Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9
Resultat 481 till 521 av 521

Ämne: ELEKTRON Analog HEAT

  1. #481
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fler på Elektronauts m samma problem. Uppgraderade till OS 1.02 och då hamnar BPM rätt. Typ. Diffar 0,1 BPM.

  2. #482
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    ...undra varför dom låst samplingsfrekvensen till 48khz när man har den som ljudkort (plugin)?!? nån som vet?

    ställer det till det i projekt i projekt man jobbat i som redan är 44.1 tro....?

  3. #483
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Hej alla HEAT'are

    Har en fråga.


    Sugen på att STEMS mixa en låt , dvs ta 4 stems (DRUMS,BAS,KEYS,VOX) och låta var och en av dom få en rundtur igenom analog heat.

    Hur skulle ni göra smidigast? Via overbridge antar jag ? ( Kanske en analog rundtur , för att även blanda in en extern rörcomp )


    Hur ser man till att alla stems hamnar 'sample accurate' efter 4 rundturer , som man då får ta en i taget .


    Kanske är en 'non-issue' men är ändå nyfiken på erat workflow där..


    Stort tack på förhand / Max

  4. #484
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...undra varför dom låst samplingsfrekvensen till 48khz när man har den som ljudkort (plugin)?!? nån som vet?

    ställer det till det i projekt i projekt man jobbat i som redan är 44.1 tro....?
    Vet inte, men gissningsvis för att förenkla implementationen...
    Rent officiellt ska det funka med 48 i ett 44.1-projekt. Kört Rytm och Keys med Overbridge (24 bit audio + midi sync), med Ableton Live och jag kan säga att det funkat sådär. Efter ett tag har Rytmen hakat upp sig och delayet i både Rytm och Keys har skenat i timing när man startat och stoppat... Switchade till 48 khz i projektet och fick såklart bättre latency i Live till en cpu ökning på ca 5% vilket var ok. Rytmen och Keysen slutade strula. Men ärligt talat tyckte jag ljudkvaliteten blev bättre när jag körde audio ut från burkarna till Live och bara kör Overbridge för midi sync, så jag håller mig där tillsvidare.

  5. #485
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Om man kör Heat via Overbridge, kan man då använda de analoga in och utgångarna som insert på något sett? Och alltså koppla en extern effektkedja via Heat. Kan man det blir det köööp!

  6. #486
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kör Heat via Overbridge, kan man då använda de analoga in och utgångarna som insert på något sett? Och alltså koppla en extern effektkedja via Heat. Kan man det blir det köööp!
    Fan det hade varit mäktigt

  7. #487
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kör Heat via Overbridge, kan man då använda de analoga in och utgångarna som insert på något sett? Och alltså koppla en extern effektkedja via Heat. Kan man det blir det köööp!
    Du menar att köra in- och utgångarna som ljudkort till datorn?


    Sound card operation

    One of the most prominent Analog Heat features: it can function as a 2 in/2 out sound card, even while processing DAW audio.



    https://www.elektron.se/products/analog-heat/

  8. #488
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av /mr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att köra in- och utgångarna som ljudkort till datorn?


    Sound card operation

    One of the most prominent Analog Heat features: it can function as a 2 in/2 out sound card, even while processing DAW audio.



    https://www.elektron.se/products/analog-heat/
    Fast det är väl inte köra som ljudkort som efterfrågas? Intressantare frågan känns som, kan man köra Heat-audio-out -> FX-burkar -> Heat-audio-in, och sen lägga på heat som en overbridge-plug, och då även köra ljudet genom FX-burkar (så, FX-burkar i praktiken blir VST-plugin via overbridge, med en AH som bonus-FX...). Samtidigt som man har ett helt annat ljudkort som "ordinarie" ljudkort.

  9. #489
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av /mr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att köra in- och utgångarna som ljudkort till datorn?


    Sound card operation

    One of the most prominent Analog Heat features: it can function as a 2 in/2 out sound card, even while processing DAW audio.



    https://www.elektron.se/products/analog-heat/
    Nja, inte som ljudkort rakt av men det kanske finns en lösning i detta. Min tanke var att kunna skicka tex en trummix via Overbridge till Heat men att det i sin tur går en effektkedja till outboards/pedaler/etc via Heats In/ut-gångar. Och på så sätt kunna göra en analog färgning utan att gå via ett "vanligt" ljudkort.

    Ljud in från DAW (via Overbridge) ->Analog Heat (via L+R-ugångarna)->Outboards/FX->Analog Heat (via L+R-ingångar) -> DAW (via overbridge)

  10. #490
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Aha!

    Tack för förtydligandena.

  11. #491
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Går inte att göra så vitt jag vet.

  12. #492
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av /mr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha!

    Tack för förtydligandena.
    Och, om det inte går nu, men ni fixar så det går. Var JÄKLIGT tydlig med det i pressrelease m m. Gissar att det finns en hel del folk som skulle köpa heats bara för att kunna köra som FX send/retur för annan hårdvara via overbridge...

  13. #493
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Funderar över om jag ska använda min Heat på MachineDrum för att ge den lite mer fläsk eller lägga över mastern (Octa, MD och Minitaur). Haft den på MDn och tycker att det är schysst att Heaten både komprimerar o skitar till trummorna samt möjligheter till filter-lek med ev env följare. Eller är jag du som inte slänger den på mastern?

    I live-ändamål pratar jag nu.

  14. #494
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar över om jag ska använda min Heat på MachineDrum för att ge den lite mer fläsk eller lägga över mastern (Octa, MD och Minitaur). Haft den på MDn och tycker att det är schysst att Heaten både komprimerar o skitar till trummorna samt möjligheter till filter-lek med ev env följare. Eller är jag du som inte slänger den på mastern?

    I live-ändamål pratar jag nu.
    Köp en till. Så kan du göra både och. Lyxlir förstås.
    Kan ju vara gött å få med hela mixen. Så testa med mastern.

  15. #495
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hehe. Inte alls ett förväntat svar

  16. #496
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe. Inte alls ett förväntat svar
    Sponsrad vettu. Går inte å lita på mig.

  17. #497
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Det här blir nog min nästa elektronmaskin någon gång i framtiden. Synd att den inte finns med samma silvriga frontplåt som MD:n och MnM:en så den hade matchat

  18. #498
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Ok, har börjat fundera på att skaffa en Heat för att lägga efter mina trummaskiner.
    Kan den funka som en one stop shop för trummaskiner dvs kan den ersätta EQ och kompressor i separata burkar?
    Verkar ju gött att kunna få lite mer tryck i trummorna.
    Min tanke är att skaffa en separat mixer för trummaskiner (och kanske min Xoxbox) och sedan lägga heat på main out. Låter det vettigt eller är jag helt fel ute?
    Gillar ju skarpt att köra min MF drive efter min Tanzmaus men Heat ger ju väldigt mycket mer möjligheter.

  19. #499
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Försöker använda den som VST i Reason och lyckas installera och koppla in pluggen, men det låter apa. Distar tokigt, typ som samplingsfel. Glitchigt. Och inget subtilt som har med inställningar att göra, samma ljud vilken preset jag än väljer. Och även i fullt ut Dry-läge. Är det nån inställning jag missar? Heat:en reagerar när jag vrider på den, t ex filtret osv, men effekten är bara liten det tokglitchiga tar över helt.

    Låter som en dålig Aphew Twin-ripoff

  20. #500
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Drar ner nivåer både på Reason-spåret och på Input i Heat-pluggen men det är samma oljud, bara lägre.

  21. #501
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Användarfel såklart. Drog ner buffer size i Reason. Nu låter det finfint. Jag och datorer alltså...

  22. #502
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Edit: Frågar i Reason-delen istället
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-04-29 klockan 10:12.

  23. #503
    Kewee
    Kewee är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej! Jag kommer att skriva på engelska för att min svenska är tyvärr fortfarande inte så bra...

    Wanted to ask you if you know any good alternative to the analog heat ? Also if there s someone looking to sell?

    Best
    Claude

  24. #504
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Sherman filterbank

  25. #505
    Kewee
    Kewee är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sherman filterbank
    Tack för svaret!

  26. #506
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Fåfängt och fånigt men seriös fråga:

    Går det att byta ut rattarna på AH? Jag har ett visst intresse av maskinen men den är tyvärr för ful i nuvarande skick. Omöjlig att ha i studion. Det skulle möjligen gå att delvis komma runt med att byta ut de hiskeliga grå rattarna.

    Är detta möjligt? Vad är det för skaft i så fall?

    Finns det exempel på någon som pimpat upp sin maskin? Har letat lite halvhjärtat men inte hittat något.

  27. #507
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Bara att byta. Standard Elektron-rattar. Skriv ett meddelande.

  28. #508
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Mitt ljudkort krånglar (eller jag förstår iaf inte hur jag ska ställa in för att det ska funka). Vilken tur då att en har en Heat som det bara är att koppla in o funkar fint som snus! Plus lite press på signalen in.

    Och just ja. Elektron har betalt mig för att skriva detta. Fyrtio tusen miljarder kronor.

  29. #509
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Och just ja. Elektron har betalt mig för att skriva detta. Fyrtio tusen miljarder kronor.
    Orättvist! Jag fick inte ens en t-shirt!!!

  30. #510
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orättvist! Jag fick inte ens en t-shirt!!!
    Va?! Jag badar i dom.

    Allvarligt talat. Den vita o svarta enklaste är mina goto-tischor när jag inte har pike eller skjorta. Har köpt på mig flera. Så skönt att bara behöva bestämma vit eller svar

  31. #511
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Gör en remix och ville passa på att utnyttja tillfället att använda Analog Heat till mer än bara ljudkort och som masterkompressor eller för lite press in t DAW. Men jag är rädd att jag gått loss lite väl mycket. Det var så roligt med env följare o filter ju!

  32. #512
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag har haft Heat sedan i våras och har lite försiktigt börjat experimentera med den som gitarreffekt (innan använde jag den mest efter Octan för dist och värme).

    Riktigt skoj autowah och liknande med LFO:erna (och grymma distar så klart), men något jag saknar är en inbyggd kompressor.

    Jag kan givetvis lägga en kompressorpedal efter i effektkedjan när jag spelar gitarr, men om jag i stället vill spela t ex min Nord Drum eller TD-3 genom Analog Heat med kompressor, vad rekommenderar ni då?

  33. #513
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    DanielW: rätta mig om jag har fel, men har inte heat en envelope follower som går att använda för att styra volumen?

  34. #514
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DanielW: rätta mig om jag har fel, men har inte heat en envelope follower som går att använda för att styra volumen?
    Tror det.

  35. #515
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    då kan du göra egen kompressor med heat själv?

  36. #516
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    då kan du göra egen kompressor med heat själv?
    Som ligger efter disten i en effektkedja?

  37. #517
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    var det så du tänkte det? står lite olika saker med gitarrer och trummaskiner och ordning med dist och compressor så svårt att veta.

  38. #518
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    var det så du tänkte det? står lite olika saker med gitarrer och trummaskiner och ordning med dist och compressor så svårt att veta.
    Nä, hela tiden efter disten/filtret.

  39. #519
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    ok ja då bli det värre, jag hade tittat på någon av de billigare vanliga stereo compressorna som alesis 363x och dbx, kanske rnc/rnla. beror på hur mcyket dist du har lagt på så finns inte dynamik kvar alltid.

  40. #520
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som ligger efter disten i en effektkedja?
    Känns som att kompressor innan dist gör mer skillnad. I alla fall om det är mycket dist. Redan utjämnat av disten liksom.

  41. #521
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som ligger efter disten i en effektkedja?
    Går att "komprimera" genom att koppla envelope follower som skickar negativt värde till drive eller dry/wet. Du kan ju även ställa frekvensbandet som det ska reagera på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •