Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mitt Wurlitzer 200A bråkar med mig!?

  1. #1
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran

    Mitt Wurlitzer 200A bråkar med mig!?

    Någon som mekat 200A här? Jag har en reed som när den är hyfsat rätt stämd får ett självsvängande missljud. Har rengjort allt och finslipat så alla ytor är fina. Ingen mekanisk kontakt mellan reed och pickup.

    Det slutar om den är ett par cent ur stämning så bara när den är rätt låter den skräp.

    Någon som har något bra tips?


    https://youtu.be/_yhYljGpTWQ
    Senast redigerat av DrKorg den 2016-09-06 klockan 20:21.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Måste ju vara nån sorts mekanisk stående våg i stommen som kommer av högtalaren när tonen slås an och sen feedbackar tillbaka...?

    edit: Nä, nu kollade jag på filmen och det är ju ingen högtalare på --- mycket mystiskt!

    edit2: kan det inte vara så att när den vibrerar slår den mekaniskt i ena sidan? Justera i sidled?

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Är du säker på att missljudet kommer från själva bladet? Det låter i mina öron som att bladets svängning triggar en närliggande komponent med en egenfrekvens som ligger nära bladets.

  4. #4
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    edit2: kan det inte vara så att när den vibrerar slår den mekaniskt i ena sidan? Justera i sidled?
    Har justerat den till förbannelse. Helt säker på att den inte slår något alls. Konstaterade nu att det hörs egentligen inte alls i line-out. bara mekanisk resonans verkar det som som. Hade det varit mekaniskt kontakt hade det smällt på fint när man lyssnar i högtalare.

    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du säker på att missljudet kommer från själva bladet? Det låter i mina öron som att bladets svängning triggar en närliggande komponent med en egenfrekvens som ligger nära bladets.
    Ja. jag har testat runt och dragit åt alla skruvar överallt. Jag har flyttat reeden till annan plats och det är själva reeden som är boven. Felet flyttar med.

    Har tittat på "alla" filmer från vintagevibe utan att ha blivit något klokare. EN mycket märklig grej var när jag testade att dra åt reedskruven väldigt löst, då blir den ett antal cent låg i tonhöjd och felet försvann helt. Drar jag åt tills den är rätt i stämmning så kommer resonansen tillbaka. Jag tar bort den och filer ner tennet lite så att jag ska kunna ha den löst åtskruvad... väl tillbaka på plats så kommer resonansen även vid lös åtskruvning?? Verkar som att missljudet kommer av reedens självsvängningsfrekvens som råkar sammanfalla med frekvensen den skall svänga i? Låter det rimligt? Funderar på om jag skall korta ner reeden lite och addera lite extra lod så den blir kortare men får lite mer egenvikt för samma frekvens.
    ck
    Tycker det är märkligt att den bara kan bli dålig utan anledning. Hela pianot har fått ta en del stryk av aktivt spelande bäbis men det borde det ju klara tycker jag.

  5. #5
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Nu funkar videfilen igen tror jag. Ingen som har några idéer?

  6. #6
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Nu kan jag verkligen ingenting om detta instrument. Men undrar om det inte är en spricka någonstans på bladet? Typ runt hålet?

  7. #7
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kan jag verkligen ingenting om detta instrument. Men undrar om det inte är en spricka någonstans på bladet? Typ runt hålet?
    Förhoppningsvis är du något på spåren här! Jag fick precis mailsvar från VintageVibe som tipsade om att de kunde vara sprickor i lod-vikten. Jag skall värma upp och modellera om den lite i morgon så får vi se. Skall granska reeden runt hålet oxå! Tack!

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Resonans pga spricka var det första jag tänkte när jag ögnade igenom tråden... borde vara lätt att åtgärda (alt. mekaniskt "rucka" på resonansfrekvensen).

  9. #9
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Klipp av en bit dörrklocka och skruva dit istället. Vissa ackord kommer att få den mystiska känslan av oväntat besök.

  10. #10
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som att missljudet kommer av reedens självsvängningsfrekvens som råkar sammanfalla med frekvensen den skall svänga i? Låter det rimligt?
    Den är ju konstruerad för att självsvänga i just den frekvensen, så det låter väldigt rimligt. Just nu självsvänger den även i andra toner, vilket antingen beror på en närliggande komponent, eller just en spricka.

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klipp av en bit dörrklocka och skruva dit istället. Vissa ackord kommer att få den mystiska känslan av oväntat besök.
    Wurlitzer Gevalia Edition

  12. #12
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Nu har jag letat spricka utan att hitta något och reflowat lödvikten utan att resultatet blir bättre. Den låter finfint när den är felstämd men så fort den har rätt vikt och är åtdragen rätt, för rätt pitch så kommer missljudet som ett brev på posten. (Ett uttryck som jag nog får revidera efter Postnords lite halvdana prestationer det senaste).

    Fattar ingenting.

  13. #13
    d-boy
    d-boy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hör med ep-service.nl. Han restaurerade min 200 och har bra koll.

  14. #14
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av d-boy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hör med ep-service.nl. Han restaurerade min 200 och har bra koll.
    Tack. Jag hör med dem!

Liknande ämnen

  1. Är det latency som bråkar?
    Av AonFluX i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-23, 10:01
  2. Alpha Juno2 som bråkar
    Av odlarn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 18:18
  3. Inspire 1394 bråkar med mig!
    Av Lolface i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:47
  4. Fender Performer 1000 som bråkar
    Av enapa i forum Stränginstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-02, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •