Sidan 5 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SistaSista
Resultat 241 till 300 av 521

Ämne: ELEKTRON Analog HEAT

  1. #241
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Detsamma

  2. #242
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har dock inga planer om att offra vänner för att de skulle tycka annorlunda.
    Trollstämpeln är alltid nära när någon yttrar sig ofördelaktigt om Elektron. Här kunde med fördel forumet skärpa sig lite.
    Håller inte riktigt med. Många kan uttrycka sin kritik på bra sätt och man kan ha en bra diskussion. Men det finns några troll som förstör diskussionen. Har du verkligen missat det?

    Edit: ignorera, du och M har sagt det som behöver sägas. Är med er båda!

  3. #243
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Aha, var den ett ljudkort också? det behöver jag ju faktiskt ett. sb32 får pensioneras ngn gång. men dyrt ändå, även om man tänker stereo. och även om jag är en sån som behöver 9 olika distar.

  4. #244
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det fungerar som ett ljudkort också. Både i den traditionella bemärkelsen, men även på ett lite häftigare sätt.

    Precis som Four/Rytm kommer det gå att dra in Heat-pluggen på valfritt spår och behandla materialet på det spåret genom den, utan att behöva sätta upp enheten som ljudkort i datorn. Till skillnad från Four/Rytm så är dock signalvägen på Heat mer anpassad för att kunna användas som ljudkort samtidigt som effektenhet.

    Det kommer alltså gå att spela in två källor på Heat, rent in i datorn, samtidigt som man distar valfritt spår i sin DAW. Väldigt flexibelt och coolt! (Eller... Hett?)

    Skälet till att det kostar en del är helt enkelt för att den kostar mycket att tillverka. Kortet inuti är fullsmockat med analoga kretsar, och det är inte billigt. Det är bokstavligt åtta analoga distkretsar i den, det blir en hel del komponenter. (Nio om man räknar att kunna överstyra in i filtret )
    Senast redigerat av sm0hm den 2016-10-01 klockan 13:01.

  5. #245
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hettade till lite idag!
    Tack för besöket! Det var väldigt fina ljud du fick ur både Rytm och Heat. Imponerad av din random-hihats-programmering™

    Roligast: När Mattias lite försynt säger "Du kan mixa in lite Dry också för lite mer subtil dist" följt av "BRRRHHZSSSk"

    Bäst: Out L till In R och Out R som master out. Alltså dista i serie istället för stereo. Kaos! Mumma! Bästa tricket. Har inte kört det särskilt mycket, så jag hade minst lika roligt! Sjuka duckningar och fina brussvansar.

  6. #246
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @ El Toro: vad exakt skulle du vilja förändrades på AH för att du skulle bli intresserad av enheten?

    Jag kan också hålla med om att det är mycket pengar att betala för en distpedal, även om den är avancerad. Med det sagt så tror jag också att jag får valuta för det jag betalar, även om det i slutändan är mycket att betala. Frågan vad som är dyrt och billigt måste ju få vara högst individuell utifrån varje persons referenser och förutsättningar. Sedan tror jag alla har förståelse för att företag också måste gå runt och att utveckling kostar. Fast prissättning ur min erfarenhet är väl nästan av det svåraste som finns.

    Om jag kommer köpa den? Ja säkert, jag gillar Elektron och har hittills haft stor användning av deras produkter. Jag gillar att detta också lovar för elektron-rack med effektburkar.

    Avslutningsvis så har jag många elektron-produkter och är i högsta grad en fanboy, samtidigt finns det ju alltid saker som skulle kunna göras eller designats annorlunda. Ett färskt exempel är väl displayen på A4 och rytm som tidigare diskuterats här på forumet?

    Jag välkomnar att detta lyfts, skulle önska att tonen var mer konstruktiv –varför? jo för att jag vill att Elektron ska fortsätta göra svinbra saker och en tillverkare är aldrig bättre än sina användare. Detta är värdefulla synpunkter även om sättet de förs fram kan diskuteras.

  7. #247
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @ El Toro: vad exakt skulle du vilja förändrades på AH för att du skulle bli intresserad av enheten?
    .
    Alltså jag är inte helt ointresserad av den som den är nu men här följer några uppenbara förbättringar:

    Bättre rattar/knappar och bättre placering av dessa. Med bättre menar jag greppvänligare/större/tydligare för de viktigaste funktionerna och bättre placering. Kanske några reglar eller joysticks skulle ha passat bättre för vissa funktioner.
    Intern nätdel
    Mindre plottrig mer symmetrisk.
    Lägre pris. Under 5K borde den inte kosta och då skulle de säkert sälja tre gånger så många.
    Direktval av filtertyp vore inte helt fel att stega sig fram är inte direkt intuitivt.
    Större display kanske i färg det kostar ju inte så mycket idag.
    Touchslider.
    D-Beam aktig styrning. (I kid u not)
    Delay m.f.l effekter.

  8. #248
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    För ett pris på 5k skulle jag hugga. Och ja, gärna fler effekter!
    Men då vill man ju ha sequencer med parameterlås och så blev det en annan produkt!
    Kan lätt skippa ljudkortsfunktionalitet etc

  9. #249
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Hade gärna sett ett delay i jag med. Men den verkar vara mer tänkt som en produkt att värma upp en master eller enskild synt.
    Fast då rimmar filtret illa. Nej ett par fx i hade inte skadat någon tror jag. Möjligtvis plånboken. Men det kanske är så som det spekuleras om att det kommer fler lådor i samma format.

    En sak jag har funderat över är ifall det går att använda in och utgångarna via overbridge för att få in en annan effekt eller synt?
    Det står att du kan använda den som ljudkort samtidigt men det är inte det jag är ute efter. Fler in via overbridge skulle dock vara trevligt

    Någon som eventuellt vet hur det är tänkt/gjort?

  10. #250
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Har inte processat så mycket med min A4 på datorn (dock mycket på ext in, grymma fx) men idag gick jag lös och körde fyra kanaler med filter, dist och fx. Så jävla najs. Skulle nästan säga att om du vill ha delay, reverb och chorus mm kan du lika gärna köpa en A4. Nu går det kanske inte att göra alla goa grejer med disten och formatet är klart smidigare på heat. Och den kostar lite mera men beggat så kostar dom samma så att säga. Med a4an kan du dessutom seq alla effekter osv. Saknas eq men det är lätt gjort att fläka på en eq från datorn istället. Sen gör det kanske ingenting att en får en grym poly/mono synth på köpet. Inte bara prisvärt. Kanondeal skulle jag säga.

    Blev väldigt sugen på heat efter att jag kört a4an i alla fall. Och dom här i kombo med Octatrack eller rytm blir ju helt galet. Flexibel dlx.

    Nu vill jag ha en Octatrack2 med Overbridge.. Fytti hellvete vad bra det hade varit.

  11. #251
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte processat så mycket med min A4 men idag gick jag lös och körde fyra kanaler med filter, dist och fx. Så jävla najs. Skulle nästan säga att om du vill ha delay, reverb och chorus mm kan du lika gärna köpa en A4. Nu går det kanske inte att göra alla goa grejer med disten och formatet är klart smidigare på heat. Och den kostar lite mera men beggat så kostar dom samma så att säga. Med a4an kan du dessutom seq alla effekter osv. Saknas eq men det är lätt gjort att fläka på en eq från datorn istället. Sen gör det kanske ingenting att en får en grym poly/mono synth på köpet. Inte bara prisvärt. Kanondeal skulle jag säga.

    Blev väldigt sugen på heat efter att jag kört a4an i alla fall.

    Nu vill jag ha en Octatrack2 med Overbridge.. Fytti hellvete vad bra det hade varit.
    Overbridge är helt meningslöst för mig. Det funkar ju fint men I dont get it. Vill man köra plugg kan man väl lika gärna köra mjukvara? Hajar verkligen inte det där. Anyways, tyvärr funkar inte mitt midiinterface sedan senaste OSX, så inbyggt sådant till Octan hade varit bäst däremot. Jag vill kunna synca Octan till DAW.

    Off topic, sorry...

  12. #252
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Overbridge är helt meningslöst för mig. Det funkar ju fint men I dont get it. Vill man köra plugg kan man väl lika gärna köra mjukvara? Hajar verkligen inte det där. Anyways, tyvärr funkar inte mitt midiinterface sedan senaste OSX, så inbyggt sådant till Octan hade varit bäst däremot. Jag vill kunna synca Octan till DAW.

    Off topic, sorry...
    Mixar allt via datorn och daw. Det är sjukt smidigt och man slipper skaffa en drös extra kanaler med ljudkort för att få in allt per kanal.

  13. #253
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Overbridge är helt meningslöst för mig. Det funkar ju fint men I dont get it. Vill man köra plugg kan man väl lika gärna köra mjukvara? Hajar verkligen inte det där. Anyways, tyvärr funkar inte mitt midiinterface sedan senaste OSX, så inbyggt sådant till Octan hade varit bäst däremot. Jag vill kunna synca Octan till DAW.

    Off topic, sorry...
    Javisst kan du köra plugg. Men pluggar är inte så analog och sen kan jag interfejset (för att förtydliga så använder jag själva A4an när jag skruvar till mitt filter eller delay) och slipper krångla med mus och annat fanstyg som kontrollers osv. Plus att datorn inte belastas. Plus att alla kanaler splittas. Plus att jag kan göra längre automatiseringar smidigt. Plus att.. Ja du ser.. Men jag fattar om en inte vill göra det lätt för sig..
    Skämt å sido. Overbridge är verkligen guld. Sen är det klart att inte alla gillar eller behöver det. Men det gör saker väldigt mycket mer flexibelt som jag sa i inlägget ovan.
    A4an blir så mycket mer än en synt.
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-10-02 klockan 13:31.

  14. #254
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Overbridge är helt meningslöst för mig. Det funkar ju fint men I dont get it. Vill man köra plugg kan man väl lika gärna köra mjukvara? Hajar verkligen inte det där. Anyways, tyvärr funkar inte mitt midiinterface sedan senaste OSX, så inbyggt sådant till Octan hade varit bäst däremot. Jag vill kunna synca Octan till DAW.

    Off topic, sorry...
    Nej tycker inte det är OT utan en ganska relevant detalj gällande produkterna. Precis som du så ser jag Overbridge helt meningslöst och hela grejen med Elektrons burkar har ju varit lite "tillbaka till hårdvara" och att man kan få internens, parameterlåsningar mm utan dator.. inte minst gäller det ju Octatracken. Precis samma med HEAT, varför man gjort det som ett ljudkort mm.. frågar mig bara varför?

    När jag ser på MM el A4 så är det ju just möjligheten till styrning och låsning i realtid som är det unika, det som tillförde något nytt och ett nästan mer modulärt tänk... men jag har svårt att se det här... Givetvis så tillhör jag ju då inte målgruppen..men just med utgångspunkt i det som gjorde MM och MD unika har jag svårt att se vilka som är det..... Roland bygger ju in liknande funktioner i sina billiga dli och släng burkar vilket jag kan förstå.. de riktar sig egentligen inte till "musiker" ..men HEAT...hmm... jag tycker det hela är väldigt intressant och jag känner jag måste fördjupa mig i burken för jag har svårt att se grejjen.

  15. #255
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej tycker inte det är OT utan en ganska relevant detalj gällande produkterna. Precis som du så ser jag Overbridge helt meningslöst och hela grejen med Elektrons burkar har ju varit lite "tillbaka till hårdvara" och att man kan få internens, parameterlåsningar mm utan dator.. inte minst gäller det ju Octatracken. Precis samma med HEAT, varför man gjort det som ett ljudkort mm.. frågar mig bara varför?

    När jag ser på MM el A4 så är det ju just möjligheten till styrning och låsning i realtid som är det unika, det som tillförde något nytt och ett nästan mer modulärt tänk... men jag har svårt att se det här... Givetvis så tillhör jag ju då inte målgruppen..men just med utgångspunkt i det som gjorde MM och MD unika har jag svårt att se vilka som är det..... Roland bygger ju in liknande funktioner i sina billiga dli och släng burkar vilket jag kan förstå.. de riktar sig egentligen inte till "musiker" ..men HEAT...hmm... jag tycker det hela är väldigt intressant och jag känner jag måste fördjupa mig i burken för jag har svårt att se grejjen.
    Men.. Jag skrev ju alldeles nyss ovan exempel på vad du kan göra? Vad är det du inte förstår? Allt går ju att göra fortfarande standalone. Nu har du dessutom möjligheten att anvönda dom på ett annat sätt.

  16. #256
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Overbridge är helt meningslöst för mig. Det funkar ju fint men I dont get it. Vill man köra plugg kan man väl lika gärna köra mjukvara? Hajar verkligen inte det där. Anyways, tyvärr funkar inte mitt midiinterface sedan senaste OSX, så inbyggt sådant till Octan hade varit bäst däremot. Jag vill kunna synca Octan till DAW.

    Off topic, sorry...
    Tycker Overbridge är genialiskt eftersom det tillgodoser så många behov. För min del är det framförallt att på ett smidigt sätt synka och spela in allt på separata spår för mix. För någon annan kanske det är editering från dator, eller total recall från DAW...

  17. #257
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nä den här lät inte så kul eller nytt. Trist.

  18. #258
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men.. Jag skrev ju alldeles nyss ovan exempel på vad du kan göra? Vad är det du inte förstår? Allt går ju att göra fortfarande standalone. Nu har du dessutom möjligheten att anvönda dom på ett annat sätt.
    Hade inte läst ditt inlägg..ö. men nej det är väl just det jag inte förstår... varför ska jag göra automatiseringar mm på data när det är just med en burk som MM/MD jag ville slippa det...och inte minst med Octatracken vilket just skulle tyra 8 kanaler externa grejjer samtidigt som jag skulle kunna joxa med samplingar och inspelningar i realtid... utan att behöva ableton skit mm... jag förstår faktiskt inte... varför vill jag ha en avancerad posch-distpedal (kul med dist förvisso).. men med ljudort mm där jag styr från data men där möjlighet till sequenc, auto,parameterlås inte finns i burken????

  19. #259
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade inte läst ditt inlägg..ö. men nej det är väl just det jag inte förstår... varför ska jag göra automatiseringar mm på data när det är just med en burk som MM/MD jag ville slippa det...och inte minst med Octatracken vilket just skulle tyra 8 kanaler externa grejjer samtidigt som jag skulle kunna joxa med samplingar och inspelningar i realtid... utan att behöva ableton skit mm... jag förstår faktiskt inte... varför vill jag ha en avancerad posch-distpedal (kul med dist förvisso).. men med ljudort mm där jag styr från data men där möjlighet till sequenc, auto,parameterlås inte finns i burken????
    Ok.
    Jag spelar till ex in alla mina styrningar lajv med overbridge. En av grejerna jag älskar. Oh spelar in audio med separat. Istället för att ha 16 sladdar, extra ljudkort osv. Syncen är kanon. Och som sagt. Vill du inte använda så går det alldeles utmärkt att inte göra det. Allt finns i lådan. Bara att köra.
    Men som jag sa. Alla vill inte använda det. Och det är väl vackert så.

  20. #260
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Kollar lite på alternativ till Analog Heat. Vissa menar ju att det finns flera som är billigare.

    Den som kommer närmast, tycker jag, är nog denna:

    Elysia Karacter - Pris: 11 338,11 SEK på Thomann
    Har faktiskt, precis som AH, också CV in. Dock bara assignbart till Drive- eller mixparametrarna.
    (och förstås ingen total recall, LFO, multibandsfilter, EQ, ljudkort)


    Ni då, vilka alternativ ser ni? Två boss-pedaler?

  21. #261
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vi?

    Nu är jag inte så mkt för "sist" överhuvudtaget, räcker oftast med att överdriva en aning på mixern el någon annan amp för bra resultat... distade 303:har jag aldrig varit mkt för..lite för mkt trance och för lita acid för mig. Men vill jag ha riktig jävla sist så funkar ju Boss ypperligt... posch sista.. äh.. fan har nån pedal som heter "Death Metal"..el bitcrush...det lixom sätter tonen

    Men denna är säkerligen fin och säker gör den saker jag gillar.... bara inte tillräckligt "Elektron" aktivt i min smak... man-->machine-->man...

  22. #262
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok.
    Jag spelar till ex in alla mina styrningar lajv med overbridge. En av grejerna jag älskar. Oh spelar in audio med separat. Istället för att ha 16 sladdar, extra ljudkort osv. Syncen är kanon. Och som sagt. Vill du inte använda så går det alldeles utmärkt att inte göra det. Allt finns i lådan. Bara att köra.
    Men som jag sa. Alla vill inte använda det. Och det är väl vackert så.

    Ja men saker kostar ju extra för funktioner jag inte behöver... för mig hade dom kunnat droppa ljudkortsdelen så kanske den hade kostat 3k i stället... och haft lite seq parameterjox i stället ...men detta är en produkt för dig, inte mig.... mkt jag inte förstår med flera nya produkter i dag.... jag är gammal

  23. #263
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollar lite på alternativ till Analog Heat. Vissa menar ju att det finns flera som är billigare.

    Den som kommer närmast, tycker jag, är nog denna:

    Elysia Karacter - Pris: 11 338,11 SEK på Thomann
    Har faktiskt, precis som AH, också CV in. Dock bara assignbart till Drive- eller mixparametrarna.
    (och förstås ingen total recall, LFO, multibandsfilter, EQ, ljudkort)


    Ni då, vilka alternativ ser ni? Två boss-pedaler?
    Sherman har ju lite. Restyler är väl närmre av de två.

  24. #264
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Nån borde starta en separat tråd "Lyxiga filter- ,dist- och mättnadslådor - vi har hela listan".

    Jomox Moonwind
    Sherman Rodec Restyler
    Sherman Filterbank
    Elektron Analog Heat
    Elysia Karacter
    Niio Analog Iotine Core
    Waldorf 2-pole/4-pole
    Akai MFC-42
    Electro Harmonix LPB-2BE
    Thermionic Culture Vulture

    Typ...


    edit: kanske var den här tråden... http://www.99musik.se/showthread.php...-vad-gillar-ni
    Senast redigerat av 834 den 2016-10-03 klockan 08:54.

  25. #265
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixar allt via datorn och daw. Det är sjukt smidigt och man slipper skaffa en drös extra kanaler med ljudkort för att få in allt per kanal.
    Detta. Sen att sync:en är MYCKET stabilare än midiklocka skadar ju inte heller...

  26. #266
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollar lite på alternativ till Analog Heat. Vissa menar ju att det finns flera som är billigare.

    Den som kommer närmast, tycker jag, är nog denna:

    Elysia Karacter - Pris: 11 338,11 SEK på Thomann
    Har faktiskt, precis som AH, också CV in. Dock bara assignbart till Drive- eller mixparametrarna.
    (och förstås ingen total recall, LFO, multibandsfilter, EQ, ljudkort)


    Ni då, vilka alternativ ser ni? Två boss-pedaler?
    Du har ju Overstayer Saturator oxå. Borde väl vara nått liknande (fast lite mer begränsad, och dubbelt så dyr).

  27. #267
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Mono, ingen env follower, utan CV, osv men Empress Multidrive känns litelite liknande. Skulle nog nästan passa mig bättre. Fick lite gas på den. Kanske t o m går att modda lite CV

  28. #268
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har ju Overstayer Saturator oxå. Borde väl vara nått liknande (fast lite mer begränsad, och dubbelt så dyr).
    + Passive Aggressive-serien från Mammoth Audio
    + Louder Than Liftoff The Silver Bullet
    + Black Box HG2
    + Sonic Farm Creamliner (men nu går vi kanske in på lite för mycket finlir?)

    (Sherman FB är mono.. och Akai MFC-42 låter för tråkigt för att vara med)

  29. #269
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    för mig hade dom kunnat droppa ljudkortsdelen så kanske den hade kostat 3k i stället...
    Droppa ljudkortet hade kanske sänkt priset med en lapp.. men troligtvis mindre?

  30. #270
    deleted user
    Fast.... så här kan man ju hålla på med allt. Alla enheter kan olika saker och det enda som är intressant är väl egentligen om det en pryl gör och kan passar en eller inte? Antingen tycker man att AH är lockande eller så gör man det inte.

    Men priset är fortfarande helt rimligt. Det är 8 (åtta, eight, huit, acht, اته, ثمانية, otte, kahdeksan) olika analoga effekter i den. Inte en, inte två, inte tre, inte fyra, inte fem, inte sex, inte sju utan åtta. En pedal med en analog dist kostar lätt 1000 kr.

    Det. Är. Rimligt.

    Den verkar jäkligt bra. Det betyder inte att inget annat är bra.

  31. #271
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En pedal med en analog dist kostar lätt 1000 kr.

    Det. Är. Rimligt.
    Fast nja. Dist, fuzz, overdrive kan vara jättekomplexa men är ofta ganska enkla kretsar (flamebait ). I en distpedal skulle jag gissa generellt att kretsen i sig är betydligt billigare än panelkomponenter och låda (gäller väl typ rätt många kretsar) och där har ju elektron"minimerat". Jag gissar att priset går tillbaka till hur pass flexibel den är med routing, cv, interface osv.
    Spekulerar såklart. Tycker att priset är i högsta laget men ändå inom rimliga gränser. För högt för att jag ska köpa nytt dock.

  32. #272
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast nja. Dist, fuzz, overdrive kan vara jättekomplexa men är ofta ganska enkla kretsar (flamebait ). I en distpedal skulle jag gissa generellt att kretsen i sig är betydligt billigare än panelkomponenter och låda (gäller väl typ rätt många kretsar) och där har ju elektron"minimerat". Jag gissar att priset går tillbaka till hur pass flexibel den är med routing, cv, interface osv.
    Spekulerar såklart. Tycker att priset är i högsta laget men ändå inom rimliga gränser. För högt för att jag ska köpa nytt dock.
    Jo det är möjligt, men om man jämför med vad man får är det ändå rimligt. Betalade nyss 550:- för en Fuzz som är så jäkla bra och jag tycker det är overkligt billigt, fast jag fick löda ihop den själv. Så det är möjligt att det är billiga kretsar, men ser man till vad man får för pengen och jämför tycker jag att det är högst rimligt.

    Sedan, och det är min största (och enda tror jag) invändning mot AH, så är det ett minus att man bara kan använda en åt gången. De skulle ha sneglat på t ex DP/4 och fläskat på lite till.

  33. #273
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag tycker att priset är väldigt rimligt OM den låter tillräckligt bra för sitt pris.

    MEN det här absolut inte en burk för alla som gillar de övriga Elektron-burkarna som säljs idag. Lite som med sidstation.. jag skulle inte vilja ha en sådan i studion om det så var gratis. Jag förstår besvikelsen hos många elektron-fans, men släpp det för tusan! Det är bara en produkt! Gör lite musik istället!

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är 8 (åtta, eight, huit, acht, اته, ثمانية, otte, kahdeksan) olika analoga effekter i den.
    Det är fortfarande bara en i taget, så det kanske är som med flera andra liknande burkar att det egentligen bara är små varianter som körs på samma grund? Min Culture Vulture har 10 olika "analoga effekter", men titta i den så ser du bara en signalkedja som varieras lite för de olika inställningarna. Det är knappast 10(/20 för stereo) separata distar där i. Liknande här? Det kan väl nästan liknas med att det är 8 analoga dist-presets att välja mellan. Inte för att jag tycker att det spelar någon som helst roll egentligen annat än för tillverkaren..

  34. #274
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är fortfarande bara en i taget, så det kanske är som med flera andra liknande burkar att det egentligen bara är små varianter som körs på samma grund?
    Jo, men jag gick på vad sm0hm skrev:

    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte så konstigt egentligen. Distpedaler som är en distkrets kostar åtminstone runt tusenlappen.
    Detta är åtta distkretsar, i stereo, med analoga filter och EQ. Det kostar därefter.

  35. #275
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men jag gick på vad sm0hm skrev:
    OK! Jag tror inte på det förrän jag ser det

  36. #276
    deleted user

  37. #277
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja men saker kostar ju extra för funktioner jag inte behöver... för mig hade dom kunnat droppa ljudkortsdelen så kanske den hade kostat 3k i stället... och haft lite seq parameterjox i stället ...men detta är en produkt för dig, inte mig.... mkt jag inte förstår med flera nya produkter i dag.... jag är gammal
    Asså.. Så är det med många grejer. Och ja du är lite gammal. Inte som mig och Skilling. Evigt unga.
    Jag har ju letat efter något liknande ett tag. För jag vill ha filter, dist. Moogpedalen drive var ju helt ok men väldigt begränsad och ingen stereo. Bara den kostar ju 1800 pix. Så det här kanske är något för mig jag vet inte. Men visst hade det varit kul med p-locks och shit. Tänkte dock att den passar perfekt med min octa. Så kan jag låsa med octan.
    Sen är det ju sådär.. Det är kanske inte bara för stt det är Elektron som gör den men iom att jag är så oerhört bekväm i deras miljö så blir det ändå intressant om jag nu ska ha något sådant här. Det går ju inte att sticka under stol med.

    Edit: ja jävel.. Den går ju att styra med cv också.. Hade jag glömt..
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-10-03 klockan 11:29.

  38. #278
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast nja. Dist, fuzz, overdrive kan vara jättekomplexa men är ofta ganska enkla kretsar (flamebait ). I en distpedal skulle jag gissa generellt att kretsen i sig är betydligt billigare än panelkomponenter och låda (gäller väl typ rätt många kretsar) och där har ju elektron"minimerat". Jag gissar att priset går tillbaka till hur pass flexibel den är med routing, cv, interface osv.
    Spekulerar såklart. Tycker att priset är i högsta laget men ändå inom rimliga gränser. För högt för att jag ska köpa nytt dock.
    Jag tycker man får tänka in att det också är digital styrning av de analoga delarna. Det kostar ju lite mer.

  39. #279
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK! Jag tror inte på det förrän jag ser det
    Hehe..

    Nu var det ju exakt det mr smohm sa så det borde stämma.

    Jäklar vad jag håller med dig om att en får släppa att det inte är den vanliga burken från elektron. Jag är ju stort fan. Tycker mest det är kul med något annat än det vanliga.
    Och det är ju inte som att det är den sista apparaten dom kommer göra.
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-10-03 klockan 11:30.

  40. #280
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker man får tänka in att det också är digital styrning av de analoga delarna. Det kostar ju lite mer.
    Det var lite det jag syftade på med "hur pass flexibel den är med routing, cv, interface osv" vad jag ville komma till med inlägget var nog mest att 8 stereodistar i sig inte nödvändigtvis motiverar priset men prylen som helhet gör det.

  41. #281
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Repostar..

    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Skälet till att det kostar en del är helt enkelt för att den kostar mycket att tillverka. Kortet inuti är fullsmockat med analoga kretsar, och det är inte billigt. Det är bokstavligt åtta analoga distkretsar i den, det blir en hel del komponenter. (Nio om man räknar att kunna överstyra in i filtret )

  42. #282
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Droppa ljudkortet hade kanske sänkt priset med en lapp.. men troligtvis mindre?
    En femhunka max .

  43. #283
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade gått emot den väg som de har valt också, dvs datorintegration och overbridge.

  44. #284
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade gått emot den väg som de har valt också, dvs datorintegration och overbridge.
    Jo och det är väl just den vägen som jag finner lite konstig i och med att grejen med Elektronburkarna var att slippa datorn.. inte minst med Octan.

    Tycker det är en djävligt intressant diskussion om hur och vart det riktar sig, internens mm som just inte behöver landa i om produkten passar för mig el någon annan utan just i hur de har tänkt. Det behöver ju inte vara dissningar eller hissningar av en produkt utan just att just försöka förstå olika aspekter och det kanske också öppnar för nytt tänk och meningstullare användande... eller inte

  45. #285
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo och det är väl just den vägen som jag finner lite konstig i och med att grejen med Elektronburkarna var att slippa datorn.. inte minst med Octan.
    Kan inte påminna mig om att dom någonsin marknadsfört Octa som ersättare till datorn?

    Hursomhelst har dom ju sedan A4 haft datorintegration som stor grej. Och det är ett tag nu. Får dom inte lov att skifta fokus? Gissar att tight DAW-integration var något som efterfrågades, annars hade dom väl aldrig dragit igång ett sådant mastodontprojekt som overbridge. Och nu när det finns vore det kriminellt dumt att inte mjölka max ur det...

  46. #286
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du slipper fortfarande använda datorn. Ingen tvingar dig.

    Om det en gång i tiden har funnits en "grej" med att slippa datorn för annat än rena os-uppgraderingar så försvann den i och med UW. Än mer bort i och med octatrack.

  47. #287
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag tror många med mig gillar elektron just för att man kan minimera datorns närvaro i skapandeprocessen. För inspelningsprocessen är datorintegration guld.

  48. #288
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Håller med peter och jgb här. Det är väl en ickefråga eller så får du (emu) förklara närmare vad du menar?. Bara å skita i datorn så har du burkar som helt ensamma står sig finfint.

  49. #289
    deleted user
    Tycker Peter har ett bra inlägg längre upp också om att Overbridge kan tillgodose olika typer av behov. Jag köper det.

  50. #290
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Förlåt en dum fråga, men vad menas med Overbridge?

  51. #291
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt en dum fråga, men vad menas med Overbridge?
    Länken säger det mesta.

    https://www.elektron.se/overbridge/

  52. #292
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Aha! Tack, Skilling!

    Jag hade inte fattat att det var något specifikt för Elektron, utan trodde att det var en allmän term som jag hade missat.

  53. #293
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att tight DAW-integration var något som efterfrågades.
    Klart det efterfrågades. "Alla" som jobbar mer på uppdragsbasis/flera projekt parallellt med datorn som nav (vilket förmodligen är de allra allra flesta) och samtidigt vill köra elektroner/hårdvara lär ha drömt våta drömmar om total recall av hårdvaran när de laddar ett projekt.

  54. #294
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Ber om ursäkt om detta redan avhandlats, men hur bra är Heat som ljudkort? Främst då AD/DA-biten.

    Måste troligen dumpa Avid efter åtta års samvaro, pga hur kassa de är på att uppdatera drivrutiner till OSX.

  55. #295
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ber om ursäkt om detta redan avhandlats, men hur bra är Heat som ljudkort? Främst då AD/DA-biten.

    Måste troligen dumpa Avid efter åtta års samvaro, pga hur kassa de är på att uppdatera drivrutiner till OSX.
    Jag har inte gjort några vetenskapliga tester men på a4an låter det som vilket ljudkort som helst. Säger som drloop här på forat. Det där behöver en inte oroa sig för numera.
    Eller så var det någon annan..

  56. #296
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ber om ursäkt om detta redan avhandlats, men hur bra är Heat som ljudkort? Främst då AD/DA-biten.
    Jag har inte gjort några vetenskapliga tester men på a4an låter det som vilket ljudkort som helst. Säger som drloop här på forat. Det där behöver en inte oroa sig för numera.
    Och även om man skulle råka oroa sig - och det är det många som gör varav vissa med all rätt - så är det ännu bättre SNR-specar på Analog Heat som ljudkort: 112 dB in och 111 dB ut.

  57. #297
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Man undrar vad det är för filtertopologier på låg- och högpassfiltrena.

  58. #298
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man undrar vad det är för filtertopologier på låg- och högpassfiltrena.
    Tvåpolig state-variable.

  59. #299
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    /mr: Ja, det låter ju som det mest balanserade valet. Någon särskild inspiration?

    Niio analog iiotine core 2 är nog en ganska bra referensram för pris, iaf för de som är beredda att betala mycket - massa olika distar, stereo, filter. Kostade väl uppåt 16 000 papp?

  60. #300

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av /mr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och även om man skulle råka oroa sig - och det är det många som gör varav vissa med all rätt - så är det ännu bättre SNR-specar på Analog Heat som ljudkort: 112 dB in och 111 dB ut.
    Blir bra det här. Du har torrt på fötterna om SNR specarna gissar jag...
    Ingen kommer att bli besviken på ljudkvalitén. Inget att oroa över!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •