Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 92 av 92

Ämne: Make Noise 0-coast

  1. #61
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Har börjat GASa på en sån här nu. Tänker mig att det är en perfekt kompanjon till min Digitakt.

  2. #62
    EzRollers
    EzRollers är inte uppkopplad
    EzRollerss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Human error
    Senast redigerat av EzRollers den 2017-09-02 klockan 10:56.

  3. #63
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat GASa på en sån här nu. Tänker mig att det är en perfekt kompanjon till min Digitakt.
    exakt ... men varför säljer så många den ... och är den verkligen polyparamulti kapabel, verkar ju som den kan göra fler ljud samtidigt ivarje fall

  4. #64
    elfelet
    elfelet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    0-coasten är jättefin och låter bra. Men en sak som stör mig ganska mycket är att elkontakten står ut ca tre cm på vänster sida. Om uttaget hade pekat uppåt (som alla dess andra in- och utgångar) så hade den gått att ställa betydligt tightare ihop med annan utrustning.

    Vet ni nån bra vinklad kontakt man kan köra istället för orginalkontakten?

    En halvlösning för att få den att passa bättre mellan mina andra desktopgrejer är att vrida den ett kvarts varv medurs, så står sladden ut åt bakåt som på de andra. Men det tar emot lite att ha den felvriden..

  5. #65
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Gillar verkligen de där ”pluckiga” ljuden den gör så bra, men vad använder ni den mer till? Drones? Kan den göra basljud också?

  6. #66
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Den är väldigt bra på FM-knas

  7. #67
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    På gång med ny platta och försöker bredda ljudpaletten lite samt ta mig utanför mina vanliga vägar när det kommer till att spela och skruva. Har Minitaur, Voyager och OB6 och spelar väldigt traditionellt med dom. Ställer in ett ljud och spelar eller låter sequencern rulla. Och så blir det basgång, pad, arpeggio och nån melodi. Vore skönt att knuffa sig ur det. Kanske en 0-visst vore lagom. Vill inte fastna i alltför mycket modular-skruvande, det har jag inte tid till. Kanske en 0-coast ger lite lagom av både annan klang och arbetssätt? Vad tycker ni?

  8. #68
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Mm, intressant fråga. Vill du ha den till att spela melodier men hoppas på ett annat sound? Den bygger ju på triangel som kan foldas på ett par vis. Det ger ett visst sound som man kan variera med olika envelopeinställningar eller annan modulation men det blir lätt lite samma samma efter ett tag. Man kan få många roliga ljud ur den men då får man ju patcha lite smart och intrikat och allra bäst tycker jag att den gör sig när man är okej med att musiken formas lite efter den framför att man anpassar den till musiken.

    Jag skaffade 0-coast och efter ett par månader så var mitt tioåriga motstånd mot att skaffa modular nedbrutet. Riktig gateway-drog.

  9. #69
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du ha den till att spela melodier men hoppas på ett annat sound? [...] allra bäst tycker jag att den gör sig när man är okej med att musiken formas lite efter den framför att man anpassar den till musiken.
    Dubba melodier och arpeggion med tänker jag främst. Typ få fram lite annan karaktär än vad de subtraktiva syntharna ger, samt att omfamna variation och slumpen.


    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skaffade 0-coast och efter ett par månader så var mitt tioåriga motstånd mot att skaffa modular nedbrutet. Riktig gateway-drog.
    Ja, det är väl lite det jag är rädd för.

  10. #70
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dubba melodier och arpeggion med tänker jag främst. Typ få fram lite annan karaktär än vad de subtraktiva syntharna ger, samt att omfamna variation och slumpen.
    Mm. Dina subtraktiva syntar är ju subtraktiva pga att de har filter. Sluta använda filtren så är du halvvägs där.

    Jag skämtar delvis men jag hade inte skaffat en 0-coast för melodidubbning. Rytmiskt komplext bubbel däremot, ja!

    Här kan du höra ett gäng patchar, från vanliga melodiljud till rytmiskt komplext bubbel.
    https://youtube.com/playlist?list=PL...D66jcsNmjBtvrv

  11. #71
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Den gör sig ju rätt bra på melodidubbning men håller med om att det ensamt nog inte är skäl till köp. Man kommer nog långt nog med FM och ringmod. Om jag minns rätt har väl du, M i Gbg, rätt bra med såna möjligheter i moogerfoogers etc.

    Jag använder ofta min 0-coast tillsammans med min dreadbox hades. De kompletterar varandra riktigt bra just för att de har helt motsatt klangfärg.

  12. #72
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Bra poänger. Klurat på en Digitone istället som komplement. Å andra sidan kanske en 0-coast skulle hjälpa mig hitta andra tillvägagångssätt (alltså mer sequencer/modular-tänk) vilket kan utveckla musiken. Hmm

  13. #73
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rytmiskt komplext bubbel
    Gärna sånt ja. Blir lätt mycket samma nu. MD på trummor och Minitaur på bas. Å andra sidan kan jag definitivt kräma mer ur grejerna jag redan har. Det är nog det vuxna valet

  14. #74
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran

  15. #75

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Djävla grym genomgång!Precis lagom lång.

  16. #76
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Köpt!
    Vågar man racka den?

  17. #77
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Rackade. Gick fint men strömmen tar tyvärr en del plats. Först idag satte jag igång den. Men blev tokig på att jag inte fick nån ordning på midikanaler. Dessutom triggades bara vissa noter från en sekvens i Octatracken som jag matade den med. Ingen aning om varför. Kanske råkat slå på arpeggiatorn i den. Får plugga lite manual så jag fattar alla knapptryckningar för att ställa in den

    Men! Jävlar va gött den lätt genom min El Capistan! Bara några spridda toner o man försvann in i ett härligt kallt stort rum. Blir svårt att inte göra Barbieri-ripoffs med denna...

  18. #78

    Veteran
    Finemang M. Gillar 0-coast, men har svårt att tänka mig att lägga 5000 för den. En beg Moog Mamma är några tusingar till bara. Lite ljudprov med El Capitan?

  19. #79
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finemang M. Gillar 0-coast, men har svårt att tänka mig att lägga 5000 för den. En beg Moog Mamma är några tusingar till bara. Lite ljudprov med El Capitan?
    Jovisst. Men jag bytte den mot ett MIDI-cv (som den ändå har i sig) och la 3000kr emellan, så det kändes som ett litet kliv i pengar men inspirerande att ta sig in i euro.

    Ska försöka spela in om jag får ordning på MIDI!

  20. #80
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Sakta i backarna drloop, du kan inte jämföra eurorackpriser och synthpriser på det där viset

  21. #81
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

  22. #82

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sakta i backarna drloop, du kan inte jämföra eurorackpriser och synthpriser på det där viset
    Nej det är klart! Och egentligen har jag inte plats för en synt med keyboard så den här lilla burken är egentligen perfekt!

  23. #83
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Nu har jag fått MIDI-kanal att funka. Men om jag håller nere en tangent så får jag inte vara en not utan en tut.....tut.....tut.....tut.... Som om arpeggiator är på eller nåt. Men hur fan stänger jag av arpeggiatorn? Blir tokig på manualen och hur den funkar med olika program pages! Får läsa vidare

    Ok. Fått det att funka nu. Vet inte hur. Men nu rör jag INGENTING av de där programknapparna mer på ett tag. Ska gå loss på den ikväll när barnen somnat. Spelar in då!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2019-12-30 klockan 11:31.

  24. #84
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Alltid manualen framme för att navigera program pages.

  25. #85
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Ställer in arpeggiator OFF, Legato OFF och MIDI learn kanal 13 för både MIDI A och MIDI B. Rullar på fint, jag kan trigga den från min Octatrack helt enligt vad jag förväntar mig. Men. Om jag sen låter övriga Midi-kanaler från Octan så slutar 0-coasten skicka CV-klocka vidare om jag aktiverar MIDI-kanal 3. Med alla andra spår på så tickar klockan på, vilket jag ser både på den gula symbolen med cirklarna och strecket samt att René stegas. Men så fort kanal 3 avmuteas på Octatracken så slocknar symbolen och René står still. Har testat att helt rensa MIDi-kanal 3 från trigs men samma sak fortsätter. Så fort MIDI-kanal 3 är aktiv så slutar klockan. Hur kan jag lösa detta?

  26. #86
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nu är jag där igen. HATAR midi till nocoast. Försöker få den att göra MIDI till CV och skicka vidare CV note till DPO men trycker jag samma tangent på synthen (som skickar MIDI ) flera gånger så spelar DPOn en ny ton för varje tangenttryck. Vad är det för inställning som jag missar? Positiv attityd kanske?

    Nocoasten spelar rätt toner men MIDI B skickar alltså ut olika CV till DPO för varje tangenttryckning

  27. #87
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Finns tyvärr inget roligare svar än att gå in på program pages och se till att inställningarna är rätt. Det går ju t ex att aktivera en LFO på MIDI B out istället för pitch, då blir det som ovan.

  28. #88
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Läser o läser. Gjort en restore to default men samma beteende. Försöker hitta hur jag stänger av MIDI som CV.

    Märker att MIDI B inte skickar gate heller.

    Fan. Skulle behållit de externa MIDI-CV jag haft. Mitt nöt

  29. #89
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har du uppdaterat firmware? senaste versionen är väl v168 men jag vet inte om det hjälper dig.
    Mitt problem när jag hade en 0-coast var att det var endast Microbruten som jag kunde skicka cv till, ingen av de äldre maskinerna ville ta emot cv - men det kan iofs ha att göra med att de kräver lite mer volt..?

  30. #90
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste ju vara bästa synthdemon genom tiderna. 😂

  31. #91
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Fyfan vilket bra instrument det här är. Tycker nästan den är bäst när den får vara själv och inte tvingas in som modul i ett euroracksystem. Att den får vara ett instrument. Otroligt mycket synt för pengen imho. Jag tycker inte heller alls att den inte funkar till mer melodiösa grejer och den är rent överjävlig till basar. En av mina favoritsyntar till det (men en annan sak än traditionella synthbasar).

    Ljudet alltså. Briljant.

  32. #92
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han är ju helskön!

Liknande ämnen

  1. Make Noise DPO
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 112
    Senaste inlägg: 2014-07-19, 23:32
  2. East coast vs West coast
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •