Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Komponentlagret, hålla koll?

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Komponentlagret, hålla koll?

    En liten fundering kring hur ni gör för att hålla koll på vad ni har hemma och inte? Kalkylark? Något annat?

    Har rätt mycket komponenter hemma, men lite svårt att veta exakt vad.

  2. #2
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    Märker upp alla lådor med min dymo-maskin. Tar tid, plats och pengar men ordningen är (nästan) total.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Men hur många TL072 har du hemma? 33k motstånd, 5% kontra 1%?

    Det är där mitt problem ligger snarare än att hitta var jag har sakerna.

  4. #4
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det blir nog excelark som gäller.

    Men jag går igenom mina lådor inför varje projekt, så jag vet vad jag har i den BOMen innan jag beställer. Det går ganska snabbt tycker jag....

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    33k motstånd, 5% kontra 1%?
    Där brukar jag bara köra 5% och är det något motstånd som är kritiskt mäter jag tills jag hittar ett som är inom 1%.

  6. #6
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har ett stort dokument i org-mode (http://orgmode.org/) där jag klipper in alla beställningar jag gör, en rubrik för varje produkt. Håller koll på när saker kommer fram, länkar till var jag köpte, länk till (lokalt sparad kopia av) produktblad, hela beskrivningen kopierad från butiken jag köpte.

    Tyvärr något kaotisk, för när jag beställer samma pryl flera gånger slår jag inte ihop dessa utan de står kvar uppdelat. Dessutom har jag inte ens tänkt på förrän nu att jag borde uppdatera när saker har förbrukats också. Men det är saker jag skulle kunna fixa med en liten om-organisation nu när jag började tänka på det. Väldigt bra att söka i efter saker eller komma ihåg precis vilka varianter av saker jag har beställt varifrån i alla fall.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där brukar jag bara köra 5% och är det något motstånd som är kritiskt mäter jag tills jag hittar ett som är inom 1%.
    Nu var det ju inte riktigt _det_ som var frågan, utan att hålla koll på vad man har hemma eller inte.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    pellen: Det där låter lite som steg ett, att sedan hålla koll på vad som finns eller inte är steg två.

    Inser att jag nog får ta och fixa lite kalkylark, det är nog lättast om jag inte skall sätta upp typ en webshop eller så.

  9. #9
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu var det ju inte riktigt _det_ som var frågan, utan att hålla koll på vad man har hemma eller inte.
    Absolut! För mig är det dock ett sätta att hålla reda då det blir färre poster att hålla reda på.

  10. #10
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag har typ en e48 uppsättning av TH-motstånd 1% - beställt minst 100 av varje. Dessa är i påsar sorterat efter ohm. När det är under 20 i en jag tar av så noterar jag det i en txt-fil. Samma gäller standard dioder och kondingar.

    Så alla standard chips och transistorer (tl0xx, 390x och liknande) har jag också i samma mängder och system.

    CMOS har jag en lista på (skriver upp när det är under 5 kvar i beställningsfilen)

    Potentiometrar försöker jag hålla till 10KB, 50KB, 100KB och 50KA - dessa har jag från fabrik (song huei). Med andras projekt kollar jag vad jag har innan jag beställer från Mouser eller Tayda.

    Med SMD har jag typ samma system. Alltid bara notera när mitt stock börjar bli kritiskt.

    Så när jag beställer till ett nytt projekt så är det bara de icke standard sakerna jag behöver. Och så lägger jag till det som är i min lista med kritiska nivåer.

    Och ja, jag har alltför mycket komponenter - men det har hjälpt många byggare här i CPH, då de oftast kan låna det de saknar.

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    mush: Det där låter ju faktiskt klart förnuftigast, trots mängden komponenter du har på lager. Blir ju oftast inte så dyrt när man beställer större mängder komponenter. Är bitvis där, men inte hela vägen.

    Bra sortimentsortering behövs då, helt klart.

  12. #12
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur många TL072 har du hemma? 33k motstånd, 5% kontra 1%?

    Det är där mitt problem ligger snarare än att hitta var jag har sakerna.
    Nu finns det en liten risk att vi pratar förbi varandra ngt, men jag kan förklara min komponent-process.

    Ngt kortfattat processbeskrivning.
    Alla "standardkomponeter" har jag alltid hemma, som de du nämnt ovan. Resistorer har jag alltid i 1%.
    När jag sedan bygger och märker att en komponent börjar ta slut, ex 33K typ 20 st. noterar jag detta på en post-it för att sedan lägga den komponenten/artikeln i en varukorg (typ elektro-kit, mouser, banzai...), beställer >100 st vad gäller resistorer. När varukorgen börjar bli full och/eller en icke "standardkomponent" hamnar i varukorgen beställer jag omgående. Gör väl kanske 2-6 beställningar/månad.

    Min process liknar väldigt mkt den process som Mush här ovan beskriver. Resultat blir ett klart överflöd av komponenter, men man har möjlighet att bygga väldigt mkt precis när man önskar. Ett system som funkat bra för mig i flera år.

    Nu vet jag inte om det besvarade din frågeställning iaf. men så jobbar jag.

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en stor djup back som jag märkt "komponenter". Däri lägger jag allt. Sen letar jag i timmar tills jag förhoppningsvis hittar rätt komponent. Om inte beställer jag ett 100-pack från eBay och väntar två månader, sen när det kommer har jag glömt vad jag skulle ha det till och förpassar det till backen.

  14. #14
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    :-D

  15. #15
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en stor djup back som jag märkt "komponenter". Däri lägger jag allt. Sen letar jag i timmar tills jag förhoppningsvis hittar rätt komponent. Om inte beställer jag ett 100-pack från eBay och väntar två månader, sen när det kommer har jag glömt vad jag skulle ha det till och förpassar det till backen.
    Den metoden kör jag också på. Med skillnaden att jag har flera backar.

  16. #16
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Just nu så lägger jag allt som har med ett projekt att göra i egen kartong, Två projekt ligger i papperskasse men dom skall nog flyttas över till en kartong.

    Tycker inte att det hjälper att skriva listor...

  17. #17
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Har en excellista för IC. Övrigt ligger bara sorterat i plastlådor, men inte inventerat.

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://makezine.com/2016/10/15/small...n-in-the-shop/

    Apropå att hålla koll på komponenter!

  19. #19
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior

  20. #20
    deleted user
    Letar efter ett program som kan hålla reda på hur mycket man har, räkna ner när man installerat något och räkna upp när man fyller på lagret. UTAN att köpa på sig något special kassasystem för 200K, men det verkar helt hopplöst ... Hittade något för Ipad, men för datorn verkar det inte finnas. Helst skulle den även kunna hantera sådana bar codes....

  21. #21
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Jag har komponentskåp, som är oanvänt. Gillar inte tanken på oxidering på komponentbenen om de ligger där löst. Blir lite trångt med påsarna däri.
    Istället kör jag på tipset med foto-pärmar, där man istället bara bläddrar fram det man vill ha. Funkar så himla bra.
    Dessutom kan man ha en inventeringslista i varje pärm om man vill.

Liknande ämnen

  1. Hålla in ton på X0xb0x
    Av LFOKringlan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 09:24
  2. Hålla koll på VST-versioner?
    Av bmeeks i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 16:53
  3. Ska hålla seminarie om Reason....
    Av Audible Beauty i forum Reason Studios
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 19:29
  4. Hålla-koll-på-alla-syntarna-program?
    Av PF i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •