Sidan 48 av 49 FörstaFörsta ... 38 44 45 46 47 48 49 SistaSista
Resultat 2 821 till 2 880 av 2894

Ämne: Behringer DeepMind 12

  1. #2821
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Ok, kan finnas en rad orsaker bakom de skilda åsikterna kring den upplevda ljudnivån.

    Oavsett; om vi låtsas att ni var tvungna att byta till tystare fläktar - vilka skulle ni då välja?

    Och är det så enkelt som på en PC, att man bara öppnar - kopplar ur de gamla och pluggar in de nya?

  2. #2822
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Man ställer in fläkten i inställningar, 0-127. jag har den avstängd helt. Går inte att ha den på, låter mycket. Har inte märkt någon malfunction hittills.

  3. #2823
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Säg som det är - du är ute efter det varma analoga ljudet.

  4. #2824
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ställer in fläkten i inställningar, 0-127. jag har den avstängd helt. Går inte att ha den på, låter mycket. Har inte märkt någon malfunction hittills.
    Spelar mindre roll förvisso men vill minnas att det var upp till 255.

    Blir inte era DMs oerhört varma? Har personligen aldrig känt någon annan synth bli så pass.
    Frågan är ju om den på lång sikt kan ta skada av att ha fläkten avstängd.

    Hur som helst, mest intressant är vilken fläktmodell som hade varit den bästa ersättaren?

  5. #2825
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Lite svårt att se på den här bilden, men vad jag kan urskönja så ser det ut som att åtminstone den fläkten bara har en vanlig koppling och således borde gå att koppla ur enkelt. Han skriver också att den är av märket Jamicon.

    Men jag har svårare att finna någon som faktiskt bytt ut dom.

    https://www.gearslutz.com/board/show...&postcount=225

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F5D_DM6_paneltilt.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	91,6 KB 
Id:	80902

  6. #2826
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hur är den i övrigt då? Den har ju funnits ute ett tag. Håller den hög kvalité eller har den en massa fel?

  7. #2827
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ställer in fläkten i inställningar, 0-127. jag har den avstängd helt. Går inte att ha den på, låter mycket. Har inte märkt någon malfunction hittills.
    Går den att styra med MIDI CC?

  8. #2828
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kungligt att styra den med LFO isf

  9. #2829
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    varför gnäller folk över en extra bruskälla?

  10. #2830
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Pampigt att använda fläkten som bruskälla för att styra LFO till fläkten

  11. #2831
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Priserna har nu sänkts på Deepmind. 12 för runt 850 Euro, 12D för 650 och 6 för 550.

  12. #2832
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priserna har nu sänkts på Deepmind. 12 för runt 850 Euro, 12D för 650 och 6 för 550.
    Var? Eller rättare sagt tycker jag att de har kostat detsamma i flera månader nu?!? De har snarare gått upp något p g a den usla kronkursen.

  13. #2833
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priserna har nu sänkts på Deepmind. 12 för runt 850 Euro, 12D för 650 och 6 för 550.
    Var?

  14. #2834
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Musicstore

  15. #2835
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Och i USA kan man finna dm12 ännu billigare

  16. #2836
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och i USA kan man finna dm12 ännu billigare
    Plus frakt, tulll och moms....

  17. #2837
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Behringer borde sluta tramsa sig nu. Typsnitten, grafiken, knappar, display, UI etc kan göras mycket schysstare och mer tilltalande till samma pris typ. Anställ några desigminded huvud och Uli borde släppa vissa saker som han inte fattar. Jag ryser varje gång jag ser på min Neutron. Deras 808 har samma 'flaws' trots att dom kopierar Roland - de svarta/transparenta knapparna skär sig med resten av dess utseende. Model D var stilren, resten är skrikigt och/eller fult - kanske därför dom har lite svårt att kränga vissa produkter.
    Dom borde släppa några 100m moduler och typ 2-3 typer av eurorack case i snygg, sober, stilren och genomtänkt design så kommer dom att gå åt som f@n - kan tänka mig att många Neutron köpare vill expandera, men dom får smida nu lite när järnet är varmt.

  18. #2838
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plus frakt, tulll och moms....
    Japp, Det stämmer. tänkte bara att de sänkt som är så många tusen i butik att det kanske kommer till Europa sen också

    Kakan: neutron är väl hemsk vad gäller design, men deepmind är väl ok?

  19. #2839
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, Det stämmer. tänkte bara att de sänkt som är så många tusen i butik att det kanske kommer till Europa sen också

    Kakan: neutron är väl hemsk vad gäller design, men deepmind är väl ok?
    Deepminden har väl ställen där man inte centrerat texten ordentligt och den ligger inte mitt på textstrtpparna heller (vill jag minnas).

  20. #2840
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deepminden har väl ställen där man inte centrerat texten ordentligt och den ligger inte mitt på textstrtpparna heller (vill jag minnas).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-08-22 kl. 22.05.17.png 
Visningar:	44 
Storlek:	533,6 KB 
Id:	82949

    Jag (som fick min grafiska "skolning" på reklambyrå gm Johanna Ocias) tycker den är jättefin, dessutom är den väldigt liten och man upplever den som en skönhet på plats. Tror inte du har rätt heller. Loggan är centrerad mot displayen. Med mera.

  21. #2841
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-08-22 kl. 22.05.17.png 
Visningar:	44 
Storlek:	533,6 KB 
Id:	82949

    Jag (som fick min grafiska "skolning" på reklambyrå gm Johanna Ocias) tycker den är jättefin, dessutom är den väldigt liten och man upplever den som en skönhet på plats. Tror inte du har rätt heller. Loggan är centrerad mot displayen. Med mera.
    Jag kan inte uttala mig hundra utan att ha någon framför mig, men om man kikar på bilder så tycks ju texten på remsorna (de som anger "modulerna") ligga förskjuten något uppåt på ytan och den där lösningen med att trycka upp DCO1/DCO2-texten nästan ändå upp i den överliggande textremsan gillade jag inte heller.

    Centreringsgrejen kan ha varit på Model D - där finns en del ställen där det ser billigt eller alldeles för trångt ut.

  22. #2842
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Minns att du anmärkte på det Amon. Men det var nog på en prototyp som visades. Märker inget konstigt på min iaf


    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte uttala mig hundra utan att ha någon framför mig, men om man kikar på bilder så tycks ju texten på remsorna (de som anger "modulerna") ligga förskjuten något uppåt på ytan och den där lösningen med att trycka upp DCO1/DCO2-texten nästan ändå upp i den överliggande textremsan gillade jag inte heller.

    Centreringsgrejen kan ha varit på Model D - där finns en del ställen där det ser billigt eller alldeles för trångt ut.

  23. #2843
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns att du anmärkte på det Amon. Men det var nog på en prototyp som visades. Märker inget konstigt på min iaf
    Det är ju jättebra i sådana fall

  24. #2844
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte uttala mig hundra utan att ha någon framför mig, men om man kikar på bilder så tycks ju texten på remsorna (de som anger "modulerna") ligga förskjuten något uppåt på ytan och den där lösningen med att trycka upp DCO1/DCO2-texten nästan ändå upp i den överliggande textremsan gillade jag inte heller.

    Centreringsgrejen kan ha varit på Model D - där finns en del ställen där det ser billigt eller alldeles för trångt ut.
    Du har rätt.
    Jag som jobbar med design varje dag ser det direkt.

    Alla stora program har stödlinjer att snappa emot?

  25. #2845
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Att texten i "remsorna" i höjdled är mer mot överkant är korrekt eftersom man alltid ska ha mer "luft" under?

  26. #2846
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Deepmind är åtminstone inte i någon skrikig färg med förvirrad grafik, men oavsett så ger de många 'failen' för mig ett övergripande slarvigt intryck. Jämför med Elektrons grejer, Make Noise mfl - inte alla tycker nödvändigtvis om dom, men vartenda liten detalj är genomtänkt och det kan man inte ta ifrån dom. Behringers produkter är över hela kartan, ingen röd tråd och ingenjörer som fått 'designa'. Som Mies van der Rohe sa "god is in the details"... Nu blev det fett OT haha

  27. #2847
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla t ex på en äkta Prophet 5. En ganska kuslig uppenbarelse med tangenter som ofta pekar åt olika håll. Gigantiskt stor. Mycket tung. Rena slarvsnickeriet. Ofta knappast en skönhet IRL.

  28. #2848
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla t ex på en äkta Prophet 5. En ganska kuslig uppenbarelse med tangenter som ofta pekar åt olika håll. Gigantiskt stor. Mycket tung. Rena slarvsnickeriet. Ofta knappast en skönhet IRL.
    Ajabaja. Inte dissa gammelvintage som kostar jättemycket

  29. #2849
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Prophet-5 är ju 40 år gammal. Ska bli kul att se hur DeepMinds tangenter pekar om 40 år.
    (Det troliga är väl att det knappt finns några fungerande exemplar av DeepMind år 2058?)

  30. #2850
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte uttala mig hundra utan att ha någon framför mig, men om man kikar på bilder så tycks ju texten på remsorna (de som anger "modulerna") ligga förskjuten något uppåt på ytan och den där lösningen med att trycka upp DCO1/DCO2-texten nästan ändå upp i den överliggande textremsan gillade jag inte heller.
    Det ser klumpigt ut att skriva DCO1&2 och sen precis nedanför tränga ihop DCO1 och DCO2 en andra gång.
    Det självklara valet borde varit att enbart skriva DCO1 [avgränsare] DCO2 i den översta stora texten och därefter komma på något smart med hur man löser "Noise Level".

    Tror de haft tidsbrist helt enkelt.
    Men är detta inte lite av ett i-lands problem?

  31. #2851
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Om man vill ha exempel på etablerade tillverkare som gjort dåliga lösningar såväl grafiskt som användarmässigt kan man testa Korg Wavestation och Karma. Jag har ägt bägge, och de är hemska att använda och inte särskilt vackert designade heller.

    I jämförelse känns Deepmind betydligt rejälare och bättre byggd, och jag tycker den är ett riktigt bra instrument. Skulle snarare tro att det inte finns särskilt många fungerande WS/Karma om 40 år...

    Make Noise känns som de bara gör lösningar de själva tycker är roliga och skiter i de som ska använda grejerna. Blir helt förundrad över hur de krånglat till t.ex. Maths. Men man känner ju igen den i ett system.

  32. #2852
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Make Noise känns som de bara gör lösningar de själva tycker är roliga och skiter i de som ska använda grejerna. Blir helt förundrad över hur de krånglat till t.ex. Maths. Men man känner ju igen den i ett system.
    Du har inte jobbat så mycket med MakeNoise-moduler va? Det finns skäl till att de är typ största aktören inom eurorack nu...

  33. #2853
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har inte jobbat så mycket med MakeNoise-moduler va? Det finns skäl till att de är typ största aktören inom eurorack nu...
    Och varför så många byter ut deras paneler mot grayscale eller dylikt

  34. #2854
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och varför så många byter ut deras paneler mot grayscale eller dylikt
    Visst, de finns, men Grayscale är nog betyligt oftare folk som vill ha ett system med moduler från olika tillverkare som ändå ser enhetligt ut.

  35. #2855
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har inte jobbat så mycket med MakeNoise-moduler va? Det finns skäl till att de är typ största aktören inom eurorack nu...
    Jag pratar om designen, inte funktionen. Maths är briljant, men man kunde också designat den så att den inte krävde otaliga Youtube-videos etc. som förklarar hur de tänkt...

  36. #2856
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag pratar om designen, inte funktionen. Maths är briljant, men man kunde också designat den så att den inte krävde otaliga Youtube-videos etc. som förklarar hur de tänkt...
    Ah, då är jag mer med. Ja, särskilt de tidiga designerna var ju rätt mycket form över funktion (även om jag råkade gilla dem. =) )

  37. #2857
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    (jag gillar den tidiga Make Noise-designen mer än nuvarande)

  38. #2858
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill ha exempel på etablerade tillverkare som gjort dåliga lösningar såväl grafiskt som användarmässigt kan man testa Korg Wavestation och Karma. Jag har ägt bägge, och de är hemska att använda och inte särskilt vackert designade heller.

    I jämförelse känns Deepmind betydligt rejälare och bättre byggd, och jag tycker den är ett riktigt bra instrument. Skulle snarare tro att det inte finns särskilt många fungerande WS/Karma om 40 år...

    Make Noise känns som de bara gör lösningar de själva tycker är roliga och skiter i de som ska använda grejerna. Blir helt förundrad över hur de krånglat till t.ex. Maths. Men man känner ju igen den i ett system.
    Wavestation var svinsnygg

  39. #2859
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    699 EUR för DM12 på Musicstore nu. ~ 7400 SEK!

  40. #2860
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    här är en riktigt bra jämförelse emellan 106;an och Deep Mind 12. Lite mer muller i basregistret, annars väldigt likt:

    https://youtu.be/W1OrME6w7nQ

  41. #2861
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Rattade fram filtersvep med maxad resonans på 106;an i System 8 nyss: Till skillnad mot en riktig 106;a, kan man sänka utnivåer från oscillatorn till filtret och VCA. Den virtuella kretsen blir inte överstyrd då Även chorus på DM12 låter riktigt likt. Faktiskt bättre än emuleringen i system 8! Det är nån slags fasning i ljudbilden som skapar större stereobredd, vad jag kan höra.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-10-14 klockan 18:46.

  42. #2862
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Framförallt nice att höra DM12 torr på "simpla" 106:isha ljud...här hör man faktiskt hur nice DM12 kan låta .

  43. #2863
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Kan man mappa den där med en juno 2 på samma sätt som på retroaktivs kontroller?

  44. #2864
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ny-test för tredje gången gillt DM12 i modulform just uppställd och testas. Den här gången... gillar jag fabriksljuden Jag antar att jag förstår helt hur de menat - för första gången. Tanken är att ljuden ska kännas som (högst spelbart) material till en scen i Stranger Things, helt enkelt. Väldigt atmosfäriska men ändå analoga och varma klanger. Första gången gillt var jag bara besviken på att ingenting alls lät som en gammal Roland, så då blev mitt projekt att hitta till den ljudbilden - väldigt påskyndat dessutom utan att ens lyssna på alla presets i burken. De är ju så oändligt många - 8 x 128 st, med denna flexibla ljudmotor, är mycket att ta in för en gammal Yazoo-hjärna. Sitter här i åskmuller nu och bara njuter. En av de absolut bästa syntarna jag stött på någonsin, helt utan tvekan.

  45. #2865
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Jag Bump.

    Upplever Deppmind 12D som en kolossalt kompetent synt. För att inte tala om alla ergonomiska fördelar en rackad modul skulle medföra här.

    En kontrollyta för att både styra alphaflygaren och depparn.

    Jag vill problemfritt, tänk ett knapptryck; kunna switcha mellan deppmind/alphaflygare.

    Allt till ett rimligt paketpris, tillskillnad från tex mpg-50, som förvisso kan allt det här. Men är trots sin färgpalett endast en midi-kontroller. En midikontroller som kostar åtminstone mellan ca 6500 och 8000kr, för oss suedis.

    Men varför... Rolands pg, eller dtronics, eller novations-arsenal, eller Ctrl, eller tom rent av behringers egna bcr-zweitausend, kan man undra, förtvivlat.

    NEIN! ERGONOMI UND PAKETPRISEKONOMI!

    Att få både en kolossaaalt kompetent synt, i kombination med en nära nog problemfri kontrollyta till Flygarn och vem vet, som kanske t.o.m når ut med liv i något ytterligare. SOM tex ett gammalt haltande e-mu-rack, vore gulden. Om det funkar med sysex och att det går att asigna kontrollytan det vill säga.

    För att inte tala om ergonomisk.

    All härlighet till priset av att offra en en/två-röstare på begagnatmarknaden.

    Är det här möjligt? Den har ju CC. Eller finns det tips på lämplig programmeringskurs?

    Betraktar mig själv som snabblärd när det kommer till allt som har med data att göra... Gnägg. Gnägg.


    <3 klassix


    https://youtu.be/f7-xJuVgXbI

  46. #2866
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svar nej, den kan förmodligen inte användas som controller - men du kan ju alltid sälja ditt 30-åriga rolandgäng för att få bidrag till att köpa en. Det har jag gjort, indirekt.

  47. #2867
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag har en Novation Peak, skulle det bli tårta på tårta att skaffa en DM12D också?
    Jag kan få en hel del goa ljud i Peakens analoga filter...

  48. #2868
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Novation Peak, skulle det bli tårta på tårta att skaffa en DM12D också?
    Jag kan få en hel del goa ljud i Peakens analoga filter...
    Peak är nog väldigt mycket mer mångsidig, men det beror ju på vad du tänker ha den till. På min inköpslista står Minilogue XD module och DM12D, fast jag har prologue 16 och planerar köpa Summit, men de förstnämnda som "sequencerslavar", som kan stå och mala medans jag leker och improviserar på de andra...

  49. #2869
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Novation Peak, skulle det bli tårta på tårta att skaffa en DM12D också?
    Jag kan få en hel del goa ljud i Peakens analoga filter...
    Det enklaste sättet att svara på är nog att försöka hitta vintage-paralleller till dessa bara som liknelser, så om DM kan tänkas motsvara en rejält expanderad Juno - med effekter, vad skulle man kunna dra en parallell till med Peak?

  50. #2870
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Bummer!

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svar nej, den kan förmodligen inte användas som controller - men du kan ju alltid sälja ditt 30-åriga rolandgäng för att få bidrag till att köpa en. Det har jag gjort, indirekt.

  51. #2871
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Dummer? Ja kanske

  52. #2872
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bummer!
    Rattarna skickar cc enligt midi spec. och det ser även ut som, enligt manulen, att det går att ställa "global" för klaver och rattar oberoenda av varandra. vilket torde innebära att den utan vidare går att använda som kontrollyta för andra grejor som lyssnar på midi.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-06-12 klockan 19:34.

  53. #2873
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Olika bud. Någon med hands-on erfarenhet?

  54. #2874
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika bud. Någon med hands-on erfarenhet?
    Ladda ner manualen, stämmer inte den lär du få pengarna tillbaka...

  55. #2875
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ladda ner manualen, stämmer inte den lär du få pengarna tillbaka...
    Ok, sorry. Tänker att det här är ett stort musikforum där man kan ställa instrumentrelaterade frågor till kompententa användare och inte din privata hemsida. Med det sagt.

    Någon med hands-on erfarenhet?

  56. #2876
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Att styra en 30 år gammal Roland med spakarna från en DM12? Nej. Dessa sänder CC och kan styra t ex Reason men Roland från late 80's pratar Sysex så då behövs isf en mjukvara mellan dessa som kan översätta valfri CC till valfritt sysexkommando. Därav: Sälj din Roland, använd DM12, eller använd bara presets och andras ljudbanker om det nu är en MKS-50 exempelvis.

  57. #2877
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att styra en 30 år gammal Roland med spakarna från en DM12? Nej. Dessa sänder CC och kan styra t ex Reason men Roland från late 80's pratar Sysex så då behövs isf en mjukvara mellan dessa som kan översätta valfri CC till valfritt sysexkommando. Därav: Sälj din Roland, använd DM12, eller använd bara presets och andras ljudbanker om det nu är en MKS-50 exempelvis.
    Är du säker på att den inte översätter cc till sysex?

    Verkar oklart på många håll

  58. #2878
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    DM sänder CC enligt manualen, vill du mappa till sysex för din juno behöver du antingen mjukvara som översätter, eller så finns det en translator-burk, CC Translator:


    "translates ordinary CC messages into the complex SysEx-Strings your Synthesizer needs to be feeded with"

    https://www.stereoping.com/miditools/?lang=en

  59. #2879
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    DM12 är en renodlad synt och inte avsedd att vara en Programmer till andra burkar, i så fall hade man marknadsfört en sådan funktionalitet också. Så jag tror du får labba hemmavid i så fall. Skulle inte rekommendera det dock, eftersom tidstjuveri leder till noll musik.

  60. #2880
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Du behöver något som den här:

    http://xmidi.com/alpha-juno-control/

    Eftersom, som flera nämner, väldigt få syntar idag använder sysex för realtidsstyrning.

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •