Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 140

Ämne: Att skaffa modular, frågor!

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Att skaffa modular, frågor!

    Jo. Jag tänkte lite. Det är ju då och då folk som tänker börja med modular och det är nästan alltid samma frågor som ställs. Funderar på om vi kan få ihop en vettig frågeställning som grund till den som tänker skaffa modular och ber om råd. Vad säger ni om nedanstående? Vad har jag glömt?


    ---------------------------------------------------------------------------
    Här finns frågorna: http://www.99musik.se/showthread.php...ar-fr%C3%A5gor!

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bra initiativ.. vad saknas.. kanske "Finns det bättre alternativ?" mycket går ju att fixa lättare och för billigare peng med annat och är mer direkt både vrid och ljudmässigt...

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    emu: Hur menar du? Dvs frågeställningar kring att skaffa modular eller inte? Tänkte jag skulle lämna dem därhän den här gången.


    Tillägg:
    Bygga själv eller köpa färdigt?

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Ang format. Skulle nog säga att det vanligaste är Euro, andra populära format är Serge, Buchla och 5U. Känns inte riktigt rätt att bunta serge och buchla under 4U, de är inte direkt ett och samma format. Enklare att samspela mellan Euro och 5U än mellan Serge och Buchla t ex...

  5. #5
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Hårt eller mjukt typ softmodular, nord modular, max, puredata..

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    En crashcourse är väl alltid bra att ha som komplement, men att ge nykomlingar personlig vägledning tror jag är ett bra sätt att välkomna dem till forat och gasa in dem lite. Vidare är vi ju innerst inne sociala varelser men som alla saknar tid att träffas och språkas på geografiska samlingspunkter, och där tror jag skåpmatssnack i någon mån kan duga som substitut.

  7. #7
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Då jag startade sista tråden om just detta och precis satt igång skulle jag gärna kunna bidra med lite!

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    emu: Hur menar du? Dvs frågeställningar kring att skaffa modular eller inte? Tänkte jag skulle lämna dem därhän den här gången.
    Går väl i och för sig lite under "vad är målet?" .. men tycker det är en viktig del av diskussionen då jag tror många fångas in i något som egentligen inte är vad dom tror och att en "konventionell" synth kanske hade varit ett bättre val.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang format. Skulle nog säga att det vanligaste är Euro, andra populära format är Serge, Buchla och 5U. Känns inte riktigt rätt att bunta serge och buchla under 4U, de är inte direkt ett och samma format. Enklare att samspela mellan Euro och 5U än mellan Serge och Buchla t ex...
    Ändrat, bättre så?

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Uppdaterade lite till, delade upp i två spår kring hårdvara och mjukvara (jag vet, nord modular är väl ett gränsfall, men jag räknar in den som mjukvara eftersom allt patchande sker vid datorn). Lade till lite kring behovet också.

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Kanske klistra tråden också?

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    När den känns tillräckligt färdig så.

    Planen är att ha något som den hugade modularspekulanten kan titta på och fundera över innan frågorna släpps loss. På det sättet så slipper vi ställa samma frågor om och om igen, utan kan ha en bättre bas att stå på när det gäller att hjälpa personer rätt i modulardjungeln.

  13. #13
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Strömförsörjning och allt vad det innebär tycker jag är ett stort frågetecken. Det var inte förrän nyss jag fattade att vissa moduler inte behöver ström.

  14. #14
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strömförsörjning och allt vad det innebär tycker jag är ett stort frågetecken. Det var inte förrän nyss jag fattade att vissa moduler inte behöver ström.
    Precis!! Sen finns det ju dessa som jag starkt rekommendar för nybörjarn'! https://www.youtube.com/playlist?lis...Yiuiz-3N8HZyf_

  15. #15
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    roligt! jag är också modularnoob så det blir nog rolig läsning det här

  16. #16
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vilket skåp ska jag skaffa? Eventuellt hur bygger jag det själv?

    Mjukvara: du kan lägga till Csound, SuperCollider, ChucK, Faust, Nyquist till att börja med.

    Arbetssätt: styra via modulär sequencer, från datorn, skapa självspelande patcher, eller spela så mycket som möjligt manuellt med controllers?

  17. #17

    Redaktör
    Jag skulle nog lägga till:

    • Vad har du för annan utrustning?
    • Vad vill du att modulären ska göra/tillföra till utrustningen/studion du har idag?
    • Vill du använda annan utrustning med modulären?


    Och kanske de viktigaste frågorna av alla:

    • Har du reserverat minst en vägg, helst två, för modulärbruk?
    • Är ditt estetiska sinne antingen okänsligt nog eller robust nog att stå ut med att ha en Maths i ditt system? (eftersom det är obligatoriskt att ha minst en Maths)
    • Är du införstådd med att modulärer är något mer beroendeframkallande och betydligt dyrare än heroin?

  18. #18
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Heroin förbrukas. Euro består. Möjligen förbrukas förnuftet.

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Viktigaste frågan: Hur stor inkomst har du?

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heroin förbrukas. Euro består. Möjligen förbrukas förnuftet.
    Kan så vara. Men den genomsnittlige heroinmissbrukaren gör mer långlivad musik än den genomsnittlige moduläranvändaren.

    (Naturligtvis går det bra att kombinera. Och personligen har jag svårt att inte misstänka någon slags kemikaliemissbruk som grundorsak till studios som den här.)

  21. #21
    deleted user
    Vore grymt om frågeställningen inte bombades med drogjämförelser och hetsande till jättesystem. Lika spännande det verkar vara för en del, lika avtändande är det för andra.
    Senast redigerat av Skilling den 2016-06-28 klockan 08:38.

  22. #22
    deleted user
    - Östkust, västkust eller blandat?
    - Ett system där ergonomi, genomtänkthet (ens ett ord?), flow och konsekvens är viktigt eller ett system som mer är en samling av alla moduler som verkar roliga/bra? Eller om både och, vilken prio har de båda filosofierna?

    Edit: Första frågan är slarvigt och otillräckligt formulerad av mig. Det finns ju andra syntesfilosofier och noisetjottafräs som jag är rätt kasst insatt i, så det är väl lämpligt att komplettera eller formulera om den frågan.
    Senast redigerat av Skilling den 2016-06-28 klockan 09:37.

  23. #23
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore grymt om frågeställningen inte bombades med drogjämförelser och hetsande till jättesystem. Lika spännande det verkar vara för en del, lika avtändande är det för andra.
    Det tycker jag inte riktigt det görs. Vi kan väl vara överens om att modularer lätt blir dyrt, även för relativt små system.

    Sen har det en samlarbildsmentalitet, varje modul är inte så dyr, så "bara en till" blir väldigt överkomligt. Samtidigt blir summan rätt hög när man fått upprepa "bara en till" några varv. Kan nog tänka mig många som efter ett års modular:ande sitter med en modular för 70-80k som förmodligen aldrig skulle kommit på tanken att spara ihop 80k under ett år för att bränna på en enda synth.

    (Tänker med ett litet leende på jblite på muff. Hans förstapost var typ att han övervägde att skaffa ett 6U-case och gradvis fylla med Cwejman-moduler till ett litet grönt komplett system, vilket såklart inte blir ens nära billigt, ens för 6U. Ett par år senare hade han en 4x168-monstercase med Cwejman, allt enligt principen "det är ju hysteriska väntetider, så om man bara beställer en av varje på Schneiders så droppar de in i lite lagom takt")

    Gör man inte som t ex du gjort, och har en tydlig bild från början om vad du vill ha (och håller sig till den) är det lätt att det drar iväg, och om man precis börjat med moudlarer och/eller synthar är det inte så lätt att ha en aning om vad man vill ha egentligen. Jag personligen har hunnit igenom rätt många synthar (och en hel del moduler) innan jag börjat kunna förutsägga vad jag kommer gilla även på sikt, och vad jag kommer ledsna på/inte vara kreativ med.
    Senast redigerat av rydan den 2016-06-28 klockan 09:45.

  24. #24
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Mitt tips är att är att kanske börja med mjukvara. Eller jag vette f-n, men jag har i alla fall haft Reaktor i typ 10 år vilket resulterade i att jag faktiskt extremt enkelt kunde patcha och förstå en fysisk modulärsynt. Är ju absolut ingen expert men det har hjälp mig. Nu finns ju Softubes också som bör göra det ännu enkare att lära sig Eurorack virtuellt. Själv är ju Blocks min grejj och har faktiskt senaste halvåret lärt mig extremt mycket om syntesis. Så det kan ju vara ett tips!

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjukvaruvägen:
    Föredrar du någon viss tillverkare? Reaktor, softmodular, nord modular, max, puredata...
    Menar du Softube Modular?

  26. #26
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Om det ska bli en klistertråd så skulle det även vara bra med en länk i den som leder till någon slags vettig grundintroduktion.

    För egen del så är jag lite halvsugen på att dyka ner i modularabyssen någon gång, men för mig personligen och säkert för många fler med mig skulle resan vara själva syftet, dvs jag skulle inte ha något svar på så många av frågorna ovan.

    Fördelen med en länk till en introduktion skulle vara att ni som hållit på ett tag kan tipsa om en rätt bra nybörjarguide. Det finns väldigt många och eftersom jag är nybörjare vet jag inte vilken som skulle vara mer eller mindre vettig. Så jag tänker en eller ett par bra länkar till bra startpunkter för eget experimenterande. Det skulle uppskattas av mig och säkert många andra.

  27. #27
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tycker jag inte riktigt det görs. Vi kan väl vara överens om att modularer lätt blir dyrt, även för relativt små system.

    Sen har det en samlarbildsmentalitet, varje modul är inte så dyr, så "bara en till" blir väldigt överkomligt. Samtidigt blir summan rätt hög när man fått upprepa "bara en till" några varv. Kan nog tänka mig många som efter ett års modular:ande sitter med en modular för 70-80k som förmodligen aldrig skulle kommit på tanken att spara ihop 80k under ett år för att bränna på en enda synth.

    (Tänker med ett litet leende på jblite på muff. Hans förstapost var typ att han övervägde att skaffa ett 6U-case och gradvis fylla med Cwejman-moduler till ett litet grönt komplett system, vilket såklart inte blir ens nära billigt, ens för 6U. Ett par år senare hade han en 4x168-monstercase med Cwejman, allt enligt principen "det är ju hysteriska väntetider, så om man bara beställer en av varje på Schneiders så droppar de in i lite lagom takt")

    Gör man inte som t ex du gjort, och har en tydlig bild från början om vad du vill ha (och håller sig till den) är det lätt att det drar iväg, och om man precis börjat med moudlarer och/eller synthar är det inte så lätt att ha en aning om vad man vill ha egentligen. Jag personligen har hunnit igenom rätt många synthar (och en hel del moduler) innan jag börjat kunna förutsägga vad jag kommer gilla även på sikt, och vad jag kommer ledsna på/inte vara kreativ med.
    Jo men det ligger i sakens natur att det är lätt att skena iväg. Det är inte det.

    Däremot så är det lite tröttsamt att det liksom uppmuntras och hetsas till. Börjar man med ett system och vill hålla det lite mindre, oavsett om det är för att det inte ska skena iväg ekonomiskt eller för att man faktiskt ser det som en feature för ett instrument, så är det lite enerverande att hela tiden få höra att man ska köpa större case och dessutom att man måste fylla igen alla hål. Jag vet faktiskt folk som tappat lusten helt pga det och delvis har det påverkat mig två gånger tidigare till att lägga ner. Det kan vara värsta opeppen.

    Nu den här gången har jag, efter lite trevande start, fått så kristallklart för mig exakt vad jag vill att det inte är några problem att strunta i det där. De två tidigare gångerna påverkades jag mer och tappade lusten.

    Jag har bara case för 84hp (jävla ADDAC, skynda er! ) just nu så det ligger lite moduler bredvid och väntar, men redan nu är det ett helt jäkla otroligt bra instrument och jag använder det så modulerna glöder redan. Jag skulle nästan önska att man uppmuntrade mer till att hålla systemen lite mindre och fokuserade om man vill, inte tvärtom. 2x84hp räcker definitivt för att ha ett system som bräcker det mesta om man vet vad man gör och jag ser en hel del stoooora system som mest bara väcker "men varför i helvete...?" hos mig.

    Missförstå mig inte, jag dissar inte stora system och för många är det säkert helrätt (jag kör nog hellre på flera mindre men det är mitt val), men det känns skönare om man får upptäcka hur och man vill att det ska växa själv och i sin egen takt, istället för att direkt matas med att "du kommer att vilja ha multum med hp så köp stora case direkt" och "knark och crack och beroende" osv.

    Jag tror helt ärligt att väldigt många system skulle vara bättre instrument om de bantades och optimerades mer och det vore roligt och spännande med fler sådana diskussioner, utan att på något vis påstå att det inte finns många som har sjukt bra system som är stora också. Fast jag tror iofs också att det finns någon gräns där det bara blir meningslöst utifrån alla andra perspektiv än samlandet och imponansvärde i kretsarna.

    Hur som, jag personligen tycker att modularvärlden skulle bli mycket roligare direkt om alla crack- och knarkreferenser bara försvann. Det är en personlig betraktelse och andra tycker säkert att just det är skitkul och skojigt. Vi är ju olika. Just när man startar tror jag dock det är bättre att slippa det. Det hjälper ingen och kan vara direkt kvävande.
    Senast redigerat av Skilling den 2016-06-28 klockan 10:38.

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur som, jag personligen tycker att modularvärlden skulle bli mycket roligare direkt om alla crack. och knarkreferenser bara försvann. Det är en personlig betraktelse och andra tycker säkert att just det är skitkul och skojigt. Vi är ju olika. Just när man startar tror jag dock det är bättre att slippa det. Det hjälper ingen.
    Det är inte för att det är kul utan för att jämförelsen i bland är slående.. helt utan sans. Tror många fastnar i det utan att ha någon aning om vart det är på väg och det skenar av bara fan.... finns ju skräckexempel på muffs... men en del här också .... så drack och knarkreferenserna tycker jag är passande...varnar lite om inte annat

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tanken med den här tråden är att sammanställa bra frågor som en modularspekulant kan fundera på. Samt att svara på om personen vill ha forumets hjälp vid eventuella inköp.

    Sedan gör jag en ny tråd med bara frågorna i. Låst. Denna tråd får bli feedback på frågorna. Nya tillägg och annat.

  30. #30
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Ett rätt bra råd är att inte köpa en enorm dröse moduler på en gång, i alla fall inte om man inte är erfaren med modularer/synthar sedan tidigare och har en bra bild om vad man vill ha. Börja med ett grundsystem och lär dig modulerna i det ordentligt, och experimentera. Därefter kan man expandera med det man känner saknas.

    Man får nog även räkna med att man gör en del felköp som får säljas igen, alternativt moduler som inte är felköp, men som ersätts när man lärt sig det man behövde från dem och inser att det finns andra/bättre vägar dit för ens eget arbetsflöde.

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ett annat bra råd är att gå EMS kurser där du får lära dig Modular. Annars låna eller hänga med någon som har. Och som sagt tänk efter.. syftet. Många verkar tycka att det SER mer roligt och spejsat ut än vad det är... och som sagt finns många andra synthar som är ruskigt internt modulära som kostar mindre och är lättare med mer kraft för mindre peng.

  32. #32
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Kör micro modular nu och har nog aldrig varit mindre sugen på euroträsket. Säkert jätteskoj, men skulle aldrig kunna hantera att ständigt behöva fundera på "nästa modul" och om man har det man behöver.

  33. #33
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte för att det är kul utan för att jämförelsen i bland är slående.. helt utan sans. Tror många fastnar i det utan att ha någon aning om vart det är på väg och det skenar av bara fan.... finns ju skräckexempel på muffs... men en del här också .... så drack och knarkreferenserna tycker jag är passande...varnar lite om inte annat
    Ja fast jag har mer upplevt det som ett hetsande och att det lämnat en känsla av att man faktiskt inte har resurser till att hänga med i det som nästan utmålas som helt grundläggande (mycket felaktigt tycker jag dessutom numera). Det är det jag menar, det vore roligare om diskussionerna mer fokuserade på hur man kan optimera och göra fantastiska instrument på mindre hp än att exalterat hojta om crack. Tio filter fyller till exempel en ganska liten musikalisk funktion. Inte något fel att ha tio filter om man vill, men inget måste och mycket enkelt att banta drastiskt också, utan att bli begränsad. Som ett exempel. Det kan man fokusera mer på än att uppmuntra till större case för att få plats med dem. Om man nu absolut av någon anledning inte verkligen vill ha så många. Eller att man inte måste köpa alla nya moduler som ser lite roliga ut för att hänga med. Man kan såklart, men man måste inte köpa stora case med hål som måste fyllas ut av den anledningen. Till exempel.

    Snacket om beroende skapar nog mer abstinens än förhindrar.

    Edit: Just det: Jag har själv fått väldigt intensivt "förklarat" för mig att man aldrig blir klar med ett system med attityden "vänta bara så får du se". Det kan man visst bli. Det kan till och med vara roligare att tänka så. Kanske inte för alla, men för t ex mig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken med den här tråden är att sammanställa bra frågor som en modularspekulant kan fundera på. Samt att svara på om personen vill ha forumets hjälp vid eventuella inköp.

    Sedan gör jag en ny tråd med bara frågorna i. Låst. Denna tråd får bli feedback på frågorna. Nya tillägg och annat.
    Mycket bra.

  34. #34
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag för min del tycks ha halkat in på att köpa semimodulära syntar. Jag tycker det vore intressant att höra lite tankar om hur man kan komplettera dessa med lösa moduler.

  35. #35
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag för min del tycks ha halkat in på att köpa semimodulära syntar. Jag tycker det vore intressant att höra lite tankar om hur man kan komplettera dessa med lösa moduler.
    Jag trodde jag skulle koppla samman mer. Min TTSH står upp på stora modularlådan. Men det sker sällan. Använder nån lfo eller sequencer ibland, men jag har upptäckt att jag gillar mindre fristående system bäst. Dels ger begränsningarna lite trevligare arbetsmiljö, och dels är det enklare att få det bästa ur ett mindre system. Har just nu en 300 hp modularcase i lägenheten (Har två case i studion (800hp och 400hp). Skulle faktiskt säga att till och med 300 hp är för stort för att jobba snabbt och effektivt med utan att känna modulöverflöd. 168hp som i de gamla doepfer-casen är nog en ganska bra storlek egentligen...

    Det jag vill säga är att jag tror inte att det faktiskt kombineras så mycket modular med semi-modular i verkligheten som i tanken. Tror det har att göra med människans dragning till ramverk - vilket gör att maskinerna oftast används som unika entiteter.

  36. #36
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag vill säga är att jag tror inte att det faktiskt kombineras så mycket modular med semi-modular i verkligheten som i tanken. Tror det har att göra med människans dragning till ramverk - vilket gör att maskinerna oftast används som unika entiteter.
    Tack. Det var det jag egentligen ville höra. :-)

  37. #37
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag för min del tycks ha halkat in på att köpa semimodulära syntar. Jag tycker det vore intressant att höra lite tankar om hur man kan komplettera dessa med lösa moduler.
    Det riktigt fina är ju framför allt, tänker jag, att du kan köpa ett litet case och komplettera just utifrån där du känner begränsningar. Enkelt exempel är om du saknar en eller två envelopes eller LFO. Alltså om du stör dig på att något inte finns så är det ju enkelt att komplettera. Eller om du skulle vilja ha en filtertyp extra osv.

    Där går ju såklart att använda andra semimodulära syntar också. Att koppla ihop dem utifrån det syftet.

  38. #38
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag för min del tycks ha halkat in på att köpa semimodulära syntar. Jag tycker det vore intressant att höra lite tankar om hur man kan komplettera dessa med lösa moduler.
    Jag har fantiserat lite löst om en dominion 1 och en burk med fyra LFO's

  39. #39
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det riktigt fina är ju framför allt, tänker jag, att du kan köpa ett litet case och komplettera just utifrån där du känner begränsningar. Enkelt exempel är om du saknar en eller två envelopes eller LFO. Alltså om du stör dig på att något inte finns så är det ju enkelt att komplettera. Eller om du skulle vilja ha en filtertyp extra osv.

    Där går ju såklart att använda andra semimodulära syntar också. Att koppla ihop dem utifrån det syftet.
    Om det finns något bra sätt att omvandla MIDI CC till CV så vore det också mycket intressant.

  40. #40
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det finns något bra sätt att omvandla MIDI CC till CV så vore det också mycket intressant.
    Pro 2.

    Fast det är kanske lite overkill till bara det.

  41. #41
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag hittar MOTU Volta plugin. Är den bra? Finns det fler?

  42. #42
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Dom råden jag skulle ge till nån som är sugen på att starta ett system är väl först och främst att gå in på muffwiggler och läsa allt om dom moduler dom är intresserade av. Man kan ganska snabbt få en uppfattning om det tex är mycke problem med dom, om dom funkar bra med andra moduler osv.
    Att ha ork och tålamod att läsa manualer är en talang som är bra också. Att verkligen få en förståelse för vad det är som färdas i alla sladdhärvor. Tålamod gäller även när det kommer till att skapa ljud. Är man van vid att bläddra presets i mjukvara så kanske det känns skitjobbigt att det tar 4 timmar att få till nåt med ett modularsystem.
    Folk säger ofta att man ska försöka ha en klar bild av vad man vill att systemet ska kunna göra... men man fattar ju inte vad som är möjligt förns man har börjat förstå hur saker och ting hänger ihop och då föds ofta nya ideer och drömmar om andra funktioner.
    Man glömmer ofta dom "tråkiga" modulerna i början som sedan inte får plats i det tänkta systemet.

  43. #43
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittar MOTU Volta plugin. Är den bra? Finns det fler?
    Expert Sleepers SilentWay, om du vill köra CV från ljudkort...

  44. #44
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Expert Sleepers SilentWay, om du vill köra CV från ljudkort...
    Ah.. Då är bara frågan om kompatibilitet. Man blir ju gammal för mindre.

  45. #45
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittar MOTU Volta plugin. Är den bra? Finns det fler?
    Jag kör med ovannämnda Silent Way, men Native Instruments Reaktor ska från version 6 ha inbyggt stöd för extern CV-patchning om jag förstått det hela rätt. Har själv version 5 och väntar på något erbjudande eller annan motivator att uppgradera. Det är ju inte en rak motsvarighet till Silent Way eller Volta, men beroende på vad du vill göra kanske det kan vara värt att kika på.

  46. #46
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med ovannämnda Silent Way, men Native Instruments Reaktor ska från version 6 ha inbyggt stöd för extern CV-patchning om jag förstått det hela rätt. Har själv version 5 och väntar på något erbjudande eller annan motivator att uppgradera. Det är ju inte en rak motsvarighet till Silent Way eller Volta, men beroende på vad du vill göra kanske det kan vara värt att kika på.
    Min första tanke är att jag vill köra MIDI-pluggar som t ex Xfer LFOTool från DAW och patcha in som CV.

  47. #47
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första tanke är att jag vill köra MIDI-pluggar som t ex Xfer LFOTool från DAW och patcha in som CV.
    Det lär du kunna göra med vilken produkt du än väljer. Reaktor kan ta en MIDI-signal som du kan patcha till vad du vill. Silent Way har LFO-generator, men du kan förstås patcha valfri källa om du vill. Ta mig inte på ordet dock, för jag har bara haft det två dagar än sålänge. Men allt jag har tänkt mig ska funka funkar som jag vill hittills.

    Gällande kompatibilitet behöver Silent Way och Reaktor 6 antingen ett ljudkort som förmår att skicka ut likspänning på ljudutgångarna, alternativt en Expert Sleepers-modul som sköter konverteringen. Jag kör med ES-3 som konverterar upp till 8 kanaler via ADAT. Volta funkar väl bara med MOTU-hårdvara?

  48. #48
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittar MOTU Volta plugin. Är den bra? Finns det fler?
    om du kör Live med max4live och har ljudkort som kan generera likspänning ut (som sagt, motu t ex) går det även att göra med max4live-effekter (bl a medföljande BEAP, eller mina haxx: https://github.com/rydan/max4live-patches). Vet inte om just midi-CC till CV går där, men det skulle vara lätt att patcha. (Dock får du ju begränsningen med 127 nivåer, och det kanske man inte vill ha.)

    (Tänk även på att om du kör ljudkort för CV ska du ha kablar som är TRS -> TS där ring-delen på ljudkortssidan inte är ansluten till något. Annars kan du, med stor otur, steka ljudutgången...)

  49. #49
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    rydan: Går det i max4live även köra via Expert Sleepers ES-3 till exempel?

  50. #50
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gällande kompatibilitet behöver Silent Way och Reaktor 6 antingen ett ljudkort som förmår att skicka ut likspänning på ljudutgångarna, alternativt en Expert Sleepers-modul som sköter konverteringen. Jag kör med ES-3 som konverterar upp till 8 kanaler via ADAT. Volta funkar väl bara med MOTU-hårdvara?
    Jag ogillar när saker bara kanske och/eller ibland funkar. Där har jag en modul som jag faktiskt behöver i så fall.

  51. #51
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rydan: Går det i max4live även köra via Expert Sleepers ES-3 till exempel?
    Japp, bara å rout:a kanalen till rätt ut på ADAT. Signal som signal...

    (Vill man köra direkt till ES-4 finns en "external" för det för max4live, men det har jag inte testat, har enbart kört rout:at via ES-4-pluggens in-kanaler)

  52. #52
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jaja. Åter till ämnet!

    Var det några fler frågor som är bra att tänka på?

  53. #53
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ert fel att jag sitter och gasar på fler ES-moduler... ES-6 är lite av ett måste, och ES-5 vore ett praktiskt komplement. Visst kan man koppla in båda samtidigt till en ES-3 mk2?

    Edit: För att knyta in diskussionen till ämnet så, ja... Vad behövs för att länka samman hård- och mjukvara via CV?

  54. #54

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore grymt om frågeställningen inte bombades med drogjämförelser och hetsande till jättesystem. Lika spännande det verkar vara för en del, lika avtändande är det för andra.
    Jag borde insett att ironi fungerar dåligt på internet, men det jag ville ha sagt på ett skämtsamt sätt var ungefär "Är du medveten om att du förmodligen kommer lägga betydligt mer pengar på detta än du tror?". Inte för att hetsa till att köp, inte för att jag tycker att heroinberoende är häftigt, inte för att stora system är ett självändamål i sig, utan för att jag ser folk gå in med idén om att de bara ska köpa ett litet system, men sedan något år senare sitter och planerar sitt fjärde case.

    Sen kan många säkert vara nöjda med det slutresultatet, men det är inte alla som nödvändigtvis förväntade sig det som ett resultat.

    (I sig är det inte heller köphetsen något särskilt unikt för modulärer – många gitarrister har stora samlingar av både gitarrer och en uppsjö pedaler, trummisar kan ha miljarder olika saker att slå på, syntbaserade hemstudios kan vara mer välsorterade än många mindre musikaffärer, och de allra flesta som använder mjukvara har betydligt fler plugins installerade än vad som är nödvändigt. Men det är kanske något lättare med modulärer med "bara en till"-effekten som rydan nämner.)

  55. #55

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det några fler frågor som är bra att tänka på?
    Jag skulle lägga till "Har du testat att jobba modulärt eller semimodulärt?" och/eller "Använder du redan någon modulär lösning?"

    Dels för att tex Nord Modular eller motsvarande mjukis kan ge en idé om vilka moduler som är användbara (tex varför man vill ha multiplar, mixrar och liknande nyttomoduler), dels så kan det ge en idé om hur arbetssättet fungerar för musiken man vill göra. Till exempel kan jag tänka mig att steget inte är så stort för någon som redan använder Max/MSP eller Reason, men större för någon som mest har analogpolys och liknande.

  56. #56
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Patch sheet för "droppe i grotta" och "trasig moped".


  57. #57
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patch sheet för "droppe i grotta" och "trasig moped".

    +1

  58. #58
    V▲LH▲LL
    V▲LH▲LL är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patch sheet för "droppe i grotta" och "trasig moped".

    Jag kör mycket "trasig moped i rymden". Patch sheet kommer.

  59. #59
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patch sheet för "droppe i grotta" och "trasig moped".

    Behövs inget. Tag alla sladdar du har och koppla in slumpmässigt. Klart. (Kan även bli den klassiska fågelkvitter-patchen...)

  60. #60
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Modulargrid är väl ett strålande tips annars?

Liknande ämnen

  1. en ny "tänkte kanske skaffa modular"-tråd
    Av Hemulen i forum Modularer & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 22:47
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 09:24
  3. Skaffa modular?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •