Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Korrekt ersättning till vokalister

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Korrekt ersättning till vokalister

    Hej. Jag skulle villja jobba med några dancehallveteraner men vill veta först exakt vad de har rätt till ersättningsvis så att jag inte spräcker min budget. Om det är något man ska göra för att man är i olika länder så vore det bra att veta med samt hur bra STIM kan jobba mot ett land som Jamaica.

    Vill verkligen att det ska bli rätt då många Europeiska producenter går in för att blåsa jamaicanska musiker.

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag har frågat om det tidigare. men tror att en bit missats då jag själv publicerar det med. Eller har dom inget rätt till procent på försäljningen som medkompositörer?

    http://www.99musik.se/archive/index.php/t-320267.html

  3. #3
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej!

    Vem gör sångarrangemangen, producerar sången och skriver texterna? Hur kommer det släppas?
    Senast redigerat av gazt den 2016-08-25 klockan 05:56.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad säger STIM själva?

  5. #5
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Om du inte är ute efter att blåsa någon, så är det sunt förnuft och tämligen universella regler som gäller.

    Om du skriver all text, melodi och övrig musik så har du rätt till 100% låtskrivarroyalty (att dela med ditt förlag förstås). Om du inte bidrar med text så är det brukligt att textförfattaren tar 50%. Om du dessutom inte står för melodin så får du räkna med att ge bort ytterligare kanske 25%. Exakt hur mycket är upp till dig och din medkompositör, men rekommendationen brukar vara att bestämma det före ni skriver något ihop.

    Till det kommer artistroyaltyn. Om ni båda står som artist så är det ju rimligt och brukligt att ni delar 50/50. Om musiken skall proddas av tredje part så kan den parten vilja ha en del av kakan. Även här är det viktigt att ha uppgörelsen klar för sig innan samarbetet går för långt.

    Ovanstående gäller bara procensatser på royalty, och kommer därför inte kosta ett öre i förväg. Tänk på att om inte din samarbetspartner får procent på avkastningen/credden så måste du förstås betala i pengar för ett utfört jobb, alltså belastar det din budget. Hur mycket det kan handla om, beror på vem du samarbetar med.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-30, 07:39
  2. Bra informativ och korrekt websida?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 03:03
  3. Musik till reklamfilm - ersättning?
    Av android i forum Utgivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 12:46
  4. Är min slutsats korrekt? (Ang. nivå på insert)
    Av Richard Olsson i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •