Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Additive syntes - hur många jobbar med additive syntes?

  1. #1

    Veteran

    Additive syntes - hur många jobbar med additive syntes?

    Jag har sedan urminnestider varit fascinerad av digital ljudsyntes som FM och additive syntes med flera.
    Att bygga patchar med
    additive syntes har var från början ganska plågsamt, själv körde jag mjukvara som jag sedan konverterade till samples för att kunna spela med patcharna (80tal...)

    Nu för tiden så finns alla möjliga balla verktyg för att jobba med additive syntes som dessutom är enkla att använda.
    Jag fascineras av alla knasiga grejer som går att göra med additive syntes. Jag använder oftast inte
    additive synthes för "konstmusik" utan i poplåtar.

    Jag har snöat in på Parsec som gör det möjligt att snabbt skapa användbara ljudpatchar med stor bredd. allt från mysko digitala fräsljud till mjuka "analoga" ljud.

    Jag sitter ofta och skapar patchar för framtida användning och då och då gör jag små demosnuttar för att testa mina patchar.
    Nu senast blev jag inspirerad av tråden med Yello - I love you basljudet och gjorde då en baspatch som inte på nåt sätt försöker härma det ljudet men känslan av det basljudet i början av låten.

    Demon blev så här. 100% Parsec, jag använder Parsec som vocoder.

    https://soundcloud.com/dabene/this-is-parsec-part-2

    Mitt andra exempel är en självspelande "modularpatch" med en Parsec.
    https://soundcloud.com/dabene/saturday-mood2

    Jag är nyfiken på om ni kör någon additive syntes i ert musikskapande, gärna med ljudexempel.
    Senast redigerat av drloop den 2016-07-16 klockan 18:25.

  2. #2
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Älskar Parsec! Har övergått till att mest köra live nu och parsec är den synt jag saknar mest från reason.

    Här är en låt jag gjorde när parsec var ny. Enbart parsec plus lite gitarr.

    http://soundcloud.com/user4938702/parsec

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Alchemy är ett mycket kraftfullt verktyg, inklusive resyntes av samples till additiv.


    https://youtu.be/H8J1FwGZnhw

  4. #4
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag gillar också Parsec. Jag har gjort en del av patcharna till den (bl.a. Glistening). Till Reason finns även Zvork Oberon som också bygger på additiv syntes.

    Native Instrument Razor och Image Line Harmor är två syntar utanför Reason som har en additiv kärna.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Klart att additiv syntes ingår i paletten. En period experimenterade jag mycket med att bygga upp ljud genom olika formler för deltonernas frekvenser och amplitud. Man kan få väldigt intressanta och oväntade effekter genom att stapla mängder av sinustoner bara några cent ifrån varann.

    Fasvocodern i Csound är ett bra verktyg annars om man vill analysera och modifiera ljud med additiv syntes som modell.

  6. #6

    Veteran
    salrip, fint stycke där.

    Alchemy är en av mina favoriter men tyvärr lite begränsad för mig personligen eftersom jag växlar mellan plattformar som Windows och MacOSX och numer finns inte Alchemy för Windows, trökit.

    Razor hade jag glömt av, den får jag ta en titt på.

  7. #7
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    med algoritm 32 i dx7 går det att göra riktigt primitiv additiv syntes - helball, för det typiska fm-soundet blir som bortblåst

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Körde en del i DSS-1 nu är det mest OSCar och Nån algoritm i FM syntharna... men gillar mest mest mixade synteser..hybrider är bäst
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2016-07-17 klockan 01:21.

  9. #9
    deleted user
    Körde också dss/dsm för länge sen. Nu blir det nästan dagligen i operator, grymt bra att finjustera grovhuggna fm-ljud med additiva oscillatorer. Det är nog världens bästa synt när jag tänker efter

  10. #10
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    +1 på operator. Även om jag ännu inte fullt ut fattar helheten i den, får ta några tutorials nån dag, så lyckas jag ändå ratta fram nya personliga klanger som jag blir inspirerad av att spela med.

  11. #11
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Diggar Native Instruments Razor som fasen... Den e grym!

  12. #12
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag satt en del i Camel Audios additivsyntesgrej förut och experimenterade med rekonstruktion av analogtrumsound osv. Intressant, men pilligt. "Vektoriserade" - för det känns ju lite som det är det man gör? - också lite klassiska voice stabs "come to me i'll be your ecstasy" osv och fuckade up det lite, som samplingsmaterial åt Machinedrumen. Kul. Men kräver typ dator = jobbigt och oergonomiskt :|

  13. #13
    apan
    apan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kör mycket Synclavier väldig skoj maskin

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av apan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör mycket Synclavier väldig skoj maskin
    Noterar att detta inte är felstavat

  15. #15
    apan
    apan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  16. #16
    falfa
    falfa är inte uppkopplad
    falfas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av apan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör mycket Synclavier väldig skoj maskin
    Har du jämfört med Arturias Synclavier V?

    https://www.arturia.com/store/analog...cs/synclavierv
    https://www.youtube.com/watch?v=1YL9lAWfSa0

  17. #17
    apan
    apan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    falfa: Som vanligt när det gäller mjukvara..du kan höra "soundet av en." men fetman, trycket och känslan är inte där..

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är väl ändå bara K5000 i "hårdvara" som kan mäta sig med mjukvara när det gäller riktig additiv syntes, dvs stort antal partialer med egna amplitud och/eller pitch-EGs?

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av apan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    falfa: Som vanligt när det gäller mjukvara..du kan höra "soundet av en." men fetman, trycket och känslan är inte där..
    Det är enligt tillverkaren samma kodbas i pluggen som original Synclavier, ingen skillnad mao. DA skiljer endast pluggen och original Synclavier. Men det är klart har Synclaviern lite äldre DA så blir det ett annat sound än om man har en modern DA.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl ändå bara K5000 i "hårdvara" som kan mäta sig med mjukvara när det gäller riktig additiv syntes, dvs stort antal partialer med egna amplitud och/eller pitch-EGs?
    K5000 en fin maskin om än helt hopplös att jobba med jämfört med moderna lösningar. Körde denna när den kom, tillbringade många timmar innan jag gav upp, tog för mycket tid.
    Senast redigerat av drloop den 2016-07-19 klockan 21:37.

  20. #20
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Volymen på signalen ut från DAC:arna i Synclavierns FM-röster är analogt reglerad,
    och förstås analog summering av rösterna. Detta ger, som sagts ovan, mer fetma, tryck
    och känsla än hos den virtuella varianten.

  21. #21

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Matteus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Volymen på signalen ut från DAC:arna i Synclavierns FM-röster är analogt reglerad,
    och förstås analog summering av rösterna. Detta ger, som sagts ovan, mer fetma, tryck
    och känsla än hos den virtuella varianten.
    Får en känsla av att allt var bättre förr...
    Förutom processorkraft om är oändligt mycket större idag jämfört med tex Synclaviern och ger mer möjligheter.

  22. #22
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Glömde en sak... originalet har BBD chorus också, och det bidrar såklart till fetman.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    K5000 en fin maskin om än helt hopplös att jobba med jämfört med moderna lösningar. Körde denna när den kom, tillbringade många timmar innan jag gav upp, tog för mycket tid.
    Den är väl som en FS1R - tungrott utan vettig editor Hade den som vit val förut men additiv syntes med hårdvara är helt dödfött nu med tanke på hur kraftfulla ovan nämnda softisar är.

    Ska jobba en del med Alchemy i kommande projektet! Ska se om jag hinner med att resyntetisera och studera skillnaderna mellan ytmonterat respektive thru-hole i PLL-oscillatorer med matchat NPN-par. Jag tror dessutom att några avvikande envelopes på höga övertoner kan visa hur bruset påverkas av matchningen - åtminstone borde det gälla för 921B

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast K5000S har ju en del rattar... FS1R är mer.... lite som skendränkningar ...och självklart går det inte att ladda ner editor till padda...HJÄÄÄÄLLLPPP!!!!!!

  25. #25
    apan
    apan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Finns självfallet diverse finna pluggar som gör sin grej.. Falfa frågade skillnaden mellan pluggen och riktiga synclaviern.
    Men jo..allt var nog trots allt bättre för.. iallafall innan 1986

    Fridens

  26. #26
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Audio Term II (under utveckling) har mer av Synclavier FM-voices intensiva skimmer och bett.
    2 operatorers FM syntes där också, varav en additiv (med upp till 128 deltoner/partials)
    och 4 layers:
    https://www.youtube.com/watch?v=cPSjMORs39o

  27. #27

    Veteran
    Till iPad finns den här.
    https://youtu.be/QMUM6b6ZlUk

    Virsyn Additive Synth, 75 spänn för lite Additiv spänning!

  28. #28

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är väl som en FS1R - tungrott utan vettig editor Hade den som vit val förut men additiv syntes med hårdvara är helt dödfött nu med tanke på hur kraftfulla ovan nämnda softisar är.

    Ska jobba en del med Alchemy i kommande projektet! Ska se om jag hinner med att resyntetisera och studera skillnaderna mellan ytmonterat respektive thru-hole i PLL-oscillatorer med matchat NPN-par. Jag tror dessutom att några avvikande envelopes på höga övertoner kan visa hur bruset påverkas av matchningen - åtminstone borde det gälla för 921B

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    med algoritm 32 i dx7 går det att göra riktigt primitiv additiv syntes - helball, för det typiska fm-soundet blir som bortblåst
    Om man stackar ett gäng kan det bli riktigt ball. Bara att köpa ett TX816 rack and off you go!

  30. #30
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man stackar ett gäng kan det bli riktigt ball. Bara att köpa ett TX816 rack and off you go!
    16 layers med algoritm 32 i Yamaha Montage om det nu funkar
    => 8 rösters polyfoni med 96 partialers additivsyntes!

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Matteus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    16 layers med algoritm 32 i Yamaha Montage om det nu funkar
    => 8 rösters polyfoni med 96 partialers additivsyntes!
    Då lär nog K5000 och t.o..m. FS1R framstå som användarvänliga i jämförelse

    Även Kyma hanterar additiv syntes, men Pacarana är en ren HW-accelerator till skillnad från Capybara som hade 4-8 kanaler AD/DA.

  32. #32
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Kanske inte äkta additiv syntes men kul. Jag har samplat rena vågformer från de syntar jag ägt och äger i WAV 24/48. Ganska långa samplingar, samplat var tredje tanget genom hela klaviaturet. Om en synt har två OSC kan OSC1 börja samplas på t.ex. C0 medan OSC2 börjar på D0.
    Jag har fört över dessa till min E4XT. Där kan jag nu välja vågformer från olika syntar som jag sedan adderar till ett nytt ljud.

    Somsagt, kanske inte äkta additiv syntes men låster rätt bra.

  33. #33
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske inte äkta additiv syntes men kul. Jag har samplat rena vågformer från de syntar jag ägt och äger i WAV 24/48. Ganska långa samplingar, samplat var tredje tanget genom hela klaviaturet. Om en synt har två OSC kan OSC1 börja samplas på t.ex. C0 medan OSC2 börjar på D0.
    Jag har fört över dessa till min E4XT. Där kan jag nu välja vågformer från olika syntar som jag sedan adderar till ett nytt ljud.

    Somsagt, kanske inte äkta additiv syntes men låster rätt bra.
    Ha! Precis det jag gjort sedan 80-talet! Jag kör allt det genom EIII-keyboarden eftersom den har både sound och bra filter. Resultatet blir som en analogsynth man känner igen, men inte kan sätta fingret på.

    Back to topic så fick jag till en del vettiga ljud med DSS-1:an och en del coola med Emaxarna. Transform Multiplication, främst på EIII XP har gett riktigt unika och väldigt användbara resultat. K5k gav jag upp snabbt, använde bara keyboardet. Gamla Turbosynth är ju något närbesläktat eftersom den kan göra TFT-analyser och konverteringar. Riktigt coola resultat med det! Fränt att analysera samplingar och morpha mellan olika samplingar! Tyvärr ej i realtid, men det blir ändå coola samplingar som man kan skicka över till EIII (eller annan sampler) och köra analogfilter på.

    Mycket jobb för väldigt osäkert och ofta lite resultat, men ibland helt unikt och för luffande bra, är min erfarenhet.

  34. #34

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diggar Native Instruments Razor som fasen... Den e grym!
    Medhåll – jag gillar att de lyckats göra en synt som inte känns som att måste sitta och administrera övertoner, utan kan koncentrera sig på ljudskruvande på ett högre plan.

  35. #35
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Hade en Kurzweil K150 och en Kawai K5000 men saknade verkligen FM på dom...
    Drömmen vore typ Virus Indigo/Polar upplägget fast med Synclaviermotorn under huven,
    och gärna ett avancerat ensemble/chorus effektblock

  36. #36
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag hade Camel Audios Cameleon 5000 och Alchemy ett tag. Samtidigt som det var kul så var det ruskigt jobbigt om man gjorde annat än ritade statiska vågformer. Jag gjorde t ex ett ganska lyckat försök att emulera ett filtersvep med resonans enbart med additivsyntesen i Alchemy. Tyvärr var den additiva delen i synthen buggig och som betatestare rapporterade jag felen gång på gång till ingen nytta. CA inriktade sig mer på att göra presetanvändarna nöjda snarare än ljudskruvarna så jag tröttnade och sålde.

Liknande ämnen

  1. Bok om FM-syntes.
    Av Mårre i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-11-21, 00:25
  2. Skillnad mellan wavetables och additive syntes?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 22:05
  3. Många kanaler - och då menar jag många
    Av st@ffan.com i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-28, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •