Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Saker ni önskat ni visste när ni började använda Ableton Live?

  1. #1
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior

    Saker ni önskat ni visste när ni började använda Ableton Live?

    Påbörjat Ableton Live Suite användande nyligen, gillar DAW:et. Skapade denna tråd mest för att åka snålskjuts på alla inbitna Ableton lajvare och era skillz/tipz/misstag.

  2. #2
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag visste det i o f s när jag började använda live (ett av skälen till ATT jag började använda live), men läs på och förstå hur kombinationen automation/modulation fungerar i session och arrange.

    (Och notera att med "unlink" kan man få clip automation att loopa med en annan loop-längd än själva klippet PER automatiserad parameter)

  3. #3

    Redaktör
    Det är värt pengarna att köpa en Push, APC eller Launchpad om man använder Live.

  4. #4
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Alltså +1 en novation nocturn + launchpad eller apc 40, jag har aldrig testat en push men det är väl det nya heta.

    Då utnyttjar du det som ableton är bäst på, det blir som ett instrument av hela DAW'et

  5. #5
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    att man kunde stegprogramera pianorolleditorn från midikeyboarden.

  6. #6
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att man kunde stegprogramera pianorolleditorn från midikeyboarden.
    Utveckla gärna!

    Cmd+D och Tab. Ovärderligt!

    Möjligheten att kunna köra två skärmar, en med arrange och en med session.

    Insikten om att Push är förvånansvärt krånglig att använda och IMO inte värd pengarna.

    Att det i arrange är sjukt svårt att producera låtar så de blir färdiga.

    M4L LFO ❤️

    Möjligheten att göra två "chains" i ett effektrack och på så sätt få dry/wet på alla effekter om man mappar rätt.

    Att lägga så lite effekter som möjligt på master för att behålla latencyn låg.

    Att kunna ha externa ljud/synthar in i ett drumrack.

  7. #7
    kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "capture and insert new scene" i session view

    command + e for att "klippa" i arrangement view + dra och stracka i andarna pa klipp i arrangement view

    att default volume i simpler / sampler? / drum rack ar laga. t.ex. -12dB i simpler

    high quality installningen som finns undangomd pa diverse effekter

    att drag n drop ar vart att testa med det mesta. t.ex att dra en kanal fran ett gammalt projekt i browsern in till det du jobbar pa

  8. #8
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Just att gruppa effekter och skapa chains är ibland rent av lite hissnande och har löst mycket av mina specialbehov. Jag har också på riktigt börjat upptäcka hur kraftfullt drumrack är: en simpler+effekter på varje ton!!

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Alla "rack" är oerhört kraftfulla. Möjliggör godtyckligt långa, godtycklig parallella kedjor av effekter. Lives inbyggda effekter är ju ofta ganska enkla, men med racks blir de istället för fristående effekter små modulära byggstenar som man kan göra helt galna grejor med.

    (Har vissa effektkedjor som konverterar godtycklig audio-input till ambienta ljudlandskap, typ 10-12 parallella kedjor med säkert 20 effekter i varje...)

    Man ska inte glömma att man kan sätta upp xfades mellan olika effektkedjor (eller instrument i instrument racks) heller.

  10. #10
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Det var just x-fades jag menade med dry/wet på alla pluggar där det inte finns från början. Har man två kedjor kan ena vara tom och den andra ha en effekt. På så sätt kan man skapa subtila effekter eller göra saker man inte kan annars.

    Värt att komma ihåg är att spara sina effekter man gillar som nya pluggar för att skapa ett eget sound och slippa göra om allt jämt.

  11. #11
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Dr Dront Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också på riktigt börjat upptäcka hur kraftfullt drumrack är: en simpler+effekter på varje ton!!
    Eller slänga in ett instrumentrack på varje ton. Jag skapar trumljud med syntar och samplers (eller simplers) i instrumentrack som jag sen plockar in i drumrack, flera instrument + effekter på varje ton. Sjuka möjligheter. Sen resampla loopar från hela kitet genom diverse effekter och slicea tillbaka till ett drumrack.....kan fortsätta i all oändlighet. Att använda racken är lite som att sugas in i ett svart hål.

  12. #12
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Att förstå hur skiten fungerade

  13. #13
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Med risk för att låta som en tråkmåns:

    Men att läsa igenom deras välskrivna manual gav mig en otroligt bra början! Särskilt avsnittet "Live concepts".

    www.ableton.com/en/manual/first-steps/
    Senast redigerat av aorta den 2016-10-26 klockan 15:42.

  14. #14
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Helt Off Topic kanske men ändå lite On Topic med tanke på inlägget nyss...

    Jag skulle byta dammsugarpåse idag och undrade lite hur det fungerar med filtret som sitter där... så jag googlade fram bruksanvisningen och råkade lära mig att maxeffekt fås genom att hålla autoknappen intryckt tre sekunder. Jag som undrat i tio år varför det bara finns en Auto- och Minknapp på den...

    RTFM!

  15. #15
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    As it is.

    /Mein

  16. #16
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att låta som en tråkmåns:

    Men att läsa igenom deras välskrivna manual gav mig en otroligt bra början! Särskilt avsnittet "Live concepts".

    www.ableton.com/en/manual/first-steps/
    Inget tråk- det är sånt här jag hade önskat att någon bara sagt: "Läs det!" Jag:"Men..." Någon: "Bara läs det och noggrant "

  17. #17
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att man kunde stegprogramera pianorolleditorn från midikeyboarden.
    Kan man? Tack för det tipset!

  18. #18
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Hoppa över i arrange view ganska snabbt....älskar sessionview men det är en tidstjuv.

  19. #19
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vewie stonder Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppa över i arrange view ganska snabbt....älskar sessionview men det är en tidstjuv.
    Innan jag verkligen bestämde mig att lära mig push så att jag helt kan bygga allt från scratch effektivt så var jag likadan. Nu är det tvärtom och arrange känns som en tidstjuv. Nu är det här såklart väldigt olika så det är ingen diskussion men session blev för mig så grymt först när jag började använda push som instrument för melodi/trummor och skicka fx on the fly

  20. #20
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innan jag verkligen bestämde mig att lära mig push så att jag helt kan bygga allt från scratch effektivt så var jag likadan. Nu är det tvärtom och arrange känns som en tidstjuv. Nu är det här såklart väldigt olika så det är ingen diskussion men session blev för mig så grymt först när jag började använda push som instrument för melodi/trummor och skicka fx on the fly
    Jag lixom jobbar in/ut ifrån session till arrange hela tiden, typ nu ska ett nytt element in. Loopa groove i arrange och kör push seq i session. När man är nöjd drar man in klippet i arrange.

  21. #21
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Det jag menar att session är en tidstjuv, om man har skapat ett fundament så dra in det i arrange view för att säga till dig själv att du är nöjd så. Samma sak som att bounca till audio ofta.

  22. #22
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vewie stonder Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag menar att session är en tidstjuv, om man har skapat ett fundament så dra in det i arrange view för att säga till dig själv att du är nöjd så. Samma sak som att bounca till audio ofta.
    Jo det var så jag förstod det. Det finns flera parametrar att ta in och just drag & drop fungerade inte så bra för mig heller. Skissen var ju ok och sen började jag arra, tveka, kolla efter andra DAWS etc. På sättet jag bygger låtar så är nog vilken arrange ö.h.t ett problem.

  23. #23
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att låta som en tråkmåns:

    Men att läsa igenom deras välskrivna manual gav mig en otroligt bra början! Särskilt avsnittet "Live concepts".

    www.ableton.com/en/manual/first-steps/
    Håller med man ska nog inte underskatta manualer, nuförtiden försöker jag skumma jag igenom det mesta.
    Senast redigerat av Spacedude den 2017-02-27 klockan 11:39.

  24. #24
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller slänga in ett instrumentrack på varje ton. Jag skapar trumljud med syntar och samplers (eller simplers) i instrumentrack som jag sen plockar in i drumrack, flera instrument + effekter på varje ton. Sjuka möjligheter. Sen resampla loopar från hela kitet genom diverse effekter och slicea tillbaka till ett drumrack.....kan fortsätta i all oändlighet. Att använda racken är lite som att sugas in i ett svart hål.
    Låter som man vill testa det där hålet!

  25. #25
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Att jag borde tänkt på att få in "collect all and save" som en vana! :\
    Det kan jag starkt rekommendera ifall du laddar in samples från dina egna arkiv. Live sparar inte "externa" samples i projektets mapp, utan bara sånt som spelas in eller "consolidate:as"/bouncas i projektet.
    Jag har många gamla projekt med mystiska samples som är borta nu, alternativt kräver detektivarbete för att återskapa, vilket är surt. Man kan med dagens mått iaf lätt kosta på sig de extra megabytesen det kostar att få med sig alla ljud i alla projekt.

  26. #26
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zubox5 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att jag borde tänkt på att få in "collect all and save" som en vana! :\
    Det kan jag starkt rekommendera ifall du laddar in samples från dina egna arkiv. Live sparar inte "externa" samples i projektets mapp, utan bara sånt som spelas in eller "consolidate:as"/bouncas i projektet.
    Jag har många gamla projekt med mystiska samples som är borta nu, alternativt kräver detektivarbete för att återskapa, vilket är surt. Man kan med dagens mått iaf lätt kosta på sig de extra megabytesen det kostar att få med sig alla ljud i alla projekt.
    Nice ska kolla på det, är det typ som att spara ett Projekt as folder i Logic ? Då kan man kolla i Projekt mappen och se wav filer man mixtrat med nersparade?

  27. #27
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är värt pengarna att köpa en Push, APC eller Launchpad om man använder Live.
    Ja köpte live för jag fullständigt älskade idén med Push 2.

    Nu efter lite pillande så måste jag säga att prylen lever upp till hypen, men fortfarande inte en "poweruser" (har mig själv att skylla jobbar på det). Det är en helt otrolig känsla att skapa utan att röra musen eller kolla in i skärmen under längre perioder

  28. #28
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice ska kolla på det, är det typ som att spara ett Projekt as folder i Logic ? Då kan man kolla i Projekt mappen och se wav filer man mixtrat med nersparade?
    Jag kör inte Logic, men det låter som om det är samma sak.
    Du kan även drag-n-droppa hela spår från andra projekt i browsern och så, från tidigare sparade versioner av samma låt om en lyckats fucka upp nånting exempelvis. praktiskt!

  29. #29
    kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  30. #30
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Att man kan högerklicka på arm knappen längst ner på en kanal och välja Arm Exclusive (pref). Underlättar MYCKET när man spelar live och vill kunna jamma samtidigt som man spelar in med synthar och så. Höll på att bli tokig innan jag fick tipset av en kompis!

  31. #31
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att man kan högerklicka på arm knappen längst ner på en kanal och välja Arm Exclusive (pref). Underlättar MYCKET när man spelar live och vill kunna jamma samtidigt som man spelar in med synthar och så. Höll på att bli tokig innan jag fick tipset av en kompis!
    Lust att utveckla? Tänk dig att du pratar med en femåring.

Liknande ämnen

  1. Börja använda Ableton, lite frågor
    Av hypercykel i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-16, 13:17
  2. använda logic-pluggar i ableton?
    Av love666 i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 07:14
  3. Använda patcheditor i Ableton 6?
    Av palmeyouth i forum Ableton
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 00:21
  4. saker att använda white noice till ?
    Av peter80 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •