar det ju på samma sätt ungefär. Antagligen på Rytm också. De äldre har jag inte jobbat med.

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Korg Volca Sample

    Ljuden laddas via en vanlig mono-kabel, lite som gamla hemdatorer laddade sina ljud. Från app eller programvara (eller vad som helst som kan spela upp ljud)

    Klassisk TR-grid, alla samplingar ligger framme och du byter spår/sampling med shift+pad

    Motion sequencer, dvs du spelar in parameterförändringar, t.ex. volym, i realtid.

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    MDUW: Sampleöverföring via MIDI eller sampling direkt in i maskinen.
    AnalogRytm: Sampleöverföring via USB

    Och, ja, parameterlås är väldigt snabbjobbat och smidigt. (De går även att spela in i realtid om man hellre vill det)

    Kalla MDUW:s, och ännu mer AnalogRytm och Octatracks, step-editering för "traditionell" TR-grid är att underskatta kompetensen rätt rejält. På AR kan du t ex ha olika längd per spår, samt sätta sannolikhet för att ett visst steg ska trig:a, justera repeat och micro-timing samt velocity, pitch och notlängd per steg. (Ja, åsså alla övriga parameterlås då)

  10. #10
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då fattade jag rätt ang TR-grid. .

    Jag tycker det är väldigt snabbjobbat och med flow. Man håller ner knappen för steget man vill editera, trycker på knappen för amp-menyn och skruvar på rätt ratt.

    Jag har bara haft Octa och A4 och där funkar det ju på samma sätt ungefär. Antagligen på Rytm också. De äldre har jag inte jobbat med.
    Eller så kör man realtidsindpelning och vrider på som man vill och alla vrid spelas in som parameterlås. På A4 och AR iallafall.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Rent generellt. Om det är en ruskigt kompetent trummaskin med analog-stil på ljud + samplingsmöjligheter du vill ha skulle jag välja AnalogRytm framför MDUW. AR har mycket mer avancerad sequencer, bättre sampleuppspelningsstöd (den kan dock inte sampla), och låter som många nog ville att MDUW skulle låta.

    MDUW, även om den KAN göra normala trummaskinljud, är enligt min mening mycket mycket bättre på att göra digitalknas och ljud med massa skumma modulationer, samt olika former av realtidssampling/processning/mangling via RAM-maskinerna. Den låter inte "fett" utan en hel del jobb med ljuden, vilket AR gör typ så fort man packat upp den...

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MDUW: Sampleöverföring via MIDI eller sampling direkt in i maskinen.
    AnalogRytm: Sampleöverföring via USB

    Och, ja, parameterlås är väldigt snabbjobbat och smidigt. (De går även att spela in i realtid om man hellre vill det)

    Kalla MDUW:s, och ännu mer AnalogRytm och Octatracks, step-editering för "traditionell" TR-grid är att underskatta kompetensen rätt rejält. På AR kan du t ex ha olika längd per spår, samt sätta sannolikhet för att ett visst steg ska trig:a, justera repeat och micro-timing samt velocity, pitch och notlängd per steg. (Ja, åsså alla övriga parameterlås då)
    Ah, jag menade mer utseendet på knapparna och vad de visar. En Electribe visar ju mer än bara en färg...

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det finns inga andra tillverkare i den här branschen numera?
    Pioneer Toraiz...

  14. #14
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    MFB Tanzmaus

    Samplingar: Ja / nja. Går att ladda in, men inte utan att betala en 3:e part som lägger in åt dig (!?)
    TR-grid: Ja
    Accent: Ja

    Tycker att den verkar go.

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inga andra tillverkare i den här branschen numera?
    Pioneer Toraiz...
    Den finns ju. Men, bortsett från en massa "bling" tycker jag den verkar rätt dyr för vad den gör, i alla fall med nuvarande mjukvara. Läser man manualen verkar den väldigt märkligt begränsad. Tänkte att jag skulle titta förbi folkungagatan och testa en vid tillfälle.

    Sen finns väl även DSI Tempest, men jag är osäker på om den fått mjukvara så man kan ladda egna samplingar. Den hade det ju inte från början, men ryktades att den skulle få.

    Så har du jomox 888/999 också, men där vet jag inte mycket alls. Finns nog andra som är pålästa om de maskinerna.

  16. #16
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den finns ju. Men, bortsett från en massa "bling" tycker jag den verkar rätt dyr för vad den gör, i alla fall med nuvarande mjukvara. Läser man manualen verkar den väldigt märkligt begränsad. Tänkte att jag skulle titta förbi folkungagatan och testa en vid tillfälle.

    Sen finns väl även DSI Tempest, men jag är osäker på om den fått mjukvara så man kan ladda egna samplingar. Den hade det ju inte från början, men ryktades att den skulle få.

    Så har du jomox 888/999 också, men där vet jag inte mycket alls. Finns nog andra som är pålästa om de maskinerna.

    Håller med om Toraiz. Årets besvikelse.

    Tempest - Går bara att köra samplingarna som följer med.

    888/999 - Du kan ladda egna samplingar, men det är mest en bonus. Något man gör en gång och låter de ligga. Man byter inte samplingar flera ggr om dagen där. Är min uppfattning.

  17. #17
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Eller så kör man en Beatstep och separerar sequencern från ljudmotorn.

  18. #18
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    LXR verkar ju många väldigt nöjd med. Har själv hovrat över beställknappen ett par gånger men aldrig vågat klicka.

    Någon som har en får gärna rycka in och berätta vad den kan!

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Många bra förslag, man tackar. Lite tankar + följdfrågor:

    888/999: Vad är problemet, är det svårt att ladda samplingar? Bara två samplesloter om jag fattar rätt?

    Tanzmaus: Märkligt, om det finns stöd med samplingar varför är det inte mer tillgängligt?

    Toraiz: Verkar som en bra idé som kommit halvvägs. Kan ju bli bra men jag skulle inte satsa på den i nuvarande skick.

    LXR: Fattigmans Elektronkopia som byggsats eller? Har den accentmöjligheter, det stod inget om samplingen vad jag såg.

  20. #20
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det de gamla Electribe har accent. Det är för totalvolymen/alla tracks vl, eller är det per track?
    En för trumparter och en för syntparter. Jag kan ha fel.

  21. #21
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    LXR kan man enkelt ställa velocity/steg vilket blir som steglös accent.
    Den har samplingsstöd men lite som Outshape var inne på 888/999, inget man gör stup i kvarten så det är lite småjobbigt.

    Jag har den mer eller mindre exlusivt för trumljud. Låter riktigt bra och kan göra grejjer från totalt digitalknas till riktigt tungt analogklingande ljud. Sequencern är riktigt fet. 128 steg/takt, med velocity, probability, och note lättillgängligt på varje steg.

  22. #22
    deleted user
    Jag blev fan sugen på en LXR. Kanske ett roligt lödprojekt... Svårt?
    Senast redigerat av Skilling den 2016-10-01 klockan 07:51.

  23. #23
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Den är lättbyggd. Fick ihop min på några timmar. Eftersom den är heldigital är det inte så värst många komponenter.

    Den har några buggar och kan bete sig något märkligt ibland vilken man blr veta. Med det sagt så kör jag den ändå som enda trummaskin både hemma och live utan att blinka.

  24. #24
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Att lägga accents på MDUW är rätt enkelt. Man kan välja mellan att alla spår i ett pattern påverkas eller vart spår för sig. Eller så kör man parameterlås.

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att lägga accents på MDUW är rätt enkelt. Man kan välja mellan att alla spår i ett pattern påverkas eller vart spår för sig. Eller så kör man parameterlås.
    Hu skiljer man på accent och vanlig när man programmerar? Shiftryck, extraspår (som 808) eller...

  26. #26
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hu skiljer man på accent och vanlig när man programmerar? Shiftryck, extraspår (som 808) eller...
    Jag har bara haft min i ett dygn men testat lite. Det blir ett eget spår om man trycker ner "function+accent" och så lägger man ut dom på triggerknapparna (är det xox-style tro?). Likadant för enskilda spår.

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bara haft min i ett dygn men testat lite. Det blir ett eget spår om man trycker ner "function+accent" och så lägger man ut dom på triggerknapparna (är det xox-style tro?). Likadant för enskilda spår.
    Låter som ett bra upplägg.
    Och jag som inte trodde att jag ville ha en Machinedrum...

  28. #28
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag som inte trodde att jag ville ha en Machinedrum...
    Jag visste inte ens vad det var förrän jag såg en annons i onsdags (28/9). Kollade lite youtubeklipp och pang, köpte den några timmar senare.

    Men jag märker att jag tenderar att köra parameterlås på volymen istället för accent-funktionen och det är typ lika enkelt faktiskt.

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag visste inte ens vad det var förrän jag såg en annons i onsdags (28/9). Kollade lite youtubeklipp och pang, köpte den några timmar senare.

    Men jag märker att jag tenderar att köra parameterlås på volymen istället för accent-funktionen och det är typ lika enkelt faktiskt.
    Jag förmodar att det ena inte utesluter det andra?
    Fördelen med accent är att det är enkelt att snabbt ändra fram och tillbaka för att hitta det optimala.

  30. #30
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Nä, det kombinerar man som man vill. En schysst metod är t ex att lägga ut accent-trigs och sen lägga in p-locks på ett filter för att ytterligare markera slagen. En sak som inte nämnts är att nivån på accent är samma tvärs över - globalt som för enskilda spår. Vill man ha olika nivå så måste man använda p-locks.

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det kombinerar man som man vill. En schysst metod är t ex att lägga ut accent-trigs och sen lägga in p-locks på ett filter för att ytterligare markera slagen. En sak som inte nämnts är att nivån på accent är samma tvärs över - globalt som för enskilda spår. Vill man ha olika nivå så måste man använda p-locks.
    Bara en fördel om komplexiteten är låg i det ena fallet tycker jag. Då går det snabbare.
    Fasen nu måste jag ju ha en Machinedrum.
    Funkar Analog Rytm likadant?

  32. #32
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Rhythm wolf var fkt bra som sequencee till min nord drum. Riktigt bra.flera accentnivåer osv

  33. #33
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Oortone rytm är mkt smartare. Du kan aassigna flera parametrar till accent, typ filter cutoff, pitch på ena "trumskinnet" men inte det andrA (slå hårdare = påverkar tonen), envelopedjup på andra trumskinnets pitchbend, grad av sist osv osv. Allt machinedrum borde fått i os update 😊

  34. #34
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rhythm wolf var fkt bra som sequencee till min nord drum. Riktigt bra.flera accentnivåer osv
    Coolt! Tycker den låter "bra" i videos jag hört. Har du kvar den?

  35. #35
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Dicky: Nej Trumrösterna är asdumt designade. Ekonomiska på fel sätt (alltså det går att göra välljudande men primitiva analoga trumröster - här har man gjort fel val i den processen) och man märker mycket av designen var vänd mot att oavsett om howl-funktionen (dvs dist på allt) var helt på eller av så skulle det låta "bra" oavsett, men resultatet är att det låter prutt med det mesta. Hihatsen gillade jag. Virveln = sämst.

    Men en bra trumsequencer för typ 800 beggat, med fills, 32 steps, A/B osv, okej med minne, analog klocka ut osv. Minns inte hur song/chainingfunktionen var, men intrycket var att det var en bättre sequencer än t.ex. TR-8.

  36. #36
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en fördel om komplexiteten är låg i det ena fallet tycker jag. Då går det snabbare.
    Fasen nu måste jag ju ha en Machinedrum.
    Funkar Analog Rytm likadant?
    Jo, det borde den göra. En skillnad är att i AR-fallet kan du ställan in vad som ska vara velocity-känsligt för varje ljud, så i o m att velocity för ett steg ökas med accent kan det även, exempelvis, öppna filtret och öka hastigheten på LFO för det slaget.

    (Nu ska sägas, "borde", för jag har aldrig använt accent-funktionen på min AR, och knappt på min MDUW. *skämsmössa*)

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det borde den göra. En skillnad är att i AR-fallet kan du ställan in vad som ska vara velocity-känsligt för varje ljud, så i o m att velocity för ett steg ökas med accent kan det även, exempelvis, öppna filtret och öka hastigheten på LFO för det slaget.

    (Nu ska sägas, "borde", för jag har aldrig använt accent-funktionen på min AR, och knappt på min MDUW. *skämsmössa*)
    Fast grejen för mig är ju att möjligheterna påverkar arbetssättet. Så jag tycker det låter bra med Machinedrum annars vet jag att jag kommer att sitta och pilla med de där småsakerna och fastna :-)
    Bra, att det billigare alternativet verkar vara att föredra för mig.

    Fast särskilt billig är ju inte Machinedrum beggad vilket i sig visar att den är bra och folk vill behålla den.

  38. #38
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tycker Machinedrum kan gå att få tag på ganska billigt. Särskilt MKI (ej UW). Jag köpte min MD MKII UW för 6500kr tror jag det var.

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Machinedrum kan gå att få tag på ganska billigt. Särskilt MKI (ej UW). Jag köpte min MD MKII UW för 6500kr tror jag det var.
    Allting är relativt. Sampling skall det vara så UW är väl det enda jag kan välja på?
    6500 kr kanske är billigt med tanke på nypriset men det är fortfarande mycket pengar.
    I vart fall inget som jag spontanshoppar.

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Men 12-bitarssamplingen, upplevs den som ett problem för finsampling? Det är väl där någonstans man börjar kunna höra bakgrundsbruset på allvar under normala omständigheter?

    Hur är det med Analog Rytm, har den möjlighet att välja ordlängd eller?

  41. #41
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har en Akai s700 så jag kan ju jämföra vid tillfälle. Jag har testat att sampla direkt på MDUW:n men det var ljud som redan från början lät lite lofi. Jag har överfört en hel del också men är osäker på om de samplingarna emuleras som 12-bitars. Några var t.ex sub37-basar jag gjort men tänkte inte att de lät typiskt 12-bitars när de spelades upp på MDUW:n. Jag kan testa lite noggrannare senare om du vill och kanske t.o.m lägga upp ljudprov typ originalljud->MDUW->s700.

  42. #42
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jomox.

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Akai s700 så jag kan ju jämföra vid tillfälle. Jag har testat att sampla direkt på MDUW:n men det var ljud som redan från början lät lite lofi. Jag har överfört en hel del också men är osäker på om de samplingarna emuleras som 12-bitars. Några var t.ex sub37-basar jag gjort men tänkte inte att de lät typiskt 12-bitars när de spelades upp på MDUW:n. Jag kan testa lite noggrannare senare om du vill och kanske t.o.m lägga upp ljudprov typ originalljud->MDUW->s700.
    Jaha, du menar att det enbart är när man samplar på maskinen det blir 12 bitar. Jag trodde allt packades om till tolv för att efterlikna gamla samplingstrummaskiner.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jomox.
    Post #15

  44. #44
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, du menar att det enbart är när man samplar på maskinen det blir 12 bitar. Jag trodde allt packades om till tolv för att efterlikna gamla samplingstrummaskiner.
    Trode jag ja, men läste i manualen att samplingar konverteras till 12 bit. Hehe, där ser man. Får väl kolla min hörsel då.

  45. #45
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    En grej att tänka på med MD är att direktsamplingen är rätt så speciell (vad jag minns). Som jag uppfattar det är det mer tänkt för att skapa roliga/skumma resample-resultat än att bygga upp samplebibliotek.

    MD har ett väldigt säreget sound också. Jag gillar det mycket då det har en egen fulsnygg karaktär som man lätt känner igen och är svår att återskapa med andra burkar. Kan verkligen förstå att vissa inte gillar det dock.

  46. #46
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har lagt upp en video med en jämförelse mellan Akai S700 och MDUW. Jag använde båda samplingsmetoderna på MDUW:n och det blev en viss skillnad faktiskt. Youtube-ljudet är väl inte det bästa men jag tycker nog man hör skillnaden ändå. Är testet superintressant så kan jag ju alltid ladda upp originalfilen i wav-format. Jag borde kanske samplat fler olika ljud men orkade inte den här gången.


    https://youtu.be/tuIaDSlXCQM

  47. #47
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej att tänka på med MD är att direktsamplingen är rätt så speciell (vad jag minns). Som jag uppfattar det är det mer tänkt för att skapa roliga/skumma resample-resultat än att bygga upp samplebibliotek.
    Japp! Man kan göra alla möjliga kul "plocka ljud i realtid och loopa/mangla/processa". Fick en idé häromdagen att det borde gå att göra nästan-granular-grejor, och det gjorde det. =)

    Den kan ju spara samplingar, eller ta samplingar via SYSEX, och det är såklart väldigt najs det med, men är man ute efter en riktigt kompetent samplings-trummaskin är det nog snarare AR (förutsatt att man inte behöver kunna realtidssampla också) eller octa man ska ha.

  48. #48
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lagt upp en video med en jämförelse mellan Akai S700 och MDUW. Jag använde båda samplingsmetoderna på MDUW:n och det blev en viss skillnad faktiskt. Youtube-ljudet är väl inte det bästa men jag tycker nog man hör skillnaden ändå. Är testet superintressant så kan jag ju alltid ladda upp originalfilen i wav-format. Jag borde kanske samplat fler olika ljud men orkade inte den här gången.


    https://youtu.be/tuIaDSlXCQM
    Tack, ja viss skillnad, Akaien lyfter lite diskant väl. Jag minns att S1000 definitivt inte hade rak frekvenskurva på sin sampling heller.
    Otroligt pedagogisk video.

  49. #49
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Med Octatrack har man alltså max 8 samtidiga samplade trumljud förutsatt att man inte använder något spår till annat eller kan man ha "kits" med flera samplingar på ett spår?

  50. #50
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Precis, finns tyvärr inga kits eller liknande.

    Många använder "chains" vilket är en lång sampling med flera ljud på rad. Går sedan att choppa upp den i slices i maskinen och sedan väljer man ljud genom att parameterlåsa numret på slicen. Tycker det är ett rätt meckigt worfkflow även om det sparar massor sampleslots.

  51. #51
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    RS7000
    Samplingar: Sampla direkt eller ladda från SM-kort.
    TR-grid: Knappar med leds.
    Accent: Med "grid groove".


  52. #52
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Man kan ju parameterlåsa sample också. Så i princip kan du väl ha 64 olika samples på ett track. På octan alltså

  53. #53
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju parameterlåsa sample också. Så i princip kan du väl ha 64 olika samples på ett track. På octan alltså
    Ett ljud i taget då gissar jag?

  54. #54
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fsm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RS7000
    Samplingar: Sampla direkt eller ladda från SM-kort.
    TR-grid: Knappar med leds.
    Accent: Med "grid groove".
    Ah, Yamahas Electribe/MPC, typ...
    Jag får lite panik när jag ser gränssnittet, inte direkt rent om man säger...
    Men jag gissar att den liksom de flesta Yamahamaskiner är bra om man lär sig använda den.

  55. #55
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett ljud i taget då gissar jag?
    Ja alltså du kan ju trigga en sample per steg. 64 steg i ett pattern. En ny sample på varje steg. Ska du ha fler samples på samma steg får du använda fler spår.

  56. #56
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    gällande electribe 2 sampler. du kan också byta ljud bara genom att skruva på en ratt. precis som på alla andra electribes

Liknande ämnen

  1. Finns det en klassisk "whoa" sampling?
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-02-01, 12:35
  2. Kontakt 2 - "Få hela sampling att spela ut"
    Av drifter7508 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 22:12
  3. Trummaskiner med "human rhythm"
    Av PF i forum Övriga instrument
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-01-14, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •