Sidan 22 av 49 FörstaFörsta ... 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SistaSista
Resultat 1 261 till 1 320 av 2894

Ämne: Behringer DeepMind 12

  1. #1261
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    nu vet vi inte alla detaljer om DCO2 ännu, men man ska inte avfärda en design med en oscillator plus suboscillator, vilket sitter i en del fina rolandsyntar.
    att kunna blanda PWM, sågtand och suboscillator, där allt är i fas, ger andra övertoner och variation. två VCO;er kommer däremot fasa mot varandra, vilket ger en annan klang.Slår man på synk med två samstämda VCO;er, blir det ändå inte samma sak. Roland Sh101 har dessutom separat volymkontroll på varje vågform. Arturia tog detta till sej i sin Minibrute, men där passade inte filtret mina öron tyvärr. Nya Matrixbrute verkar få ett uppdaterat filter, samt ett Moogliknande filter.
    Jag måste nog experimentera lite mer med Prophet 12, tror jag, för där är det ju 4osc+1sub att blanda...

  2. #1262
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aha, en kalkyl. 10 öre styck cirka 4000 komponenter enligt UB, det blir 400 kronor.
    Keyboard plus casing och lite annat lull lull, 600 spänn 1000
    UB vill ha 50%% marginal, 2000 spänn.
    frakter ca 5% 2100 spänn
    Marginal till ÅF 50% 4200 spänn (Tar i lite för UB vill tjäna lite mer på synten och ha lite marinal i fall synten inte skulle sälja så bra så att rean lättar på lagret)
    Svensk Moms 25%
    Japp då får vi 5 250 kronor hos din musikaffär. KÖP!
    Ja, det är vad jag också skulle gissa på att det i alla fall skulle kunna röra sig om på ett ungefär i alla fall.

    De delarna som jag på rak arm kom på, som är dyrare är väl:

    LCD-displayen

    CPUn

    Panelreglagen

    "Lådan" (Casing)

    Nätaggregatet

    Klaviaturen

    Så jag tror också att det skulle kunna röra sig om runt 1000 kronor i ren tillverkningskostnad.

    Så ditt kalkylerade slutpris, tror jag i alla fall inte är helt otänkbart, även om det är lågt.

    Mer än 10 000, tror jag inte att det borde behöva bli i alla fall, snarare lägre tror jag.

    Jag drar till med en gissning på 5995 kronor inklusive moms.

  3. #1263
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    999 dollars för key, 799 desktop
    Det tror jag, synthen hade kostat 2499 om det var en DSI logga på
    Undrar om det kommer en apsnygg, Midas-brandad version med lite bättre knappar o sånt för dubbla priset?

  4. #1264
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Synthgalningen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är vad jag också skulle gissa på att det i alla fall skulle kunna röra sig om på ett ungefär i alla fall.

    De delarna som jag på rak arm kom på, som är dyrare är väl:

    LCD-displayen

    CPUn

    Panelreglagen

    "Lådan" (Casing)

    Nätaggregatet

    Klaviaturen

    Så jag tror också att det skulle kunna röra sig om runt 1000 kronor i ren tillverkningskostnad.

    Så ditt kalkylerade slutpris, tror jag i alla fall inte är helt otänkbart, även om det är lågt.

    Mer än 10 000, tror jag inte att det borde behöva bli i alla fall, snarare lägre tror jag.

    Jag drar till med en gissning på 5995 kronor inklusive moms.
    Jag tänker att om man tar in alla syntdata som finns där ute från 35000ish för en ny monoMoog till 1500 för en volca så är 5k helt orimligt i det perspektivet. Den billigaste polyn är Miniloguen som går på 5.5 - och den lär vara tillverkad för att vara så billig som möjligt. 10k allra allra minst

  5. #1265
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker att om man tar in alla syntdata som finns där ute från 35000ish för en ny monoMoog till 1500 för en volca så är 5k helt orimligt i det perspektivet. Den billigaste polyn är Miniloguen som går på 5.5 - och den lär vara tillverkad för att vara så billig som möjligt. 10k allra allra minst
    Ja, alltså, jag säger ju bara vad jag tror!

    Min gissning är 5995-6995 kronor inklusive moms, och 9995 kronor, som allra mest, det är vad jag tror.

    Man får ju också tänka på att det är skillnad på hur mycket man kan ta betalt som allra mest, och vad det faktisk är möjligt att ta betalt som allra lägst, ifall det är det som är målet.

    (Och sen är det förstås så också, att ju lägre priset är, desto fler synthar kommer man att sälja, vilket därigenom möjliggör det låga priset från början.)

    Sen kan ju inte Behringer heller rimligtvis lägga sig på samma prisnivå som Moog, hehe.

    En Behringer-motsvarighet till MiniMoog, skulle nog kunna kosta en tiondel av vad Moog tar,
    eller i alla fall väldigt mycket mindre än Moog originalet.
    Senast redigerat av Synthgalningen den 2016-08-02 klockan 14:34.

  6. #1266
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Synthgalningen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, alltså, jag säger ju bara vad jag tror!

    Min gissning är 5995-6995 kronor inklusive moms, och 9995 kronor, som allra mest, det är vad jag tror.

    Man får ju också tänka på att det är skillnad på hur mycket man kan ta betalt som allra mest, och vad det faktisk är möjligt att ta betalt som allra lägst, ifall det är det som är målet.

    Sen kan ju inte Behringer heller rimligtvis lägga sig på samma prisnivå som Moog, hehe.

    En Behringer-motsvarighet till MiniMoog, skulle nog kunna kosta en tiondel av vad Moog tar,
    eller i alla fall väldigt mycket mindre än Moog originalet.
    Ja nej alltså jag håller med dig i det mesta av detta. Jag anser att det finns gott om maskiner där ute som är extremt överprissatta. Inga namn nämnda men vissa DSi och MOOG produkter skulle varit med om jag velat peka ut någon

  7. #1267
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tror synthgalningen blir riktigt besviken snart...

  8. #1268
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Säger som i omröstningstråden. Det är magiskt att håll den på tresiffrigt i euro räknat tror jag. Så 989 skulle se fint ut hos Thomann... Det är ungefär 9500 här idag. 9446:40 närmare bestämt. Lanserar de den i Europa först och sedan rullar ut ett gäng i staterna för samma, fast i dollar så tror jag de går som smör i Nevadasolen.

    Det är faktiskt stor skillnad att prångla ut plastpedaler och plåtsyntar. En pedal kan man dra in en tia på, men på synten måste marginalen bli större. Även garantiåtaganden gör ju faktiskt att priset är högre.

    Vad är nästa ämne? Vikten?!

  9. #1269
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror synthgalningen blir riktigt besviken snart...
    Det låter ju tråkigt!

    Jobbar du på JAM, eller?

  10. #1270
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Synthgalningen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter ju tråkigt!

    Jobbar du på JAM, eller?
    Jag tror Kroffe såg en del från insidan av Clavia iaf... borde ju ge viss insyn i hur sakerna fungerar i verkligheten.

  11. #1271
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Blir så less på det hör med "komponenterna kostar ju x så y!". Priset sätts med en enda faktor - Vad tillverkaren tror att kunden är beredd att betala. (Det ska ju självklart täcka omkostnader etc. ingen vill gå med förlust.)

    Så Ulis Botten-Upp filosofi ger jag inte mycket för. Den kommer kosta så att han säljer bra och maximerar vinsten.

  12. #1272
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror synthgalningen blir riktigt besviken snart...
    ja, priset hamnar nog högre än så. Ni räknade upp komponentkostnader och dylikt. Men vem ska då betala för produktutvecklingen och personalkostnader? tror inte ingenjörerna på Midas m.fl. sitter med 25.000:-/mån heller

  13. #1273
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag tror behringer kommer gå fetback på detta, och något senare gå omkull. Tyvärr.

  14. #1274
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju för all del en mängd prissättningsmodeller
    -baserat på kostnader
    -baserat på efterfrågan
    -premium prissättning
    -penetrationsprissättning
    Etc

    ...och det finns nog många producenter som valt att gå med förlust på någon produkt - så jag tror inte det är så enkelt
    Skulle inte förvåna mig om Uli vill in och slå andra på fingrarna med "penetrationsprissättning" och försöka hålla priset nere för att komma in på marknaden, ju fler analogsynthar desto mer pressat blir priset, kan vara ngt positivt för oss med GAS

    Känns som detta kan vara lite av en "make or break" synth om han nu tänkt fortsätta skapa fler synthar..
    Senast redigerat av Spacedude den 2016-08-02 klockan 16:22.

  15. #1275
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Om nu målet är, som nämnts tidigare, att bräcka Minibrute så kan han inte sätta >10.000:-.
    Vi får väl se om han ändrat sig och gör en DSI/Moog-prissättning istället.

  16. #1276
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - så jag tror inte det är så enkelt
    Alla prissättningsmodeller du rabblar är ju baserat på vad kunden är beredd på att betala. Är det en premiumprodukt så är kunden beredd på att betala premium. Är det limited edition kan du ta x över normalpris för produkten för kunden är beredd på att betala mer för den. Är det baserat på kostnaden så är det en lågprisprodukt och kunden kommer inte vara beredd på att betala mer. Osv osv. osv.

  17. #1277
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla prissättningsmodeller du rabblar är ju baserat på vad kunden är beredd på att betala.
    Njao, men det är nog mer en fråga om hur många som är beredda att betala och om man är beredd att ta en förlust för att etablera sig på marknaden.

    Här är, för den intresserade, en länk till en bok på ämnet som är ganska läsvärd. Inte så mycket om syntar dock. Dessutom skriven av kollegor till mig så jag är väl inte helt trovärdig. Bok om prissättning.
    Senast redigerat av perault den 2016-08-02 klockan 16:33.

  18. #1278
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är nästa ämne? Vikten?!
    Chassifläktarnas rpm

  19. #1279
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Synthgalningen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter ju tråkigt!
    Jobbar du på JAM, eller?
    Nej, men jobbar som andra även påpekar med jobb som innebär att jag har ganska god inblick i hårdvaru-produktion. Din bild är orealistisk och tar inte i beaktning utvecklingskostnad, frakt, emballage, dealer-marginaler etc etc

  20. #1280
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror behringer kommer gå fetback på detta, och något senare gå omkull. Tyvärr.
    Va? Nej. Synten är väl bara en fis i rymden.

  21. #1281
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    4500:- Mer skall den inte kosta. OK!!

    Då har jag ändå höjt med 1500 från min egna limit vad gäller alla former av Behringer produkter.

    Värsta prispekulation jag någonsin sett. Driver bara upp priset...

    Sluta med dessa dumheter!!

  22. #1282
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla prissättningsmodeller du rabblar är ju baserat på vad kunden är beredd på att betala. Är det en premiumprodukt så är kunden beredd på att betala premium. Är det limited edition kan du ta x över normalpris för produkten för kunden är beredd på att betala mer för den. Är det baserat på kostnaden så är det en lågprisprodukt och kunden kommer inte vara beredd på att betala mer. Osv osv. osv.
    Men nu är detta (förhoppningsvis) ingen slit-och-slängprodukt ala mobiltelefoner - hur Uli tänker långsiktigt får vi se! Vill han bygga varumärket Behringer? Vad får det kosta honom i så fall? Gammbla med ett högre pris för att markera status, med sämre försäljning inledningsvis (och bättre på sikt), alternativt hålla ner priset för att generera största försäljning och Behringer förblir förknippat med lågpris (och låg kvalitet). Han snålskjutsar redan på panelen med ett av sina uppköpta premiumföretag.

    Han om någon har ekonomiska muskler att tala om för kunden vad denne ska vilja betala Är han medveten själv om Behringers låga status tro

  23. #1283
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Nej. Synten är väl bara en fis i rymden.
    Medhåll, på samma sätt som Roland inte drar in några stora pengar på sina synthar (de stora pengarna kommer bl a från BOSS gitarrundermärket). Och då ska vi inte snacka om Yamaha. Eller Kurzweil.

  24. #1284
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror behringer kommer gå fetback på detta, och något senare gå omkull. Tyvärr.
    Tror tvärtom att detta kan rädda Behringer som enligt vissa f.d. anställda verkar ha en del problem. Går synten bra så kommer det säkert gynna en hel del av Behringers och dess dotterbolags övriga produkters försäjning också. Ju bredare produktpalett man har desto mer merförsäljning till nya och gamla kunder kan man uppnå.

  25. #1285
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Lite lustigt att ni har krav på vad den ska kosta när ni tycker att DSI kan ta över 20 och en nytillverkad Model D kan kosta 40.
    Nån sitter och räknar komponentpriser på 10 öre detta är sant för resistorer och små keramiska kondingar. Många digitala IC-kretsar kan lätt kosta över 100kr. Samtidigt har massa tid lagts ner på elektronikdesign och inbyggdmjukvara. Ableton live kommer på en plastbit som kostar 50öre eller laddas ner gratis, hur kan det då kosta så mycket?
    Allt under 12000 är ett fynd.

  26. #1286
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Nej. Synten är väl bara en fis i rymden.
    Typ en hundramijonerkronorsfis om de drar igång storproduktion.

  27. #1287

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite lustigt att ni har krav på vad den ska kosta när ni tycker att DSI kan ta över 20 och en nytillverkad Model D kan kosta 40.
    Nån sitter och räknar komponentpriser på 10 öre detta är sant för resistorer och små keramiska kondingar. Många digitala IC-kretsar kan lätt kosta över 100kr. Samtidigt har massa tid lagts ner på elektronikdesign och inbyggdmjukvara. Ableton live kommer på en plastbit som kostar 50öre eller laddas ner gratis, hur kan det då kosta så mycket?
    Allt under 12000 är ett fynd.
    Allt under 16000 är ett fynd skulle jag vilja säga.

  28. #1288
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Alla har kanske inte läst Ulis respons på GearSlutz angående ryktet om att den skulle kosta 500€. Han antydde tydligt att vi inte ska förvänta oss ett så lågt pris och menade att de varit rätt kompromisslösa när det gäller grundljudet med bl a de diskret byggda filtrena och de 12 rösterna.

  29. #1289
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla har kanske inte läst Ulis respons på GearSlutz angående ryktet om att den skulle kosta 500€. Han antydde tydligt att vi inte ska förvänta oss ett så lågt pris och menade att de varit rätt kompromisslösa när det gäller grundljudet med bl a de diskret byggda filtrena och de 12 rösterna.
    Ok. 5500:- då!!

    Blir att jag köper en begagnad...

  30. #1290
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Förslag, Kan vi ta pris funderingar i den separata pris tråden istället?
    http://www.99musik.se/showthread.php...C3%B6stning%21

  31. #1291

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir så less på det hör med "komponenterna kostar ju x så y!". Priset sätts med en enda faktor - Vad tillverkaren tror att kunden är beredd att betala. (Det ska ju självklart täcka omkostnader etc. ingen vill gå med förlust.)
    +1.

    Och rena materialkostnader är ju inte allt heller – priset ska täcka utveckling, support, distribution, marknadsföring etc, och även materialkostnader kan variera stort beroende på hur stora serier vi talar om och hur stora uppstartskostnaderna är.

    Men den som vill kan ju roa sig med att räkna baklänges utifrån komponenterna i tex Minibrute, Minilogue och nya Minimoogen för att se vad det är för diff där. (En inte allt för vild gissning är att Moog ligger högst i förhållande till innehållet.)

  32. #1292
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir så less på det hör med "komponenterna kostar ju x så y!". Priset sätts med en enda faktor - Vad tillverkaren tror att kunden är beredd att betala. (Det ska ju självklart täcka omkostnader etc. ingen vill gå med förlust.)

    Så Ulis Botten-Upp filosofi ger jag inte mycket för. Den kommer kosta så att han säljer bra och maximerar vinsten.
    Jag tror faktiskt att han håller sig till botten upp filosofin och inte är ute efter att maximera vinsten, det är ganska lätt att kolla på Behringers tidigare produkter och inse att rätt många av dessa skulle ha kunnat säljas dyrare då hade Behringer troligen inte sålt lika många men de hade istället troligen gjort större vinst genom att tillverka färre med högre marginaler och sluppit dumpa överskottsproduktion till under tillverkningspris.
    Senast redigerat av El Toro den 2016-08-02 klockan 22:48.

  33. #1293
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ en hundramijonerkronorsfis om de drar igång storproduktion.
    Nu var det inte det jag svarade på iofs.

  34. #1294
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite lustigt att ni har krav på vad den ska kosta när ni tycker att DSI kan ta över 20 och en nytillverkad Model D kan kosta 40.
    Nån sitter och räknar komponentpriser på 10 öre detta är sant för resistorer och små keramiska kondingar. Många digitala IC-kretsar kan lätt kosta över 100kr. Samtidigt har massa tid lagts ner på elektronikdesign och inbyggdmjukvara. Ableton live kommer på en plastbit som kostar 50öre eller laddas ner gratis, hur kan det då kosta så mycket?
    Allt under 12000 är ett fynd.
    +1

    Av döma av det lilla vi sett av synthen verkar den inte bara ha grym spec utan dessutom byggd på diskreta kretsar - det dsi/oberheim angav som största skäl till att ob6 kostar så mycket som den gör (närmre 30k). Kan Arturia ta 17-18k för sin maxibrute så måste Behringer kunna ta minst lika mycket, då deepmind 12 verkar vara i en helt annan klass.

  35. #1295
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Av döma av det lilla vi sett av synthen verkar den inte bara ha grym spec utan dessutom byggd på diskreta kretsar - det dsi/oberheim angav som största skäl till att ob6 kostar så mycket som den gör (närmre 30k). Kan Arturia ta 17-18k för sin maxibrute så måste Behringer kunna ta minst lika mycket, då deepmind 12 verkar vara i en helt annan klass.
    Olika hästar även om Behringern har fler features så slår Arturian ändock Behringern på några punkter och Arturias anseende är några snäpp över Behringers vilket såklart påverkar pris. Uli Behringers filosofi är double the features for half the price. Vore konstigt om han skulle överge det mantrat nu.
    Senast redigerat av El Toro den 2016-08-03 klockan 00:06.

  36. #1296
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika hästar även om Behringern har fler features så slår Arturian ändock Behringern på några punkter och Arturias anseende är några snäpp över Behringers vilket såklart påverkar pris. Uli Behringers filosofi är double the features for half the price. Vore konstigt om han skulle överge det mantrat nu.
    Eh, visst har Behringer gjort mycket billigt med tveksam kvalitet, men de har samtidigt haft en del proffsprylar också. Ariturias mini och microbrute ger jag inte mycket för såvida industriljud eftersträvas. Det jag hört av Matrixibrute imponerar ej förutom en grym sequencer. Den är dessutom monofon. Så varför Arturia kan ta så mycket för en monosynth och Behringer inte kan göra det för sin späckade poly, det får jag inte ihop. Hoppas förstås att den kommer vara billig, desktopen ser väldigt trevlig ut.

  37. #1297
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh, visst har Behringer gjort mycket billigt med tveksam kvalitet, men de har samtidigt haft en del proffsprylar också. Ariturias mini och microbrute ger jag inte mycket för såvida industriljud eftersträvas. Det jag hört av Matrixibrute imponerar ej förutom en grym sequencer. Den är dessutom monofon. Så varför Arturia kan ta så mycket för en monosynth och Behringer inte kan göra det för sin späckade poly, det får jag inte ihop. Hoppas förstås att den kommer vara billig, desktopen ser väldigt trevlig ut.
    Minimoog är också monofon men kostar ändå dubbelt så mycket som Matrixbrute trots att den saknar matris m.m. som MB Har. Behringerns chans att lyckas på marknaden beror extremt mycket på priset. DM12 måste säljas till sådana som egentligen inte behöver en så avancerad och späckad synt för att Behringer ska kunna sälja så många som det behövs för att de ska gå runt på denna produkt.
    ÅLLEr inte med om Arturias babysyntar tycker de är riktigt coola och intressant ljudande.

  38. #1298
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Något som gör mig skeptisk är att den har inbyggd effekt, för att:

    * I demos och när man testspelar låter det fett och coolt med effekterna, men i verkligheten tröttnar man ofta på soundet i de inbyggda effekterna.

    * Inbyggda effekter i syntar är ett trick som många gick på i skiftet 80-90, (M1, D10, D50, K2000 mfl).

    * Det är få effekter som man vara vill lägga på en enda synt. Tror det är risk att det är mest rackamps och reverbs och sånt som man hört till leda.

    * Jag jobbar ofta med att det är flera ljud som går in i samma effekt för att få ett sammanhållet ljud, och analoga feedbackloopar kors och tvärs för att det ska låta intressant.

    * Får känslan av att effekterna endast är efter syntdelen, som vanligt. Eller har den möjlighet till feedback in på intressanta ställen i syntdelen månne?

    * En bra synt låter bra även helt utan effekter, det har vi inte sett något exempel på än...

  39. #1299
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag måste dock tillstyrka att de 18 effekter som finns på King Korgen uppdelade på tre grupper är utomordentligt fantastiska. De är inte heller intergrerbara på något avancerat sätt utan ligger alla i linje sist i ljudsignalen. Till detta kommer ett vakuumrör vars inställning man inte "ens" kan spara i preseten. Det har aldrig stört, jag har alltid upplevt det som en fin och intressant tillgång.

  40. #1300
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Enligt Martin Swan så är effekterna av "VERY high quality" och synten låter bra även utan.

    Man behöver ju inte använda dom om man inte vill så då är det bara prispåslaget som blir nackdelen.

  41. #1301
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fördelen med integrerade effekter om Uli gjort rätt är att de blir en del av ljudet och inte ett pålägg. Hur låter t ex ett kort platereverb med ultrasnabb Envelope som modulerar early reflektion-parametern? Borde gå att göra rätt intressanta ljud om alla effektparametrar kan moduleras.

  42. #1302
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fördelen med integrerade effekter om Uli gjort rätt är att de blir en del av ljudet och inte ett pålägg. Hur låter t ex ett kort platereverb med ultrasnabb Envelope som modulerar early reflektion-parametern? Borde gå att göra rätt intressanta ljud om alla effektparametrar kan moduleras.
    Fast jag vill minnas att det sägs i videon att effekterna inte är integrerade.

  43. #1303
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag vill minnas att det sägs i videon att effekterna inte är integrerade.
    Precis! Det vi egentligen vill ha är ju en Analog 12 med motsvarande alla TC-effekter parameterlåsbara

  44. #1304
    Kampfbereit
    Kampfbereit är inte uppkopplad
    Kampfbereits avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värsta prispekulation jag någonsin sett. Driver bara upp priset...
    Förhoppningsvis baserar inte Behringer sina priser på kundernas spekulationer :o

  45. #1305
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag vill minnas att det sägs i videon att effekterna inte är integrerade.
    Kanska sa dom det, men dom sa också att editorn till Ipad m.fl. behövs för en del häftiga funktioner som inte nås direkt på syntens panel.

  46. #1306
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanska sa dom det, men dom sa också att editorn till Ipad m.fl. behövs för en del häftiga funktioner som inte nås direkt på syntens panel.
    Sant sant - jag vill inte hävda att jag vet någonting alls om detta egentligen. Jag gör bara avancerade spekulationer som bör betraktas som lag tills någonting annat är bevisat

  47. #1307
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Såg nyss att varje tangent triggade två röster enligt lysdioderna på Amazon-demon. Innebär det att det är 12 röster med en DCO, och 6 röster med två DCO;er ?! Unison var inte aktiverad i början av ljuddemon.

  48. #1308
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nyss att varje tangent triggade två röster enligt lysdioderna på Amazon-demon. Innebär det att det är 12 röster med en DCO, och 6 röster med två DCO;er ?! Unison var inte aktiverad i början av ljuddemon.
    Då känns 12 röster mer logiskt i mina ögon.

  49. #1309
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    nä, så är det inte, däremot funkar ju unison på det viset, steglöst ställs ju den om i demon.

  50. #1310
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Doesn't make sence at all skulle jag säga Men onekligen lyser ju två röstlampor i videon. time will tell. vad som slog mig nu dock var hur mycket keybedden lät - riktigt plastigt och hiskeligt faktiskt. Där har de definitivt sparat in på materialet. (Av ljudet att döma)

  51. #1311
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doesn't make sence at all skulle jag säga Men onekligen lyser ju två röstlampor i videon. time will tell. vad som slog mig nu dock var hur mycket keybedden lät - riktigt plastigt och hiskeligt faktiskt. Där har de definitivt sparat in på materialet. (Av ljudet att döma)
    Vi får hoppas att det bara var denna tidiga prototyp, som saknade dämpande lister.

  52. #1312
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimoog är också monofon men kostar ändå dubbelt så mycket som Matrixbrute trots att den saknar matris m.m. som MB Har.
    Fast nu är Moog syntarnas premiummärke nr:1 och älskad av de flesta som till och med inte tror de kommer gilla dem innan de provar dem, så de kan ej jämföras med Arturia i frågan om hur mycket betalt man kan ta utifrån märkets "status".

    Men Behringer kanske har ännu sämre status än jag trott, och måste hålla extremt lågt pris för att sälja. Så länge det inte går ut över arbetarnas löner eller kvalitén, så är jag bara glad för det. Dock är det en algoritm som inte brukar fungera....

  53. #1313
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doesn't make sence at all skulle jag säga Men onekligen lyser ju två röstlampor i videon. time will tell. vad som slog mig nu dock var hur mycket keybedden lät - riktigt plastigt och hiskeligt faktiskt. Där har de definitivt sparat in på materialet. (Av ljudet att döma)
    All hail MS-20 - *klonk, klonk*

  54. #1314
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Återstår att se om effekterna, men om de är av god TC-klass är de av helt annan kvalitet än den bleka skit som byggdes i tidiga syntar. Sedan är frågan vad som går att göra i med routing och i realtid med parametrarna.

  55. #1315
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast nu är Moog syntarnas premiummärke nr:1 och älskad av de flesta som till och med inte tror de kommer gilla dem innan de pr...
    Om det inte är en Voyager... Sämsta köp jag gjort... Gillar faktiskt inte moog mer än något annat märke, tycker de är tråkiga i allmänhet. (Haft Voyager, rouge, Little phatty och har tillgång till en source, memorymoog och en minimoog när jag vill. Men klickar inte med dem...

  56. #1316
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nyss att varje tangent triggade två röster enligt lysdioderna på Amazon-demon. Innebär det att det är 12 röster med en DCO, och 6 röster med två DCO;er ?! Unison var inte aktiverad i början av ljuddemon.
    Man kan ju ställa antal voices till en, två osv, typ köra 6 röster med fyra osc på varje och sen ha detune och lite pan-spread och osc-drift...

    Den har ju två DCO och tolv röster. DCO 2 formar man med tone mod och pitch mod och kanske något mer?

    Och sen en modulationsmatris i klass med Blofeld ovanpå det. Och effekter från TC. Och hur funkar sequencern?

    Jag tycker att upplägget redan bådar gott för mångfald inom kategorin LJUD.

    Ser fram emot Nick Batts review. Hoppas att den kommer till helgen eller så och att man inte måste vänta till lanseringen 20/8 (om nu det datumet var sant).

  57. #1317
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nyss att varje tangent triggade två röster enligt lysdioderna på Amazon-demon. Innebär det att det är 12 röster med en DCO, och 6 röster med två DCO;er ?! Unison var inte aktiverad i början av ljuddemon.
    "I like to clarify that these are 12 voices with each 2 DCO's and 2 LFO’s. The oscillators are DCO’s, which means these are digitally controlled analog oscillators; so the synth has 24 full-blown analog oscillators"

    / UB på GS.

  58. #1318
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "I like to clarify that these are 12 voices with each 2 DCO's and 2 LFO’s. The oscillators are DCO’s, which means these are digitally controlled analog oscillators; so the synth has 24 full-blown analog oscillators"

    / UB på GS.
    tack Hasse, ännu ett frågetecken att stryka

  59. #1319
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och sen en modulationsmatris i klass med Blofeld ovanpå det.
    Fast om de inte utökat listan med modsources och -destinations sedan prototypen, så ligger den långt efter både Waldorfs och DSI:s modmatriser.

  60. #1320
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju ställa antal voices till en, två osv, typ köra 6 röster med fyra osc på varje och sen ha detune och lite pan-spread och osc-drift...

    Den har ju två DCO och tolv röster. DCO 2 formar man med tone mod och pitch mod och kanske något mer?
    Så har jag också uppfattat det, vad gäller polyfonin alltså, dvs:

    Polyfoni

    12------> 12 X 1 röst (2 DCO per ton)

    6-------> 6 X 2 röster (4 DCO per ton)
    4-------> 4 X 3 röster (6 DCO per ton)
    3-------> 3 X 4 röster (8 DCO per ton)
    2-------> 2 X 6 röster (12 DCO per ton)
    1-------> 1 X 12 röster (24 DCO per ton)

    https://www.amazona.de/preview-inter...synthesizer/4/

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •