Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mos-lab system 2p ( Moog Modular klon )

  1. #1
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran

    Mos-lab system 2p ( Moog Modular klon )

    Japp, då var man i 5U träsket med råge då efter att ha småduttat i eurocracket med lite "Nyttomoduler" men detta är ju på riktigt grabbar!!!!
    Förmodligen låter det bättre med 6.3mm pluggar för det är lite mer kött i 5U, det är bara att erkänna!
    Skämt åsido, jäklar vilken härlig känsla det är att stå och koppla med fullstora kontakter och titta uppåt så man får nackskott, trevligt!
    Sova kan man inte heller göra för det enda man ser när man blundar är moduler och kablar.

    MOS-LAB´s System 2P är helt enkelt en Moog Modular Klon där man med vissa undantag nästan gjort 1:1 kopior av de gamla Moog modulerna. Själv har jag inget gammalt mossig system att jämföra med så jag jämför lite lätt med Model D ( den riktiga ) och Memorymoog.
    Det låter sjukt bra, genuint ljud med rejäl kärna i mellan registret och subbas som sätter hjärt rytmen i grava felpulser.
    901 oscillatorerna låter extremt bra, förmodligen de bästa jag har hört. 911 Envelopsen är bland de bästa jag hört också..lika snappy som Model D, helt klart. Den interna disten som uppstår om man kör hårt in i filtret låter så mycket Moog som det bara går, det går att få lika mycket intern dist som Memorymoog om man vill.
    904 filtret låter kanon också, helt klart i den yppersta toppnivån, men avviker en hel del på resonansbeteendet jämfört med Model D. Filtret är väl det som jag först blev lite snopen på faktiskt. Var tvungen att maila Sebastien och kolla att han inte hade trimmat resonans volymen fel, men allt var som det skulle på gott och ont. Resonansen självoscillerar inte förrän nästan på max setting 10 och det är bara på mellan registret och uppåt. Det går alltså inte att göra bassdives eller 909 kickar genom att envelope dyka filtret med resonans på max. Man får svepa sinus från 901 oscillatorerna istället. Fixed Filter Bank är kul, men det är mycket tveksamt om det är så pass kul som myterna gör gällande att original Filter banker kan gå loss på över hundratusen...så kul är det inte med Fixed Filter bank. Det är lite kul att få fram frekvenser på vitt brus och så men rent spontant så hade jag eventuellt kunnat byta den mot en extra 901 oscillator istället. Det är 8 st 901-A oscillatorer men bara en 901 och det är bara den som har PWM input. De andra får man modulera för hand i realtid
    Annars är det ett mycket genomtänkt system med absolut tillräckligt med multiplar, Attenuators och mixers. Mycket nöjd med mitt "nybörjar" system i dotcom träsket! Precis nu när jag trodde jag var klar med synthinköpen...
    Här är en multitrack låt med bara System 2P ljud.


    https://youtu.be/-V-wgDY6qIk
    Senast redigerat av Firechild den 2016-08-14 klockan 22:22.

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag är bara sjuk avundsjuk

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Så bra! En demo som visar att man kan göra musik med modularer också! Har du gjort ackorden (padsen) med multitrack eller har MPU'n kört round-robin till olika oscillatorer? Har den 9 oscillatorer verkligen? Sjukt...

    Superskön låt, bra video och grymt system. Grattis!

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Grattis, och tack för rapporten!

    Nu väntar vi bara på den riktiga videon, Carlos style!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bach.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	69415

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den 9 oscillatorer verkligen? Sjukt...
    Om du tycker att Jupiter 4 låter fet i unison mode....

  6. #6
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så bra! En demo som visar att man kan göra musik med modularer också! Har du gjort ackorden (padsen) med multitrack eller har MPU'n kört round-robin till olika oscillatorer? Har den 9 oscillatorer verkligen? Sjukt...

    Superskön låt, bra video och grymt system. Grattis!
    Padsen på introt är två olika ljud. Ena ljudet, mer pwm brass aktigt är gjort med 2 rösters polyfoni och ackorden består av 4 röster, så där blev det 2 tagningar med MPU-101 på 2 Voice round robin.
    Det andra pad ljudet, mer stringpad aktigt så körde jag faktiskt bara mono lir och dessutom ville jag efterlikna ett Prophet 10 ljud där jag kör dual layer i vänster och höger högtalare, tillsammans 8 röster då. Åtta pålägg alltså
    Men visst jag hade kunnat köra paraphonic läge, det är väldigt enkelt för allt är patchat och klart med de 4 CV inputsen till System 2P sedan väljer man på varje oscillator huvudenhet 901-B vilken CV input man använder av 1,2,3,4.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Åfan. Jag trodde hela låten var en enda självspelande patch i en tagning…

    >>BESVIKELSE<<



    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du tycker att Jupiter 4 låter fet i unison mode....
    Kan tänka mig att det låter mer som Minimoogen+Midiminin+MonoPolyn när de lirar samma bas unisont. Vansinne!

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh tjacka en Model 15 i stället för hålla på och larva dig med kloner

    Finns en på Muffs faktiskt.. $8000 ≈ 67000:- https://www.muffwiggler.com/forum/vi...297&highlight=

    3001 är cool han skriver nog ner pris och så om du vill skattefuska lite och så

  9. #9
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag försökte göra ett Model D ljud på MOS-LAB modularen och det är likt men ändå inte som Nidas är inne på. Nu sabbar ju Soundcloud exakt det som skiljer i detta exempel, övertons registret. Det är ett mjukare mer krämigt övertons register på Model D som även om filter cutoff frekvensen sätts lägre så läcker det igenom ett krämigt lyxigt övertonsregister, som skapar magin. Mjukt varmt och fett. Oscillatorerna ljummar lite mer också. MOS-LAB:en är lite mer hårdare i mellanregistret. Jag testade att köra igenom dotcom State Variable filtret också men det är en annan grej, däremot väntar jag in dotcom Ladder varianten också så då skall jag testa igen.
    Jag upprepar igen att Soundloud sabbar ljudet totalt så det är nästan meningslöst att lägga upp finlirs ljud tester där.

    https://soundcloud.com/mrfirechild/m...del-d-snr-4xxx

    EDIT: Har gjort filen nedladdningsbar vilket ger bättre ljudkvalitet.
    Senast redigerat av Firechild den 2016-08-22 klockan 10:13.

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om du gör filen nedladdningsbar på SC så kan vi höra wav:en... nyfiken...

  11. #11
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du gör filen nedladdningsbar på SC så kan vi höra wav:en... nyfiken...
    Aha, trodde man måste vara Pro användare för det men jag tror det går nu.

  12. #12
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Kul med finlir... hörde inte mycket skillnad alls (SC & smålurar).

  13. #13
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du gör filen nedladdningsbar på SC så kan vi höra wav:en... nyfiken...
    coolt det hade jag helt missat att man kunde göra..

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det jag hör tydligast är att MOS har mer env amount på filtret, den börjar svepet på en högre frekvens och Minimoogen låter därmed lite mjukare. Men om minin låter lite mjukare och fluffigare av andra skäl är svårt att säga - för det gör den. Håller med om det hårdare mellanregistret på MOS:en. Måste lyssna ikväll via ett anständigt ljudkort...

    Vore riktigt kul att göra samma test mellan en vintage och en reissue minimoog.
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-08-23 klockan 08:54.

  15. #15
    Slungstuff
    Slungstuff är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Fin demo där, tycker mig känna igen klaviaturet minsann.
    Keep up the good work!

  16. #16
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ljungars Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin demo där, tycker mig känna igen klaviaturet minsann.
    Keep up the good work!
    Jajjemän, nu har den polyfonisk aftertouch och ny CPU också!

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack för att du delar med dig av dina fantastiska inköp FC. Riktigt kul o intressant att se/höra <3

  18. #18
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Denna har jag missat, mycket snyggt FC!

    Fast jag saknar din ljuva stämma.

  19. #19
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade att köra igenom dotcom State Variable filtret också men det är en annan grej, däremot väntar jag in dotcom Ladder varianten också så då skall jag testa igen.
    Du har säkert koll på det, men dotcom Ladder varianten har en form av gain compensation för resonansen aktiverad som standard, den skall gå att stänga av via jumper på kortet. Kan vara bra att göra om du vill få en mer rättvis jämförelse.

    A special feature of the Q150 is output leveling. In most ladder filters the output signal level is greatly reduced as the resonance is increased. This usually requires resetting input levels (sometimes many) when changing resonance settings and can become quite annoying. Special circuitry in the Q150 maintains constant output level at various resonance settings while keeping the harmonic content unchanged. This feature is jumper-selectable and can be deselected if identical behaviour to the Moog ladder filter is desired.

Liknande ämnen

  1. 12v i 15v-system
    Av Amonhoteph i forum Modularer & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-07-17, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •